Sessions del18 i 23 d’octubre
El Luis ens fa un encàrrec per correu, ens proposa una activitat per PRENDRE CONSCIÈNCIA DEL PROPI ESPAI QUE HABITEM i de les nostres limitacions a l’hora de representar-lo, és a dir, de percebre’l.
Què hem de fer?
– Una descripció escrita de l’aula el més detallada possible, com si li expliquéssim a un extraterrestre.
– Dibuix de l’aula a llapis, també com si li volguéssim ensenyar a un extraterrestre.
– Un llistat detallat de totes les coses que han dibuixat.
Quan han de dibuixar es plantegen ells mateixos dubtes sobre com fer-ho, perquè no ho poden veure tot alhora. Van donant diverses solucions que no acaben de semblar-los bones del tot:
– Si dibuixen el que veuen queda la part del darrera d’ells sense dibuixar.
– Dibuixar cada paret una al costat de l’altra.
– Posar-se enganxats a la pissarra com si estiguessin a sobre.
– Dibuixar com si ho veiessin des del sostre com un plànol.
– Dibuixar com si ho veiessin des del sostre en perspectiva.
– Dibuixar només el que veuen.
– Prendre com a punt central o de partida una paret o un racó.
– Podrien fer fotos de cada tros i ajuntar-les.
– El pare d’un d’ells té una càmera que pot fer fotos panoràmiques. Descobreixen queles càmeres del Pau i de l’Arnau poden fer-ne i en fan.
– En vídeo podrien gravar l’aula donant la volta.
Fotògrafs: Pau, Arnau i Kevin.
Els dibuixos són de tota mena: lineals, esquemàtics, amb volum, en perspectiva, amb molts detalls, amb alguna textura, ombrejats per donar color, amb efectes del que no es veu (so, escalfor), amb anotacions escrites.
Per acabar aquesta part del treball fan el llistat de les coses que han dibuixat.
La propera sessió amb el Luis, llegeixen les descripcions i les comparem amb els dibuixos. Traiem algunes conclusions.
Vam dibuixar i redactar l’estructura de la classe, l’aula a on treballem, ho vam ensenyar i llegir als companys i ells van donar la seva opinió.
Florencia i Lorena
No sempre dibuixen tot allò que han descrit i ens preguntem quines són les causes per les quals algunes coses, no només els objectes, no apareixen en els dibuixos i en canvi si apareixien en les descripcions escrites, i a la inversa també passa.
Això ens fa comparar les diferències generals que hi ha entre els diferents sistemes de representació, els avantatges i les limitacions.
Ens adonem que amb la suma de totes les descripcions i dibuixos tenim la visió més completa de l’espai.
Mercè Gaja