Inaugurem!_ dimecres 28 de maig

Hola, bona tarda.

Som els alumnes de 4rt d’ESO de l’Institut Infanta Isabel d’Aragó i avui presentem el projecte que hem estat realitzant durant tot el curs En Residència amb l’artista Antònia Del Río.

resized_14_05_28_inauguració_infanta_joanaustria_104 resized_14_05_28_inauguració_infanta_joanaustria_121

(Presentació conjunta amb el projecte En Residència de Montserrat Soto a l’Institut Joan d’Àustria)

resized_14_05_28_inauguració_infanta_joanaustria_132

El títol del nostre projecte és “ Arxiu_” aquest projecte es composa de tres obres que són:

-          Rastres i cicatrius

-          Subterfugis

-          Arxius [estructures del coneixement]

També exposem uns dibuixos de l’arxiu de la Fundació Tàpies, que no són una obra, però que formen part del procés.

Durant tot el  curs hem estat treballant sobre la memòria, al voltant del nostre institut, però també a nivell personal.

L’Antònia ens explicava que la memòria i el coneixement són construccions que fa la societat i en les sessions que em fet amb ella ens convidava a ser conscients d’això, buscant la forma en que això passa, com es construeixen les coses… em hagut de fer d’investigadors, com buscant les pistes o els rastres.

L’obra “Rastres i cicatrius” parla de la marca o empremta que han deixat els alumnes durant el pas del temps a les taules, cadires… hem buscat aquestes senyals a les nostres aules i també als espais que hem treballat durant el curs, ja que eren els més propers. Hem registrat aquestes marques amb la tècnica del frottage, que consisteix en fregar sobre amb un grafit una superfície per aconseguir la textura. Així hem construït aquest arxiu de rastres i cicatrius. Perquè aquestes ratllades, és com si fossin les “cicatrius de guerra”, del pas del temps.

resized_P1090051resized_P1090049  resized_P1090053 resized_P1090061resized_P1090062resized_14_05_28_inauguració_infanta_joanaustria_184

Amb l’obra “Subterfugis” el que hem fet és rascar els xiclets que hi havia a sota de les nostres taules. Els hem posat dins bossetes i els hem distribuït imitant cadascuna de les nostres aules.

Quan vàrem tenir la idea de fer aquesta obra ens va semblar molt divertit, però quan ens vam haver de posar a rascar de veritat, vam veure que era molt dura aquesta feina, i la veritat és que vam acabar una mica farts de rascar xiclets!

resized_P1090069

resized_P1090070resized_P1090077

L’obra “Arxius [estructures del coneixement] és un arxiu de fotografies que hem anat fent en diverses sessions durant el curs i que és un recull d’aquestes estructures o mecanismes que donen forma al coneixement i a la construcció de la història. Hi ha imatges d’altres arxius, de sistemes d’ordre i de senyalització, etc.

És una obra que no està acabada, és a dir que encara està en procés i encara s’hi poden anar afegint més imatges.

Ho trobareu en aquest enllaç

https://www.flickr.com/photos/117005895@N06/

Per fer aquest arxiu, vàrem anar un dia a veure l’arxiu de la Fundació Antoni Tàpies perquè ens expliquessin què era un arxiu, com s’organitza i per a què serveix… abans d’anar-hi però, l’Antònia ens va fer imaginar com seria aquell espai on s’emmagatzemaven tot de documents que explicaven la història de la Fundació i ho vam haver de dibuixar.

Aquest dibuixos que veieu aquí, són els que vam fer abans de visitar l’arxiu de la Fundació Antoni Tàpies.

resized_14_05_28_inauguració_infanta_joanaustria_199 resized_P1090041 resized_P1090075

 

Moltes gràcies a tots i totes per venir.

Muntem l’estructura/calaixera_25 d’abril de 2014

En aquesta sessió vam acabar de fer neteja dels papers, amb les marques de les ratllades, que no vam poder acabar de seleccionar fa uns dies. Aquests seran els que finalment seran exposats dintre d’uns calaixos col·locats en una estructura creada per nosaltres.

A la segona part de la classe, vam acabar l’estructura. És una espècies de calaixera. La fusta tallada a va demanar l’Antònia, perquè era complicat fer-ho i més fàcil demanar-ho, no ho se. L’estructura o calaixera, estava dividida i la teníem que encolar i collar-li uns quants cargols, això va ser bastant fàcil, ja que treballàvem en equip. Mentrestant uns altres encolaven els calaixos que després anirien col·locats en la calaixera.

resized_P1080480 resized_P1080492 resized_P1080501 resized_P1080502 resized_P1080512 resized_P1080514

Per altra banda, dos o tres persones estaven amb l’Antònia, tallant a mida el paper que servirà per a col·locar els dibuixos que vam seleccionar prèviament per a ser exposats. Va ser una feina que requeria paciència i concentració, per no tallar una mida que no es devia.

resized_P1080481 resized_P1080491 resized_P1080500 resized_P1080506

Ariadna Termens

Presentem ESPORGATS #2 per Sant Jordi

Comença el compte enrere per presentar el nostre projecte!

El dimecres 23 d’abril presentem un tastet en el marc d’activitats de Sant Jordi: ESPORGATS #2, una intervenció sonora a les biblioteques de l’institut i a la de Sant Martí de Provençals en la que hi podreu participar fins el 31 de maig.

Aquí teniu l’arxiu sonor que hi hem instal·lat

Hem comptat amb la col·laboració dels alumnes de 2n d’ESO i Batxillerat Artístic diürn i nocturn, que ens han dissenyat uns punts de llibres per tal de donar a conèixer i difondre la nostra intervenció.

Moltes gràcies per la vostra ajuda!

Aquests que posem a continuació han estat els seleccionats:

Lídia Obiol: 2n d’ESO

Jennifer Chorrero: Batxillerat Artístic

Punt de llibrepunt de llibre 2

 

 

 

Continuem el nostre arxiu_ 28 de març de 2014

El divendres 28/3/14 vam continuar fent la nostra obra, el llibre d’artista (un arxiu) i la intervenció sonora Esporgats. Vam distribuir el nostre treball en petits grups.

El primer grup integrat per la Mireia, l ‘Hèctor, la Sara i l’Aina havien de gravar un àudio, el qual posarem en el llibre que entre tots vam escollir per rescatar. Posarem aquest àudio de manera que en passar la gent per davant del llibre amb una mena de sensor s’activi l’àudio i cridi l’ atenció d’aquella persona i el llibre no acabi convertit en pasta de paper.

El segon grup integrat per l’Anna, la Rong Rong i la Denise havíem de fer una funda i folrar l’enquadernat.

El tercer grup Integrat per l’ Edgar, el Dani i el Joel havien de fer la maqueta per posar les carpetes de cartró seguint les plantilles ja fetes per l’Antònia .

El quart grup integrat per la Laura, la Zaida i la Yanina havien de fer la maqueta però posant els calaixos.

Després de fer les proves que ens ha encarregat l’Antònia triem el moble entre els tres models que hi havia. Discutim entre tots quin era el moble que més ens convenia, com ens agradava més i si ens beneficiava o no, donant cadascú la nostra opinió.

Finalment triem l’opció C ( l’estructura de fusta amb 6 calaixos ) per arxivar les ratllades de l’ aula d’ alumnes, les tres classes 4A , 4B i 4C , l’ aula de dibuix i el taller del pati.

La meva opinió és que cada vegada millorem més tots i treballem en equip. És una obra molt original i m’agrada fer coses així, imaginar i crear.

 

Laura Molina

Yanina Troche

Triem el llibre que formarà part de la intervenció sonora Esporgats_ 21 de març de 2014

Al principi de la classe hem llegit les sinopsis dels llibres que ens ha donat la Biblioteca de Sant Martí per tal de triar-ne un. Aquest serà el protagonista de l’obra Esporgats #2, una intervenció sonora que farem a la biblioteca i que presentarem per Sant Jordi. En llegir-los, hem descartat uns quants i hem deixat uns altres “possibles”.

El que més ens ha cridat l’atenció a tots ha sigut un que tractava sobre un home que es queda atrapat a una habitació, i explica la seva vivència mentre en roman.

resized_P1080203 resized_P1080206 resized_P1080208

Després hem llegit tots els textos que havíem escrit a una de les sessions anteriors, dels quals només un serà la veu del nostre llibre. Un cop tots llegits, ens hem adonat que cap és el que busquem al 100%. Uns són massa llargs, altres no tenen “xispa”…

Per últim, hem fet més o menys el que vam fer la setmana passada, hem seguit muntant el nostre llibre d’artista. Encara no el tenim a la perfecció, però poc a poc  ens en sortirem i segur que ens queda un llibre d’artista molt maco.

Mireia Callao

Maquetes pel llibre d’artista_ 14 de març de 2014

Al  principi de classe l’Antonia ens va explicar en què consistia el que havíem de fer durant la sessió.

Ens van donar uns fulls en blanc per fer un model d’una maqueta del llibre d’artista que farem. Tot seguit ens vam ajuntar en una taula i vam començar a donar idees de com podria ser la maqueta i les mides que podria tenir. Hi havien dos tipus de maquetes: uns calaixets y uns arxivadors.

maqueta llibre d'artista

Vam decidir fer grups y començar a muntar la nostra maqueta. Els que feien el arxivadors tenien una guia en un altre cartró, que els facilitava saber les mides que havia de tenir i la forma que tindria al final si seguien aquella maqueta, en canvi els que feien els calaixets ho tenien més difícil perquè no tenien cap guia ni res.  Vam haver d’anar donant idees, sobre la quantitat de calaixos que necessitaríem, la distribució… Vam  començar posant les mides en el cartró, desprès de tenir les mides, vam anant retallant-lo amb un cúter i per últim el vam començar a enganxar i a muntar per veure com ens havia quedat.

resized_P1080137  resized_P1080151resized_P1080149

El primer grup va acabar la maqueta de l’arxivador i va quedar bastant bé, però el segon grup, els que feien la calaixera no vam poder acabar, per això continuarem en la pròxima sessió.

resized_P1080153

Denise Arenas

Edgar Peñalver

Anem prenent decissions_7 de març de 2014

El divendres set de març, vam dedicar les dues hores a coses totalment diferents. En la primera hora vam estar prenent decisions sobre què faríem i com ho faríem. Vam decidir que continuaríem amb l’idea dels xiclets i les ratllades a les taules i vam decidir el paper en el que ho presentaríem.

La segona hora, amb més moviment, després de decidir que aniríem a les nostres classes a buscar ratllades i calcar-les o fregar-les per aconseguir-ne el rastre, vam anar a dues de les nostres classes i vam tornar a l’aula on vam intentar escollir el paper on més bé es veien les guixades. No ens vam poder posar d’acord i la classe va acabar, deixant per escollir-lo la setmana vinent.

 

Zaida Gonçalves.

Un, dos, tres, provant…Enregistrem el guió d’Esporgats #2_21 de febrer de 2014

Divendres passat, dia 21/02/14, ens vam reunir tots a l’aula de  dibuix per començar a donar forma a l’obra. Aquell dia el projecte es tractava d’intentar rescatar un llibre de ser esporgat, és a dir, evitar que el llencessin de la biblioteca perquè la gent no el llegeix. Vam fer grups de tres persones y entre els tres membres creàvem un monòleg, com si fóssim el propi llibre que demana ajuda.

Un dels monòlegs que vam escriure va ser aquest:

Ei! Tu! Segueix la meva veu, camina fins aquí, busca’m! Ei! T’estic parlant! Et parlo a tu que vols passar de mi sense donar-me l’oportunitat de sorprendre’t. Ja sé que sóc vell, que no tinc les fulles d’aquell blanc tan radiant que tenen tots els llibres nous, però escolta’m, portem amb tu. Tinc a dintre les paraules perfectes per fer-te commoure i riure i plorar, també enamorar-te, enfadar-te i et garanteix-ho que et faré passar la nit en vela. Que no podràs parar de llegir-me, encuriosit per la meva història.

resized_P1080074 resized_P1080077

Després de llegir-los davant de la resta de la gent vam baixar a l’aula d’infografia per passar el monòleg a àudio. Cada persona del grup va llegir el seu escrit i ho va gravar amb la seva pròpia veu, no ens va donar temps a editar les gravacions però aquest era el punt final.

resized_P1080079 resized_P1080080 resized_P1080090

L’objectiu d’això es agafar la gravació que més ens agradi y col·locar-la a un dels llibres de la biblioteca de Sant Martí que estigui a punt de ser llançat, atraure l’atenció de la gent d’una manera original i d’aquesta manera evitar el seu destí de ser destruït.

Ana Moya.

Alguns exemples i propostes pel nostre llibre d’artista_14 de febrer de 2014

En aquesta sessió l’Antònia del Río ens ha portat publicacions i llibres d’artista per donar-nos idees sobre com fer la nostra obra.  Ens ha explicat cada material amb tot de detalls: la seva procedència i la seva utilitat creativa. Hi havia materials de diversos tipus, com ara quaderns, papers, llibres… Un d’aquests materials consistia en una caixa portàtil semblant a una caixa de pizza. Aquests materials provenien de Experimentem amb l’ART, on treballa l’Antònia; d’altres els ha portat la Laia.

resized_P1080014 resized_P1080018

Finalment, la Laia ens ha mostrat un llibre que va fer, titulat Paràsits, sobre les deixalles. A continuació, l’ Antònia també ens ha ensenyat dos llibres dels quals és autora: un és una mena de caixa que conté dos llibres més petits, un de fotografies en positiu i l’altre amb les mateixes fotografies però en negatiu; l’altre llibre estava fet de tela, i contenia plànols on havia viscut l’artista.

resized_P1080029 resized_P1080033resized_P1080036resized_P1080032

A la segona part de la classe, entre la Laia i l’Antonià ens han ensenyat els materials que utilitzaríem per treballar nosaltres i començar a fer alguns quaderns per tenir més idees . Ens han explicat diverses maneres de plegar-los i de com fer servir els estris.

resized_P1080057resized_P1080059 resized_P1080063resized_P1080049resized_P1080070 resized_P1080053

Després, individualment, cada alumne ha començat a fer el seu propi quadern, al seu propi gust, i així hem après a reconèixer i utilitzar els materials de primera mà. Entre tots hem creat els nostres quaderns especials! I al final de la classe hem recollit les creacions individuals del grup.

Aina Torralba