22/2/17 “EL TEATRO ES SENCILLO Y A LA VEZ ALTAMENTE COMPLEJO, PUES ESTÁ HECHO POR SERES HUMANOS, PARA SERES HUMANOS Y TRATA SOBRE LOS SERES HUMANOS.” Roland Schimmelpfennig.

Acabo de fer un curs amb el Roland Schimmelpfennig a la Sala Beckett. El Roland és el millor dramaturg alemany del moment i com encara estic amb les seves teories dins el meu cap, aprofito una de les seves frases, aplicada als nois-noies del Barri Besòs.

Avui és un dia especial, els alumnes, dividits en grups, han estat treballant possibles finals per a l’obra.

El procés ha estat laboriós i ha durat diverses setmanes. Al principi, elaborant una pluja d’idees entre tots els elements del grup i més tard, construint els diàlegs… aquí podeu veure un exemple!…

IMG_1050

IMG_1051

Fascinant!

Un cop fet, ho han dramatitzat i ho han estat assajant.

IMG_1006

 

IMG_1007

IMG_1010

Avui s’atreviran a fer un assaig obert al públic, un públic exigent i curiós…els seus companys de classe!

Aquesta activitat pretén copsar la resposta de l’espectador davant l’escena…és una prova de foc… Com funcionarà el text en escena?  S’entendrà?…

Durant la primera hora de la sessió, el Víctor Muñoz, l’Isra i jo mateix els hem ajudat, dirigint les escenes.

IMG_1030

IMG_1031

IMG_1032

I arriba el moment de sortir a escena. Els nois-noies estan molt tranquils, com si res!

Crec que estic més nerviós jo que ells… La seva tutora l’Eva assisteix a l’assaig i el segueix amb molt d’interès…

IMG_1043

IMG_1047

Com ja sabeu, l’argument gira al voltant d’un concurs de cub de Rubik.

Rubik's_cube.svg

El final es precipita entre bombes, històries d’amor no resoltes, injustícies en el concurs i sorpreses de darrera hora…

IMG_1034

 

IMG_1040

 

IMG_1042

 

IMG_1045

Cal dir que les tres escenes són molt ben rebudes pel públic que està molt atent.

Al final es fa un debat, entre tots… públic, actors, directors… per tal de veure què ha funcionat i què no en cada escena. Tothom ha dit la seva i ha estat una activitat de respecte, creació i de crítica constructiva que ens ha fet créixer a tots.

IMG_1046

Un dia més, quan tot s’ha acabat, i torno cap el meu Departament, penso…”Què afortunat que sóc!”

Jordi Sánchez, professor a l’INS. BARRI BESÒS

 

Roland Schimmelpfennig nace en Gotinga en 1967. Antes de estudiar dirección teatral en la Escuela Otto Falkenberg de Munich en 1990, trabaja como autor y periodista independiente en Estambul.

images

Cuando termina la carrera trabaja de ayudante de dirección y, más adelante, colabora en la dirección artística de los Münchener Kammerspiele. Durante la temporada 1999/2000 lo contrata la Schaubühne de Berlín como dramaturgo y autor. Actualmente trabaja como autor dramático en el Deutsches Schauspielhaus de Hamburgo.

9789505635726

La mujer de antes y otros textos dramáticos. Autor: Roland Schimmelpfennig. Colección: Dramaturgias del mundo. Editorial: Colihue. Buenos Aires. 2009.

Es la auténtica fascinación que despiertan las estructuras del teatro de Roland Schimmelpfennig lo que nos lleva a incluir a este joven autor alemán (nacido en 1967) en la Serie Dramáturgias del Mundo. Se trata de una de las figuras sobresalientes de la nueva dramaturgia europea, y sin duda ya un “clásico” contemporáneo significativo para comprender los rumbos del teatro mundial en las dos últimas décadas.

El lector se deslumbrará con los textos dramáticos reunidos en el presente volumen: Pez por pez, La noche árabe, La mujer de antes, Hace mucho tiempo en mayo y Antes/Después. La traducción de las piezas ha estado a cargo de dos jóvenes investigadoras especializadas en teatro: la alemana Milena Neudeck y la argentina Agostina Salvaggio. Esta última ofrece además un estudio crítico, donde afirma: “La variación que existe entre las piezas es tal que resultaría erróneo fijarla en una poética teatral cerrada. El rasgo que define a Schimmelpfennig es su eclecticismo temático y formal expresado en su inacabable experimentación dentro del género teatral.”

El tomo se completa con una visión totalizante de su dramaturgia, a cargo de Marion Boudier y Guillermo Pisani, francesa y argentino (radicado en Francia) respectivamente. Boudier y Pisar escriben sobre la fascinación que genera la obra de Schimmelpfennig: “Máquina dramática implacable o caos formidablemente construido donde se entretejen lo trágico y lo cómico, la mitología y la cultura contemporánea, los géneros y los modos artísticos, este teatro trata sobre lo esencial, desde la vida hasta la muerte, pasando por el amor y los sueños, a través de historias de personajes corrientes”.

El mateix teatre que estan fent… els nostres alumnes!…

els DRACS del Besòs!  Gràcies Magda pel teu dibuix!

IMG_1056

 

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *