El que fem amb el que tenim….

Sessió oberta.

El passat 17 de febrer vam fer la la sessió oberta al nostre institut. Els i les alumnes s’han implicat en la tasca i han entès cap a on anem i cap a on volem anar. L’han gaudit, i hem gaudit amb ells i elles.

He de ser sincera que fins la darrera setmana no tenia molt clar quina anava a ser la proposta a presentar però, com sempre, aquests espais de reflexió ajuden a prendre consciència del què fem i el més important per a què ho fem. 

Les setmanes prèvies a la sessió oberta, mentre es pensava quina podria ser la proposta, torna a aparèixer l’aspecte de la poca cohesió del grup al tractar-se d’una optativa de 2 hores més la 3a hora amb alumnat de quatre classes diferents ,i el que ens complica la poca cohesió per poder anar avançant la creació col·lectiva.

Però l’alumnat mai deixa de sorprendre’ns. Tenien molt clar allò que havien fet i, molts d’ells començaven a saber i entendre el perquè el Joan els havia proposat aquestes activitats i tallers al llarg del trimestre. Mai havien parlat i, sentir parlar tant, de poder canviar les coses del seu entorn que no els hi agrada.

Van començar a treballar en grup i van entendre que allà eren un grup i que s’havien de mostrar com a tal.

Uns van presentar el projecte i el que feien, uns altres van explicar alguns dels seus treballs, llibrets on havien d’expressar  allò que els removia per dins, les injustícies, les desigualtats, les diferències entre uns i altres, el racisme, les inseguretats, les pors….. teixint consciència.

Per altra banda es va voler fer una pràctica per fer partícips al públic que ens acompanyava.

Vam gaudir tots plegats amb la proposta, va participar i vam entendre quin havia estat el nostre camí i, el més important, cap a on volem caminar.

Dibuixem amb tinta xinesa! Tot un descobriment!

Les darreres sessions en Joan, el nostre artista resident, ha volgut conèixer del nostre alumnat el que els preocupa, interessa, els remou de la societat en general i de la seva ciutat en particular. 

Un primer intent va ser amb la paraula, però, no ens enganyem, els nostre jovent no és gran orador i molt menys en temes abstractes com aquests.

Tant a l’artista com als docents que acompanyem en aquest procés, ens importa que prenguin consciència del seu entorn i ens agrada remoure’ls, per tant, vam continuar insistint en la cerca dels seus interessos socials. 

Es va decidir anar més a poc a poc i amb altres estratègies. El segon intent va ser treballant amb tinta xinesa. Ningú a l’aula, tret de l’artista, havia dibuixat abans amb aquesta tinta. I els va agradar. Els va agradar molt!. L’activitat consistia a plasmar en un DIN 3 les paraules (conceptes) una a una, que en Joan els hi anava dient. No importava tant la qualitat del dibuix sinó el que eren capaços de representar d’aquelles paraules:

EL MILLOR

LLIURE

CONTRARI

COLOR

ADDICCIÓ

FELIÇ

PODER

PAU

Estaven concentrats, motivats en plasmar de manera clara aquells conceptes.

Després el grup identificava els dibuixos amb les paraules i l’alumnat reflexionava i explicava que li havia motivat fer aquell dibuix, de quina manera entenia els conceptes i els volia representar. Vam gaudir molt. L’alumnat perquè es divertia buscant maneres de representar idees, es divertia dibuixant  i els adults perquè, per primera vegada, comencem a identificar cap a on poden anar els interessos socials d’aquest grup de joves tan divers. 

Anem encaminats….

05 desembre 24

Benvingut Negrescolor. Experimentem.

Vam tenir la primera sessió el 2 d’octubre i ens va servir per prendre contacte amb en Joan Negrescolor i el grup de l’optativa de 3r de l’ESO on es portarà a terme el projecte aquest curs. També ens va acompanyar el Marc, el nostre mediador de l’Afluent.

És el meu segon curs participant en el projecte, en el mateix nivell però amb alumnat i artista diferent. Per tant, res és el mateix. Continuo com a “novata”

La segona sessió l’estrenem amb la visita a les tres xemeneies, gran símbol de la nostra ciutat, dins de la biennal europea del Manifesta 15 Barcelona. Aquesta visita a les instal·lacions i a les obres exposades van servir per poder conèixer-nos, alumnat, artista i docents, en un entorn d’art fora de l’institut. Però no ha estat l’única vegada que hem visitat les tres xemeneies. Vam tornar a les Ressonàncies, a veure el treball que els nostres companys van fer En Residència el curs passat. Tota una aventura que va ajudar a situar al grup.      

Les següents sessions han estat experiments. Experimentar a partir de la reflexió. La reflexió d’un grup al qui li costa reflexionar, però l’aconseguim. A poc a poc, però van sortint coses. Moltes coses que ens ajuda a entendre’ls.

Aquests experiments es concreten en la creació i expressió a partir del dibuix. Amb instruccions concretes. Això funciona! I ens ajuda i anima a seguir.

Idees oposades en blanc i negre