La percepció dels objectes…

Des de Alícia Casadesús EN RESiDÈNCiA al Jaume Balmes http://ift.tt/2ByA5HB

Durant aquesta setmana hem estat acabant el recorregut de casa a l’escola i enganxant les textures que havíem fet la setmana anterior sobre els objectes de l’aula. Per començar la classe amb l’Alícia i en Toni hem fe el 14×14 com sempre, però avui hem innovat amb unes pintures que hem trobat en un armari.

L’activitat que ens han proposat avui ha estat portar dos objectes de casa, un que trobéssim bonic i un altre que trobéssim lleig. Ens hem assegut a la taula, hem embolicat els objectes i els hem deixat en un lloc a l’atzar. Un altre company els ha agafat i hem intentat endevinar quin crèiem que el propietari havia escollit com a «maco» i quin havia triat com a «lleig». Ho hem compartit en veu alta. Hem tornat els objectes a la persona que els havia portat, i aquesta ens ha dit quin era el bonic i quin era el lleig. En la majoria dels casos les dues persones han coincidit. Hem pogut veure que en molts dels casos els objectes macos tenien un valor sentimental.

 

«Depèn amb quins ulls miris una cosa la veus d’una manera o d’una altra»

 

A continuació ens han presentat la substituta del Jonatan, l’Eva, i li hem explicat el que hem estat fent durant tots aquests dies i el que més ens havia agradat.

L’Alícia ens ha presentat el projecte que farem la setmana següent: una projecte de percepció del concepte de l’aula (objectes, història, tipografies, la gent, el buit i el ple, els ritmes, el llenguatge, els gestos i les paraules que s’hi han dit…). També hem comentat l’exposició «La cadira» que l’Alícia ens va recomanar visitar.

 

Text: Roger Bonet

LA CINTA ADHESIVA

Des de Jorge Dutor i Guillem Mont de Palol EN RESiDÈNCiA al Montjuïc http://ift.tt/2ApTvRh

Dimarts passat 28 de novembre vam fer cinètica i moviment.

Primer vam fer un exercici corporal: en parelles, un membre de la parella estava totalment quiet i l´altre li anava fregant: la panxa, els braços, les cames i el cap. Quan vam acabar, vam agafar 15 cintes i vam anar al pati. Ens vam seure tots en forma rectangular.cadascú tenia un número, en dir un número sortia la persona que tenia aquell número i dibuixava un camí amb la cinta, i així continuament. L´inconvenient va ser que algunes persones no van fer cas i comptes de fer un recorregut va dibuixar coses.

Al final de l’activitat vam dir tots el que pensàvem que era aquella activitat com per exemple: imaginatiu, pensatiu, creatiu, col·laboratiu…, etc.

TREBALLAR EL TEXT PER A LES POSTALS: ELS HAIKUS

Des de Alícia Casadesús EN RESiDÈNCiA al Jaume Balmes http://ift.tt/2n3yruG

Amb l’Alícia i en Toni vam pensar que, seria bo que en les postals que s’han anat treballant en la seva vessant plàstica sobre la mirada en el trajecte de casa a l’Institut, s’hi afegissin textos lliures, potser poètics. I una “forma” coneguda de poema són els haikus.

D’una banda, perquè sembla que hi hagi una mena de moda per l’haiku, seguint la seducció que tot el que es refereix a la cultura oriental (especialment a la japonesa) exerceix damunt els nostres estàndards de vida. De l’altra, perquè és una forma tancada, breu, molt apta complementar el treball plàstic.

A partir d’aquesta idea, el dia 9 de novembre vam dedicar la classe a introduir el haiku i a fer-ne alguns, per començar a preparar el treball que cadascun ha de fer.

Vam començar la classe partint de dos poemes que mostren dues maneres de dir uns conceptes similars però de manera diametralment diferent: Brecht i Dickinson.

Mestre, aprèn!

No diguis massa sovint que tens raó, mestre!

Deixa que ho reconeguin els deixebles!

No violentis massa la veritat:

no ho tolera.

Escolta quan parles.

Bertolt Brecht (Alemanya, 1899-1956)

Traducció de Feliu Formosa

 

i

 

Perdem — perquè guanyem —

Jugadors — que ho recordin —

Tornen a tirar els daus!

Emily Dickinson (Estats Units, 1830 – 1866)

Traducció de D. Sam Abrams

 

Tant un com l’altre diríem que transmeten al lector la idea que hem de viure instal·lats en el dubte, i ens cal sempre escoltar les raons de l’altre (o, fins i tot, que hem de posar en qüestió les nostres pròpies raons). Dubte i escolta, doncs, serien els leit-motiv de dos poemes absolutament allunyats —en el temps, en la vida dels poetes, en les circumstàncies de la seva vida.

Aquestes idees ens introduiran a l’haiku perquè, pel seu origen i per la seva mateixa forma, exigeix una manera de construir-lo en què cal

Parlem de la forma haiku, i d’un nom a retenir: Matsuo Bashô (Japó, segle xvii)

Un vell estany.

Una granota hi salta:

el so de l’aigua.

 

Llavors introduïm algunes idees sobre l’haiku:

  • El haiku és una de les formes de poesia tradicional japonesa més esteses.
  • Es tracta d’una composició breu de 3 versos de 5, 7 i 5 mores(unitats de so, que normalment se substitueixen per síl·labes quan es tradueixen a altres llengües).
  • El haiku parla del que succeeix en aquest moment, en aquest lloc.
  • La seva poètica es basa en la sorpresa i l’embadaliment que produeix al poeta

la contemplació de la natura, sovint amb referències estacionals molt marcades i amb unes paraules-clau que s’hi relacionen.

  • Hi ha un element important que és el tall (kiru), una mena de puntuació verbal.
  • A occident, quan es va començat a difondre el concepte d’haiku, molts escriptors en van fer. Per exemple, en Jack Kerouac podem llegir haikús sense les normes bàsiques, tant de concepte com de forma:

Cap telegrama, avui.

Tan sols han caigut

més fulles.

 

Veiem tres exemples, de tres autors japonesos clàssics:

Haikus clàssics japonesos:

 

Yamashaki SÔKAN (1465-1553)
Potes a terra
recita el seu poema
una granota

Matsuo BASHÔ (1644-1694)
Les gotes d’aigua,
pluja de primavera,
pels arbres llisquen.

 

ISSA Kobayashi (1763-1827)

Fins la meva ombra
es veu més lluminosa.
Diada clara!

 

Tres exemples d’haikus en català:

Joan Salvat-Papasseit

Camí de sol.

Per les rutes amigues,

unes formigues.

Agustí Bartra

 

He viscut l’hora
que m’ha vestit de portes
que mai no s’obren.

 

Miquel Martí i Pol

 

Un vent lentíssim

converteix el silenci

en melodia.

 

Havent entès què és un haiku i quins són els paràmetres sota els quals funciona, proposem d’escriure’n alguns, a partir de la imatge triada, un paisatge tardoral (el Central Park):

Per fer els haikus, ens fixem en allò que hi ha en la imatge, i ho escrivim en una taula amb cinc columnes (coses, sentits, sensacions, estats d’ànim, accions), i surten les següents paraules, amb les quals intentarem escriure haikús:

Coses Sentits Sensacions Estats d’ànim Accions
Arbres

Pont

Fulles

Colors

Llac

Aigua

Cel

Vent

Humitat

Piuladissa d’ocells

Olor de fulles

Trepig de passos

 

 

Calor

Fred

Calma

Relaxació

Benestar

Claredat del llac

 

 

Alegria

Tranquil·litat

Llibertat

Felicitat

 

 

 

Badar

Nedar

Passejar

Visitar

Asseure’s

Morir

Fotografiar

Xiuxiuejar

Amb aquestes paraules i accions, els alumnes escriuen els seus primers haikus (sense tenir en compte, la majoria, la mètrica). Aquests són els poemes resultants:

I, com es diu en les pel·lícules, continuarà…

UNA VISITA PERFORMATIVA AL NOSTRE INSTITUT

Des de Mariona Moncunill EN RESiDÈNCiA al Juan Manuel Zafra http://ift.tt/2A7ANeM

Dimecres 15 de Novembre 2017, van venir dues representants del departament educatiu del Museu Nacional  a visitar el nostre institut. L’objectiu era fer una visita guiada i intentar que es qüestionessin el que nosaltres estàvem dient, és a dir, fer una visita poc convencional. La nostra idea era disfressar l’escola amb un ambient de molt més “bon rotllo” del que realment és entre el professorat i nosaltres, els alumnes. Per fer-ho vam haver de pactar amb els professors per a què ens seguissin el fil. A classe hi ha companys que fan teatre i això ens va ajudar a realitzar la performance.

 

En una visita guiada convencional normalment no ens qüestionem el que ens van explicant ja que podem preveure què passarà i com passarà. La nostra seria diferent.

Ens vam dividir en grups i cadascú va treballar una part de la visita. Vam començar a la façana de l’institut, la porta principal es troba al Carrer Rogent i és modernista. La Cristina va  explicar de manera convencional les diferents etapes que ha viscut l’edifici de l’institut. Després vam anar al vestíbul on vam presentar els conserges i alguns professors com ara el Joan Talarn, de ciències, i en Lluís, de tecnologia. Després vam anar a veure l’Aurelio, també professor de tecnologia, i pel camí ens vam anar trobant a diferents professors i els vam abraçar i petonejar, les nostres convidades van començar a al·lucinar. El plat fort va ser quan vam entrar a l’aula de música. El Matías, el professor, ja estava avisat de les nostres intencions i va tocar el piano i ens va fer cantar tots junts. La Milena companya nostra i cantant del grup de rock va ser la veu protagonista. Finalment ens vam abraçar tots fent veure que ens havíem emocionat. Ja havíem aconseguit el nostre objectiu.

Per acabar vam finalitzar el recorregut i vam anar cap a la nostra aula. Allà vam desvetllar el nostre secret. La Sandra i la Teresa s’ho van creure tot, llavors vam aprofitar per reflexionar sobre si ens podem creure tot el que ens diuen durant una visita guiada, si la nostra actitud ha de ser passiva o cal que ens qüestionem el que ens diuen.