Foto presentació

Al principi de els sessions en Residència vàrem presentar el projecte, i l’objectiu que teníem era conèixer-nos entre nosaltres una mica millor, ja que treballarem juntes la resta del curs.

La Meri, de Cos Col·lectiu encara no havia aterrat però en vàrem parlar les primeres sessions. Per tal de presentar-nos i indagar en les nostra faceta més artística vam utilitzar la imatge fotogràfica.

Investigant imatges de fotògrafs icònics del segle XX les alumnes primer van elegir una imatge que les representés, que parlés d’elles, però més enllà de la semblança física, del seu món interior.

Aquesta fotografia escollida llavors havia de ser recreada de forma que elles esdevinguessin protagonistes de la nova imatge. Aquí podem veure alguns exemples de les protagonistes d’aquest projecte des del seu punt de vista:

Denisa Stan vs. Hernri Cartier-Bresson

“M’identifico amb aquesta fotografia perquè la meva vida també és en blanc i negre, ja que m’agrada la fotografia i es molt emocional.”

Lea Maurus vs. Man Ray

“Trobo que hem representa perquè els ulls son una part molt expressiva de l’alma i sento que només veient els ulls d’una persona pots veure com es per dintre.”

Maria Rey vs Robert Doisneau

“Aquesta imatge m’agrada perquè Robert Doisneau aconsegueix transmetre aquest cansament o aquesta expressió de “estic fart” que em sembla curiosa, més encara quan la persona de la fotografia es un nen petit.He escollit aquesta imatge perquè l’expressió de l’infant em transmet un sentiment amb el que em sento identificada.

Per a fer la foto, vaig posar-me una gabardina de la meva mare, un gorro i un mocador, vaig netejar la pared de la terraça i el meu germà em va fer la foto.”

Mar Peralta vs. Man Ray

“Aquesta fotografia recreada és de Man Ray. La he volgut recrear perquè la fotografia em causa tranquilitat i una persona tranquila, i jo em considero una persona que en general és tranquila.
Per fer aquesta foto m’he pugat al meu armari que tenia el costat blanc, m’he pintat el llavis perquè hi hagi contrast i amb ajuda d’una amiga que m’ha indicat com posar-me ha sortit la foto.”

Chlöe Suare vs. Helmut Newton

“La fotografía original està feta a Paris a l’any 1975 per el fotógraf Helmut Newton. Aquesta foto ens vol transmetre un esperit lliure i l’empoderament de la dona. Ja que apart de l’actitud de la model, la roba que porta és “masculina”, i ens vol dir que les dones podem portar i fer el que vulguem. 

La foto la va fer el meu pare, que també és un apassionat de la fotografia. La vam fer de nit a un carreró d’Encants. Vam tenir en conta la il·luminació, i sobretot l’aparició de la llum dels fanals. Per editar-la li vaig aplicar un filtre en blanc i negre i vaig modificar les llums, com el contrast, l’exposició…”

Primeres sessions d’En Residència: treball a l’institut i a El Born CCM

Les dues primeres sessions de treball d’En Residència les hem desenvolupat per l’equip de mediació i el suport d’Elisenda Vila (La coordinadora i professora del projecte a l’institut).

La primera sessió la vàrem dedicar a presentar el marc del programa En Residència. També vàrem fer presentacions a partir de memòries actuals i les de fa un any, amb una roda amb paraules. Amb tota la informació vàrem construir un collage de termes, expressions i vàrem parlar del futurs, present i passat, i de com ens condiciona la memòria les formes d’expressar-nos i narrar-la. Van sortir temes de debat com el passat i les formes de relatar-lo, que vol dir fer memòria i com està condicionada, i que tipus de memòries podem fer de forma alternativa o no oficials.

En mig de l’activitat vam aprofitar i fer una volta: una petita indagació per espais i llocs poc habituals de l’institut, visitant terrats, l’arxiu i altres llocs amagats, fet que va provocar molta impressió i vincles en el grup.

La segona sessió varen visitar El Born CCM. Una persona de l’equip educatiu ens va mostrar el Born des d’una perspectiva molt complexa i variada: vàrem sentir sobre la història del centre, la seva arquitectura i passat més recent. Es va fer una visita a la mostra permanent per parlar sobre el barri del Born i la Barcelona de 1714, on vàrem aprendre sobre les muralles, el setge i les formes de vida d’aquesta època ( inclòs dels infants, els seus jocs i identitats). Finalment, vàrem fer una visita al jaciment, on vàrem aprendre 3 usos diversos del gel d’aquesta època … Aneu al born i descobrir quins n’eren : un era molt sabròs per fer durant l’estiu!!! ; )

Comencen el procés de “En Residència 2021-22”

Aquest curs 2021-2022 la coordinació del projecte està al càrrec de l’Elisenda Vila (professora de Visual i Plàstica) amb el suport de la Carme Clavero (professora de Física i Química). Les artistes en residència d’aquest any són Cos Col·lectiu (Raquel García i Meri Caballero), i com a mediador tindrem el Javier Rodrigo de Transductores. Aquest any es treballa també en estreta col·laboració amb el Born Centre de Cultura i Memòria com la altre entitat de mediació (farem visites, treballarem continguts propis i formes d’activar les memòries). Però els autèntics protagonistes són els grup de 12 noies alumnes de 4t d’ESO, que han elegit formar part d’aquest projecte que va més enllà de l’institut i s’emmarca al voltant de la nostra ciutat i el món cultural i associatiu de Barcelona.

Institut Jaume Balmes - Viquipèdia, l'enciclopèdia lliure

El projecte d’enguany es desenvoluparà al voltant de la idea que suposa “ser adolescent” avui en dia i que suposava en diverses èpoques. Es una eina per treballar sobre el 175è aniversari de l’Institut Jaume Balmes. A partir de l’arxiu fotogràfic de l’institut i les exposicions d’El Born CCM i diverses metodologies i recerques artrítiques , la proposta de les artistes és que el grup explori el seu imaginari sobre com era la vida dels/les joves en diferents moments històrics, i sobre la vinculació amb la seva realitat actual. Treballarem amb cos, cultura visuals, objectes, relats etnogràfics experimentals, mapes, fotografies, arts vives i altres eines metodològiques per crear aprenentatges col·lectius.

https://www.enresidencia.org/sites/default/files/styles/autor/public/autor/cos_colectivo_w.jpg?itok=equ-rcZM
Cos Col.lectiu