LA TXECA DEL CARRER VALLMAJOR

Imatge

LA TXECA DEL CARRER VALLMAJOR

La meva àvia m’ha explicat que el seu pare, el Ramon va estar a la presó “La Modelo” i després el van traslladar a una txeca que estava el carrer Vallmajor numero 29 cantonada Copèrnic. Abans de ser una txeca era una escola de pàrvuls de la Generalitat durant la Segona Guerra Mundial. Les cel·les van ser instal·lades al jardí i a la part del darrera de l’edifici.

Aquestes cel· les feien 2,5 metres de llarg i només 1,50 metres d’alçada. Eren folrades per quitrà per generar calor.

Va estar tancat a una cel·la amb un matrimoni amb sis fills,ell i el seu germà, el tiet de la meva àvia. La cel·la estava d’aigua fins els genolls per així els que estaven allà no es poguessin asseure’s ni tampoc estirar-se per dormir. La dona del matrimoni es va posar de part i es van tindre que estirar dos homes al terra i la dona es va posar el damunt d’ells per poder tindre la criatura.

ANÈCDOTES

Quan anaven al cinema, quan sortia el “Nodo”  tots  havien de        posar –se drets i aixecar el braç dret amb la mà oberta. I des de darrera els policies podien  veure   la gent. Van veure dues persones que no estaven amb el braç aixecat , el germà del meu avi amb el braç dret enguixat i el seu cunyat que tenia el braç amputat, els policies en veure’ls van anar directe cap a ells i veient el perquè no l’aixecaven se’n van anar.

Maria Maled

Plaça Sant Felip Neri

La següent activitat fora del centre va ser anar a la Plaça Sant Felip Neri per conèixer-la, i prendre mides de la façana de l’església.  Al mateix temps que prenien mides dels blocs de pedra també anaven anotant on són els impactes, tant els grans com  els petits

Després d’aquesta activitat van comprendre que no és gaire fàcil prendre mides i que aquestes quadren i encaixen entre si per poder fer un plànol de la façana. El treball s’havia de tornar a començar .

Tot seguit vam haver d’anar  a prendre les mides una altra vagada, aquesta segona vegada ho ho havien de fer pel seu compte, es van adonar del que havien fet malament

Uns prenien mesures i els altres feien un dibuix da la façana.

Per poder prendre mides aquesta segona vagada van partir d’un dibuix aproximat, que els servia per orientar-se i col·locar les mesures d’una forma mes coherent i que les mides preses por tots els grups quadressin.

 

Desprès De la visita al refugi antiaeri 307

Imatge

Desprès De la visita al refugi antiaeri 307 van fer aquestes qüestions

  1. Què eren els refugis antiaeris?
  2. Per qui van ser construïts? A quina època?
  3. Què és el que ta cridat més l’atenció del recorregut que hem fet?
  4. A continuació llegiràs un fragment del diari que va escriure una nena de 13 anys durant aquesta època de guerra, ens explica en primera persona la seva experiència.

“AMB ULLS DE NENA” El dietari de la guerra a la rereguarda, de Encarnació Martorell i Gil Ed.arallibres