Sessió oberta al professorat, 19/02/2025

La sessió oberta al professorat es va celebrar el passat dimecres 19 de febrer davant l’equip docent de 2n d’ESO de l’institut La Ferreria. L’alumna Aina Antón va ser l’encarregada de l’obertura de la sessió i de convidar el professorat a fer un joc de ritme i atenció que l’alumnat ha practicat durant aquests mesos. La dinàmica la dirigia l’alumna Núria Morcillo, qui no va dubtar en “expulsar” els professors que no seguien les indicacions al ritme adequat.

Seguidament, l’alumnat va llegir la primera escena de l’obra que preparen, “Necessitem diners!”, deixant el professorat ben bocabadat. Ja per finalitzar, els alumnes van poder escoltar les opinions dels mestres i resoldre’ls els dubtes que plantejaven. Però què els va semblar?

“Ahir el dia 19/2/25 vam fer una sessió oberta amb l’equip docent de 2n d’ESO el primer que vam fer un joc de palmades amb els profes. Després vam llegir el nostre diàleg va sortir bastant bé i als profes els va agradar.”

“A mi, a la sessió oberta, m’hauria agradat que ensenyéssim més jocs que hem fet a classe o que el primer joc hagués durat més. També m’hauria agradat que haguéssim pogut ensenyar més l’obra, és a dir, que estigués més avançada. D’altra banda, l’equip docent de 2n d’ESO no va fer moltes preguntes i simplement ens felicitaven. M’hauria agradat que preguntessin més.”

“Vam anar a preparar-nos fins que van venir els professors i els vam explicar un joc que és de fer palmades i vam anar eliminant persones. Més tard ens vam asseure i vam començar a llegir l’obra de teatre, posteriorment van respondre a les preguntes dels professors ens en vam anar cadascun a casa.  Jo crec que va funcionar bé, ja que va sortir tal com el vam practicar i no tinc res malament de dir.”

“Primer vam anar a menjar les pizzes que estaven molt bones encara que jo no menjo molt. Després vam anar a la sala de música on van començar a venir els professors, la cosa primera va ser una dinàmica de palmades molt divertides i després vam llegir el text que havíem preparat. Ho vam fer perfecte segon el meu punt de vista i els professors van quedar impressionats. Ens van dir que ens veien potencial i vam marxar. En general, em va agradar molt.”

“Cacophony”, a la Sala Beckett (29/01/2025)

El dia 29 de gener del 2025, els alumnes d’En Residència de l’institut La Ferreria van tornar a visitar la Sala Beckett per assistir a la representació de “Cacophony”, la proposta d’Anna Serrano Gatell de l’obra de Molly Taylor. Això deien els alumnes:

“Quan vam entrar a la “black box” hi havia com fum (cosa que em va fer tenir més expectatives positives). Van passar uns 10 minuts i després ja va començar l’obra. A mi personalment em va agradar molt. L’obra tractava del mal que poden fer els mòbils. Una cosa que em va semblar interessant va ser el nom de l’obra. Es diu Cacophoni que significa caco: molt + foni: soroll.”

“A mi em va semblar bastant entretinguda i forta, els actors actuaven bastant bé, hi havia molta gent que no li ha agradat perquè no entenien res, però jo he entès l’obra i el missatge no és el meu preferit, però s’entén perfectament.  L’ambientació era bastant bona, sembla el que necessitava semblar, l’únic que no em va agradar és que a vegades hi havia molt soroll.”

“L’obra és deia Cacophony i tractava d’una noia que anava contra les injustícies de les noies. Va estar molt chulo, la cosa que més em va agradar de l’obra va ser la discoteca.”

Com treballem la tercera hora a l’institut La Ferreria

Durant la tercera hora, els alumnes d’En Residència de l’Institut La Ferreria de Montcada i Reixac reflexionen sobre el procés creatiu que duen a terme amb l’elaboració d’un diari d’aprenentatge. Aquestes reflexions els permeten prendre consciència de quin és el seu punt de partida i de l’evolució que fan al llarg de les setmanes, fent aturades concretes i reflexionant sobre punts o moments determinats.

L’objectiu principal d’aquesta mena d’instrument de reflexió és que aprenguin a verbalitzar allò que estan aprenent i s’esforcin per poder trobar paraules (o imatges o sensacions) per transmetre públicament allò que estan treballant. D’aquesta manera, prenen consciència d’allò que treballen i ho expliquen als altres. També treballen una competència clau en la seva formació, com és la d’aprendre a aprendre, fent autoavaluacions sobre el seu procés d’aprenentatge i construint el seu propi model de reflexió, que poden personalitzar amb imatges, tipografies, músiques i colors diversos.

El diari d’aprenentatge l’estan fent a través d’un Google Sites, una aplicació que els permet crear un lloc web personal de manera fàcil i molt intuïtiva. Aquest Sites és individual, cadascú gestiona el seu, però les entrades que fan les dirigeix la professora que condueix la tercera hora d’En Residència. Així, per exemple, s’ha treballat amb una espècie de “tiquet de sortida” en la primera entrada del Sites, en què l’alumnat ha hagut d’explicar què espera del projecte En Residència. A més, però, han hagut d’explicar què és l’art i també què és el teatre per a ells. Aquestes entrades les han escrit a la secció “Què és?”, que podrà incloure més entrades al llarg del curs. També han hagut de preparar prèviament una trobada amb el director David Trueba i hi han reflexionat posteriorment.

A dalt a la dreta, es poden veure les diferents seccions, amb una reflexió personal sobre conceptes més teòrics (secció “Què és?”), una investigació personal sobre el director David Trueba i la visita a la Sala Beckett. A la pàgina principal, l’alumnat ha reflexionat sobre les seves expectatives sobre el projecte.

La idea, doncs, és que aquests Sites personals es vagin enriquint amb les setmanes i els diferents projectes que es treballin, però que siguin sempre espais de reflexió sobre experiències viscudes i també un entorn on poder expressar les seves expectatives. És important saber què espera l’alumnat del projecte per poder-lo sentir seu, per construir-lo de manera cooperativa i fer que tingui una base sòlida.

Visita a la Sala Beckett (11/12/2024)

El passat dia 11 de desembre del 2024 els alumnes d’En Residència de l’institut La Ferreria de Montcada i Reixac (2n ESO) van poder gaudir d’una visita a la Sala Beckett, a Barcelona. L’experiència va ser enriquidora, els va servir per reconèixer l’espai, la història de la casa i les produccions que estaven en marxa en aquell moment. També van rebre una visita de primer nivell però millor ho expliquen ells mateixos…

En marxa En Residència amb Aina Tur a la Ferreria (Montcada i Reixac)

Quina sorpresa en tornar de l’estiu! Els alumnes de 2n ESO de l’institut La Ferreria de Montcada i Reixac han començat el curs 2024-2025 aquest setembre amb una bona notícia: farien teatre! El projecte “En Residència” ha aterrat a la Ferre de la mà de la Sala Beckett i la proposta de l’autora i directora Aina Tur com a artista resident a l’institut al llarg del curs. En total són 17 els alumnes que s’han apuntat al repte d’explorar noves formes d’expressió artística i el seu grau d’implicació durant el primer mes i mig ha estat excel·lent!

Durant les sessions realitzades han anat aprenent a regular la seva veu i el seu cos, els seus moviments i actituds i han pogut donar via lliure a la seva imaginació sobre el paper. Sabeu què fan un jove i la seva àvia a Nova York amb un conill? Doncs nosaltres, sí!