Totes les entrades de Marta Escoto

Presentació del projecte “Paraules clau”

El dimecres 27 de maig vam explicar a les nostres famílies i professorat de l’institut tot el que hem fet durant el curs amb l’artista Jordi Mitjà.

Aquí podeu llegir tot el que vam dir:

6

Nouhaila: Hola, bona tarda. Som alumnes de l’aula d’acollida. Ara explicarem el projecte EN RESIDÈNCIA.

Jaskaran: Els primers dies de classe la nostra professora ens va donar els horaris. Jo vaig mirar i hi havia moltes assignatures, matemàtiques, català, socials, música i una cosa estranya que es deia Projecte en Residència que faríem cada dimarts durant dues hores. Recordo que li vaig preguntar a la professora “què és això?” i ella ens va dir que eren classes d’ART, però que no serien classes de dibuix i pintura, sinó que les faríem amb l’artista Jordi Mitjà.

Rimsha: Amb el Jordi hem fet sortides per veure exposicions. Primer vam visitar l’exposició Gyotaku al Museu Marítim de Barcelona. Vam veure molts peixos estampats amb tinta negra i paper. Un altre dia vam visitar el museu MACBA i vam veure obres de molts artistes que utilitzen materials barats o que s’han trobat al carrer. A mi em va agradar una artista Italiana. La seva família tenia una fàbrica de bicicletes i amb rodes de bicicleta feia escultures i quadres. D’aquesta sortida vam agafar la idea que volíem coses barates per treballar nosaltres.

Bhavya: Un altre dia el Jordi ens va portar a la seva exposició a una galeria. Vam poder veure les seves obres, com, per exemple:

  • una escombra gegant feta de fusta del arbres
  • papers cremats que penjaven a la paret.
  • unes peces de fang que semblaven una ciutat,
  • i pells de serp dins d’un contenidor petit.

Shahriar: Aquell dia vam fer-li moltes preguntes al Jordi i el vam conèixer més bé. Jo li vaig preguntar al Jordi “on agafes aquests materials?” i “aquests materials són cars?”. Ell va dir: “són barats, perquè els agafo a les muntanyes, als carrers i reciclo coses.”

Abdulaziz: El Jordi ens va dir que necessitàvem un taller per treballar i poder fer el projecte. A l’institut vam trobar un espai que ningú feia servir, l’antiga ràdio del centre. Vam haver de netejar molt. Allà vam trobar molts materials vells que l’institut volia llançar. El Jordi es va posar molt content i va dir que tot això ho podríem aprofitar nosaltres.

Mujtaba: Vam trobar molts llibres vells. Amb les fotos dels llibres hem fet collage. També hi havia moltes diapositives que hem treballat rascant-les amb punxons i tisores.

2

1

Marius: El primer dia que vaig arribar a l’institut era el 29 de novembre. Aquell dia tenia Projecte en Residència. Amb el Jordi vam baixar al taller a filmar una pel·lícula. El Jordi parlava amb mi català i jo no l’entenia. Ara sí que l’entenc. Jo movia unes titelles i la setmana següent vaig llegir una frase en romanès, el meu idioma. El Jordi la va gravar a l’ordinador, jo explicava que un robot agafava un tresor. La meva veu surt a la pel·lícula.

Usman: La nostra pel·lícula es diu La princesa i el robot. Tots els alumnes de l’institut van poder veure la pel·lícula el dia de Sant Jordi i nosaltres ens vam sentir molt orgullosos de la nostra pel·lícula.

Farhana: Uns alumnes de 2n d’ESO havien fet uns vídeos d’uns tallers d’oficis del nostre barri, el Raval. Nosaltres vam veure aquests vídeos i durant tres setmanes vam anar a visitar aquests tallers. Als tallers vam demanar que ens donessin els materials que llancen a les escombraries perquè volíem materials barats per poder fer les nostres obres d’art.

Lin: Primer vam visitar un taller de vidre i una impremta. Al taller de vidre vam aconseguir dues capses de vidres trencats. A la petita impremta ens van donar peces de ferro, fulls i cartrons. Després vam visitar una sabateria i una botiga de pells. Vam recollir una petita sabata de fusta i molts trossos de pell.

Nishi: Amb els materials que ens van donar hem treballat molt al taller. Per exemple, hem fet un abecedari amb vidres i hem escrit frases sobre tires de pell. També hem fet dibuixos i escultures de ferro.

3

4

Jian: L’última cosa que ha fet el Jordi és treure el títol franquista del l’institut “Instituto Nacional de Bachillerato Milà y Fontanals” i posar-lo en català. Des de la finestra vam veure com el Jordi treia les lletres des de dalt d’una grua. Després ens va demanar que a partir de les lletres sobrants busquéssim paraules noves. Nosaltres vam pensar moltes paraules bones com Barcelona, acollida i acció.

Efte: A tota la classe ens agrada molt projecte en Residència. És molt interessant i divertit. Hem après moltes paraules en català com, per exemple, cartró, projecte, pell, vidre i ferro.

Hamza: El Jordi és molt bona persona i una mica bromista. Quan no sabem fer una cosa ell ens ajuda. És la primera vegada que hem vist un artista i és molt simpàtic. D’aquí a poc temps s’acabarà Projecte en Residència. Nosaltres estem molt tristos perquè el Jordi no vindrà més. Nosaltres volem que Projecte en Residència sigui una assignatura “reglada” com matemàtiques o català, però no pot ser perquè el Jordi és un artista, no un professor de català o socials.

14

12

11

10

8

Al principi, quan vam fer la presentació, alguns de nosaltres vam passar vergonya, però ho vam fer molt bé i les notres famílies van quedar molt contentes del nostre treball.

Aquesta setmana també explicarem l’exposició als alumnes del nostre institut.

Seguim treballant

Avui hem fet cinc grups a la classe. Hem pensat paraules i frases sobre el que hem fet fins ara a Artistes en Residència i sobre el nostre aprenentatge del català.

IMG_3350

Cada grup ha escrit frases sobre tires de pell. Ens hem inspirat en les primeres bafarades dels textos antics.

NortonsOrdinall

IMG_3312

IMG_3291     IMG_3294

Hem fet fotos de cada grup en diferents llocs del l`institut.

IMG_3318

IMG_3359

IMG_3356

Exposició

11

L’altre dia vam visitar una exposició d’en Jordi: L’ordre feréstec. Ell ens va acompanyar. En tornar a l’Institut, vam pensar unes preguntes  que ens ha contestat per e-mail.


• Com et vas fer artista?
Aquesta és una pregunta molt difícil de contestar. Tinc la impressió que no et fas artista, en el meu cas són un seguit de coincidències que et porten a triar aquest camí.
De nen no feia cap esport i preferia llegir o dibuixar, però evidentment no tenia cap consciència de què acabaria fent. Vaig fer-me artista sense saber-ho, per intuïció.

2

• Què feies abans de ser artista?
He treballat de moltes coses, precisament per formar-me i esdevenir un artista.

8

• On busques els materials per fer les obres?
Els materials i les idees les trobes en els llocs més inesperats. Cal estar alerta per no deixar passar les oportunitats que es presenten. Molts cops no trobes materials, els materials et troben a tu.

6

• Per què no compres materials cars?
Ara per ara, prefereixo no gastar molts diners en això i poder llogar un espai / taller on treballar.

15

• On fas les obres?
Les obres es fan en molts llocs, i de moltes maneres. Ara per ara, en faig moltes al taller, però no dubto en utilitzar altres espais o artesans per dur a terme la meva obra. De fet, sempre ha estat així.

5

 

• Com has cremat els papers de les obres que hi ha exposades?
Ho faig desfent una barra de ferro amb la soldadora, fent guspires, que cauen sobre el paper i el cremen.

1

• Com has fet l’obra que sembla una escombra gegant?
Vaig anar al bosc a recollir BRUC tendre, després vaig muntar les branques amb filferro fins a tenir una gran escombra. M’agrada fer coses que no he fet mai i que no sé fer.

9

• Per a qui fas les obres?
No les faig per ningú. No penso que siguin per algú en concret.
Directament no m’importa el seu destí final. Són per tothom.

10

14

• Treballes molt?
Molt, no conec cap més fórmula perquè surtin coses interessants.

13

• Quins altres artistes t’agraden?
Molts. M’agrada molt anar a veure què fan els meus companys, veure exposicions, estudiar-los i llegir el que escriuen, tractar-los personalment i poder parlar de les obres.


ordre_ferestec


LLIBRES VELLS

Les darreres setmanes les hem dedicades a decorar les parets del nostre taller. Hem aprofitat els llibres vells abandonats que vam trobar mentre netejàvem aquest espai i els hem donat una nova utilitat.

1

2

 

3

Una de les parets l’hem omplert amb un diccionari visual. Aquesta activitat ens ha servir per aprendre noves paraules.

fot3

També hem fet un mural amb collages. Esperem que us agradin!

mural2

BONES VACANCES!

ombres

OMBRES

Les darreres setmanes hem estat rodant al taller una pel·lícula d’ombres xinesques, basada en la nostra història La princesa i el Robot.

Què hem fet?

– Hem posat una tela vermella a una finestra.

– Hem engegat els llums a una banda de la finestra i hem fixat la càmera a l’altra banda.

– Hem fet titelles amb cartolines i filferro.

– Hem projectat l’ombra de les titelles.

– Hem fet moltes fotos per poder crear moviment, amb la mateixa tècnica que a Mans (stop-motion).

14_11_25_sessio_ombres_58

14_11_25_sessio_ombres_54

14_11_25_sessio_ombres_74

Podreu veure el resultat ben aviat!

Inaugurem el nostre taller!

Durant les darreres setmanes hem estat transformant l’antiga ràdio de l’Institut en un taller pel nostre projecte. Era un espai mig abandonat, molt brut i ple de trastos vells que hem netejat a fons. Hem trobat molts materials interessants:  llibres vells, diapositives, teles, jocs i tinta, que esperem aprofitar.

taller_1

taller_8

taller_4

EL ROBOT I EL LLADRE

La setmana passada cadascú de nosaltres li va explicar al Jordi una història inventada.

S4_2

Entre tots vam escollir la història que ens va agradar més. Aquesta història serà l’argument d’un pel·lícula que farem amb el retroprojector.
Aquí podeu llegir la història:  La princesa i el robot

S4_7

Per treballar, vam fer tres grups a la classe. Cada grup va dibuixar i retallar els personatges i objectes que apareixeran a la pel·lícula: un castell, un tresor, un robot, un lladre, una presó i una princesa.

S4_8

S4_9

S4_13

No vam tenir temps per fer-ho tot. Aquesta setmana hem continuat la feina.

També hem vist a classe pel·lícules d’imatges en moviment que ens serviran d’inspiració:

La setmana vinent començarem el rodatge!

BUSTER KEATON

Avui el nostre artista, el Jordi Mitjà, ens ha regalat unes llibretes que farem servir pel nostre Projecte.

llibretes
Gràcies!

També hem vist la pel·lícula One Week del director Buster Keaton.

IMG_1288

Per acabar,  hem projectat imatges que hem retallat amb el projector de transparències de l’institut. El projector és molt vell i ja no funcionava, el Jordi ens l’ha arreglat.

Hem aconseguit fer una petita pel·lícula amb les imatges.

IMG_1309

La setmana que ve en farem una altra més llarga.