Des de Alícia Casadesús EN RESiDÈNCiA al Jaume Balmes http://ift.tt/2n3yruG
Amb l’Alícia i en Toni vam pensar que, seria bo que en les postals que s’han anat treballant en la seva vessant plàstica sobre la mirada en el trajecte de casa a l’Institut, s’hi afegissin textos lliures, potser poètics. I una “forma” coneguda de poema són els haikus.
D’una banda, perquè sembla que hi hagi una mena de moda per l’haiku, seguint la seducció que tot el que es refereix a la cultura oriental (especialment a la japonesa) exerceix damunt els nostres estàndards de vida. De l’altra, perquè és una forma tancada, breu, molt apta complementar el treball plàstic.
A partir d’aquesta idea, el dia 9 de novembre vam dedicar la classe a introduir el haiku i a fer-ne alguns, per començar a preparar el treball que cadascun ha de fer.
Vam començar la classe partint de dos poemes que mostren dues maneres de dir uns conceptes similars però de manera diametralment diferent: Brecht i Dickinson.
Mestre, aprèn!
No diguis massa sovint que tens raó, mestre!
Deixa que ho reconeguin els deixebles!
No violentis massa la veritat:
no ho tolera.
Escolta quan parles.
Bertolt Brecht (Alemanya, 1899-1956)
Traducció de Feliu Formosa
i
Perdem — perquè guanyem —
Jugadors — que ho recordin —
Tornen a tirar els daus!
Emily Dickinson (Estats Units, 1830 – 1866)
Traducció de D. Sam Abrams
Tant un com l’altre diríem que transmeten al lector la idea que hem de viure instal·lats en el dubte, i ens cal sempre escoltar les raons de l’altre (o, fins i tot, que hem de posar en qüestió les nostres pròpies raons). Dubte i escolta, doncs, serien els leit-motiv de dos poemes absolutament allunyats —en el temps, en la vida dels poetes, en les circumstàncies de la seva vida.
Aquestes idees ens introduiran a l’haiku perquè, pel seu origen i per la seva mateixa forma, exigeix una manera de construir-lo en què cal
Parlem de la forma haiku, i d’un nom a retenir: Matsuo Bashô (Japó, segle xvii)
Un vell estany.
Una granota hi salta:
el so de l’aigua.
Llavors introduïm algunes idees sobre l’haiku:
- El haiku és una de les formes de poesia tradicional japonesa més esteses.
- Es tracta d’una composició breu de 3 versos de 5, 7 i 5 mores(unitats de so, que normalment se substitueixen per síl·labes quan es tradueixen a altres llengües).
- El haiku parla del que succeeix en aquest moment, en aquest lloc.
- La seva poètica es basa en la sorpresa i l’embadaliment que produeix al poeta
la contemplació de la natura, sovint amb referències estacionals molt marcades i amb unes paraules-clau que s’hi relacionen.
- Hi ha un element important que és el tall (kiru), una mena de puntuació verbal.
- A occident, quan es va començat a difondre el concepte d’haiku, molts escriptors en van fer. Per exemple, en Jack Kerouac podem llegir haikús sense les normes bàsiques, tant de concepte com de forma:
Cap telegrama, avui.
Tan sols han caigut
més fulles.
Veiem tres exemples, de tres autors japonesos clàssics:
Haikus clàssics japonesos:
Yamashaki SÔKAN (1465-1553)
Potes a terra
recita el seu poema
una granota
Matsuo BASHÔ (1644-1694)
Les gotes d’aigua,
pluja de primavera,
pels arbres llisquen.
ISSA Kobayashi (1763-1827)
Fins la meva ombra
es veu més lluminosa.
Diada clara!
Tres exemples d’haikus en català:
Joan Salvat-Papasseit
Camí de sol.
Per les rutes amigues,
unes formigues.
Agustí Bartra
He viscut l’hora
que m’ha vestit de portes
que mai no s’obren.
Miquel Martí i Pol
Un vent lentíssim
converteix el silenci
en melodia.
Havent entès què és un haiku i quins són els paràmetres sota els quals funciona, proposem d’escriure’n alguns, a partir de la imatge triada, un paisatge tardoral (el Central Park):
Per fer els haikus, ens fixem en allò que hi ha en la imatge, i ho escrivim en una taula amb cinc columnes (coses, sentits, sensacions, estats d’ànim, accions), i surten les següents paraules, amb les quals intentarem escriure haikús:
Coses |
Sentits |
Sensacions |
Estats d’ànim |
Accions |
Arbres
Pont
Fulles
Colors
Llac
Aigua
Cel
Vent |
Humitat
Piuladissa d’ocells
Olor de fulles
Trepig de passos
|
Calor
Fred
Calma
Relaxació
Benestar
Claredat del llac
|
Alegria
Tranquil·litat
Llibertat
Felicitat
|
Badar
Nedar
Passejar
Visitar
Asseure’s
Morir
Fotografiar
Xiuxiuejar |
Amb aquestes paraules i accions, els alumnes escriuen els seus primers haikus (sense tenir en compte, la majoria, la mètrica). Aquests són els poemes resultants:
I, com es diu en les pel·lícules, continuarà…