Sortida al MACBA

Avui, divendres 22 de febrer els integrants de la optativa de En Residència, hem anat al museu d’art contemporani MACBA.

Una vegada ja estàvem allà, una noia ens va anar explicant totes les obres que ens trobàvem, ens preguntava que creiem que significaven i ens ajudava a comprendre-las.

El primer que vam fer al entrar a l’edifici, la noia ens va fer una breu explicació per introduir-nos al món del art contemporani. Vam entrar a la primera sala, on es trobava al mig una estructura de fusta que podíem trepitjar. ens va contar que aquesta barca estava feta amb fusta dels vaixells que s’havien perdut al mediterrani, ho vam poder veure a un vídeo.

Després vam entrar a una sala fosca on hi havien diferents obres de diferents artistes. La que més ens va cridar l’atenció va ser una mena de laberint fet amb caixes, amb fotos de persones en blanc i negre. Ens va explicar que estava relacionat amb la guerra mundial, nosaltres creiem que les caixes representaven els records d’aquelles persones que van morir.

Finalment, vam entrar a una sala on hi havien quadres de dones. Totes les obres estaven fetes per dones i relacionades amb el moviment feminista.

Creiem que aquesta experiència ens ha servit de molt per poder inspirar-nos a l’hora de crear les nostres peces.

Natalia Rivero

Construïm les bases….

El dimarts dia 12 a la tarda, ens vam repartir en dos grups, uns vam anar amb la Nora i el altres vam anar amb la Marga.

El grup de la Nora vam fer una sèrie de preguntes per conèixer millor als nostres companys i companyes i, mentre, realitzavem fotografies per documentar aquest procés, l’Izan ens van fer les preguntes a la mercè i a mi, de mentre  l’Iker ens feia les fotos.La Nora en va dir que havíem de fer com si no en coneguessim de res i volguessin saber coses de les altres persones.

Als altres grup la marga els va guiar com havien de continuar el projecte i els patrons a seguir i van posar-se mans a la feina per a seguir amb el projecte.

Estela Torrado

Disseny comunitari amb les creadores

Avui dia 5 de febrer, hem començat la sessió cada un amb el grup que va escollir, posant en marxa el gran projecte, decidint més a fons que és el que farem, i com. Els grups anaven passant per la Nora i a la Marga per explicar-los com ho farem, i que elles ens donessin la seva opinió, el temps que els grups anaven passant tots els altres anàvem avançant amb l’obra d’art.

Mercè Guiset Merino

Comencem la creació!! UÉ!

Dimarts 29, hem acabat de fer el cadàver exquisit, ho hem enganxat a la paret, per ordre de llista.

La Nora i la Marga ens han mostrat unes obres que han fet elles. Una era com un coixí, però que tenía la forma de l’espatlla, com per exemple si la Marga estava cansada, agafa el coixí i es recolza a l’espatlla de la Nora.

Un altre eren dos fotografies plasmades en una mena de plàstic, el que contenien les fotografies, era el cos de la Nora en un fons fosc. I l’altre, era una fibra metàl·lica, adaptada al braç de la Marga, que formava la forma exacte de la seva extremitat.

Vam fer grups per tal de començar a desenvolupar la idea que tindrem com a obra final, i cada grup ens comencem a plantejar les idees del què podem fer.

Izan Arnaiz

Les nostres arrels

Aquest dimarts dia 22 ens havien demanat que busquéssim d’on són els nostres avis i àvies (les materns i paterns), els nostres pares i mares i nosaltres.

Al arribar, ens van repartir dos fulls: en una ens preguntaven nostres nom, d’on som, els noms del nostre pares, avis i d’on són. Alguns a recordar dels seus avis incloent, vam començar a plorar, ens relaxem i continuem amb l’activitat.

En l’altre full si el teu, els teus pares o els teus avis són d’un altre país et donaven un full amb el món. Si la teva, els teus pares o els teus avis són d’un altre lloc diferent dins d’ Espanya ets donaven un mapa de només Espanya.

En acabar tots de fer-ho ens van explicar la Nora i la Marga que hauríem de fer un cadàver exquisit, al principi la majoria no teniem la més remota idea. Ens van dir que començar un cos el doblegues a forma que no es miri el que has fet i segueix el següent. Comencem fer-ho amb els mapes els tallàvem de certa forma i els enganxem en una cartolina gegant però no ens va donar temps a acabar.

I així acaba la classe.

Pahola Sánchez

Quins artistes són els nostres referents?

Dimarts 15, hem començat a treball en el projecte, la nostra obra d’art. Per inspirar-nos i saber una mica més sobre l’art contemporani, vam mirar alguns dels artistes/as.

Per anar una mica més preparats, el dia anterior vam buscar informació sobre aquells artistes/as. Havíem de saber, quins materials utilitzaven, que volen dir les seves obres i que sentim en veure-les.

El dimarts, la Nora ens va explicar una mica més dels artistes/as i cadascú va dir la seva opinió. Ens vam trobar tota mena d’obres, des de les simbòliques fins a les més significatives, també vam trobar d’obres que et fan pensar el seu significat i que volen transmitir amb el missatge.

Al final de la sessió vam posar-nos per ordre, de nom, i vam mesurar la nostra estatura i l’amplada de la nostra mà. Així és com començarem la nostra obra d’art. Som-hi!

Hajar Benhida

 

Què hem fet fins ara? Cap a on anem? Posem una mica d’ordre!

Dimarts 8, vam fer el recull de tot el que haviem fet durant el trimestre, saber quina relació tindran amb l’obra final.

Vam parlar sobre les presentacions, la nostra experiència amb elles i amb l’art. També vam parlar del treball que vam fer amb els heterònims i vam dir que va ser el que més agradar, els heterònims van ser el que més ens va agradar. Després vam parlar del nostre treball del plom i plata i dir si volem treballar amb el plom i plata. I per últim vam parlar de les vivències i l’art contemporani.

Vam haver de dir quin tipus de treball voldríem fer: treball amb el cos, treball amb la llum, treball amb objectes, treball amb material reciclat…

Era important saber que volies fer perquè així la Nora i la Marga sabrien quin tipus d’obra podria sortir, els més votats van ser treball performàtic, treball amb pintura i treball amb la llum.

Va ser una sessió no gaire participativa però va valdre la pena per ordenar les idees, estàvem cansats perquè era el primer dia.

Sol Manzano

Santa Mónica. FLUX Festival.

Dimarts 18, el grup de residència vam sortir de centre per anar a Santa Mònica per veure un festival d’audiovisuals anomenat FLUX.

Al festival vam poder veure en persona una obra de la Nora Ancarola, eren tres maletes que expliquen una d’elles “La meva travessia pels Pirineus”, una altra representa la maleta de Kafka la qual va arreplegar llibres, textos, escrits, anotacions, cartes… Kafka va dir al seu amic que quan moris cremes tots els llibres i no ho va fer, i per últim hi havia una pantalla que representa una maleta, era una projecció d’un mar que anaven sortint paraules que representaven una conversa que va tenir la nora amb dos refugiats que explicaven la seva aventura creuant el mar.

Dintre de FLUX també hi havien unes caixes de fusta amb vídeos gravats per diferents artistes, la que més em va agradar va ser la de violència masclista, la que més em va motivar, va ser un video d’uns efectes especials a dintre de l’aigua amb parts de cos.

Hi havia sofàs amb ordinadors que podies veure totes les obres que feien els artistes dels vídeos, algun video costava d’identificar que volien dir però el títol donava una pista.

Núria Martínez

Moments de plom

El dimarts dia 11 de desembre vam anar a veure alguns llocs que no ens agraden del barri. “Moments de plom”.

El primer lloc que vam anar a veure va ser “la biblioteca de roquetes”. Vam estar debatent el perquè no ens agrada aquell espai. A continuació vam anar a “les pistes de la gineueta”.

Ens vam asseure a unes grades i vam fer el mateix, vam estar parlant i compartit opinions. La veritat és que ens vam divertir i ens ho vam passar molt bé.

Lucía Jiménez.

Filmació per Natalia Oliver

Moments de plata vol. II

Dimarts 4, a la tarda el grup de residencia vam continuar l’activitat d’anar a llocs del barri que ens agraden, reflexionar el motiu i fer un cartell amb un nom pel lloc en relació i el color que ens transmet.

En la nostra llista de llocs preferits està el parc de les dones, vam anar i sorprenentment molta gent (la majoria) van estar d’acord amb que era un lloc molt agradable per passar l’estona, tant per grans i petits. Vam seure al banc i poc a poc vam anar derivant la conversa a altres temes molt interessant.

En lloc de només veure el parc com un lloc físic ens vam posar a reflexionar sobre el perquè del nom, aquest parc té una història darrere no es diu “dones” perquè si (ens van explicar el motiu).

Relacionat amb l’art i el parc, jo mateixa vaig dir que al terra hi han uns poemes sobre la dona, aquests poemes es van fer en un grup de dones del barri, cada una va fer frases i després van ajuntar les paraules buscant un sentit al poema (respectant l’idioma) finalment aquests poemes van quedar gravats al terra.

Va arribar el moment de posar el nom, la Marga ens va donar tres requisits per posar el cartell en un lloc i també ens va donar una idea per posar nom: pensar una dona que coneixem/ de la família que hagués lluitat a favor dels drets de la dona i que li hagués agradat el motiu de la plaça. Li vam posar el nom de Trinitat amb el color daurat.

Andrea Segura.

Per problemes técnics aquesta sessió no va poder ser documentada audiovisualment.