Sant Felip Neri

Sant Felip Neri

Resumim el treball previ a l’actuació a Sant Felip Neri

 

Familiaritzar-nos amb la façana

Aquesta primera part l’hem fet des de  diverses llocs i punts de vista,  tant artístics com històrics

  • Estudiant i consultant els fets històrics ocorreguts en aquest lloc
  • Mirant informacions a la  Xarxa
  • Anant a la plaça amb paper, llapis i metre per prendre apunts de la façana
  • Fent els dibuixos de caire artístic
  • Intentant fer l’ esquema de la façana i prendre mides dels blocs i dels impactes
  • Dibuixar els plànols de la façana
  • Fotografiar tant la plaça com la façana
  • Tornar a estudiar els fet una altra vegada, quan van sortir totes les notícies als diaris sobre els bombardejos a Barcelona i concretament en aquesta plaça i al refugi 307
  • Tornar a estudiar-ho tot

 

Decidir quin espai és sobre el que actuarem

  • La decisió de treballar sobre aquesta paret va ser presa per Fernando Prats

Prendre mides de la mateixa 

  • Vam anar una vegada a la plaça i vam prendre mides i també en vam fer els dibuixos de caire artístic . De tornada  a l’ aula vam comprendre la dificultat que es prendre mides i després ajuntar-les totes i  fer el plànols ben  dibuixats.
  • Vam tornar a anar a la plaça, aquesta vegada cadascun pel seu compte i amb el dibuix d’un croquis ben fet, prenent mides i anar anotant-les sobre el mateix croquis
  • Les mides finals van ser preses per Fernando Prats
  • Estudiar la façana i fer la divisió en part iguals a les mides del paper que utilitzàrem definitivament ho va fer Fernando.
  • La decisió de treballar sobre aquesta paret va ser presa per Fernando Prats

Aprendre  a preparar el paper (fumar-lo)

Per fer això van anar a l’estudi de Fernando Prats, els passos fets són:

  • primer treure a l ‘exterior el contenidor on fumarem el paper
  • posar el paper a la part superior de dintre del contenidor
  • Posar-nos mascaretes, ja que es desprenen amb el fum vapors una mica tòxics
  • Posar gasolina en uns recipient i encendre’l.
  • El fum que produeix la gasolina a dintre del contenidor es la que fuma el paper
  • Treure el paper

Aprendre a fixar les emprentes preses al paper

  • Una vegada hem tret el paper aprenem a treballar, ens adonem   que hem de fer-ho amb molta cura, si no ho fem així ens queden emprentes de tot
  • Desprès fixem el paper amb uns líquids (secret professional) que venen a ser com una mena de líquids de revelat de les fotografies en blanc i negre
  • Una vegada fixats els dibuixos es treballa com si fossin  fotografies, és a dir, es treuen de la cubeta i s’escorren  perquè perdin tot el líquid sobrant,  per fer això posem els papers en posició vertical. Una vegada escorreguts accelerem el procés d’assecat ajudant-nos  amb uns assecadors de cabell

Sant Felip Neri

Una vegada que hem après tot el procés anem a la plaça

  • Primera dificultat, els permisos necessaris per treballar els donen no d’una  forma indefinida sinó que es donen amb una data concreta
  • El primer inconvenient va ser el temps, en la data prevista va ploure i plovent no es pot treballar  amb el fum i tampoc  es pot treballar sobre la paret humida ja que el fum tacaria la paret
  • S’han de tornar a fer tots els tràmits de papers oficials davant un munt d’organismes
  •  La primera dificultat es traslladar tot el paper fumat  ja que cap paper no pot tocar amb res. Es trasllada de la següent manera: cada paper es grapa sobre una fusta amb la part fumada cap a dalt, cada fusta no pot tocar-se amb l’ altra, per  tant es col·loca amb un moble semblant als  que utilitzen els forners per posar el pa o les pastes. Hem de tenir en compte que necessitem  60 papers, més uns quants per si algun ens sortia malament o teníem algun incident.

  • Ja situats a la plaça amb tot  el necessari comencem a treballar. Fernando o un dels seus ajudants va traient d’un un en un els papers fumats.
  •  Els  va desgrapant  un per un.
  •  Es fan grups, per hores en cada grup hi ha un que fa fotografies (documenta que es el que fem, part d’aquesta documentació formarà part de l’obra final),  un  altre anota en el paper el número del dibuix i posa el mateix número a la part del darrera de l’obra,  un altre ajuda amb l’escala en els casos que s’està treballant a dalt,  un altre ajuda a pressionar el paper sobre la paret i que aquesta deixi la seva petjada
  • Tenim una persona que treballa  amb en Fernando que gravarà tota l’actuació
  • Cada paper treballat es torna a grapar i a guardar en el mateix llo

Traslladar els líquids per fixar l’emprenta de la façana

  • Al mateix temps que s’ha transportat el paper s’ha portat el líquid per fixar els papers
  • Quan hem  acabat una sessió amb els papers (que van ser la primera de 8, la segona de 32 i la tercera de 20) els fixem
  • Per fixar-los, en primer lloc bolquem els bidons de líquids fixadors en un contenidor, desenganxem un paper,  s’escorre, es grapa una altra vegada i s’asseca
  • Fem el mateix  amb tots els papers

Acabada  la sessió i amb els papers molt  i molt secs es desgrapen una altra vegada i es guarden tots junts

  • Tornem a guardar els líquids en els bidons

Traslladar el paper fixat

A càrrec de Fernando Prats, empresa de transports i els seus ajudants

Muntatge de l’obra

  • per Fernando Prats

diari d’una creació,

Isabel Abarca

 

Tornem al refugi 307

Tornem al refugi 307, aquesta vegada és per veure fer uns motlles de silicona de les empremtes deixades per les piques dels nens a la part baixa del mur i uns altres de les empremtes fetes a la part alta per les dones i la gent gran.

Procés per fer el motlle
• Primera fase
Farem una barreja de silicona i catalitzador, aquest catalitzador es posa per endurir la silicona. El catalitzador produeix una mica la solidificació , si no el poséssim, sempre s’aniria escorrent, sempre estaria líquid. Aquesta primera fase s’ ha de fer amb molta cura, molt a poc a poc per que no quedi cap foradet ni cap porus sense impregnar-se. És una fase molt important perquè el resultat del motlle sigui l’adequat.
Quan fem aquesta barreja s’ha de mesurar molt bé la quantitat de silicona, la de catalitzador i la temperatura de la barreja.
Per aplicar aquesta capa es fa amb un pinzell molt prim per no deixar-nos cap espai,per minúscul que sigui, sense cobrir
Aquesta primera capa és molt prima, una mica més gruixuda que una capa de pintura sobre una paret.

• Segona fase
Hem de esperar un temps, fins que la primera capa estigui solidificada.
Una vegada estigui solidificada la primera capa apliquem la segona . Aquesta capa és una barreja de silicona , catalitzador i tixotròpic, a la temperatura adequada.
Aquesta segona capa és més gruixuda, aproximadament de mig centímetre.
També l’apliquem utilitzant un pinzell petit, per no deixar espais buits.
Esperarem fins que la capa estigui seca

 

 

 

 

 

 

 

• Tercera fase
Una vegada tenim solidificada la segona capa apliquem la tercera, aquesta capa acostuma a ser l’última, en el nostre cas si que ho ha sigut . Aquesta capa és una barreja de silicona reciclada i triturada , catalitzador i tixotròpic .Hem de tenir en compte la temperatura adequada i la part correcta de cadascun dels elements.
Aquesta segona capa es mes molt més gruixuda
Tornem a esperar fins que la capa donada estigui seca, en aquest cas el temps es de 24h.

• Quarta fase
Una vegada tret el motlle de la paret, procés que es fa amb molta cura per no trencar-lo, s’ha de donar forma al seu contorn exterior.
Després s’ha de portar a convertir aquest motlle de silicona, que és el negatiu, per poder fer el motlle definitiu, que és el positiu, en metall bronze

Hem finalitzat la nostra actuació dintre del refugi 307
La següent actuació serà a la façana de l’església de Sant Felip Neri

Isabel Abarca Causada