SORTIDA A L’ESQUIROL

Diumenge 13 de maig, els nois i noies conjuntament amb les seves famílies vam estar convidats al taller de l’Alícia Casadesús, a L’Esquirol, on ens va explicar el seu projecte artístic que va dur a terme amb l’Antoni Clapés de correspondència entre una obra artística  i un poema  durant tres anys. Allí ja vam apreciar algunes dels dibuixos, esbossos  que l’Alícia havia fet conjuntament amb els poemes de l’Antoni.

Després vam anar caminant des de la casa de pagès de Can Tafura (Tavertet)  fins  a l’ermita de Sant Miquel de Serarols. Vam poder contemplar el paisatge (la Plana de Vic, el Pantà de Sau des de lluny) i dins l’església vam tornar a sentir les explicacions de l’Alícia mentre vèiem  una presentació amb les imatges dels resultats del  projecte artístic Microgames i l’Antoni va recitar uns quants dels seus poemes. Ens van donar detalls sobre com havien estat els quatre caps de setmana que havien servit per tal de reflexionar sobre la mirada a les obres d’art, com aquesta canvia i podem reflexionar sobre aquesta obra en relació al lloc i el camí de la creació.

La jornada es va acabar tornant a Can Tafura, sota la pluja, dinant plegats i comentant el dia que havíem gaudit.

Final de curs i tancament

Estem acabant el curs i l’Alícia ha volgut fer el tancament repetint una de les primeres activitats de percepció del voltant de l’institut des del terrat. Hem pogut comparar la situació amb la qual vam començar el curs amb l’actual i creiem que la nostra percepció ha canviat. Ens hem adonat que la nostra mirada ha madurat. Som més sensibles a les coses que ens envolten i cada cop ens fa menys por plantejar idees noves en relació a les qüestions que se’ns plantegen. La relació amb els companys de classe ha millorat molt! El treball en equip que hem posat en pràctica durant aquest curs ha contribuït en el ser capaços d’escoltar, acceptar idees d’altres, proposar noves idees…

 

A partir d’ara ens dedicarem a la preparació de la presentació de la nostra exposició a la Casa Elizalde. Us recordem que la inauguració serà el dia 28 de maig a les 19:00h. Podreu veure l’exposició fins al 22 de juny. A més a més, us recordem que el dimecres 13 de juny a les 19:00h es farà una lectura de poemes per part d’Antoni Clapés en la mateixa sala de l’exposició. Us hi convidem!

ENQUADERNACIÓ LLIBRE D’ARTISTA

Està arribant el final del curs i ens han proposat construir un llibre d’artista amb tots els treballs que hem anat fent. Quina millor manera de fer-ho que utilitzant el fil. El fil és l’element que ha anat conduint-nos per tot el procés i a banda de treballar la seva vessant més plàstica, ara ho farem en la part més pràctica. Hem enquadernat el nostre propi llibre d’artista i la Begonya, una experta en el món de les enquadernacions, ha vingut a l’institut per ensenyar-nos el seu art.

La tècnica que hem utilitzat és la que els japonesos utilitzaven ja fa molt temps i tot i que el sistema és prou senzill, és alhora molt efectiu. Té un aspecte artesanal  molt autèntic. Un cop més el fil ens ha ofert solucions.

A banda del llibre d’artista hem enquadernat una llibreta de petit format.

Per tal d’unificar els llibres d’artista dels companys del grup, l’Alícia ens ha proposat utilitzar el fil vermell. Cadascun de nosaltres l’hem creat un disseny de portada.

FILAT DE L’OBJECTE

Durant tot el curs hem estat treballant al voltant de conceptes personals relacionats amb un lloc personal “especial”. L’estudi d’aquest lloc ens a portat a definir una sèrie de conceptes, alguns d’ells força abstractes, que hem volgut materialitzar en forma d’objecte. La construcció d’aquest objecte s’ha basat en l’ús de materials diversos i tècniques específiques. Un cop dissenyat l’objecte i construït l’hem volgut “filar” reforçant aquesta idea de connexió. El filat té un sentit en cadascun dels objectes i cada alumne ha interpretat aquesta idea de connexió d’una forma personal.

EL SISMÒGRAF

L’activitat que en la qual hem estat treballant aquestes darreres sessions formarà part de l’exposició que tindrà lloc a la Casa Elizalde.

Consisteix en un gran composició formada per 20 quadrats de 60×60 que corresponen a cada un dels membres del grup. En aquest espai de 60×60 cada un ha treballat la línia com a conseqüència del moviment. Treballem en parelles i mentre un company dibuixa utilitzant un retolador, l’altre company es desplaça. La línia és el resultat de l’activitat conjunta i és conseqüència del recorregut i moviment. Per tant, el lloc pel qual hem passat afecta al resultat de la intervenció. Aquesta línia té continuïtat en el quadrat del company veí que és l’encarregat de continuar-la i entregar-la al següent. D’aquesta manera tots acabem connectats.

A banda de l’exercici del sismògraf, així l’hem anomenat, incorporem petits fragments de fotografies del procés creatiu dut a terme durant el curs que fan referència a situacions que hem viscut, experiències, idees… A més a més, hem incorporat petites paraules, que responen a idees diverses.

Creiem que aquest exercici té a veure amb el concepte del fil que hem treballat fins ara. La línia no deixa de ser un element que connecta elements igual com vam fer amb el fil.

ELS OBJECTES

L’exposició que estem preparant a la Casa Elizalde també inclourà una sèrie d’objectes que estem construint. Aquests objectes pretenen expressar les sensacions i reflexions que hem treballat durant el procés creatiu que hem viscut.

En aquesta fase del curs estem sintetitzant tota la informació i reflexions en aquesta peça personal que anirà situada sobre una gran taula enmig de la sala.

En aquesta entrada del bloc us ensenyem com treballem aquests objectes. Manipulem diversos materials, compartim punts de vista, ajudem els companys, escoltem els consells de l’Alícia…

Fer realitat una idea no és fàcil. Ens trobem amb molts interrogants que hem d’anar resolent poc a poc…

Esperem aconseguir-ho!

ELS BASTIDORS

Hem començat a treballar en el projecte final d’aquest curs i tindrem l’oportunitat d’exposar-lo a la Casa Elizalde. Aquest és un espai prop del nostre institut on acostumen a organitzar exposicions relacionades amb el món de l’art.

http://www.casaelizalde.com/categoria-programacio-cultural/exposicions/

Aprofitem per informar-vos que la inauguració de la nostra exposició es farà el 28 de maig (encara no sabem l’hora concreta de l’esdeveniment) però podreu gaudir d’ella durant el més següent a la seva inauguració.

Els dos eixos conductors del procés creatiu que hem experimentat giren entorn als conceptes de correspondència i el lloc. Durant el curs hem analitzat diversos espais des del punt de vista de les sensacions que ens transmeten i després hem aprés a comunicar aquestes sensacions a partir del text escrit, oral i material. El que hem decidit és organitzar l’exposició a partir d’aquestes vies de comunicació que hem posat en pràctica durant el curs.

En aquesta entrada del bloc us ensenyem com hem construït els bastidors amb l’ajuda d’uns bastidors de fusta de 60x60cm, paper i aigua.

LES CAPSES

Portem moltes setmanes treballant en aquest projecte que es basa en representar en una capsa tota una sèrie de sensacions, conceptes, idees relacionades amb l’anàlisi d’un lloc. Cada company de classe ha escollit un espai que ens resulta “especial”. L’anàlisi d’aquest espai ha generat uns sèrie de reflexions (més o menys abstractes) que hem intentat representar dins d’una capsa a partir de diversos materials.

L’exercici ha estat força complicat. No estem acostumats a treballar amb conceptes com: EL RECORD, LA TRANQUIL·LITAT, L’ATZAR, EL NO RES, ELS VIATGES, L’ENTROPIA, L’ÀNIMA, ELS ULLS, L’ESFORÇ, LA NATURA, EL PAISATGE, LA SUPERACIÓ…

A continuació teniu un recull dels exercicis…

El fil que connecta llocs

L’activitat que us presentem avui es basa en una intervenció que l’Alícia i en Toni van fer en el marc dels Microgrames. Concretament, el micrograma del Núvol.

http://www.aliciacasadesus.com/biografia/fotografies-micrograma-del-n%C3%BAvol

Hem vist un vídeo en els qual l’Alícia va envoltant una companya amb un fil blanc mentre una veu en off recita una poesia i s’escolta una peça interpretada per un violí. Després del visionat hem analitzat el significat de la intervenció i em parlat del moviment, del recorregut, del canvi, del teixir…

Ha arribat el moment de posar en pràctica allò que hem vist. Ens han donat un cabdell de fil blanc a cada parella de companys i hem fet un recorregut per l’institut desplegant aquest fil. L’objectiu era establir connexions entre els companys i  llocs concrets de l’institut. El resultat final ha estat impressionant. L’escala del nostre institut és molt maca i ha estat l’espai on la majoria d’alumnes ens hem acabat trobant per “teixir” de forma col·lectiva. Hi havia companys que pujaven, altres que baixaven, altres que es creuaven enmig dels recorreguts…

Hem deixat l’obra instal·lada durant un dia per veure la reacció de la resta d’alumnes de l’institut. Ens han preguntat pel motiu de l’obra, quin sentit tenia, el perquè ho havíem fet…

Mai hauríem pensat que una intervenció artística com aquesta hagués tingut tanta repercussió. Ens hem sentit orgullosos d’haver pogut participar en aquesta iniciativa…

Visita Casa Elizalde. Exposició In-contable de Teresa Mulet

Hem anat a visitar una exposició: In-contable: palabras, cifras, cadáveres  de Teresa Mulet a la casa Elizalde de Barcelona.

In-contable. Ejercicios visuales sobre la violencia

En primer lloc dir que ens han deixat un temps per passejar-nos per l’exposició i veure per primer cop les peces que s’hi exposen sense informació prèvia. Les peces són força grans. Impacten pels materials que utilitzen i, sobretot, pel moviment que tenen.

Passats els primers moments ens han presentat a la Teresa i hem tingut l’oportunitat de sentir de la seva pròpia veu quines han estat les motivacions que l’han portat a dissenyar obres com aquestes. L’exposició tracta sobre la violència i com aquesta forma part del nostre dia a dia. De forma conscient o inconscient en patim les conseqüències. La Teresa és nascuda a Veneçuela i els episodis de violència, allí, són molt abundants. Ens ha parlat de xifres de morts, d’assassinats… La seva obra pretén transmetre gràficament les quantitats de morts que mica a mica van augmentant. Ho ha aconseguit amb plàstics negres i dibuixos de siluetes blanques, un conjunt de nombres que ens fan ser conscients de la quantitat que representa una xifra concreta, a partir de rotlles de paper sortits d’una calculadora on el seu pare va estar molt de temps sumant 1+1+1+1+1+… fins arribar a la xifra total de morts, piles de paper apilades amb el mateix nombre de fulls com de morts…

Després de la seva presentació hem entès que l’art pot ser un mecanisme de protesta i de difusió de dades que altrament no arribarien a la gent.

És molt important que una obra artística tingui una història que l’expliqui. Si aquesta història és propera a nosaltres serem capaços de fer una bona obra d’art. Hem comprovat que una bona presentació és important per poder arribar a l’espectador. També hem comprovat que el títol de l’exposició o de l’obra ajuda a entendre el seu significat.

En acabar li hem pogut fer preguntes relacionades amb la seva trajectòria artística i ens diu que en una obra d’art des de que la pensa fins que l’executa pot passar molt de temps i que el treball en equip és molt important.

 

Esperem poder aplicar tot el que hem aprés a la nostra peça col·lectiva.