Reflexions sobre la sessió del dia 27 de gener

Des de Toni Giró EN RESiDÈNCiA a l’Institut Serrat i Bonastre http://ift.tt/2kc9pUL

The Big Bang Theory

 

El big bang va ser un fenomen natural causat per matèria acumulada que va explotar. Ara, més enllà de la ciència física o altres estudis, qui sap si aquest fenomen va ser el primer? Potser milions d’anys abans a la Terra hi havia una civilització igual a nosaltres però el seu planeta va explotar per donar lloc a una altra civilització, nosaltres. I potser això torna a passar d’aquí uns segles o mil·lennis.

La nostra perspectiva de veure les coses, les nostres veritats o mentides, les nostres perfeccions o imperfeccions. Tot és relatiu perquè tothom pensa diferent a tothom. Tot canvia als ulls de cada persona i això és una cosa que la ciència encara no admet; que res és segur però a la mateixa vegada res és insegur.

Estem en un món ple d’objectes que estan en profunda transformació.

 

ALI   4t B

ELS RONDOS de l’ISRA

Des de La Calòrica EN RESiDÈNCiA a l’Institut Barri Besòs http://ift.tt/2kg2gT3

Per fi tinc el temps d’explicar-vos què són els rondós de l’Isra!

Jo sempre havia cregut que els Rondos pertanyien al món del futbol i els havia inventat el gran Johan Cruyff per fer més gran aquest esport!

Una intel·ligència com la de l’holandès, el va fer descobrir que fer circular la pilota amb velocitat i control, feia forts els seus jugadors en el domini del joc.

johan

I Què és un rondo? Aquí ho teniu!

rondo-m-ruiz

Es tracta d’establir una rotllana i un jugador al mig (l’Isra), la pilota circula entre els “rotllaners” (els de 2on d’ Eso) a un ritme infernal i el jugador del mig l’ha de capturar (L’Isra). Si ho fa,  passa a la rotllana i qui ha errat va al mig i s’han torne-mi!… bé crec que és així o era així… o no… ja m’he perdut.

rondo-barcelona

En qualsevol cas,  ara resulta que l’Isra ha acomodat els rondos al món del teatre i  fa  RONDOS DRAMÀTICS! 

I d’on poden haver sortit aquests rodos? Pot ser d’aqui?

dsc_0845_1

D’aquí?…

graficocomunicacion1

Bé, la qüestió  es que l’Isra Cruyff, vull dir, L’Isra Solà, fa seure els seus “pupils-aprenents” en un metòdic cercle, i és en aquest moment que comença la reflexió i la comunicació grupal.

 

img_4

Què hem fet? Cóm ho hem fet? Per què ho hem fet? Quina reflexió en fem? … Es ben curiós!

img_0604

Fa moltes preguntes! I el cas és que els futurs actors de 2on, sempre troben respostes… (No, si en els fons són uns cracks!)

img_0650

I per què ho fa? Quin objectiu té l’Isra i La Calòrica amb aquests “interrogatorios en Tercer Grado?”

img_0724

Millorar la comunicació…

Fer que tothom s’expressi en igualtat de condicions…

img_0744

Fer que els nois sentin que fan pinya, que són tots iguals…

img_0838

per que s’ha n’adonin que les seves opinions són valorades

per igual… ???

img_0803

què sé jo!

img_0802

En fí, en el fons, crec que… en Johan i l’Isra tenen coses en comú… i segur que a l’Isra mai l’hi han dit això… o pot ser si… el mestre Johan i l’Isra són…CREADORS i això els fa diferents! I… en un momento dado…això em posa gallina de piel!

ÉS “la cuadratura del círculo”… o millor dit, la cuadratura del rondo!…

Apa, la setmana vinent més!

Jordi Sánchez

Professor a L’Institut BARRI BESÒS (Barcelona)

18/1/17 RUBIK OR NOT RUBIK…That’s the Question!

Des de La Calòrica EN RESiDÈNCiA a l’Institut Barri Besòs http://ift.tt/2jmZehm

RUBIK o No RUBIK aquesta és la qüestió que el mestre Shakespeare… vull dir, els Mestres de 2on d’ESO del nostre Institut van plantejar al mestre Isra com a títol de l’obra que han començat a crear.

El motiu?

El Jose portava un cub de Rubik i d’aquí va sortir tot… El teatre, la vida, són ben estranys…

img_0911

Vosaltres creieu en les casualitats? Mireu que vaig trobar en el diari del dissabte 21 de gener…   De vegades sembla com si la vida ens tingués una camí preparat, sense que ho sabem…

img_0919

Bé, no em vull posar transcendental… i ja no parlo més, deixo la paraula al Samuel, alumne de 1er de Batxillerat…Ei! No pareu de llegir, magnífic article el seu!

 

 

Miércoles 18 de enero, después de una clase de literatura universal con mi profesor Jordi Sánchez, él mismo me pide asistir y tomar nota de una sesión de La Calórica, Compañía Residente en nuestro instituto y que trabaja con algunos  alumnos de Segundo de E.S.O.

Llega la hora… Aparecen Jordi y Israel Solà, director de la compañía de teatro “La Calórica”, con “tota la colla”.

Entramos en clase y nos disponemos a reordenar el espacio para componer un círculo de sillas en el que todos podamos conversar y escucharnos.

img_0915

Los chicos están algo alterados… Pero enseguida todos prestan atención a las palabras de Isra. Empieza recordando un poco las sesiones anteriores y poco después… ¡Los deberes!… ¡Ups!… Algunos los tienen, otros no, otros se lo han dejado en casa…

img_0912

El ejercicio trataba de redactar qué cambiaría uno mismo para hacer de éste, un mundo mejor. Pero, aun así, todos participan en clase y expresan sus ideas; algunos cambiarían la muerte, otros la pobreza mundial, etc.

img_0913

Una vez hecho todo este recordatorio, ¡Se abre el telón!, el propósito para este 2017 es crear una obra de teatro.

Hablando entre nosotros ¡ya conseguimos tener un título para la obra! Se llamará: Rubik y tratará de un campeonato internacional de cubo de Rubik.

rubik_cubemess

Isra nos explica que lo primero de todo es encontrar sobre qué va a tratar esta obra, es decir, el tema, después, a partir de eso, empezaremos a desarrollarla, con su conflicto, sus personajes planos y redondos… Trazaremos en verdadero tejido o entramado de la obra.

Siendo un campeonato internacional decidimos que tendremos a personajes de diferentes culturas y nacionalidades, con distintos rasgos psicológicos y acentos en el habla.

img_0914

Un rato después… ¡ya tenemos a cuatro personajes! Son: Marcos, Leopoldo, Aylén y Bea. Y entre ellos veremos una historia sobre el triunfo y el fracaso, las consecuencias de hacer trampas, la empatía…

img_0916

Finalmente, suena el timbre, ¡ring, ring!, ya ha acabado la primera sesión de las dos que ellos tenían aquel día, yo tengo que marchar a mi siguiente clase, pero ellos continúan allí conversando, decidiendo, aprendiendo más y más sobre el mundo del teatro y la creación de una obra.

¿Qué será lo que siguieron hablando? ¿Lo que siguieron aprendiendo?

No lo sé, pero lo que sí sé, con seguridad, es que les queda un largo y curioso camino de aprendizaje en el que habrá cambios y cambios en la obra…

Samuel Casas, 1º de Bachillerato B.

 

Bé com podeu veure, quelcom està naixent…

RUBIK o No RUBIK? Aquesta és la qüestió…

EN PROCÉS DE CREACIÓ…

Des de Laia Estruch EN RESiDÈNCiA a l’Institut Juan Manuel Zafra http://ift.tt/2jUNaCp

 

fitxer_000

El darrer divendres, amb el suport de la Laia varem programar i organitzar el nostre projecte.  Va ser una sessió productiva i directe ja que ens va confessar que disposem de poc temps  i molta feina a fer.

Ara som conscients dels recursos que tenim per elaborar el nostre projecte. Hem de treballar amb constància per obtenir el millor resultat possible.

img_2665En aquesta imatge podem observar la proposta d’estructuració del nostre projecte. El punt que desenvoluparem en primer lloc
consta d’una recerca d’informació i documentació dels parcs escollits (el Parc Central del Poblenou, el Parc del Fòrum, el Parc de Diagonal Mar, el Parc de Glòries i les Superilles del Poblenou).

4t ESO, Institut Juan Manuel Zafra

11/1/2017, ANIMALADES

Des de La Calòrica EN RESiDÈNCiA a l’Institut Barri Besòs http://ift.tt/2jCGSah

Comença un any nou 2017 que esperem ens porti a tots, molta felicitat i salut i diners i…molta merda (teatral, és clar)…bé, de tot una mica!

Avui ens faran la sessió dos actors de La Calórica: l’Ester i en Xavi, L’Isra està dirigint una peça que estrena avui a Tarragona. Molta merda Isra!

Tenim una novetat interessant. Ens acompanyen el Tomeu i el Moisés, dos estudiants del Master de Professorat de la UB que estant fent el Practicum 1 al nostre institut, d’ara endavant ens faran companyia.

img_0900

 

img_0901

Avui tot anirà al voltant de l’actuació!     Nois ja sabeu…avui treball del bo!

Comencen amb un primer exercici: El COS, saber escoltar el Cos. Pensar en el moviment que estem fent, i com deixar de ser jo per ser una altre personatge…que serà un animal!

Cal pensar en un animal i visualitzar com es mou… Aleehoop! La sala Carlos Díaz s’omple de koales, serps, mussols, cangurs, serps, ocellots, dinos… Això sembla un zoo!…Quina bogeria!… Això sí, silenciosa…

img_0904

img_0903

I ara A VEURE SI TROBEU LES 7 DIFERÊNCIES entre aquestes dues imatges!:

koala

 

img_0905

QUIN KOALA ÉS MÉS BONIC ?

De repent Ester para el moviment i els fa que s’observin i treguin conclusions sobre els seus moviments. Ara l’hauran de fer a càmera lenta.

Un cop fet, anem a complicar les coses. En Xavi diu que prou de fer l’animal i que ha de tornar poc a poc a humanitzar-se…cal evolucionar d’animal a persona… D’això se’n diu expressió corporal… tinc la sensació de estar visualitzant Les Metamorfosis d’en Xavi…vull dir d’Ovidi!

metamorfosis

 

Ara intervé l’Ester i els converteix a tot el grup, en un banc de peixos. ¡Toma ya!, això va d’animals. El banc s’haurà de moure, tot seguint un líder i en funció de la direcció, el líder canviarà. Excel·lent exercici per veure qui s’arrisca a portar la iniciativa i qui es deixa emportar…

img_0907

 

img_0909

 

img_0910

Timbre i pausa:

La segona part de la sessió serà més de paraula i no tan de gest, ara hauran de comprar, vendre, discutir, pagar, barallar-se per uns Doritos… ho faran per grups. S’observaran, comentaran… però sense fer un Rondo!  Què què és un Rondo? Millor ho explico la setmana vinent… Apa adéu.

Per cert, us deixo amb el Moisés, que us explicarà les seves sensacions respecte al que ha vist!

Una nova jornada teatral a l’institut, avui protagonitzat pels alumnes de 2n d’ESO amb els companys de La Calòrica. En aquesta ocasió han sigut n’Ester i en Xavi qui han vingut, dos actors de la companyia, que han ensenyat un parell de tècniques de representació teatral molt divertides.

I en què consisteix aquestes tècniques que empren els actors? En trucs de màgia? Doncs no. Més fàcil que tot això, i també més difícil. El truc consisteix a parar atenció al cos. El cos, sí, aquest munt de cames i braços i peus i nassos i orelles i cabells que a vegades ens oblidem que tenim.

I ja els ho han advertit n’Ester i en Xavi: “fixeu-vos bé en els braços, els peus, la cara, la veu”. I després d’aquestes breus instruccions ha vingut el primer exercici, que ha consistit a simular els moviments d’un animal. Cadascú aquell que més gràcia li fes. Àligues, gossos, gats, pingüins,… de sobte hi havia tot tipus de bitxos movent-se avui a la sala Carlos Díaz.

Aquests animals, en un segon moviment, s’han convertit en una mena d’humans animalitzats. És a dir ha obligat els alumnes a sentir com seria un koala si fos humà, com seria un mussol si fos humà. Bé que els ho ha recordat en Xavi: “a partir d’ara, quan aneu pel carrer, pel metro, allà on sigui, fixeu-vos bé en les persones que us envolten, i penseu en quin animal són”. I que n’és de divertit, observar la fauna que ens envolta!

Moisés Dolç Salord