Adéu!

Bé, el moment de dir adéu ha arribat i com no m’agraden els acomiadaments, us deixo fotos i el video fets pels creadors de l’Institut Barri Besòs pels creadors de La Calòrica.

VAL MOLT LA PENA!

Gràcies nois per la vostra feina.

Fins aviat!

Jordi Sánchez

Professor de l’Institut Barri Besòs (Barcelona)

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I ARA QUÈ?…

Ara que tot s’acabat…

I finalment desprès d’haver estat immers en aquest procés de creació tan i tan encisador i formatiu em pregunto:” però, per què el teatre és.. .diferent,  què té de màgic?”

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I com no trobo la resposta demano als entesos que m’ho expliquin… i em diuen….

“Creo que el teatro es entusiasmo, pasión, compromiso. También conduce a la aventura. No es una actividad prudente, es una actividad muy peligrosa. Pero el peligro puede llegar de muchas formas. Hay muchas maneras de expresar el riesgo vital que es la esencia misma del teatro.” Harold Pinter

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“El teatro es el testimonio presente y directo, como ninguna otra disciplina artística puede hacerlo. No hay nada tan emocionante como el teatro, que es un espacio donde confluye todo, la música, la danza, las artes plásticas… Allí se pueden expresar en conjunto todas de las artes que se pueda imaginar. Por eso el teatro es emocionante” – Andrés Lima

“El teatro siempre aporta el movimiento de sentimientos de las personas a través de un texto y de los actores. Lo hermoso del teatro es que mueve a los sentimientos del público. Y que no hay una función igual que otra, con eso no puede competir el cine, y ni siquiera la danza” – Concha Bustos

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“El teatro no puede cambiar el mundo, pero si que puede darnos un respiro” – Peter Brook

“El Teatro es el juego más divertido y más completo que conozco, no hay mayor juego que el teatro. Es o todo o nada, un juego que me permite disfrutar y hacerme tanto con lo bueno como con lo malo de la vida. Es un vehículo para ponerme frente a un espejo exterior e interior y observar, si entro al juego consigo que también se reflejen los demás, el público que viene a ver el espectáculo” – Irene Rubio

.”El teatro es poesía que se levanta del libro y se hace humana”. Federico García Lorca

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“El teatro no se hace para cantar las cosas, sino para cambiarlas” – Vittorio Gassman

“El teatro es tan infinitamente fascinante, porque es muy accidental, tanto como la vida” – Arthur Miller

“El teatro es un camino de autoconocimiento, primero que nada. Es importante que uno lo enfoque en esa fórmula, que al final a lo que te lleva es al autoconocimiento de tí como individuo, como persona, como ente creativo.” – Liuba Cid

“Un pueblo que no ayuda y no fomenta su teatro, si no está muerto, está moribundo” – Federico García Lorca

“No somos libres. Y el cielo puede caernos sobre la cabeza. Y el teatro està hecho para enseñarnos eso.” – Antonin Artaud

 

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“El teatro es – si se considera al teatro como medio en un paisaje mediático – el único lugar donde todavía ocurren cosas en vivo. El espectador está físicamente presente, el actor está presente físicamente, no es una conserva y cada función es diferente, aunque se trate de la misma obra, la misma puesta en escena, los mismos actores, incluso si el público fuera el mismo: cada función es distinta. Heiner Muller

A los diez años, cuando decidí ser escritor, descubrí que lo específico de la escritura dramática es que tiende a ser compartida y habitada. El teatro era una palabra interior que se convertía en exterior. Era sacar la escritura de esa especie de autismo. Supongo que en algún momento todos estos autores sintieron la necesidad de desplegar la voz interior, la tribu o el coro interior, primero en los personajes y en los actores después. José Sanchís Sinisterra

“El teatro es el testimonio presente y directo, como ninguna otra disciplina artística puede hacerlo. No hay nada tan emocionante como el teatro, que es un espacio donde confluye todo, la música, la danza, las artes plásticas… Allí se pueden expresar en conjunto todas de las artes que se pueda imaginar. Por eso el teatro es emocionante” – Andrés Lima

“El teatro aporta un espectáculo vivo, donde el público es el único que puede alterar lo que pasa en escena” – Blanca Marsillach

… I ser actor?

Epitafio en la tumba de Moliere: “Aquí yace Molière, el rey de los actores. En estos momentos hace de muerto y de verdad que lo hace bien”

Fins aviat!

Jordi Sánchez. Professor INS. BARRI BESÒS. Barcelona

 

 

MOLTA MERDA o EL CUB de RUBIK IIª PART

Matí d’assajos…IMG_1209

El Dani i el Raúl, molt atents…i pensatius

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Preparats… ja…

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els pensaments sincers de Marco parlant amb el pare…

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L’Eva en estat pur…

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Nois anem rodant… busquem el centre!

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Quin grup més guai!!!

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El descans de les guerreres!

APA…Nois… s’acaba l’assaig. ens canviem i anem a fer uns exercicis abans de l’estrena. Queden 50 minuts!

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Vinga nois…LLuíiiis! i MOLTA MEEEEERDAAAA!

I sortim a escalfar….

 

 

 

“TODAY IT’S THE DAY” William Shakespeare

 

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Bé, no exactament, som dimarts 23 de maig.

Lloc: Sala Beckett.

16 h.

Ens esperen 4 hores d’assajos… Demà estrenem!!!

Ha arribat el moment, ara sí que va de debò. Tot el treball d’un curs ha de veure’s reflectit avui i sobretot demà que estrenem!

No estic nerviós, perquè veig que els actors ho porten bé, molt bé, diria jo, i ha una mica de tensió, però poca cosa.

De camí a la Sala Beckett hem anat conversant, els veig distesos, il·lusionats, amb ganes…això em tranquil·litza!

Arribem a la sala, ens dirigim als camerinos i es canvien…

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Els Garcia concentrats, l’Amine…posando!

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La Cristal, molt professional, sense nervis… així m’agrada

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Jo flipo, mireu la Kamaal i l’Alba, tranquiles com si res!

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La Laura i la Sinem repassant el paper!

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La Gisela fent el seu espai al camerino…

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El Màxim i el Xavi, com si no passés res!

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Molt bé Andrei! Sempre hem de comprobar que les sabates són del mateix número!

Sortim a l’escenari…

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…comencen els assajos. Es tracta de polir text, de treballar amb l’espai in situ i de corregir entrades i sortides.

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El mestre ISRA, ensenya, corregeix, indica…sempre amb carinyo i un muy bien chicos!

Tot és distendit, sense nervis.

El Pasqu fa el seu treball amb llums i música, ara baixo, ara pujo…

OK mestre!

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Assaig 1, 2, 3, 4…tot funciona.

Apa fins demà!

 

MOLTA MERDA! Iª PART

Avui és el dia, el comencem amb sol i alegria..

Mafalda

Hem quedat a l’Institut cap a les 9, jo arreglo algunes entrades que m’han demanat a darrera hora i fem fila cap a la Beckett.

Tot són bromes, concentració i ganes.

Un cop a la Beckett ens enterem que el Marc s’ha posat malalt

i que …

el paper de pare el farà…. tachin!!!!

l’Isra!!!!

Uff! Quin dencans! Tenia tots els números per fer-lo jo! De fet jo havia estat el pare de Marco fins que el Marc es va incorporà als assajos! L’Isra agafa la responsabilitat i diu : ja el faré jo… UF em dic! i comencem …

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Atents a la Segona part!

 

 

“EL TEATRE ÉS UNA MENA DE TERÀPIA CATÀRTICA! ÉS UNA AVENTURA QUE T’APORTA PAU…ÉS LA MEVA TERÀPIA!” CONXITA JIMÉNEZ

Hola!   Què tal?   Cóm va tot?    Per aquí, a l’Institut  Barri Besòs anem molt enfeinats, ara, això ja va de debò.

Portem mesos de Residència i estrenem d’aquí a un mes i els assajos van a “tope”.

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Els actors i actrius de l’insti ho estan fent molt i molt bé. Tinc la sensació de que totes les peces comencen a posar-se al seu lloc.

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Els nois mostren iniciativa, se saben el paper i actuen amb il·lusió i professionalitat, com des del primer dia; la veritat és que n’estic molt orgullós.

Estem fent intensius i ens dividim per grups, l’Ester i el Xavi, l’Isra i el Joan formen grups i comencem a treballar cadascuna de les escenes…

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Han fet tres grups… anem a treballar les tres escenes principals…

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…I jo? Què voleu que faci?

On vaig jo?…

I en Joan em diu… pots fer de “cover” del Marc?

I que vol dir això? Dons… cobrir al Marc que avui no ha pogut venir i que interpretarà al pare del Marco a l’obra… el que em faltava –penso-.

3, 2, 1…som h’hi! I ja em tens a mi fent de pare autoritari, pobre Marco-Gerard-Jose-Raúl… (Vosaltres ja m’enteneu oi nois?…)

I allà em teniu… patint més que els nois, intentant fer-ho bé…

La veritat és que n’he après molt del Joan. És un crack, viu l’escena, és ràpid de pensament, dinàmic, creatiu i resolutiu… posa més mala llet Jordi… pobre Marco, penso jo… Jo no sóc així… pobre noi…però clar, això es teatre, jo estic fent d’actor i penso en Stanislavsky…

Repetim i repetim, corregim veus, tons, espais, moviments…Tornem a començar…i vinga, una altra vegada…i els nois no es cansen i no protesten… Angelets!

El dimarts, i el dimecres ho tornen a  treballar amb mi, abans de fer un segon intensiu.

Interpreten, aporten punts de vista nous, comentem, corregim… Em fan sentir molt a gust.

En cap moment senten la pressió, estan tranquils i van fent, al seu ritme, millorant dia a dia… aquí teniu una mostra…

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Joan… Tens problemes amb les peces?

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Mira que bonics que són quan estan quiets i concentrats!

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Cristal… las matas con tu mirada!

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Comencem a veure el final… i jo, ja m’imagino què em passarà quan tot això s’acabi… sentiré un buit, una nostàlgia entristidora perquè tot s’haurà acabat i que es barrejarà amb la felicitat per haver estat en un projecte com aquest, tant, tant… FANTÀSTIC   i… TERAPÈUTIC!

Jordi Sánchez.

Professor a l’Institut BARRI BESÒS.

Barcelona.

Konstantín Stanislavski (en ruso, Константин Станиславский) (Moscú 1863 –1938) actor, director escénico y pedagogo teatral ruso, creador del método interpretativo Stanislavski y cofundador del Teatro de Arte de Moscú. Su nombre real era Konstantín Serguéievich Alekséyev

En el verano de 1906, va de vacaciones a Finlandia y lleva todos sus cuadernos con apuntes y los utiliza para escribir un proyecto de manual de actuación.

El “manual” que vendría a ser el “sistema” era un análisis de la práctica, por lo que Stanislavski había observado en los grandes actores y también en sus propias actuaciones, principalmente en sus fracasos. 

El Sistema Stanislavski consiste básicamente en hacer que el actor experimente durante la ejecución del papel emociones semejantes, parecidas a las que experimenta el personaje interpretado; para ello se recurre a ejercicios que estimulan la imaginación, la capacidad de improvisación, la relajación muscular, la respuesta inmediata a una situación imprevista, la reproducción de emociones experimentadas en el pasado, la claridad en la emisión verbal, etc.

Su método para la formación del actor se basaba sobre todo en la penetración en la verdadera psicología del personaje y también en la búsqueda de afinidades entre el mundo interior del personaje y aquél del actor.

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CONTINUEM TREBALLANT PER ACABAR EL CUB!

EL ARTE, CUANDO ES BUENO, ES SIEMPRE ENTRETENIMIENTO” Bertold Brecht

Avui toca La Calórica i el seu nou espectacle al Tantarantana, es tracta de  FAIRFLY.

Cuatro amigos intentan organizarse después de que la empresa donde trabajan les comunique la apertura de un ERE. La primera idea es luchar para defender sus puestos de trabajo, claro. ¿Pero de qué manera? ¿Y de qué servirá? ¿Realmente vale la pena luchar por el trabajo que tienen? ¿No sería mejor que lo dejaran estar e intentaran convertir en realidad esa brillante idea que tuvieron hace unos años?

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En un intento desesperado de maquillar las cifras del paro y acabar definitivamente con la conciencia de clase, Gobierno y Mercado se han unido para intentar demostrar que si nuestra vida profesional es precaria, infeliz e insatisfactoria es sólo por culpa de nuestra falta de “cultura emprendedora”. Por ello, mientras se liberalizan los despidos y se recortan los derechos laborales, proliferan las campañas de ayuda a las start-ups y eslógans motivacionales como: “Sal a cumplir tu sueño” o “Sé tu propio jefe”. Aunque – después de casi diez años de crisis – todos somos consciente de este tipo de trampas, no podemos evitar pensar: “¿y si nuestro sueño se cumpliera? ¿Y si la nuestra fuera realmente la idea que puede cambiar el mundo? “.

Tras El Profeta (El Cicló 2016) y Sobre el fenómeno de los trabajos de mierda (El Cicló 2015), Fairfly es la tercera participación de La Calòrica dentro de El Cicló. Un espectáculo sobre la burbuja del emprendimiento y sobre la distancia entre lo que nos proponemos y lo que acabamos haciendo cada vez que empezamos un proyecto en colectivo.

Aquí teniu el que han dit els crítics professionals:

“Estupenda y feroz crónica sobre la crisis y el mito del ‘emprendedorismo’. Ahí hay un éxito.”
Marcos Ordoñez, El País

“Un Text sense fissures, amb personatges que conviden el públic a asseure’s al costat per unir-se en la seva frenètica aventura per la selva de l’economia liberal”.
Juan Carlos Olivares, Time Out

“La Calòrica té la recepta perfecta per a què Fairfly sigui un èxit”.
Mireia Izard, Butxaca

I aquí teniu el que van dir els nostres crítics, els alumnes de 2on d’ESO:

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“Había cuatro personajes que estaban a punto de perder sus trabajos, entonces, uno de ellos, que se llama Irene, propone una idea, que es hacer potitos con larvas de moscas. A todos les parece bien y empiezan a crear el producto. Al final, Irene se va de la empresa y los otros siguen con el producto…” Gisela López

“Al principio son dos parejas que trabajan en una empresa de farinetas. Su sueldo es pésimo, son explotados. Ellos se encargan del laboratorio y un buen día, a uno de ellos se le ocurre hacer farinetas con larvas de mosca. Así deciden independizarse, hacen números y dimiten del trabajo. Forman su empresa y se hacen famosos….” Amine Boukhalfa

“A mí, el personaje que más me gustó fue el de Xavi, porque, principalmente, es el que crea el potito y la forma de ser del personaje…me encantó.” Laura Fernández

“Me gustó mucho cuando a Xavi se le cayó al suelo la ensalada e iSRA lo miró sufriendo, por si se comía la ensalada. Fue muy divertido.” Alba Carrillo

“La verdad es que prefiero las obras con el escenario clásico, sin embargo, ésta me gustó, era como un cuadrilátero y se veía muy bien, es como si estuvieras dentro de la acción.” Cristal Cortorreal

“Me gustó mucho el personaje interpretado por Xavi, era muy gracioso con lo que decía y cómo lo decía.”  Alba Carrillo

“Me gustó mucho que todo pasaba en el mismo lugar. Con las luces, conseguían efectos especiales, se podía observar la noche y el día, los saltos en el tiempo. También me encantó el escenario; que estuvieran actuando, allí, en el medio y nosotros a los lados en cuatro gradas. Me pareció una experiencia diferente. “  Laura Fernández

“Lo que más me gustó fue el momento en que Irene propone la idea de los potitos de mosca. ¡Se le veía tan ilusionada!… Los demás estaban flipando…” Gisela López

I al final de l’obra, L’Isra i el Pasqui, ens van rebre per comentar tot el que haviem vist. Gràcies Cracks!  Que tingueu molta sort (vull dir molta merda), amb l’obra, val molt la pena!!!

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Apa nois, si voleu estar més forts, ja sabeu qué heu de menjar!… potitos CALÒRICS i… llegir a Brecht!

Jordi Sánchez, professor Institut Barri Besòs.

 

Bertolt Brecht (Augsburg10 de febrer de 1898 – Berlín14 d’agost de 1956) va ser un dels dramaturgs i poetes alemanys més influents del segle XX. Fou guardonat repetides vegades, tant a l’Alemanya de l’Est com a la de l’Oest, així com internacionalment.

Brecht sempre va voler influenciar el públic amb les seves actuacions, per això emprava recursos diversos, com per exemple anècdotes, la ràdio, el teatre, i fins i tot el cinema, mitjançant els quals podia arribar al públic corresponent. El seu objectiu era el de contribuir al canvi social.

Aquí teniu un dels seus poemes:

 Vosotros, que surgiréis del marasmo en el que nosotros nos hemos hundido, cuando habléis de vuestras debilidades, pensad también en los tiempos sombríos de los que os habéis escapado.

Cambiábamos de país como de zapatos a través de las guerras de clases, y nos desesperábamos donde sólo había injusticia y nadie se alzaba contra ella. Y sin embargo, sabíamos que también el odio contra la bajeza desfigura la cara.

También la ira contra la injusticia pone ronca la voz. Desgraciadamente, nosotros, que queríamos preparar el camino para la amabilidad no pudimos ser amables.

Pero vosotros, cuando lleguen los tiempos en que el hombre sea amigo del hombre, pensad en nosotros con indulgencia.

(Pels alumnes de 2on d’ESO de l’Institut Barri Besòs)

“LA OBRA DE TEATRO DEBE SER UNA IMAGEN JUSTA Y VIVAZ DE LA NATURALEZA HUMANA” John DRYDEN

Els nostres alumnes han anat d’estrenes! La primera va ser WASTED a la SALA BECKETT.

Wasted és la primera obra de la dramaturga, poetessa i MC britànica Kate Tempest.

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Kate Esther Calvert conocida como ‘Kate Tempest’ (Brockley, 22 de diciembre de 1985, es una artista de hip hop y spoken word, y escritora en los campos de la narrativa, el teatro y la poesía británica.

Su carrera artística se inició en el ámbito del rap, con los álbumes Balance (Sunday Best, 2011), junto a su grupo Sound of Rum, y el aclamadísimo Everybody Down (Big Dada, 2014), ya en solitario, finalista del Premio Mercury al Mejor Álbum del Reino Unido e Irlanda. El 7 de octubre de 2016 se publicará su segundo disco, Let Them Eat Chaos (Fiction, 2016).1

Su interés se amplió muy pronto al spoken word —en el que ha trabajado con la Royal Shakespeare Company, entre otras— y la literatura.

Ha publicado la novela The Bricks that Built the Houses (Bloomsbury, 2016) y los poemarios Everything Speaks in its Own Way (Zingaro, 2012); Brand New Ancients (Picador, 2013), con el que se convirtió en la ganadora más joven del Premio Ted Hughes a la Innovación en Poesía; y Hold Your Own (Picador, 2014), traducido al castellano por el poeta Alberto Acerete como Mantente firme (La Bella Varsovia, 2016). En 2014 fue seleccionada como una de las nuevas voces más destacadas de la poesía británica por la Poetry Society.

Como dramaturga, Tempest es autora de Wasted (2012), GlassHouse (2013) y Hopelessly Devoted (2014).

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Íntims produccions ha estat la primera companyia en portar aquest text a escena fora del Regne Unit. El grup ha centrat el seu treball en el cos i la força interpretativa dels tres personatges, de manera que presenten un espai escènic despullat, versàtil i carregat d’una vigorosa càrrega poètica. A més, els interludis corals entre escena i escena parteixen d’una proposta molt pròxima al rap i a l’spoken word.

L’ Iván Morales ha intentat investigar les relacions de l’escena amb el públic i amb l’espai en una experiencia  que no deixa a ningú indiferent.

Els alumnes de la Residència s’han convertit en crítics implacables…Vet aquí  les seves reflexions:

“Trata de tres amigos y uno que ha muerto. Durante toda la obra van recordando al amigo…sus mejores momentos, le piden consejo… Se van de discoteca, beben, fuman, parece que se lo pasan bien, mientras pasean por el público…”   Amine Boukhalfa

“La obra trata sobre tres amigos que recuerdan a un amigo muerto, y se deciden a cambiar todas las malas cosas que hicieron en el pasado… pero, cuando la chica decide romper con el pasado, fracasa, y eso demuestra que, a pesar de querer cambiar las cosas, nunca saldrán de ese círculo que les atrapa…”  Cristal Cortorreal

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“A mí, me gustó el chico que al principio salía solo, porque era muy divertido y muy loco…era Edu. También me gustó que pasara por mi lado diciéndome: ¿Y cómo va la familia, bien?”  Kamaldeep Kaur

“A mí, el personaje que me gustó más fue el chico de la barba, porque era pausado, pero de repente te podía salir super activo. Me gustó mucho su interpretación.”   Laura Fernández

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“A mí me gustó el actor del pelo rizado (Xavier Teixidó), ya que vivía el teatro, se le veía feliz actuando y hacía que nosotros lo fuéramos… eso me marcó.” Raúl Hernández.

“Me gustó cómo estaba el espacio donde se representó la obra, parecía que estabas dentro de ella y se veía muy bien.”  Dani García

“A mí me gustó mucho; encuentro que fue muy buena idea organizar así el espacio escénico, porque fue muy divertido ver a los personajes de cerca y que pasearan entre los espectadores..”  Sinem Asenova

“Me gustó el espacio escénico, pero creo que debería haber más espacio entre las sillas, pues cuando pasaban, tenían dificultades…” Alba Carrillo

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I al final, col·loqui amb la companyia i el Víctor Muñoz de la Beckett, tota una manera de completar una gran lliçó de teatre! Gràcies a la Sala Beckett per dignificar el teatre i per apropar-lo als joves i al públic en general.

Al final, de camí cap a l’insti, els meus alumnes em diuen… “pero profe, en el fondo estos personajes son como los de Historia de una Escalera de Buero Vallejo … no tienen futuro, no son felices…”

I quan em diuen això, sento, d’alguna manera, que la meva feina te sentit, molt de sentit.

Jordi Sánchez, Professor a L’Institut Barri Besòs.

 

John Dryden (16311700) va ser un escriptor anglès del segle XVII.

 

22/2/17 “EL TEATRO ES SENCILLO Y A LA VEZ ALTAMENTE COMPLEJO, PUES ESTÁ HECHO POR SERES HUMANOS, PARA SERES HUMANOS Y TRATA SOBRE LOS SERES HUMANOS.” Roland Schimmelpfennig.

Acabo de fer un curs amb el Roland Schimmelpfennig a la Sala Beckett. El Roland és el millor dramaturg alemany del moment i com encara estic amb les seves teories dins el meu cap, aprofito una de les seves frases, aplicada als nois-noies del Barri Besòs.

Avui és un dia especial, els alumnes, dividits en grups, han estat treballant possibles finals per a l’obra.

El procés ha estat laboriós i ha durat diverses setmanes. Al principi, elaborant una pluja d’idees entre tots els elements del grup i més tard, construint els diàlegs… aquí podeu veure un exemple!…

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Fascinant!

Un cop fet, ho han dramatitzat i ho han estat assajant.

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Avui s’atreviran a fer un assaig obert al públic, un públic exigent i curiós…els seus companys de classe!

Aquesta activitat pretén copsar la resposta de l’espectador davant l’escena…és una prova de foc… Com funcionarà el text en escena?  S’entendrà?…

Durant la primera hora de la sessió, el Víctor Muñoz, l’Isra i jo mateix els hem ajudat, dirigint les escenes.

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I arriba el moment de sortir a escena. Els nois-noies estan molt tranquils, com si res!

Crec que estic més nerviós jo que ells… La seva tutora l’Eva assisteix a l’assaig i el segueix amb molt d’interès…

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Com ja sabeu, l’argument gira al voltant d’un concurs de cub de Rubik.

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El final es precipita entre bombes, històries d’amor no resoltes, injustícies en el concurs i sorpreses de darrera hora…

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Cal dir que les tres escenes són molt ben rebudes pel públic que està molt atent.

Al final es fa un debat, entre tots… públic, actors, directors… per tal de veure què ha funcionat i què no en cada escena. Tothom ha dit la seva i ha estat una activitat de respecte, creació i de crítica constructiva que ens ha fet créixer a tots.

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Un dia més, quan tot s’ha acabat, i torno cap el meu Departament, penso…”Què afortunat que sóc!”

Jordi Sánchez, professor a l’INS. BARRI BESÒS

 

Roland Schimmelpfennig nace en Gotinga en 1967. Antes de estudiar dirección teatral en la Escuela Otto Falkenberg de Munich en 1990, trabaja como autor y periodista independiente en Estambul.

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Cuando termina la carrera trabaja de ayudante de dirección y, más adelante, colabora en la dirección artística de los Münchener Kammerspiele. Durante la temporada 1999/2000 lo contrata la Schaubühne de Berlín como dramaturgo y autor. Actualmente trabaja como autor dramático en el Deutsches Schauspielhaus de Hamburgo.

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La mujer de antes y otros textos dramáticos. Autor: Roland Schimmelpfennig. Colección: Dramaturgias del mundo. Editorial: Colihue. Buenos Aires. 2009.

Es la auténtica fascinación que despiertan las estructuras del teatro de Roland Schimmelpfennig lo que nos lleva a incluir a este joven autor alemán (nacido en 1967) en la Serie Dramáturgias del Mundo. Se trata de una de las figuras sobresalientes de la nueva dramaturgia europea, y sin duda ya un “clásico” contemporáneo significativo para comprender los rumbos del teatro mundial en las dos últimas décadas.

El lector se deslumbrará con los textos dramáticos reunidos en el presente volumen: Pez por pez, La noche árabe, La mujer de antes, Hace mucho tiempo en mayo y Antes/Después. La traducción de las piezas ha estado a cargo de dos jóvenes investigadoras especializadas en teatro: la alemana Milena Neudeck y la argentina Agostina Salvaggio. Esta última ofrece además un estudio crítico, donde afirma: “La variación que existe entre las piezas es tal que resultaría erróneo fijarla en una poética teatral cerrada. El rasgo que define a Schimmelpfennig es su eclecticismo temático y formal expresado en su inacabable experimentación dentro del género teatral.”

El tomo se completa con una visión totalizante de su dramaturgia, a cargo de Marion Boudier y Guillermo Pisani, francesa y argentino (radicado en Francia) respectivamente. Boudier y Pisar escriben sobre la fascinación que genera la obra de Schimmelpfennig: “Máquina dramática implacable o caos formidablemente construido donde se entretejen lo trágico y lo cómico, la mitología y la cultura contemporánea, los géneros y los modos artísticos, este teatro trata sobre lo esencial, desde la vida hasta la muerte, pasando por el amor y los sueños, a través de historias de personajes corrientes”.

El mateix teatre que estan fent… els nostres alumnes!…

els DRACS del Besòs!  Gràcies Magda pel teu dibuix!

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