TREBALLEM AL SOLAR

 

Esperem amb emoció l'arribada de les estructures a la porta del solar!
Esperem amb emoció l’arribada de les estructures a la porta del solar!

 

Ens arriben les estructures!
Ens arriben les estructures!

Per fi comencem a treballar des del solar! Avui ens arriben les estructures i comencem a muntar-les. En comptem amb tres, per tant, ens dividim en tres grups per tal de unir les barres i posar triangles a les cantonades amb tornels, femelles i una carraca. Com a resultat formem tres cubs.

 

Comptem amb aquestes eines
Comptem amb aquestes eines

 

Posem els tornels i femelles a les estructures
Posem els tornels i femelles a les estructures

 

No ens aturem. Tenim molta feina!
No ens aturem. Tenim molta feina!

 

Hora de ficar els triangles
Hora de ficar els triangles

 

Fent servir alicates i carraca
Fent servir la clau anglesa  i carraca

 

La Lali ens ajuda molt. Quina paciencia que en té!
La Lali ens ajuda molt. Quina paciencia que en té!

 

Feina aconseguida!
Feina aconseguida!

Aquests cubs ens servirà com a lloc d’estada a l’escola. Per això, els decorarem amb pintura i hi afegirem cordes per formar una xarxa i així, donar-li aquesta funcionalitat de espai acollidor per conviure. Quan estiguin acabats, ens podrem estirar a sobre!

D’una banda, a l’hora de pintar els tres cubs, i tal com havíem decidit, els farem de colors diferents. Per tal de incloure com a motius decoratius línies de colors en diagonal, farem servir cintes adhesives, que un cop pintades les barres retirarem. De nou, aquí ens dividim en tres grups, un per cada estructura.

Els nostres dissenys per pintar les estructures
Els nostres dissenys per pintar les estructures

 

Debatim... ens hem de quedar amb tres!
Debatim… ens hem de quedar amb tres!

 

Un dels dissenys
Un dels dissenys

 

Reforcem les estructures abans de començar a pintar-les
Reforcem les estructures abans de començar a pintar-les

 

Col.loquem la cinta adhesiva
Col.loquem la cinta adhesiva

 

Rodet a la mà i pintem!
Rodet a la mà i pintem!

 

A punt!
A punt!

 

Quins colors tan bonics!
Quins colors tan bonics!

 

Traiem la cinta adhesiva!
Traiem la cinta adhesiva!

 

D’altre banda, en una altre sessió,  ens disposem  a treballar amb les cordes i ens dividim en tres grups amb tres tasques diferents a cobrir:

Group 1: mesurar i tallar cordes

Group 2: assenyalar i tallar gomes

Group 3: col.locar cordes tallades sobre l’estructura

Com a dinàmica els tres grups anem rotant  per tal de passar per totes les tasques.  

Preparem les gomes
Preparem les gomes

 

Ens estan quedant uns anells molt macos!
Ens estan quedant uns anells molt macos!

 

Mesurem i tallem cordes
Mesurem i tallem cordes

 

Posem cinta adhesiva i cremem les puntes de les cordes. O ens quedarem sense elles!
Posem cinta adhesiva i cremem les puntes de les cordes. O ens quedarem sense elles!

 

Cordes i més cordes
Cordes i més cordes

 

Col.loquem les cordes a les estructures
Col.loquem les cordes a les estructures

 

Es multipliquen!
Es multipliquen!

 

Comencem a trenar la xarxa amb les gomes
Comencem a trenar la xarxa amb les gomes

 

Finalment, comptem amb l’objectiu de trenar les cordes. Fiquem dues cordes, una de dalt i una altre sota,  per les gomes petites tallades anteriorment per formar una xarxa a cada estructura. Hem d’anar amb molt de compte per què equivocar-se és molt fàcil. Treball molt laboriós, però, ens está quedant molt bé. Un cop més ens sentim molt satisfets de la feina feta.

Quin lio de cordes! Cal concentrar-se
Quin lio de cordes! Cal concentrar-se

 

Trenem la xarxa
Trenem la xarxa
La Natàlia ho fa molt bé!
La Natàlia ho fa molt bé!

 

 

COM PINTAREM LES ESTRUCTURES I QUINS MATERIALS DE CONSTRUCCIÓ FAREM SERVIR

A l’hora de dissenyar com pintarem l’estructura en tenim moltes idees:

-Dos colors per dues cares

-Molts colors jugant entre horitzontals i verticals

-Anar alternant els colors a diferents cares.

-Unes parts pintades de taronja i la resta deixar-lo blau per pintar el motiu que vulguem, donant-li així personalitat.

-Amb plantilla per incloure motius decoratius.

Finalment decidim pintar les tres estructures diferents, jugant amb colors i amb textura.

Els nostres dissenys sobre com pintarem les estructures
Els nostres dissenys sobre com pintarem les estructures
Comptarem amb aquestes eines.
Comptarem amb aquestes eines.

IMG_0406

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DISSENYEM EL QUE FAREM AL SOLAR

La reflexió que hem fet avui al començament de la sessió ha estat molt significativa. Ens adonem que aquesta manera de treballar és molt diferent del que estem acostumats a fer. Per primera vegada hem començat amb un procés sense saber quin seria el resultat final. Ens està agradant força per què ens manté la curiositat ben desperta!

Desprès de 5 mesos amb el projecte ens hem apropat força al que construirem al solar, en termes de funcions i materials. La Lali i el Lluc ja ens han desvelat aquests últims: barres d’acer, tauler encofrar, corda i pintura.

Abans de començar amb el disseny de la nostra construcció al solar, busquem referents. Per això, hem fet una petita recerca en internet sobre diferents construccions que es poden fer amb els materials amb els que hi comptem. Hem obtingut imatges molt interessants i que tenim molt present a l’hora de començar amb el disseny. En grups de 4 treballem a partir d’uns petits pals de fusta, ret de plàstic, cola i un cúter i fem una de les estructures que més es repetien a les imatges a partir de l’elaboració d’un cub. A partir d’aquest se’ns acudeixen moltes idees per incloure hi. Per exemple, l’Anna pensa en posar alguna mena de sostre en aquesta estructura, i creu important tenir en compte l’observació del recorregut del sol per donar sol i ombra. També pensa en la necessitat de recolliment dins de les estructures. La Natàlia, d’altre banda, pensa en la seva decoració i diu que es podrien incorporar parts de l’hort.

Retallem amb el cúter els petits pals de fusta
Retallem amb el cúter els petits pals de fusta
L'Anna, en el seu segon dia en el projecte!
L’Anna, en el seu segon dia en el projecte i ens dona moltes idees!
El grup de l'Oriol ha creat algunes "figures" per tenir en compte algunes alçades de parts de l'estructura
El grup de l’Oriol ha creat algunes “figures” per tenir en compte algunes alçades de parts de l’estructura

 

Finalment, comencem a dibuixar els nostres primers dissenys. El Miquel posa èmfasi a la reflexió a l’hora de dibuixar i a la repetició d’aquests dibuixos. Ens diu que quantes més errades cometem en aquest procés, millor ens sortirà el resultat. Per tant, traiem fora la por que alguns tenim d’equivocar-nos, i ens fiquem en aquest moment individual de reflexió i dibuix.

LES ENQUESTES

Preparació del qüestionari

Feta la maqueta i el muntatge-exposició, una tercera actuació es fa necessària dintre d’aquesta dinàmica de fer partícips a més gent en el nostre projecte: les enquestes. El Carles comença la sessió definint enquesta com la tècnica de recollida de dades  a partir de l’aplicació d’un qüestionari a una mostra d’individus. En el nostre cas les preguntes les adrecem a alumnes i professors de l’institut, i a gent del barri.

En primer lloc consensuem les preguntes del qüestionari que el Carles ens ha preparat. Per fer això, ens dividim en 2 grups i un grup s’encarrega de les preguntes de tema demogràfic i l’altre grup dels altres temes. Descobrim que algunes de les preguntes no serien pertinents per fer-les (el partit votat, el sou) i afegim i modifiquem alguna altre que ens agradaria fer, per exemple, la pregunta “què faries al mur”. Ara sí estem preparats per què cadascú de nosaltres faci l’enquesta a 10 persones, 5 de l’Institut i 5 del barri.

Resultats i conclusions

En total tenim 91 enquestes vàlides. Més de la meitat de les respostes són de gent relacionada amb l’institut (alumnes, familiars o treballadors) i més de tres quartes parts de gent de Barcelona. La proporció de persones d’origen estranger és major que la presència del barri. La gran majoria de la gent creu que el solar hauria d’estar obert, la meitat dels quals tot el dia.

Extraiem com a conclusió de les enquestes tres grans usos que la gent destaca: esportius, d’estada i horts. Tan les respostes lliures sobre “què trobes a faltar a l’espai públic del barri” com les respostes sobre quines activitats voldries al solar van en aquesta direcció. De la darrera pregunta, “què faries al mur?” la majoria de la gent la pintaria, concretament amb una intervenció mural.

A partir d’aquests resultats hem estat debatent sobre aquestes quatre possibilitats d’intervenció (esport, estada, hort i mural) i les seves concrecions. Hem vist que alguns usos esportius no té sentit fer-los perquè ja hi ha espais similars al barri (com el futbol) o perquè no tenim les capacitats de fer-los nosaltres (com la piscina). En canvi d’altres que tot i no ser molt majoritaris no tenen un espai al barri i no requereixen molta infraestructura.

Núvol d'etiquetes sobre les nostres activitats al solar
Núvol d’etiquetes sobre les nostres activitats al solar
Núvol d'etiquetes amb les activitats que la gent vol tras fer l'enquesta
Núvol d’etiquetes amb les activitats que la gent vol
Debatent què podem fer i com
Debatent qué podem fer i com

 

 

L’EXPOSICIÓ AL VESTÍBUL

Per fi comencem a contaminar l’institut! Per una banda, tenim acabada la maqueta de l’institut i el solar i ho exposem al vestíbul. D’altre banda avui el Carles i el Lluc ens han portat uns murals grans per poder fer un muntatge anomenat “Self-building” que quedarà exposat també en el vestíbul del nostre institut, i així, començar a fer més partícips als nostres companys i professors del projecte En Residència. Volem que la gent ens preguntin i fer-los pensar! D’aquesta manera donarem a conèixer el que estem fent. Aquesta exposició també ens servirà per agafar idees del que podríem fer al solar.

Ràpidament ho hem muntat tot. Al principi ens ha sembla més aviat complicat i que portaria bastant de temps. Però, tots coordinats i treballant en equip hem aconseguit acabar el muntatge en uns 20 minuts. Com a material hi havia uns cargols grans per unir els panells gegants de cartró.

Als murals apareixien diferents construccions a partir de la reutilització de molts materials: neumàtics, fusta, cordes, pintures … Es tractaven d’espais amb funcions diferents: de relació, de joc, de esport, … Nosaltres vam anar explicant a la resta de companys totes aquelles construccions que més ens cridava l’atenció i ens agradava. Per exemple, hi havia un lloc per fer escalada, unes grades i escenari i una piscina per a nens petits.

Ja tenim la maqueta exposada al vestíbul!
Ja tenim la maqueta exposada al vestíbul!
Muntant l'exposició
Muntant l’exposició
Expliquem els companys el que més ens agrada de les diferents construccions i el perquè
Expliquem els companys el que més ens agrada de les diferents construccions i el perquè

P1100110P1100103P1100102P1100104

Sona el timbre, és l’hora del pati, i la gent ja comença a gaudir del nostre muntatge-exposició
Sona el timbre, és l’hora del pati i alumnes i professors a l’Institut ja començen a gaudir del nostre muntatge-exposició

PREPAREM LA MAQUETA

Aviat tindrem feta una maqueta de l’Institut i el solar i tenim molta feina prèvia. Ens sentim molt contents i amb ganes de començar-la. Per tant … mans a l’obra!

Per començar ens hem dividit en 5 grups per portar a terme les següents tasques:

  • Didier i Oriol, base per produir plànol amb “cotes altimètriques”.  
  • Ramón, Eric i Jinmiao, paviments per obtenir plànol amb paviments “acotats”
  • Natalia, Micaela i Aya, alçats, per produir plànol amb alçades dels murs i contraforts indentificats
  • Amna, Alex i Nail, plànol de l’Institut per aconseguir l’alçada dels cossos. Planta baixa detallada.
  • Anil i Rajan, fotos de la vegetació i descripció sobre el plànol.

Finalment hem començat a preparar la maqueta. Hem utilitzat cartró-ploma per construir la base i per l’edifici, reixeta metàl·lica per representar les tanques de filferro, i cartolines de color impreses per mostrar les pistes d’esport i els diferents paviments. Un equip també ha anat al solar a buscar branquillons que ens serviran com a arbres.

Ja tenim la maqueta gairebé acabada i ha estat un goig treballar en equip. Estem orgullosos de la feina ben feta. Hem treballat tots per un objectiu comú i hem posat ganes i molt d’esforç. 161201-maqueta-1-9161201-maqueta-1-31161201-maqueta-10161201-maqueta-1-6161201-maqueta-1-7161201-maqueta-1-8161201-maqueta-1-11161201-maqueta-1-36

161201-maqueta-1-37  161201-maqueta-1-35 161201-maqueta-1-34 161201-maqueta-1-33 161201-maqueta-1-25 161201-maqueta-1-26 161201-maqueta-1-27 161201-maqueta-1-28 161201-maqueta-1-29 161201-maqueta-1-30 161201-maqueta-1-24 161201-maqueta-1-23 161201-maqueta-1-22 161201-maqueta-1-21 161201-maqueta-1-20 161201-maqueta-1-19 161201-maqueta-1-18  161201-maqueta-1-12 161201-maqueta-1-13 161201-maqueta-1-14 161201-maqueta-1-15 161201-maqueta-1-16

SORTIDA CAN BATLLÓ

El dijous 10 de novembre vam anar a l’espai veïnal de Can Batlló amb el Carles i el Lluc. Aquí vam aprendre sobre la seva història. Entre 1870 i 1940 va néixer la fàbrica cotonera i al 1960 aquesta empresa de la família Batlló va fer fallida. Al 2009 els veïns van decidir entrar a l’ajuntament per comunicar-los que volien l’espai de la fàbrica per què tothom hi pogués entrar.

Finalment el 11 de juny del  2011 la “Plataforma Can Batlló és pel Barri” va fixar aquesta data per què l’Ajuntament iniciés el procés de transformació del polígon per què aquest estigués obert al barri. Llavors es van cedir unes naus anomenades Bloc 11 creant així nous espais.

El nostre recorregut va començar al barri de Sants i vam acabar a la Bordeta.  El Carles i el Lluc, membres de LaCol, ens van explicar com van escoltar les necessitats dels veïns del barri per tal d’ajudar-los a dissenyar els espais. Van decidir, per exemple, que volien tenir un bar, una biblioteca, una fusteria i un espai per reunions.

A Sants, en primer lloc, vam visitar el bar, on cridava molt l’atenció la fusta de la fàbrica reutilitzada per fer la barra, taules i cadires.

Seguidament vam anar cap a la biblioteca, plena de llibres catalogats, i de nou més materials reutilitzats com a les taules i unes prestatgeries fetes per ells de fusta i pintades de vermell que ens van agradar molt.

Després vam pujar a la primera planta i vam descobrir un petit gimnàs i un rocòdrom fet amb la mateixa fusta del bar.

A la Bordeta, ens vam assabentar de nous espais interiors i exteriors. Als interiors hi havia una petita guarderia i una fusteria. A l’exterior havien fet un camp de futbol, de bàsquet i de voleibol. Caminant una mica més ens vam trobar un hort i jardí ple de flors precioses.

Finalment, aquesta lluita social d’anys als barris de Sants i Can Batlló ha portat a molt bon terme. Nosaltres vam reflexionar sobre el concepte d’espai per tothom i com la gent és molt capaç de fer coses interessants pel barri quan se’ls hi permet.

Ara ens toca a nosaltres pensar què ens agradaria construir al nostre solar a l’institut!

16111015 16111013 1611104 1611105 1611106 1611107 16_11_10_canbatllo_68 16_11_10_canbatllo_62 16_11_10_canbatllo_28 16_11_10_canbatllo_23 16_11_10_canbatllo_18 16_11_10_canbatllo_11

QUÈ CONSTRUIREM AL SOLAR?

El Carles i el Lluc ens han preguntat què ens agradaria construir al solar de l’institut. Al principi no sabíem què dir però, aviat ens surten moltes idees: un ring de boxe, una piscina, un futbolí, un camp de futbol, vestuaris … Tot seguit, en parelles, fem recerca sobre les mesures dels diferents elements i així veure les proporcions respecte al solar i si hi cabrien. Per portar a terme aquesta tasca, com a materials utilitzem plànols del solar, graelles quadriculades on cadascuna equival a un metro, llapis, tisores i cola. Quan hem tingut les mesures dels elements, els hem dibuixat a la graella quadriculada, retallat i enganxat al plànol del solar.

Finalment hem posat en comú els nostres resultats i ens hem portat alguna sorpresa respecte a aquestes mesures. Per exemple, la piscina sí que cabia al solar però, en canvi, no pas un camp de futbol…

1611176 1611175 1611174 1611173 1611172 1611171

TREBALLEM AMB EL CARLES I EL LLUC

A la primera sessió amb el Carles i el Lluc hem après a considerar l’arquitectura com a art, donat que aquest no només té una fita utilitària de crear edificis i diferent elements constructius. Ens han comentat que ells com a arquitectes han de pensar també en el confort de la gent, en la bellesa i en fer-nos la vida més agradable. Realment, ens ha sobtat una mica aquesta distinció a molts de nosaltres.

El que LaCol ha fet a Can Batlló, dissenyant els espais mirant sempre per les necessitats de la gen al barri, amb en Carles i en Lluc ho farem al nostre solar de l’Institut. Per això, els hem mostrat els diferents espais, la nostra rutina aquí i hem arribat fins al solar!

A partir d’ara hem de treballar i reflexionar sobre què podríem construir en aquest solar, i tindrem el privilegi de contar amb l’ajuda dels arquitectes! El Carles i el Lluc ens guiaran però, serem nosaltres que haurem de detectar quines son les nostres necessitats i què ens agradaria tenir en primer lloc, per acabar concebent allò que realitzarem plegats.

A la següent sessió hem fet molt de treball de camp. El Carles i el Lluc ens ha posat per parelles i ens han encomanat la tasca de mesurar la distància dels quatre costats del solar. Com a instrument de mesura hem fet servir el nostre propi cos: mesura dels braços estirats i dels nostres passos. També hem fet servir un làser i una cinta mètrica per l’amidament de dos dels costats.

Al principi ens ha semblat una tasca força complexa, a causa de la vegetació sobre algunes parts del terreny. Finalment, hem descobert que ens havíem apropat força a la mesura real del solar, la parella formada pel Nail i el Didier han estat els que més s’han aproximat a la mesura real del solar (75/81 metres d’un cantó i 61/67 de l’altre, cada costat és diferent). En Rajan i la Micaela també han fet una gran aproximació!!!

A la propera sessió anem a Can Batlló!

EPSON MFP image
EPSON MFP image
EPSON MFP image
EPSON MFP image
EPSON MFP image
EPSON MFP image
EPSON MFP image
EPSON MFP image
EPSON MFP image
EPSON MFP image
EPSON MFP image
EPSON MFP image

 

ESCALFEM MOTORS

Hola, som els alumnes de 3r C d’ESO de l’Institut Princep de Girona. Aquest any farem EN RESIDÈNCIA amb LaCol, un grup d’arquitectes dins la matèria d’anglès.

A les primeres sessions ens han acompanyat el nostre professor de visual i plàstica i la nostra professora d’anglès. En aquesta llengua  ens hem presentat i hem parlat de la nostra rutina diària endinsant-nos en el nostre barri. En català hem parlat del mon de l’art i n’hem reflexionat responent a algunes preguntes. Tots hem estat d’acord amb l’art com a mitjà per tal d’expressar idees, emocions, percepcions i sensacions, i de la creativitat com a capacitat per generar-les. Entre les activitats creatives que realitzem en el nostre temps lliure han sorgit: la dansa, la música, el dibuix i la fotografia.

A l’hora de portar a terme aquesta feina ens hem gravat, hem respost a preguntes per escrit, hem observat imatges i hem treballat amb plànols.

A la propera sessió tindrem el Carles i el Lluc, dos arquitectes a l’aula! En tenim moltes ganes i gairebé no ens ho podem creure.