Ha arribat l’hora de celebrar-ho. Tenim el projecte acabat i ara toca donar-lo a conèixer . Aquesta és la invitació. Hem convidat molta gent: professors de l’institut, professionals de l’àmbit d’ensenyament, companys nostres i també familiars. Ens ha fet molta il.lusió que els nostres familiars vinguessin a veure el que havíem fet durant el curs.Cadascú de nosaltres ha presentat un aspecte del projecte i després la Lali i en Carles, arquitectes, s’han afegit a l’explicació. Creiem que ens ha sortit prou bé, perquè ens han aplaudit molt! Llavors hi ha hagut un pica-pica, i hem quedat amb molt bon sabor de boca!!!
EL NOSTRE DISCURS
Alejandro
Hola, bona tarda, benvinguts a l’Institut Princep de Girona.
Som els alumnes de tercer C que hem participat en el projecte En Residència. Som : Ahmad, Ramon, Amna, Aya, Natalia, Rajan, Nail, Anna, Anil, Erik, Oriol, Micaela i jo, Alejandro.
Ara us explicarem tot el que hem fet durant aquest curs per fer tot això tan magnific que hem aconseguit fer tots junts amb La Col (Carles, Lluc, Lali, Ernest i Anna). LaCol són un grup d’arquitectes que han treballat amb nosaltres des de principi de curs.
L’objectiu del nostre projecte era fer alguna cosa en aquest solar, que és un espai que fins ara ha estat buit, que tenim al costat de l’institut. És un espai que volem fer servir i amb aquesta intervenció volem que comencin a passar-hi coses…
Ara us explicarem quines activitats vam realitzar al principi, com a punt de partida del projecte: Vam mesurar el solar i vam estudiar el terreny. Vam veure quins tipus d’arbres hi havia i vam agafar mostres de fulles de tots ells. Les fulles les vam fer servir després per a fer la maqueta. L’estudi del terreny ens va donar idees sobre què es podria fer al solar: les primeres idees van ser: una piscina, un hort, un camp de futbol, un ring de boxa… Alhora també vam començar a veure que no podríem fer tot allò que imaginàvem i que havíem de pensar també què podríem fer amb les nostres mans.
Ramon i Eric
- A continuació vam fer una maqueta amb diferents materials del solar i de l’institut; és aquesta que teniu aquí (Assenyalant-la).
- També vam elaborar un qüestionari, que després vam passar als alumnes del centre i també a veïns de prop de l’institut. Més de 100 persones el van contestar. L’objectiu era saber quin era l’ús del solar que la gent valorava més, si el coneixien o què volien que s’hi fes… persones de l’instituit però també del barri
- També vam visitar Can Batlló, antiga fàbrica tèxtil a la que s’ha donat un ús públic per a la gent del barri. LaCol hi ha treballat molt i ens van ensenyar diferents espais fets amb la col·laboració de tots els veïns, per exemple: una biblioteca, amb llibres donats pels veïns, un bar a l’entrada, horts, uns espais de trobada…
Amb tota la informació vam començar a definir la nostra creació: volíem crear alguna cosa que fes que el solar fos un lloc més còmode, per estar-s’hi tranquil… Ens vam adonar que el pati de l’institut no té un espai per tranquil, que pugui ser d’esbarjo i també de descans, fins i tot per fer-hi algunes classes com per exemple l’hora de lectura!!!
A partir d’aquí, ens vam imaginar la forma dels cubs…
Micaela i Ana
Nosaltres explicarem com va ser el procés de construcció. Quan ens van portar els materials a l’institut, vam començar el procés de muntatge; de cada sis quadrats de ferro, un cop caragolats, va sortir un cub, tres en total. Llavors vam pintar les peces dels colors que havíem escollit i utilitzant cinta adherent. Per pintar-ho primer vam pensar entre tots diferents dissenys, i finalment ens va agradar molt combinar diferents colors amb aquestes ratlles (assenyalar)
Un cop pintat el ferro va arribar el torn a la xarxa de cordes: les vam tallar, fixar a l’estructura i entrellaçar amb trossos de mànega. Finalment, vam fer un sostre de corda per a dues de les estructures (ens va sembla que seria més agradable per estar-s’hi) i vam fer servir piquetes per fixar-les al terra.
Aya i Amna
Nosaltres dues us explicarem quines eines vam fer servir un cop decidit quina seria la nostra creació i quina utilitat tindria:
Una carraca, per caragolar.
Un martell, per encaixar bé les peces.
Un regant, per posar els cargols.
Un trepant per a fer forats al terra.
Brotxes i rodets, per pintar el ferro.
Un encenedor, per cremar els caps de les cordes.
Unes alicates, per subjectar i per tallar
Un metro làsser, per prendre mides del terreny.
Al llarg dels dies, hem après a fer-los servir!!!
Rajan i Nail
Vam començar el projecte amb un objectiu clar:
-crear una obra pel solar de l’institut (que no fem servir gaire)
-amb uns materials disponibles (ferro i corda principalment)
-amb la idea de fer alguna cosa per poder estar tranquils i còmodes en aquest solar tan bonic
Creiem que hem arribat a aquest objectiu!! I estem contents!
En el camí ens hem adonat de la importància de tot el que hem anat fent per a arribar-hi: el procés ha estat molt ric perquè hem après moltes coses que abans no sabíem. Per exemple, fer servir algunes eines, fer una maqueta, pensar en grup (saber escoltar els companys i les seves idees) i també el treball en equip. Aquesta última fase del procés ens ha agradat molt, però també ha estat la més difícil!
Alejandro
Al llarg del curs hem anat deixant constància de la nostra feina al blog, al qual podeu accedir des de la pàgina web de l’institut. La Natalia, l’Oriol i jo som els que hem anat escrivint les entrades al blog, sempre coordinats i supervisats per l’Inma, la nostra professora. Podeu visitar-la per veure tota la feina que hem fet!!
Oriol i Anil
Nosaltres us volem parlar sobre com veiem l’ús que es farà de la nostra obra a partir d’ara. Ens agradaria que la porta d’accés al solar des de l’institut estigués oberta, per a poder gaudir de l’espai a l’hora de pati, a les classes de lectura … ens agradaria molt poder-ho compartir amb els nostres companys, i explicar-los tot el què hem fet.
També hem d’afegir que ens preocupa una mica que els alumnes no tractin amb respecte el que hem creat o que amb el temps quedi malmès, i per això ens sembla molt important poder-los presentar aquesta obra i explicar-los la nostra feina perquè entre tots la respectem i la utilitzem amb cura.
Natalia
Ara explicaré el perquè del nom que hem posat al projecte, NEXUM3. “Nexum” és una paraula llatina que vol dir “en connexió”. Creiem que la nostra obra es pot entendre com el resultat de diferents connexions: connexions de quadrats de ferro per a formar els cubs; connexions de corda que fan de suporti, sobretot, de connexions humanes: alumnes connectats amb professors, amb els arquitectes de La Col i amb les persones del barri.
Molt important, també, la connexió que hem tingut entre nosaltres, tots els companys i avui, per què no, volem connectar també amb els nostres familiars! El nostre ha estat un treball de connexions, d’equip, i hem volgut reflectir això en el nom que hem triat per l’obra.
El cub (assenyalant el 3) fa referència a que són tres les peces que formen la composició, i que, a més a més, aquestes tenen forma de cub. I per què un nom en llatí? Perquè nosaltres venim de llocs molt diversos, on es parlen llengües diferents. Hem pensat que estaria bé trobar una paraula en una llengua neutral, i ens ha agradat en llatí.
Finalment, volem dir que ens ha agradat molt treballar en aquest projecte. Treballar en equip ha estat interessant, encara que no sempre ha estat fàcil! També ha estat maco treballar fora de les aules, això ha suposat un canvi per a nosaltres. Ens ha agradat molt pensar que ens podíem convertir en creadors i haver pogut participar en els diferents estadis de la creació.
Ahmat
Volem agrair la seva feina a totes les persones que ens han ajudat:
-als professors, el Miquel l’Inma i la Júlia
-als arquitectes de “La Col”, en Lluc, en Carles, la Lali, l’Anna i l’Ernest
-al projecte EnResidència i a la coordinadora, l’Agnès
-a l’equip directiu
Moltes gràcies a tots!
I moltes gràcies a tots per la seva assistència al nostre centre aquesta tarda. Esperem que els hagi agradat molt el que han vist i sentit, tant com a nosaltres ens ha agradat poder explicar el nostre projecte! Moltes gràcies a tots!