Filar, filar i filar…

Després de més de dos mesos amb Toni Mira al Josep Comas i Solà, tot comença a cohesionar i a prendre forma. Més enllà de com vagi el procés de la peça final que el grup de l’aula oberta crearà al costat del coreògraf, s’evidencia que el Toni ha sabut guiar els alumnes en un treball de relacions, col·lectivitat i significació.

La gestualitat, la capacitat de donar sentit a allò que estem expressant amb el cos o, fins i tot, la capacitat de treure totes les capes conscients de més que li donem al nostre moviment, són coses que ja es palpen de forma més fluïda a l’aula.

Toni Mira no ha estat sol durant el procés i, aprofitant les circumstàncies que s’han anat donant fins ara en la seva estada a l’institut, s’ha treballat  de manera plural, transversal i calidoscòpica. Més enllà del gran treball que està fent en Toni, i amb l’objectiu de crear relacions i aportar una visió molt més àmplia als adolescents, hem inclòs un parell de sessions que multipliquen i diversifiquen el projecte.

En primer lloc i aprofitant el viatge del Toni a Mèxic, la Cristina Alonso, coordinadora de projectes del Graner va guiar una sessió sobre identitat, origen i creació col·lectiva. Parlem d’on venim, d’on són els nostres pares i on ens agradaria viure com a tres  motors senzills per reflexionar i crear un gran mapa visual de possibilitats. A més, la Cristina va acostar el festival Sâlmon a l’aula, donant la possibilitat que un dels artistes de focus llatinoamericà amb què el festival comptava, fes una sessió específica per a ells.

picmonkey-image

Relacionar-se de prop amb l’alumne, conèixer els seus interessos, la seva procedència, la seva manera de crear en un espai delimitat i entrar en diàleg amb la resta dels seus companys i professors, permet generar vincles molt més forts que després enforteixen, també, el treball grupal . A més, de facilitar la generació d’idees, la incorporació i recerca de recursos i la comunicació entre tots els agents participants.

Alicia Laguna, que va ser l’artista mexicana triada per unanimitat a la sessió amb la Cristina, va desenvolupar la segona sessió especial. L’ Alicia va compartir l’hora amb el Toni per parlar sobre els seus projectes al Teatro Línea de Sombra, especialment sobre la peça Amarillo. Els alumnes no van aixecar la mirada de la pantalla ni d’Alícia tota l’hora. La immigració, tema clau de la sessió, molt propera a la majoria de l’alumnat, i l’afabilitat d’Alicia van generar un gran interés en tots.

Alicia Laguna i Toni Mira a la sessió compartida.
Alicia Laguna i Toni Mira a la sessió compartida.

El Toni, que en la sessió anterior havia treballat amb els nois i noies de l’aula oberta una de les seves coreografíes més famoses, va veure ràpid la relació que tot allò tenia amb la seva feina. La sessió va ajudar a obrir horitzons sobre què continuar fent amb els alumnes i per quin camí portar el projecte per generar interés, creixement personal i proximitat, també, amb la peça. El que sí que sabem, segur, és que… seguim!