ENTREVISTA AMB FERRAN AISA

Avui hem tingut la sort de poder entrevistar a Ferran Aisa, autor del llibre “ECN 1. Radio CNT-FAI Barcelona. La voz de la revolución” (Editorial Entre Ambos). L’entrevista que li hem fet la vam preparar la setmana anterior entre tots els companys del grup. En primer lloc van decidir les preguntes i finalment les vam organitzat en tres conceptes:

– Com et vas interessar pel món de la ràdio?

– Com vas trobar la informació per escriure el llibre?

– Els documents i arxius d’on provenen?

– Els arxius eren orals o escrits?

– Quant va tardar a escriure el llibre?

– Va tindre ajuda per investigar?

– Quina emissora escolta normalment?

– Què opina de la ràdio actual?

– Com comença la ràdio?

– Quina va ser la primera ràdio a la Península?

– Com era la ràdio en aquella època?

– En quins idiomes es feien els programes?

– Quin era l’horari de la ràdio?

– On estava la ràdio CNT-FAI situada?

– L’audiència era gran?

– Que s’emetia en aquest programa de ràdio? Hi havia programes d’oci a part d’informatius?

– Hem fet un llistat de continguts que es poden trobar a la ràdio: informació, ràdio novel·les, tertúlies, vidents, tutorials per fer receptes, crítiques, opinió, música en directe, meteorologia, premsa rosa, trànsit, acudits, còmics, programes

d’aprenentatge (idiomes), informació internacional, avisos i alertes, secció adolescent, esports. Tots ells eren presents a la ràdio de l’època?

– Es creaven polèmiques a causa de la programació de la ràdio?

– Hi Havia censura?

– Quines eren les legalitats per les emissions de freqüència?

– Hi havien ràdios clandestines o prohibides que operaven al mateix moment que la ràdio CNT-FAI?

– Quina era la seva competència?

– Es tenia una postura fixa a la ràdio? A part dels continguts purament informatius, com era de present la propaganda?

– Com es gestionaven els diners per fer la ràdio? Quin era el seu finançament?

– Tothom tenia accés a la ràdio o hi havia separacions entre classes socials?

– Quan/com van acabar la ràdio?

– Ens pots explicar alguna curiositat o alguna anècdota?

– Ha escrit algun altre llibre?

L’entrevista ha estat molt interessant i hem estat fent gravacions amb els telèfons tant d’àudio com de vídeo així com apunts escrits. Segurament farem un buidat de les respostes i pensarem una manera de publicar-ne les conclusions.

VISITEM LA RÀDIO DUBLAB.ES

Avui la Clàudia ens ha convidat a visitar una emissora de ràdio digital que està situada al Raval. Concretament dins del bar l’Original.

http://dublab.es/

Dublab.es és una organització sense ànim de lucre que funciona com a col·lectiu per a realitzar, a més a més de divulgació de continguts, esdeveniments relacionats amb elmón audiovisual. Està pensat com a punt de trobada i espai de convivència per a creadors de diversos sectors. Busquen teixir una comunitat formada per persones actives i amb inquietuds destacant l’àmbit local.

Des de l’inici de la seva activitat a Barcelona al març de 2015, han realitzat més de 56 emissions per la ciutat col·laborant amb espais, organitzacions i festivals com el CCCB, MACBA, HUB, Convent de Sant Agustí, Arts Santa Mònica, Zumzeig, Flea MarketBcn, Marcat de l’Albaceria, L’Alternativa, FAD, MUTEK, Festival Salmon, LiveSoundtracks, Ameba Barcelona, Tupper, Independent Label Market, Fun Fan Fest, Palo Alto Market, Miscelanea…

Quan hi vam arribar ens estava esperant Carles Subirà que és un dels gestors de l’espai. En Carles ens va explicar com funcionava una ràdio digital.

LA MÀQUINA DE CONNECTAR CONCEPTES

Fins ara hem estat treballant activitats al voltant de text i paraules escrites. Avui hem fet un intent de traslladar aquests exercicis a l’àmbit gràfic i del dibuix. Hem de dissenyar un poema visual a partir d’una paraula. Hem treballat referents com Joan Brossa i ens han donat força idees per abordar el nostre exercici. L’important d’un poema visual és que el dibuix acompanyi el significat de la paraula.

Hem decidit crear una màquina de connectar conceptes. Aquesta màquina serà un mòbil penjat del sostre de la classe. A cada un dels braços del mòbil hi haurà penjat un dels nostres poemes visuals i la posarem en moviment. En un instant determinat, pararem el moviment i detectarem quins poemes estan més propers els uns als altres per establir connexions entre paraules. La idea és pensar quina possible relació pot connectar els significats de les dues paraules. Un cop més partim de la no relació per arribar a definir-ne una. Per poder treballar aquest exercici hem analitzat les obres d’Alexander Calder, un expert en el tema de construcció de mòbils.

CANTEM SWEET DREAMS

En la mateixa línia de l’activitat de la setmana anterior, avui hem seguit educant la veu. Per aconseguir-ho hem cantat de forma conjunta una canço: “Sweet Dreams” d’Eurythmics. Hem seguit el playback i al final ens hem animat a moure’ns! Per acabar la classe hem baixat les pulsacions fent una activitat d’escriptura automàtica. La Clàudia cronometra el temps i ens demana que escrivim el primer que ens ve al cap al voltant d’un tema. Podem moure el paper, escriure inclinat… la qüestió és no parar d’escriure durant el temps que dura l’exercici. Sembla mentida la quantitat de coses que et poden venir al cap en un moment. Creiem que aquest exercici ens servirà per agafar agilitat mental i ser cada cop més creatius.

LECTURA ESPONTÀNIA

Avui hem repetit el mateix exercici de l’altre dia d’inventar un nou text a partir d’un text ja existent. Però aquest cop hem fet l’activitat al terrat de l’institut. Com que no ens sentíem hem hagut d’alçar la veu i gesticular molt més amb el cos i la boca. La Clàudia ens ha dit que els locutors de radio, així com els comunicadors, treballen amb la veu i aquesta cal educar-la. Aquests exercicis ens facilitaran aquesta tasca i, a més a més, perdrem la vergonya.

TREBALL AMB DREMELS

En sessions prèvies la Clàudia ens va demanar que féssim un llistat amb paraules que només existissin en el llenguatge. Cada un de nosaltres en va seleccionar una del llistat i l’ha escrita sobre un got de vidre. Per fer-ho hem utilitzat una Dremel. Aquest aparell permet gravar dibuixos i marques sobre superfícies dures amb l’ajuda d’una punta de diamant que gira molt de pressa.

Un cop hem tingut personalitzat el disseny de la paraula, hem passat gravar-lo. Cada membre del grup té el seu got identificat amb la paraula.

La nostra sorpresa ha estat quan de sobte la Clàudia ha tret begudes, patates… i amb les taules de la classe hem organitzat un petit bar-cafeteria. Per poder prendre alguna cosa en el bar, calia que sortissis voluntari i iniciar una conversa de bar entre amics. El tema de conversa era defendre el perquè la paraula gravada al teu got només existia en el llenguatge i demostrar que la paraula dels gots de la resta de companys que estaven al bar, no.

La resta de gent, estem fent escolta activa i apuntant en un paper les frases que els companys diuen.

TREBALLEM AMB TEXT ESCRIT I EL MANIPULEM

Hem començat el curs fent treballs relacionats amb lectures de textos molt diversos: Bakhtin (palabra en la novela, plurilingüismo y heteroglossa)…

Llegim en veu alta el text, el treballem, discutim sobre el seu contingut y el fem nostre. Un cop hem entès el seu significat, utilitzem les paraules que el formen a l’atzar amb la intenció de trobar nous significats. Juguem amb les paraules i amb la relació entre elles. Hem de llegir les paraules de forma desordenada però entonant la frase com si tingués sentit. Un cop hem llegit la frase passem el relleu a un company i així successivament. La majoria de cops les frases que s’han originat no tenen sentit, però hi ha cops que sí que en tenen amb un significat molt diferent del que tenien al text original.

Per a posar-hi més dificultat, ens movem dins l’aula per tal d’ocupar tot l’espai de la classe. El moviment passa a formar part de l’activitat.

PRESENTACIÓ DE L’EQUIP

Hem iniciat el projecte de Creadors en Residència amb un exercici de presentació. Aquest exercici consisteix en agafar un fotògraf de referència i reproduir una de les seves fotografies portant-la al nostre “estil”.  Hem afegit unes línies que acompanyen les fotografies i que expliquen una mica més de nosaltres.

Sara Puig:

Entenc l’art com una manera d`expressió. Arrel d’aquesta expressió acabes comunicant idees amb la teva obra. Fa temps vaig anar a veure una exposició de Sorolla i recordo que em va impressionar. M’agrada la música i toco el violoncel.

Èric Loré:

Per mi, l’art és el mètode d’expressar-te d’una manera gràfica mitjançant la teva imaginació i la teva creativitat davant d’un mitjà de comunicació. Sempre m’ha agradat expressar el que faig mitjançant fotos o música i representar un sentiment. Els meus referents són: Sting, Pat Metheny, Gostemane, Lil Peep, XXX Tentation, Jhon Mayer, Martin Garrix…

Arnau Dass:

Jo diria que l’art és una forma d’expressar-se i alhora una forma d’aprendre. Els meus referents són el David de Miquel Àngel i el Guernica de Picasso. Entenc la creativitat com allò que pot pensar i fer algú sense que ningú el condicioni. Crec en el treball en equip i considero que cal respectar els companys.

Joel Falconi:

L’art no té fronteres i el nostre cervell tampoc. M’agradaria poder reivindicar l’amor per l’art urbà. Els meus referents són: Picasso, Dalí, Andy Warhol, Man Ray, Charl Chaplin, Elvis Presley, Frank Sinatra, Elton John, Beatles, U2…. M’agrada l’art urbà perquè el carrer em representa. En aquesta assignatura vull aprendre i comprendre altres maneres de veure l’art.

Lucas Zamora:

Per mi l’art és un concepte que normalment es representa amb obres visuals o auditives que transmeten un missatge. Dels meus referents en destaco a Lionel Messi, Ronaldinho, Virgil Abloh… Penso que la creativitat és una qualitat que tenen les persones per crear coses originals i ingenioses.

Lluc Esclasans:

L’art és la manera que té una persona d’expressar-se lliurement amb dibuixos, imatges, vídeos, escultures… A més a més,  amb la música es poden fer cançons amb molt de significat que malauradament  algun cop passa desapercebut per les persones. Encara no sé com influirà en el meu futur aquest projecte, però espero aprendre moltes coses sobre el món de l’art.

Shenxin:

M’apassiona l’arquitectura i la capacitat de crear espais que allotgin les persones. Per mi la creativitat es basa en l’experiència. M’encanta visitar llocs i aprendre’ls. En aquesta assignatura m’agradaria millorar la meva imaginació.

Blu Gerbi:

L’art és l’experiència de relacionar-se entre les persones mitjançant colors, música, imatges, paraules, expressions i totes aquelles coses que ens ajuden a expressar-nos. La meva mare és artista de fa molts anys i, com molts altres, és un dels meus referents. M’agrada Salvador Dalí, Leonardo Da Vinci (La Gioconda), Picasso (Guernica), Van Gogh, The Beatles, Queen, Vivaldi, Beethoven, Yiuruma, Bansky, Elvis Presley, Amy Winehouse.  M’agrada molt fluir i deixar que les coses passin.

Brian Rendón:

L’art és alguna cosa que amb la vista ens provoca sentiments. Els meus referents són Salvador Dalí i Picasso. M’agrada molt la música i treballar amb grup. Crec que és necessari saber escoltar tothom i acceptar idees d’altres persones.

Emília León:

L’art és una manera d’expressar-se. Són sensacions. Una de les experiències que m’agrada més és cada cop que em poso uns auriculars i escolto música mentre dibuixo. En aquesta assignatura vull passar-m’ho bé i que l’experiència em serveixi pel futur.

Kevin Rendón:

Des de petit m’ha agradat la pintura i la fotografia. En el cas de la música m’ajuda a expressar allò que sento. M’agrada ser original i ser el primer en plantejar una solució als reptes. En aquesta assignatura vull aprendre a veure l’art d’una altra manera.

Mònica Sirvent:

M’agrada molt el teatre i representar altres personatges. Des de petita  estic acostumada a visitar museus i edificis emblemàtics de la ciutat. Penso que la creativitat és l’art de definir coses diferents que molts cops es basen en accions quotidianes. Crec que reuneixo els valors necessaris per treballar en equip com: paciència, tolerància, solidaritat, no tenir vergonya, dir allò que penses, participació…

Marta Nieto;

Mitjançant l’art podem expressar, davant altres persones, allò que sents i penses. Aquest estiu he assistit a un curs de pintura on he aprés moltes tècniques i recursos molt útils. Em sento més preparada per trobar el meu propi estil. Els meus referents són: Pablo Picasso, René, Magritte, Joan Miró, Frida Khalo, Miquel Àngel, Musa (grup de música), Artic Monkeys (música), Salvador Dalí. Penso que la pintura és una de les formes més natural i sincera d’expressar-te. En aquesta assignatura espero créixer com a persona.

Sofia Riera:

L’art és una de les moltes maneres que hi ha per expressar-se ja sigui amb pintura, escultura o fotografia. L’art no es pot definir amb una paraula ja que té molts significats i depèn de les persones. Els meus referents són Dalí, Picasso, Beethoven, Mozart… La creativitat, per mi, vol dir ser tu mateixa.

Juan Pablo Bonilla:

L’art és una forma d’expressar allò que ens agrada. Ens ajuda a comunicar coses importants per tu o per altres persones. He participat en el disseny d’un mural molt gran de la mà d’un artista conegut. Els meus referents són Picasso, Beethoven, Elvis, Sia, Mozart… De les moltes exposicions que he visitat en destaco una a Colòmbia que criticava el racisme i el maltractament a les dones. M’agrada la pintura i la fotografia.

Anna Carrasco:

L’art és una forma d’expressió mitjançant eines artístiques (pintura, escultura, construcció…). Gràcies a l’art, expresses els teus sentiments i provoques a l’altra gent que pensi. L’experiència més propera que relaciono amb l’art és la participació en concerts d’orquestra i cambra. M’encanta Vivaldi, Mozart, Chopin, Bach, Handel, Mendelsson… i pel que fa a l’art clàssic: Dalí, Picasso, Van Gogh, Da Vinci, Miquel Àngel… M’encanta la música. Aquesta és  un art que m’inspira i em fa oblidar la resta de coses. Entenc la creativitat com una estimulació de noves idees sobre qualsevol cosa. Em comprometo a treballa de valent en aquest projecte que comencem amb la Clàudia.

Alba Reig:

L’art és una manera d’expressar els teus sentiments i les coses que t’agraden. M’encanta el gòspel i vaig tenir l’oportunitat d’assistir i participar en un espectacle a Chicago. Em va emocionar moltíssim pels sentiments que hi posava la gent. El resultat va ser preciós. Els meus referents són: Michael Jackson (Bad), Nath y Peluso (Corashe, Hot Butter), Rihana (Work), BTS (IDOL), The Neighborhood (Reflections).

Sílvia de Antonio:

L’art és una manera d’expressió. Recordo una experiència de desfilar per una passarel·la del meu barri on hi va participar gent molt diferent. M’inspiren: Palomo Spain, Aghata Ruíz de la Prada, Moshino (Barbie Collection), Cristhian Dior… M’agrada molt el món de la moda ja que em defineix i et facilita trencar amb cànons. Com que em vull dedicar al món del disseny de moda crec que aquesta assignatura m’ajudarà a desenvolupar la meva creativitat.

Ona Fernàndez:

L’art és una manera d’expressar-te i comunicar a la gent idees sense necessitat d’utilitzar paraules. El meu pare és fotògraf i he pogut gaudir de moltes experiències amb ell relacionades amb el món de la fotografia. Els meus referents són: Van Gogh, Dalí, Pau Casals, Bach, Gerni, Txaikovski, Leonardo Da Vinci, Chopin, Queen, Beethoven, Vivaldi, Picasso… Recordo que vaig visitar el Museu Dalí a Figueres i em va impressionar. Practico el piano des de molt petita i la música m’ha ajudat molt a treballar la meva creativitat. He escollit aquest projecte perquè el meu pare, quan tenia la meva edat, va tenir l’oportunitat de fer una cosa semblant i ha acabant sent fotògraf.

Marcel Santamaria:

L’art és una manera d’expressar-se. Hi ha molts cops que et costa entendre’l però ,quan ho aconsegueixes, pot ser molt interessant. De petit, vaig participar en un musical en el qual feia de Buzz Lightyear. Tota una experiència! Una de les meves obres preferides és “Els rellotges de sorra” de Dalí. M’identifico molt amb l’àmbit artístic de la música. De fet m’agradaria dedicar-m’hi de gran. Crec que la creativitat vol dir experimentar i fer alguna cosa diferent amb les idees. Poder participar en aquest projecte serà una oportunitat inoblidable que ens pot ajudar a decidir el nostre futur.