EL PROJECTE: contin(g)ent

 

IMG_4140

Finalment donem per acabada la nostra obra. Ens quedava una línia del trompe-l’oeil per pintar! Sense aquesta línia la sensació de que la nostra peça quedés continguda en una vitrina no es produïa.

Utilitzar un làser ens ha ajudat molt. Altrament, hagués set molt difícil dibuixar la línia sobre una superfícies irregular. A més a més, aquesta línia calia que estès deformada òpticament per tal que l’ull de l’observador li donés sentit quan es trobés en un punt determinat del pati.

També us hem de dir que ja li hem posat un nom a l’obra: contin(g)ent

Aquest mot reuneix alhora dos significats: Continent: Cosa que en conté una altra (es refereix a la vitrina del trompe-l’oeil). Contingent: Porció o part que aporta a una acció solidària cadascun dels qui hi intervenen. En alguna cosa a la qual contribueixen molts, la part que cadascun ha de fornir (es refereix al conjunt de mòduls individuals que formen part del conjunt de l’obra).

Per cert: us convidem a venir a conèixer la nostra intervenció i a trobar el punt negre pintat al terra del pati petit des d’on cal observar el trompe-l’oeil per tal que prengui sentit.

Us recordem que el proper dimarts 23 de maig de 2017 a les 18:30 els alumnes de 4t d’ESO i en Pep Duran us presentarem l’obra i us explicarem què ens ha impulsat a plantejar una peça col·lectiva com aquesta!

IMG_4136 IMG_4134 IMG_4132 IMG_4131 IMG_4130 IMG_4129 IMG_4128

IMG_4142 IMG_4141 IMG_4140

EL PROJECTE: INSTAL·LACIÓ

IMG_4113

Text escrit per: Lola, Janina, Júlia

Després d’haver encolat tots els mòduls sobre una base de fusta, hem traslladat l’obra al seu lloc definitiu. Com ja us vam explicar, el lloc escollit és el passadís que connecta els dos patis del nostre institut.

IMG_4027 IMG_4026 IMG_4025 IMG_4024 IMG_4023 IMG_4018 IMG_4017

IMG_4041 IMG_4038 IMG_4037

Els motius pels quals hem escollit aquest lloc són:

Per una banda, es tracta d’un lloc exterior protegit de la pluja que absorbeix molt trànsit de gent. Per tant la nostra obra podrà ser vista per tothom.

En segon lloc, creiem que aquest passadís sempre ha estat un lloc de pas sense cap interès especial. Hem pensat que el nostre projecte podia dignificar aquest espai. Us recordem que a través d’aquest passadís es produeix l’accés a la sala d’actes del nostre centre (un espai molt utilitzat no solament per persones del centre sinó que també de fora).

Sense oblidar el factor reclam que volem que tingui l’obra, l’hem penjada sobre un dels murs d’aquest passadís visible pràcticament des de l’accés al pati. Tal i com havíem previst, hem observat que l’obra no destaca ja que el color blanc que la caracteritza no es distingeix molt del color de la paret. És per això, que hem incorporat una pintura mural a mode de vitrina/contenidor (fent referència a la prestatgeria que ens ha acompanyat durant tot el curs en les activitats prèvies a la fase final del projecte). D’aquesta manera deixem constància en l’obra de les reflexions dutes a terme en el procés creatiu experimentat.

Per tal de reforçar la idea d’obra com a fita d’un recorregut, hem volgut dissenyar una pintura mural utilitzant la tècnica òptica del trompe-l’oeil. Aquesta tècnica consisteix en deformar intencionadament una imatge per tal que prengui volum si s’observa des d’un punt de vista determinat. La necessitat de situar-se en aquest punt per observar la peça des d’un òptim punt de vista fa que l’observador recorri part del pati i s’apropi a l’àrea d’accés a la sala d’actes complint el nostre objectiu. Per poder dur a terme aquesta darrera fase del projecte hem dissenyat el trompe-l’oeil amb ordinador i l’hem projectat sobre el mur del pati per tal de marcar les línies amb l’ajuda d’un làser. Posteriorment hem encintat les línies i les hem pintades de negre.

IMG_4049 IMG_4059 IMG_4057 IMG_4056 IMG_4051IMG_4074 IMG_4102 IMG_4101 IMG_4098 IMG_4097 IMG_4096 IMG_4095 IMG_4094 IMG_4093 IMG_4092 IMG_4089 IMG_4087 IMG_4085 IMG_4084  IMG_4081 IMG_4079 IMG_4078 IMG_4077 IMG_4076 IMG_4075IMG_4114 IMG_4112 IMG_4103

 

EL PROJECTE: REVESTIMENT

 

IMG_3991

Text escrit per: Silvana, Sara, Xiaoyan

Després de donar-hi moltes voltes hem decidit instal·lar la nostra obra en un espai del pati. Concretament en un passadís estret  que connecta els dos patis de l’institut. Per les característiques d’aquest indret, hem conclòs que  la nostra obra li aportarà un interès especial. A més a més, coincideix en què aquest passadís s’hi troba la porta de la sala d’actes! Creiem que la nostra intervenció dignificarà força aquest espai.

IMG_3653

Per tractar-se d’un espai exterior volem que la nostra intervenció pugui resistir la intempèrie. És per aquest motiu que caldrà revestir els nostres petites escultures amb un producte resistent a la humitat. En Pep ens ha proposat l'”Aguaplast”. Aquest és un producte que barrejat amb aigua es converteix en una pasta similar al guix. Folrarem les peces amb “Aguaplast” i després les pintarem amb colors blancs. El nostre objectiu és donar als nostres mòduls un aspecte similar a les escultures de guix de l’aula de dibuix i que hem estat utilitzant en els processos de reflexió d’aquest curs. A més a més, creiem que el color blanc també reforça la idea del racionalisme que vam estudiar al començament de curs. Entenem que en un edifici racionalista, on hi predominen els volums purs i sense ornamentació, l’aspecte final de la nostra obra ha de ser senzill i minimalista.

IMG_3941

Aquí teniu unes fotos del procés de revestiment i pintat.

IMG_3628 IMG_3629 IMG_3631 IMG_3633 IMG_3634 IMG_3635 IMG_3643 IMG_3644 IMG_3646 IMG_3649

IMG_3947 IMG_3958 IMG_3957 IMG_3956 IMG_3955 IMG_3953 IMG_3952 IMG_3951 IMG_3950 IMG_3949 IMG_3948

IMG_3998 IMG_3994 IMG_3978 IMG_3977 IMG_3976 IMG_3975 IMG_3974 IMG_3973 IMG_3972 IMG_3971

 

 

VISITA AL MACBA: Col·lecció MACBA 31

IMG_3529

Enmig del procés de creació del nostre projecte, hem visitat l’exposició Col·lecció MACBA 31.

“Els treballs inclosos a Col·lecció MACBA 31 qüestionen les diverses formes de conflicte en el món actual, reflexionen sobre la relació de l’art amb si mateix i sobre la seva capacitat d’interpel·lar la realitat, alhora que reivindiquen l’experiència sensorial, la corporalitat i la vivència del temps com a condicions essencials de l’experiència artística”

Val a dir que l’exposició ens ha impressionat molt! Destaquem: La dimensió d’algunes obres, el significat, els mitjans expressius, el recorregut museogràfic i l’edifici del MACBA entre moltes altres coses.

L’experiència ha valgut la pena! Hem reflexionat molt al voltant de les peces treballades. Però de totes les reflexions ens quedem amb la importància de la ubicació d’una peça artística i la rellevància que aquesta ofereix dins del discurs artístic del conjunt.

Creiem que el nostre projecte ha d’estar ubicat en un espai concret de l’institut i ha d’aportar un valor afegit al lloc.

IMG_3530 IMG_3548 IMG_3547 IMG_3546 IMG_3545 IMG_3544 IMG_3542 IMG_3543 IMG_3541 IMG_3540 IMG_3539 IMG_3538 IMG_3536 IMG_3537 IMG_3535 IMG_3534 IMG_3533 IMG_3532 IMG_3554 IMG_3557

En finalitzar la visita hem observat les dues peces murals que hi ha a l’exterior del MACBA i que ens recorden l’aspecte de la nostra peça col·lectiva! Serà un referent a tenir en compte de cara a la darrera fase del projecte.

IMG_3560 IMG_3563 IMG_3561 IMG_3559

EL PROJECTE: VOLUM

 

IMG_3626

Text escrit per: Thomas, Víctor, Iker

El nostre projecte va agafant forma. Hem passat de les dues dimensions a les tres!

Per poder-ho aconseguir hem treballat amb planxes de suro de diversos gruixos. El suro és un material fàcil de treballar i tallar. Ens ofereix un grau de llibertat a l’hora d’evolucionar els nostres dissenys en vers la tercera dimensió. Com veureu en les imatges, han aparegut volums circulars, plans inclinats, diversos nivells. Dissenys que inicialment semblaven senzills ara han agafat cert protagonisme. Tot i que les peces han evolucionat considerablement, hem intentat mantenir la coherència del conjunt de l’obra. No hem oblidat que l’obra és col·lectiva!

L’experiència del treball amb el suro ha estat molt interessant! Hem utilitzat caladores, llimes…

IMG_3467 IMG_3468 IMG_3469 IMG_3471 IMG_3472 IMG_3473 IMG_3474 IMG_3475 IMG_3476 IMG_3479 IMG_3580 IMG_3581 IMG_3585 IMG_3584 IMG_3588 IMG_3589 IMG_3591 IMG_3568 IMG_3572 IMG_3573IMG_3580

IMG_3624 IMG_3625 IMG_3627

EL PROJECTE: INICI

 

IMG_3447

Text: Irene de Antonio, Deidre, Roger Sánchez, Pol Jacomé, Isabel Amorós

Com ja sabeu des d’un principi el nostre objectiu ha estat fer una obra amb el Pep Duran apropiant-nos d’un espai de l’institut. Portem des del setembre introduint-nos en el món de l’art per a obtenir el millor resultat final i estudiant referents artístics que ens ajudin a l’hora de prendre decisions.

En Pep sempre ens ha dit que una obra respectuosa amb les preexistències i que parteix d’un objecte trobat en el lloc on s’executa és un bon punt de partida!

Després de l’estudi del racionalisme com a estil arquitectònic i decidir que el nostre institut n’és un exemple, hem acordat utilitzar un mòdul de 34,5×34,5cm que es repeteix molts cops en les finestres del nostre centre. Unes finestres que, per cert, responen als cànons estètics del racionalisme.  Aquesta quadrícula ha de servir per organitzar un mural volumètric amb 21 peces (una per alumne) fixada en un dels murs del pati de l’institut.

En primer lloc, vam fer una aproximació al disseny del mural de forma independent. O sigui, cada alumne va dissenyar el seu mòdul sense coordinar-se amb la resta. El resultat va ser un mural sense intenció i amb dibuixos molt diferents. Es barrejaven diversos estils: realisme, abstracte… Ens calia organitzar-nos i treballar col·lectivament!

IMG_3246IMG_3245  IMG_3244 IMG_3243

A continuació, vam intentar una segona aproximació dibuixant una graella a la pissarra amb els 21 mòduls distribuïts i vam assignar posicions a cada alumne. Sobre la pissarra anàvem dibuixant i modificant el nostre disseny per tal que s’ajustés al disseny de la resta de companys. Vam inclús decidir en quin estil havíem de fer els dissenys. El treball en grup no va ser gens fàcil però finalment vam arribar a una proposta amb cara i ulls.

IMG_3276 IMG_3277 IMG_3279 IMG_3275 IMG_3280 IMG_3282

Amb els mòduls consensuats per la resta del grup, en Pep, ens va proposar fer un prototip d’aquesta rajola amb paper. Va ser una altra oportunitat per poder variar el nostre disseny i ajustar-lo als dissenys dels companys.

IMG_3289 IMG_3297 IMG_3296 IMG_3295 IMG_3293 IMG_3291 IMG_3290

Recuperant una de les classes que vam fer a principi de curs treballant amb els guixos, i la prestatgeria-aparador de l’aula de dibuix, vam decidir estampar els nostres dissenys sobre els vidres d’aquest aparador amb “blanc d’espanya”.

IMG_3298 IMG_3322 IMG_3303 IMG_3302 IMG_3301 IMG_3300 IMG_3299

Aprofitant aquesta activitat vam poder treballar amb el negatiu del nostre disseny. L’oportunitat de treballar amb mides reals va estar molt interessant ja que molts de nosaltres vam detectar punts dèbils del nostre disseny i millorar-lo. Per primer cop vam veure l’aspecte que la nostra intervenció agafarà i en posició vertical! Ens va sorprendre positivament. Vam descobrir inclús relacions dels nostres dissenys amb les escultures de guix situades sobre de la prestatgeria… tot, en certa mesura, ESTÀ RELACIONAT!

IMG_3329 IMG_3332 IMG_3333 IMG_3342 IMG_3343 IMG_3346 IMG_3451

Ara toca treballar la volumetria dels mòduls a veure què dona de si…

El treball en equip: la sèrie

img_3022

Hem tornat de vacances! Bon any 2017!!

El dia 10 de gener hem fet una nova activitat que consisteix en el disseny d’una sèrie-sanefa!

Fins ara hem treballat molts aspectes relacionats amb tècniques i estratègies per a expressar les nostres idees artístiques. La majoria de tasques realitzades fins al moment han prioritzat les idees individuals de cada company de classe per després posar-les en comú i compartir-les.

En aquesta activitat en Pep vol que treballem com a equip i ens demana que siguem capaços d’arribar a consensuar idees amb la resta. El resultat final serà una intervenció única a partir de petits fragments individuals de cada company. La condició que ens ha imposat és que hem de garantir la continuïtat de la sèrie i coordinar-nos!

El treball en equip ha estat més complicat del que pensàvem.

img_3016 img_3015 img_3014 img_3012 img_3013 img_3011 img_3010

img_3018

img_3021 img_3020 img_3019

OBJECTES MODIFICATS

img_2939

El dilluns 19 de desembre en Pep ens ha proposat treballar utilitzant obres d’altres artistes.

Ens han fet una petita xerrada sobre: JEFF KOONS – two ball (referent al treball amb vitrines),MARCEL DUCHAMP – bicycle (referent als mecanismes), MAN RAY – Venus (referent a volum i guix), GEORGE SEGAL – Picasso’s Chair (referent als objectes trobats), ROLAND PENROSE- last travel of captain Cook (referent a treball amb color i textura), SALVADOR DALÍ- telèfon afrodisíac (referent a la forma i concepte)

venusss venus picasso-chair marcel jeff dali cook

Després de veure alguna de les obres d’aquests artistes hem acabat d’entendre els conceptes que havíem estat treballant en les classes anteriors.

A continuació, hem hagut de fer una proposta personal basant-nos en una de les obres que hem vist. Podem tallar, fragmentar, enganxar, alterar, refer, perllongar, afegir, transformar, manipular, girar, estirar, escalar, canviar colors, textures…

img_2944 img_2943 img_2942 img_2941 img_2940

Un cop pensada la nostra intervenció l’hem hagut de dibuixar al nostre bloc d’exercicis i incorporar una darrera tasca proposada pel departament de llengües de l’institut:

El treball del MICRORELAT: És un text literari narratiu que es caracteritza per la brevetat de contingut, és concís i d’una gran intensitat expressiva, com un veritable extracte que presenta l’essència d’una història. Aquest breu relat té una enorme capacitat suggeridora, textualment diu poc i narrativament condensa molt.

Per tant hem acabat l’activitat definint un títol suggerent per la nostra obra!

img_2995 img_2996 img_2994 img_2993 img_2992 img_2991 img_2990 img_2989 img_2988 img_2986 img_2984img_2985 img_2983

img_2997 img_2987

Fotografies contextualitzades…

copia-de-irene

El dilluns 12 de desembre hem fet fotografies contextualitzades. Creiem que és una bona manera de posar en comú els objectes observats amb els espais treballats. Hem entès que en una fotografia no és només interessant l’objecte que hi apareix sinó el lloc on està situat i com hi està situat. Aquells objectes de la vitrina que inicialment no els consideràvem importants, en canviar-los de lloc i contextualitzar-los, s’han tornat interessants!

silvana2 irene2 irene1 20161130_140743

copia-de-xiaoyan-1 copia-de-xiaoyan copia-de-xiaoyan-jonatan copia-de-thomas copia-de-tanit-2 copia-de-tanit-1 copia-de-stefano2 copia-de-stefano1 copia-de-roger copia-de-pablo copia-de-marta copia-de-lola3 copia-de-lola2 copia-de-lola-1 copia-de-janina copia-de-isabel copia-de-iker3 copia-de-iker2 copia-de-iker1

LES PEANYES: CANVI D’ÚS

img_2723

El dilluns 28 de novembre, en Pep va proposar-nos fer una activitat la qual era trobar noves funcions per a unes peanyes que hi havia a l’aula de visual i plàstica. Primer vam començar dibuixant les nostres idees al bloc de notes aprofitant unes fotografies que ens van donar. Un cop definida la idea vam executar-la construint físicament la proposta. Hem aprés a utilitzar objectes i a buscar-los una funció.

 

La segona meitat de la classe vam fer el mateix exercici al pati. Vam entendre que com que l’espai havia canviat, la nostra obra també ho podia fer. Les proporcions del pati són diferents que les de l’aula i ens ha permès construir escultures més grans. Al final de l’activitat, hem interactuat amb les propostes i hem fet una activitat on ens hem situat al costat dels objectes formant part de l’obra.

Text: Isabel Amorós

img_2731

img_2726

img_2717

img_2721

img_2716

img_2714

img_2712

img_2710

Més tard hem sortit al pati…

img_2733

img_2744

img_2751

img_2753

img_2749

img_2764

img_2763

img_2759

img_2760

img_2757

img_2755

img_2745