Mapes , barris i ciutat: sessions de octubre i novembre

La següent sessió es va dedicar a la divisió de grups per treballar amb mapes i fer observacions, amb l’objectiu de poder destacar elements i carrers, igual que es va fer a la sessió final. Després, es va fer una presentació per cada persona o parella, on van compartir les coses que podrien mapejar en el plànol. S’ha elaborat una llegenda amb diverses línies (mètodes de transport, parcs, botigues) i després s’ha decidit marcar el perquè i amb quina perspectiva. L’objectiu final seria dibuixar el mapa general de Barcelona des de la mirada dels grups de joves.

Després d’aquesta sessió, en vam organitzar una altra amb l’objectiu d’aprofundir encara més en els elements característics de cada barri. A més, aquesta nova trobada ens va permetre contrastar les diferents perspectives i aprendre sobre aspectes històrics específics de cada barri, així com sobre la història general de la ciutat de Barcelona. Aquesta segona sessió va ser una oportunitat per explorar en més detall les particularitats i els esdeveniments que han donat forma a cada barri al llarg dels anys, en el context més ampli de l’evolució històrica de la ciutat

Amb aquests materials vam fer dues sessions per pintar els mapes, marcar fites de moviments o elements culturals, línies de metro i zones verdes, amb els quals vam construir un mural que generava tot el mapa de Barcelona. Aquest procés va suposar un dispositiu molt interessant per continuar les converses sobre la ciutat.

En la darrera sessió de novembre, vam seguir treballant en cada districte, i també es van muntar els rius, el mar i la muntanya, de tal manera que cada persona va dibuixar alguns dels fragments. El grup va estar mogut la darrera sessió, però vam poder fer alguna tasca, de manera que en els propers dies començarem a preparar les exploracions pel barri 

Sessions inicials. Octubre. Paraules clau i cartografies

Vam tenir la primera sessió l’1 d’Octubre, una sessió de presa de contacte amb el grup de 4t d’ESO i la Raquel d’Equal Saare. També ens va acompanyar en Javier.

Equal Saree és el grup d’arquitectes feministes que farà la Residència aquest any . Transductores, el Javier, és el grup l’equip de mediació que ens acompanyarà i nosaltres, som un grup de 15 joves molt diversos, amb inquietuds i molta il·lusió per començar aquest nou camí junts.

A la primera part de la sessió, hem treballat les expectatives i desitjos que cadascú té respecte al projecte. Ha estat interessant veure les diferents perspectives i inquietuds que han sorgit. A continuació, hem abordat el tema dels paisatges i hem creat mapes conceptuals basats en els tres eixos de treball del curs: feminismes, urbanisme i processos participatius. Tot i que aquests conceptes han requerit una mica d’esforç per ser assimilats, hem començat a familiaritzar-nos-hi.

Ha estat un primer dia molt centrat en la convivència, l’escola i el treball en grup. Sens dubte, encara hi ha aspectes que caldrà millorar, però l’energia i la motivació per part de tothom han estat palpables. Segur que amb el temps aconseguirem generar diàlegs rics i construir un bon equip de treball.

Durat la  segona sessió hem treballat i hem après a presentar-nos a través del paisatge. Hem conversat sobre cartografies i sobre les opcions de tenir una mirada diferent del paisatge. Cada persona ha fet la seva cartografia pensant en el recorregut de casa fins a l’institut, triant o percebent 3 espais amables i 1 que no ho fos. Hem vist quins espais ens agraden, de quin barri som, quins contextos i espais ens interessen i el per què. Tot, a partir de diverses presentacions.

Aquestes primeres sessions han estat només l’inici d’un procés que esperem ple de converses, treball sobre l’espai urbà i aprenentatges que en ajudin a REdefinir-nos i crèixer com a ciutadans i millors persones.