La clau nº 5

Com ja hem explicat en l’anterior article el passat 14 de febrer vam anar a visitar el Macba. En aquesta sortida abans de visitar el museu, el Jaume ens va proposar de camí al metro recollir objectes que ens semblessin rellevants i que es troben al carrer. Ens vam posar uns guants bleus i vam recollir tot allò que sovint sembla indiferent però que aquest cop ens semblava curiós de recollir: fulles, branques, pals, papers de caramels, una revista. També ens vam aturar a les escombraries. Tot ho anavem introduint en una bossa negra d’escombraries.

A mida que avançavam pel correr vam fotografiar moltes coses, volume del tronc dels arbres, el paviment… i també vam intervenir seguint les formes que ens suggerien el que anavem trobant.

En arribar al Macba i per començar la visita, en Jaume Pitarch va guardar la bossa d’escombraries on hi guardavem tot el recollit pel carrer, en un armariet, el número 5. En finalitzar la visita vam marxar tots a casa i ningú va recordar la bossa. Dos dies després, en Jaume es va adonar de que portava a sobre la clau de l’armariet número 5.

On és la nostra bossa d’escombraries?

Que devia passar al Macba quan la van trobar?

Dimecres a l’arribar a classe el Jaume ens va explicar tot el que havia succeït i entre tots vam idear diferents propostes i diferents plans per retornar la clau. Després de varies classes de debat, decidim escriure un relat tècnic sobre el succeït, i un relat de ficció on aparegui la clau número 5. I també un trumpet de classe decideix gravar un vídeo on es representi una història d’ una noia que havia estat segrestada només pel fet de saber on era la clau nº5.

Un cop fets els relats, els legym a classe i finalment decidim introduïr totes les cartes, el vídeo i la clau dintre d’una bossa d’ escombraries, i deixar-ho al Macba a l’armariet nº 5.

IMG_3025 P1300589

Narracions_clau nº5 (22) Pissarra clau

Dibuix clau nº5

Jennifer Bardella i Samira Dialhoum

 

Escrivim sobre les obres del Macba

El cub de condensació de Hans Haacke

Macba_Broggi

“Aquesta obra consisteix en cub de metacrilat que conté aigua. A causa de la temperatura interior-exterior l’aigua es condensa i crea vapor, unes gotes d’aigua es desplacen per tot el cub formant formes diferents. A mi va ser una de les obres que més em va agradar, veure com les gotes es desplacen a causa del movimient i ocupació de les persones a la Sala em va semblar molt sorprenent”. Beimar Nina

“Condensation cube”, és una obra basada en els bàsics processos de l’evaporació i la condensació de l’aigua. És simplemant un cub transparent de metacrilat amb aigua dins, a causa de la diferència de temperatura entre l’interior i l’exterior cub, l’aigua es condensa i forma gotes de vapor al sostre del cub que cauen per les parets dibuixant diferents recorreguts cada cop que baixen, i així creant un cicle infinit.

Hans Haacke compara aquesta obra amb un organisme viu quan a new York l’octubre de l’any 1965 diu: Les condicions són comparables a un organisme viu que reacciona de manera flexible al seu entorn. La imatge de la condensació no es pot preveure amb precisió. Canvia lliurement, determinada tan sols per límits estadístics. M’agrada aquesta llibertat.

D’aquesta manera, Hans Haacke, crea una obra on l’espectador té un gran paper en el seu desenvolupament, ja que és la mateixa presencia del públic la que crea canvis en l’entorn. per tant, per tant les ersones que pasegen pel MACBA són les culpables de modificar l’obra sense voler-ho”. Sara Puig i Laia Martin

Situación del tiempo de David Lamelas

3741

“Situació de temps, és una obra que consisteix en 17 monitors de televisió  col·locats en tres parets d’una sala enfosquida. Sintonitzats a un canal que no transmet imatge, emeten una brillant llum que s’apodera de la sala. Lamelas priva els televisors de la seva funció de produir imatges i informació. Lamelas els redueix a un punt zero,” una relíquia generadora d’un tipus de soroll blanc, un «estàtic» de pura mediatització en el temps”. Aquesta obra em va semblar impactant perquè et produeix una sensació estrvnya  no saps ben bé què vol dir l’artista. Després de llegir coses sobre l’obra, Lamelas diu que en aquesta època estava interessat a crear  crear un espai on la presència de l’objecte tecnològic predominés  i ressalta la seva capacitat de modifcar un ambient, la seva condició temporal”.  Jasmina Condal i Camila Bernal

“Els seus projectes mostren un tractament molt particular respecte al temps i l’espai. La seva obra analitza el context de les exposicions en una crítica institucional que qüestiona l’estatus i el mercat de l’art. Rebutja el paper passiu del públic imposat pels mitjans de comunicació de masses. En aquesta obra va reunir 17 televisions en tres parets d’una galeria enfosquida. Sintonitzats a un canal que no transmetia imatge, emetien una brillant llum que s’apoderava de la sala. En privar els televisors de la seva funció de proveïdors d’imatges i informació, Lamelas els va reduir a un punt zero, una relíquia generadora d’un tipus de soroll blanc, un “estàtic” de pura mediatització en el temps. Un espai on la presència de l’objecte tecnològic predominava, ressaltava la seva capacitat de modificar un ambient, la seva condició temporal, els monitors només projectaven llum, la condició bàsica de la imatge cinematogràfica”. Bea López i Juan Antonio Zaldívar

100 Jahre de Hans-Peter Feldmann

DSC_0285

“Hans-Peter Feldmann és un dels artistes més representatius de l’escena artística alemanya de les darreres dècades. Precursor del movimiento anomenat apropiacionisme (apropiació es refereix sovint a l’ús d’elements utilitzats per a la creació d’una nova obra). Aquesta peça consisteix en una sèrie que es compon de 101 retrats de persones que tenen des de vuit setmanes fins a 100 anys d’edat. Totes les persones dels retrats pertanyen a l’entorn de Feldmann. Són fotos en blanc i negre, nítides, molt contrastades i plenes de matisos.

Cada persona representa una edat, i per tant un moment de la vida. Cal destacar que tothom quan veu les fotos té la necesitas de buscar la seva edad, per veure quina impressió li fa”. Abril Ripoll, Eva Recolons i Aina Oriol

“L’obra que més em va agradar , va ser la de 100 anys. Era una sala molt gran quadrada . Les parets tenien una fila de quadres amb una foto en blanc i negre, d’ una persona en un ambient familiar, a sota hi havia el nom i l’edat del individu . Aquests marcs cobrien les 4 parets. Estaven ordenades per edat, dels 0 anys fins als 100. Cap edat es repetia .Al mig de la sala hi havia un ram de margarites amb aigua.

Quan vaig entrar a la sala , em va sorprendre, no semblava res especial, una fila de fotos amb diferents edats, però tenia curiositat per veure-les totes. Per veure-les amb més claretat, com  creixia el ser humà i envellia, quin futur em podia esperar a mi o als meus coneguts. Les primeres fotografies em recordaven als meus germans petits , i com els havia pogut veure crèixer. De la meva edat cap endavant vaig veure lo que m’esperava i a quina velocitat , a més de fixar-me en les edats dels meus pares i avis. Les flors del centre resumien tot en poques paraules: el temps la vida i el futur inevitable, la mort. Ara escrivint , m’he fixat amb un petit detall , totes les fotos semblaven mirar al centre de la sala, les margarides. Som conscients d’aquest fet, però només podem pensar en ell deixant passar els anys. Era com una línia cronològica de la vida. També es reflexava molt bé que no és igual per tots. Hi havia fotografies molt juntes amb gent que havia envellit de formes molt diferents”. Laura Fornet

Personalment penso que la fotografia és una gran eina artística. La càmera actua com una fórmula per a retenir imatges de les vides, i Hans – Peter Feldmann justament immortalitza imatges quotidianes senzilles i en aquest cas un recull d’una mena de pervivència de 100 anys de vida a través de la imatge de 100 persones.

Per a mi és una gran idea ja que recull una possible cronologia de vida o una mena de vida llarga a través d’una fotografia d’un any concret de cada una de les persones que si representen i alhora entrecreua aquestes imatges de 100 persones 100 vides en una mateixa obra. Aquestes dues idees interrelacionades són realment molt interessants si ens preguntem què ha viscut cada una de les persones que configuren l’obra i si ens plantegem que el nen recent nascut li falta molt per viure i la dona de 100 anys ja ha viscut 100 anys d’experiències. Així si ho visualitzem seria com una mena d’ “encreuat on cada persona en un any concret forma part de l’obra”. Lia Jaumejoan

“100 Jahre és una obra on a través de fotos es mostren les diferents etapes de la vida des de les vuit setmanes fins als 100 anys d’edat. Les imatges són seqüències que marquen el temps: un anys, dos, tres, etc., fins a cent. Cada fotografia es el retrat d’una persona diferent, cadascú té una historia. Hi ha un retrat per edat. Els 101 retrats s’organitzen seguint l’estil narratiu d’un llibre de família que el propi artista ha escrit. Les imatges estan en blanc i negre emmarcades totes igual, a sota trobem l’edat i el nom, les persones que hi apareixen no tenen res més que viure a Alemanya en comú.

L’artista ha ordenat en una seqüència de temps lineal les imatges d’una xarxa de relacions de parentiu i amistat.

Els espectadors que visualitzen l’obra acostumen a imaginar la història de cadascú. El més freqüent es apropar-se a mirar la imatge que representa l’edat que tens”. Samira Dialhoum i Jennifer Bardella

“Entrevendo” de Cildo Meireles

ClJJbpzUsAAH0oA
Nascut a l’any1948, de nacionalitat Brasilera, criat i nascut a Rio de Janeiro. Les seves primeres obres i treballs estan centrats en l’escenografia teatral i cinematogràfica però després es va centrar els seus interessos en la pintura i en l’escultura.Cildo Meireles diu “Es tracta no de treballar més amb la metàfora de la pólvora sinó amb la pólvora mateixa”. L’objectiu de Cildo Meireles en moltes de les seves obres és de fer participar als observadors amb l’olfacte, les dimensions, els sabors, l’espai i el temps. En aquest cas l’obra anomenada Entrevendo fa que els observadors visquin en primera persona l’espai que els rodeja i els sabors que li fan experimentar. Aquesta obra va ser creada en el 1970 i va ser produïda de nou el 1994. Com a opinió personal, vull dir que aquesta obra és una mica peculiar, em sorprèn que l’artista vulgui que els observadors visquin i experimentin per si mateixos l’experiència. Per mi ha estat com un joc”. Jose Antonio Jiménez

 

Exploració urbana i visita al Macba

Encentem una nova línia d’exploració.

El passat 25 de gener vam sortir al carrer a explorar el que ens envolta. Un trajecte pensat per observar, circular i deambular pel carrer amb una altra mirada. Ens vam posar guants i amb una bossa d’ escombraries vam anar recollint tot allò que trobavem i també vam anar fixant-nos en detalls que normalment ens passen desapercebuts. Formes, paviments, irregularitats dels arbres i de les pareds. La idea de la sortida era aprofundir en la mirada, en tot allò que ens envolta i que sovint no veiem.

Sortida carrer_Broggi2

Sortida carrer_Broggi4  P1300610

Sortida carrer_Broggi3  Sortida carrer_Broggi5

Sortida carrer_Broggi6 Sortida carrer_Broggi7

També vam intervenir l’espai urbà aprofitant les irregularitats i les formes que anavem trobant.

Després teníem una visita programada al Macba, el Jaume ens volia ensenyar algunes obres de la col·leció del museu, entre elles el Club de condensació de Hans Hacke. Vam aprofitar la visita per veure d’altres obres i després vam reprendre el comentari d’aquestes peces a l’aula.

Macba_Broggi

P1300617 P1300618

IMG_1275

 

Mans, mans i mans… Gran “Maniobra”

Diem que la nostre mà és la més propera a nosaltres, per tant la que més coneixem, però estàs segur que realment la coneixes?

Aquest projecte fotogràfic de més de 174 mans , va sorgir paral·lelament al tema de les mans dibuixades. Un dia mentre fèiem pluja d’idees amb el Jaume sobre si ens havia costat més dibuixar la nostra pròpia mà o la d’un company, vam afirmar que dibuixar la nostra, havia estat més senzill. Entre els motius que anàvem dient cadascun, vam dir que la nostra, havia estat més fàcil, perquè la coneixem millor… En tot aquest debat una companya va suggerir que podríem fotografiar totes les mans de l’institut i veure si realment la gent coneixia tan bé la seva pròpia mà. Al principi ens va semblar una idea descabellada, però a dues alumnes els hi va cridar molt l’atenció la idea i la van voler tirar endavant. 

El projecte ha consistit en fotografiar les mans de tot l’institut seguint un mateix patró. Per desenvolupar el projecte ha calgut una organització extrema: des d’avisar a tothom de l’institut, fins a anar fotografiant les mans de tothom, alumne per alumne i grup per grup, també al professorat, conserges, al Josep de manteniment…

img_0661 img_0757

img_0761 img_0762

Ha estat molt interessant i divertit, ha creat un moviment de mans per tot l’institut increïble. Ha generat converses sobre el tamany de les mans, els colors, les formes, tothom molt intrigat sobre el sentit de tot plegat i molt col·laborador amb nosaltres…

img_0673 img_0675

Un cop vam tenir totes les fotografies fetes i ordenades per carpetes al drive. Les vam imprimir de dos en dos a tamnay DINA4 i les hem enganxat per tot el recinte de l’institut.

Primer vam pensar com enganxar-les, de quina manera podríem representar millor el que volíem. Per aquesta fase d’ideació ens van ajudar dos alumnes de 1r de Batxillerat Artístic. Vam pensar que seria bo crear una “explosió de mans” a l’entrada de l’institut, i a partir d’aquesta explosió crear un recorregut lineal per les zones de l’institut comuns a tothom. En una segona fase que iniciarem en breu, tothom haurà de trobar la seva mà entre tot el conjunt, sense saber on és la seva. Més tard revelarem al propietari de cada mà, si ha encertat la resposta, d’aquesta manera tothom sabrà si realment es coneix tant bé com creu…

16_12_21_tancament_1r_trimestre_24 16_12_21_tancament_1r_trimestre_35

16_12_21_tancament_1r_trimestre_48 img_0764

img_4496 img_6102

img_8083 img_8615

img_0758 img_6556

16_12_21_tancament_1r_trimestre_46 16_12_21_tancament_1r_trimestre_42

Aina, Laia, Sara, Jasmina, Bea, Marta i Abril.

Maniobra_Llibre desplegable

Aquest és un llibre desplegable amb una recopilació dels gravats de linóleum que vam entintar, i recull l’abecedari amb el llenguatge de signes.  Consta de 28 lletres. Les pàgines són de cartolina negra i al mig de cada pàgina hi ha un gravat imprés amb tinta negra.

Primer, com ja hem explicat en l’anterior entrada, es va encomanar fer el dibuix d’una lletra amb el llenguatge de signes, una lletra a cada alumne. Cada un va fer un esboç a la llibreta de projecte, després la va calcar amb paper vegetal i per fer el traspàs d’aquest paper a la planxa de linòleum alguns vam fer servir paper de calcar. Havíem d’anar en compte perquè la mà queda impresa invertida i per tant cal tenir-ho present. 

Quan van veure el resultat de tots els 28 gravats vam pensar que havíem de fer alguna cosa per tenir-los tots junts, perquè quedava molt bonic. D’aquí la idea de fer aquest llibre desplegable.

img_7016-2

img_0479 img_6914

Tot el treball que hem fet amb les mans, després d’una pluja d’idees en gran grup l’hem titulat “Maniobra”. Un títol que ens agrada molt perquè conté dues de les paraules que expliquen la nostra proposta sobre les mans de tot el primer trimestre: “Ma i obra”, tot plegat ha estat una gran “maniobra” de nosaltres.

16_12_21_tancament_1r_trimestre_20 16_12_21_tancament_1r_trimestre_09

16_12_21_tancament_1r_trimestre_16

Laura, Gisela, Jose Antonio,  Andrea i Samira.

Entintem els linòleums

Acabar el buidat de les 22 planxes de linòleum  ens va portar el seu temps. Un cop finalitzat aquest procés, calia entintar i fer les impressions en paper.

Abans d’iniciar l’entintat vam preparar el material necessari: el tòrcul que tenim a l’institut, el paper, la tinta grassa,  la planxa per estendre la tinta i el rodet.

entintat-linoleum-i-metrial-3

entintat-linoleum-i-metrial-4

Després vam haver de graduar el tòrcul i fer la primera prova. Increïble veure la primera impressió,!! Per grups vam anar passant les nostres planxes i cadascú va fer el seu entintat.

Ens ha agradat molt conèixer aquesta tècnica, queden molt bé totes les impressions juntes!

entintar_1617img_2557 entintat-10

entintat-26 entintat-12

entintat-13 entintat-6

entintat-17 entintar_1617img_0452

entintat-4 entintat-48

 

lin%c2%a6leum_brossaimg_9491

Aviat escanejarem els resultats i volem fer un pòster i una targeta, un abecedari de les nostres mans amb el llenguatge de signes.

 

Sobre Chillida i el gravat amb linòleum

Eduardo Chillida és un escultor basc. Al llarg de la seva vida treballarà diferents materials, tècniques i concepcions del volum.

Comença amb una escultura més figurativa i cada cop la va fent més abstracte. La nostra recerca va ser sobre com representa les mans. Cadascun de nosaltres vam buscar fotos de les mans que feia tant escultures com dibuixos i gravats.

Ens va sorprendre la forma de Chillida de fer mans, ens recordaven “muntanyes” i formes abstractes.

b3e3f3c85aa6536cc6314b3b511e12e7 beimarnina

camilabernal evarecolons

Com ja teníem escrit el nostre nom amb el llenguatge de signes, vam pensar que podríem fer un gravat a la manera de Chillida.  Cada un de nosaltres faria una lletra i amb els 22 gravats tindríem l’abecedari en el llenguatge de signes.

Per fer la nostra lletra primer la vam dibuixar a la llibreta en paper, després la vam calcar amb paper vegetal i per últim la vam girar i amb un paper de calca la vam copiar sobre la planxa de linòleum.

Llavors vam començar a fer el buidat amb les gúbies. Us passem un recull de fotos de tot:

linoleum-4  linoleum-21

linoleum-33 linoleum-34

linoleum-46 linoleum-52

linoleum-58

Redactores: Eva Recolons i Jasmina Condal

Les mans i Chillida?

En aquesta sessió el Jaume ens proposa fer un dibuix amb màxima concentració. Durant 15′  no podrem parlar ni escoltar música. Dibuixem la mà esquerra del nostre company,  bé els que són esquerrans ho fan al revés.

Podem triar la col·locació i el gest de la mà. Estem una mica incòmodes però ho intentem. Màxima concentració.

Després fem un altre dibuix però ara mirant i observant la nostra pròpia mà. Ens sentim millor. Casi no tenim fotos perquè tots estavem molt concentrats i fins i tot ens vam oblidar de recollir el procés.  Menys mal que tenim els dibuixos a la llibreta.

p1270755

A partir d’aquests dibuixos parlem sobre el que em sentit, en què pensavem quan dibuixavem? teníem la ment en blanc?

El Jaume ens explica coses sobre el llenguatge de signes i el poder expressiu de les mans. Comencem a cercar l’abecedari del llenguatge de signes i ens posem a fer el nostre nom.

p1270614 p1270611

p1270757 p1270756

p1270753 p1270753-1

p1270612 p1270615

Pel proper dia, recerca sobre les mans de Chillida, qui és Chillida? Com són les mans que fa?

També pensem que seria xulo tenir una abecedari nostre en llenguatge de signes, ens posem a preparar-lo, aviat us ensenyem com queda!

(Redactora: Jasmina Condal)

 

Dibuixem!

Paral·lelament a conèixer al Jaume,  durant la 3a hora hem començat a dibuixar un objecte que hem portat de casa. L’objecte l’havíem de dibuixar de tres maneres, primer molt realista i a llapis, després acabat amb color, i el tercer dibuix amb línia, marcant només la silueta amb retolador negre i sobre un acetat.

Aquesta primera activitat és per fer un catàleg de tècniques i veure les possibilitats de cada material depenent del que volem representar i expressar.

p1270618 p1270619

p1270620 p1270621

(Redactora: Iman Chaibi)