30 de maig / 26a sessió: recollida dels contenidors i arxiu JO TAMBÉ TREBALLO PER ERROR.

En aquesta darrera sessió vam recollir els contenidors de cada establiment per tal de començar la nova fase del projecte.

En recollir-los, ens vam adonar que molts estaven gairebé plens i també vam constatar que cada vegada hi ha més gent que entén la frase “Jo també treballo per error” i, fins i tot, hem aconseguit algunes imatges pel nostre arxiu documental.

Us deixem algunes de les imatges que han arribat al nostre e-mail treballo.per.error@gmail.com

10 de juny / Acció “DESAPARICIÓ SIMBÒLICA DE 12 TREBALLADORS I DELS OBJECTES QUE FABRIQUEN” a Les Basses.

Aquest es el text que va estructurar l´acció de Les Basses. Utilitzo diverses idees de Jean Baudrillard i de Henry David Thoreau que haviem estat llegint i discutint durant les sessions a l´Institut i que aporten una mirada reveladora i radical a la relació entre treball i vida (o entre treball i mort).

POWER POINT-A MÀ D´OBRA-corregido

i aquí us deixem algunes imatges de l´acció
GRÀCIES A TOTS PER HAVER-HO FET POSSIBLE!!!
i GRÀCIES ESPECIALMENT AL NICOLÁS SPINOSA, PER ACOMPANYAR-ME AMB TANTA GENEROSITAT, DEDICACIÓ I PROFESSIONALITAT AL FINAL DEL PROCÉS DE CREACIÓ.

5 de juny: sessió a les Basses per a prendre les empremtes dels treballadors.

gràcies a tos els que vareu ocupar una estona del vostre temps lliure en treballar amb el Nicolàs.
gràcies Enric, Juana, María, Blanca, Cristina, Vicente!!

Seguiment dels contenidors i interacció amb els treballadors

Durant els dies 17 i 24 de maig vam anar a fer un cop d’ull als contenidors. El 17 vam anar per separat, cadascú va anar a veure al seu treballador. En posar-ho en comú, vam comentar que, en general, els contenidors estaven poc plens. També varem coincidir en comentar que la gent del carrer no s’interessava massa pel flyer amb la frase “JO TAMBÉ TREBALLO PER ERROR”. Segons ens van comentar els treballadors, la gent llegia els flyers amb curiositat però no se´ls emportava. El dia 24, però, vam anar tots junts a visitar els treballadors i vam veure que els contenidors ja estaven molt més plens, tot i que la gent continuava sense endur-se´n els flyers. En aquesta sortida vam coneixer el Nicolás Spinosa, que és l´artista que col·laborarà amb la Marta en aquesta darrera etapa del projecte per a realitzar les mans de cera amb l´empremta dels treballadors. En Nico i La Marta van fer fotografies de les mans dels treballadors i dues fotografies que anomenem “PRESÈNCIA/ABSÈNCIA”. Es tracta de tenir una imatge del treballador en el seu lloc de treball i una altra idèntica en la que el treballador no hi sigui. Només l´espai, el lloc de treball.

25a sessió: Visita a l’estudi d’en Nicolás Spinosa

El passat dimecres 29 de maig vam dur a terme la 25a sessió. Vam sortir de l´Institut a les 9.15 i ens vam dirigir cap a l’estudi on treballa en Nicolás. Un cop arribats allà, en Nicolás ens va mostrar un video sobre el procés de creació dels seus treballs. El Nico utilitza el seu cos per pintar o per donar forma a les seves obres, que, en general, son tel·les. Pintures. Ens va explicar que la seva obra sempre partia d´una reflexió entorn al cos i entorn a allò que no es pot expressar amb paraules. Una recerca d´allò que no es pot dir. Del que no sabem dir. I de com ho podem fer visible a través de l´art. Després vam començar a treballar amb el fang. Es tractava de deixar la nostra empremta als volums de fang que ens va proporcionar el Nico. Després vam afegir-hi cera i vam desmotllar. El resultat van ser unes mans, dits, canyells, etc de cera que estaran presents a l´acció final que farem a Les Basses.

aquí us deixem algunes imatges:

petit espai expositiu al vestíbul de l´Institut Josep Plà

Abans de fer l´acció de presentació del projecte al centre cívic Les Basses, vam exposar al vestíbul de l’Institut els 12 contenidors amb el residu acumulat durant un mes per cadascún dels treballadors i una memòria fotogràfica del que havia estat el procés de creació d´A MÀ D´OBRA. La gent no comprenia gaire què eren ben bé tots aquells contenidors i els fulletons de “JO TAMBÉ TREBALLO PER ERROR”, però tothom ho mirava amb curiosit i amb interès. Aquí us deixem algunes imatges de la petita exposició a l´Institut.

sessió 23 – 10/05/2013

La Marta ens va proposar un seguit de preguntes que volia que li féssim als nostres treballadors, amb la finalitat de no perdre el contacte amb ells. Vam anar tots junts a visitar treballador per treballador, per parlar amb ells i  fer-los la sèrie de preguntes que teniu a continuació. Hem posat una resposta que resumeix les respostes que ens van donar.

1. Quin valor li donava a l’acció de separar aquest residu i col·locar-lo  al contenidor?

La col·laboració en el treball.

2. Sents el mateix fent la teva feina que separant aquests residus? Li dones el mateix valor?

En general li donava la mateixa importància que a la resta de la feina però a alguns els semblava peculiar.

3. Tens consciència de formar part d’un procés artístic?

La major part dels treballadors eren conscients de formar part de un procés artístic.

4. T’agradaria participar de forma activa en l’elaboració de l’objecte artístic?

Casi tots van dir que sí volien, altres no n’estaven segurs.

5. Tipus de residu i quantitat?

Cada treballador tenia un residu assignat, en general n’hi havia poc perquè només portaven una setmana.

6. Sensacions i comentaris dels usuaris respecta l’urna i fulletons?

En general molt poca gent s’interessava pels fulletons. Alguns els miraven però majoritàriament els deixaven.

7. Disponibilitat del dia 5 de juny per anar al centre cívic de les Basses a deixar la seva empremta? A quina hora?

Els semblava bé de participar-hi.

 

Aquesta és la informació que conté cadascun dels fulletons.

 

JO TAMBÉ TREBALLO PER ERROR

Fes-te una fotografia sostenint el fulletó que tens a les mans i envia-la a treballo.per.error@gmail.com

La teva fotografia formarà part d’un arxiu documental on line que s’inclourà al projecte artístic A MÀ D´OBRA.

L’any 1845 l’escriptor H. D. Thoreau es retira a viure a una cabana als boscos de Walden (EUA) i escriu un llibre homònim (Walden) on reflexiona sobre la condició de l’home i la seva relació amb la natura, la sociabilitat, la vivenda,  el treball… A les primeres pàgines, Thoreau escriu: “Els homes treballen per error. La millor part de l’home és molt aviat llaurada a la terra com si fos fem”.

Us convidem a formar part d’un arxiu documental on line on us feu portaveus d’aquesta idea. Treballem per error? Existeix alguna alternativa al treball? És possible organitzar societats entorn de la idea del no-treball? Sense la nostra força de treball s’atura la producció i això suposa també la fi de la desproporció en el benefici. La fi també del consum. Tenim aquesta força: la força de la nostra desaparició. Només aquesta amenaça resulta insuportable al poder. 

A MÀ D´OBRA s’articula entorn  a dues accions complementàries:

1)  Produir la transmigració poètica de la força de treball assalariada en pràctiques artístiques o en objectes d’art. A tal efecte, hem dissenyat uns contenidors que es situaran durant un mes a diferents llocs de treball del barri i on el/la treballador/a dipositarà un residu significatiu generat per la seva activitat laboral. Al final d’aquests procés, els 12 estudiants i els 12 treballadors participaran en la transformació d’aquests residus en objectes artístics.

2)       Presentació/exposició al Centre Cívic Les Basses (dilluns 10 de juny a les 20:30h). Títol de l’ acció: Desaparició simbòlica de 12 treballadors i dels objectes que fabriquen.

A MÀ D´OBRA és una intervenció de Marta Galán EN RESiDÈNCiA a l’Institut Josep Pla, desenvolupada als districtes de Nou Barris i Horta-Guinardó. Amb els estudiants Adriana Daniela Díaz Araujo, Katherine Antonella Díaz Araujo, Júlia Diumenjó Corominas, Issam Drary Carrera, Estela Franquesa Salas, Carlos Garcia Ariza, Júlia Garcia Vernet, Pol Guarné Ayuso, Jose Carlos Iturralde, Mireia Palà Pinar, Daniela Beatriz Pérez Pereira, Maria Villares Robleda. I les professores Àngels Padilla i Araceli Viñes

Amb la col·laboració de l’artista Nicolas Spinosa i dotze treballadors/es del barri.

La intervenció es realitza en el marc de la 4ª edició de Creadors EN RESiDÈNCiA als instituts de Barcelona, un programa de l’Institut de Cultura de Barcelona i del Consorci d’Educació de Barcelona, ideat en cooperació amb l’Associació A Bao A Qu.

La residència de Marta Galán a l’Institut Josep Pla és comissariada i coordinada per l’Associació A Bao A Qu.

Sessió 22: lliurament dels contenidors.

Aquesta sessió ha estat una de les més especials i significatives de tot el projecte. Hem anat establiment per establiment a buscar els nostres treballadors apadrinats i a lliurar-los els contenidors. Aquests contenidors portaven un títol: “CONTENIDOR PER A LA TRANSFIGURACIÓ POÈTICA DE LA FORÇA DE TREBALL”  traduït a quatre idiomes: català, castellà, xinès i àrab. Amb aquests contenidors també vam lliurar uns “flyers” amb la frase : “JO TAMBÉ TREBALLO PER ERROR” a la part del davant i, a la part del darrera, una explicació del projecte i una suggerència per a totes aquelles persones interessades en el projecte que es vulguessin  fer una foto amb el flyer i enviar-la per e-mail a treballo.per.error@gmail.com. Al llarg del recorregut també vam anar aclarint quin residu dipositaria cada treballador en el seu contenidor.  Per exemple: la Blanca de la bugaderia hi posarà el borrisol de l’assecadora, el Khalid de la carnisseria hi posarà el plàstic usat amb el que cobreix la carn, la Lídia de la perfumeria hi posarà les tovalloletes desmaquillants usades, el Vicente del taller de cotxes hi posarà tots aquells claus amb els quals els cotxes poden haver punxat les seves rodes, etc. A partir d’aquest lliurament, un dia a la setmana cada alumne anirà passant pel seu establiment per a fer-ne el seguiment del procés de recollida del residu i de les opinions de la gent en vers el projecte. Va ser un dia profitós i ben entretingut.  Us deixem algunes imatges d´aquesta sortida:

Estela

Aquests són els 12 treballadors que finalment participen en el projecte… MOLTES GRÀCIES!

VICENTE VERDÚ, taller mecànic Rodi. RESIDU: claus i altres petites peces de ferro que punxen els pneumàtics.

DRA. MONTSERRAT PASARISAS, CAP Turó de la Peira. RESIDU: guants de làtex.

BLANCA QUILES, Tintoreria c/Tajo. RESIDU: borrissol de l´eixugadora.

LÍDIA BOSCH, perfumeria BLAU. RESIDU: tovalloletes i mocadors de paper amb restes de maquillatge.

KHALID AL AMIR, carniceria Al Amir. RESIDU: restes de film transparent del que embolica la carn.

KEILA RODRÍGUEZ, CAP lisboa (Horta). RESIDU: blocs de cartró.

MARÍA GUERRERO, CAP lisboa (Horta). RESIDU: plàstic que embolica les xeringues.

CRISTINA MEDINA, CAP lisboa (Horta). RESIDU:  sobrants de les etiquetes (codis de barres) de les analítiques.

JUANA HERRERA, IES Josep Pla (personal docent). RESIDU: pols de guix.

ANNA ANDRÉS, IES Josep Pla (cantina). RESIDU: ?

NÚRIA GIRALT, IES Josep Pla. RESIDU: petits cercles de paper que sobren quan s´arxiven amb anelles diferents documents (consergeria).

NICOLAS SPINOSA, Studio Nicolas Spinosa. RESIDU: ?.

agraïm l´interés mostrat pel Casal 3 Voltes Rebel (Nou Barris), especialment agraïm la col·laboració de la Marina.

també l´interés mostrat pel Josep Garganté (TMB) que, finalment, no ha pogut participar en el projecte.

i la colaboració d´Anna Maria Navarro Baixeres (CAP Turó de la Peira) i Natàlia Peralta (CAP Lisboa) que van intermediar amb l´administració i van implicar els treballadors dels CAPS.

Aquí teniu algunes imatges de la darrera sortida pel barri (10 de maig), on vàrem poder comprovar com s´estava acumulant el residu als contenidors.