Segona sortida a la Central del Circ

Vam sortir de classe i vam anar des de Trinitat Vella a la parada de Glòries amb la línia vermella. Després vam agafar el tramvia fins a la parada del Fòrum, i des d’allà vam caminar travessant el Parc del Fòrum fins a la Central del Circ.

A la Central del Circ ens vam trobar amb l’Alba, artista de circ que ja havia vingut a l’institut a donar-.nos una sessió) i la Marissa que és la nostra mediadora.

A la Central del Circ, la sala que estava disponible per a nosaltres es deia  “Posada en escena”, una sala molt gran amb un sostre molt alt, unes grades semicirculars, dos trapezis, una tela i un trampolí.

Abans de començar les activitats de la sessió vam escalfar. Per estirar-nos vam fer uns exercicis de moure tot el cos, ( les mans, els braços, les cames…). Després vam fer uns exercicis de confiança on ens havíem de posar estar en parelles i caminar per tota l’habitació amb els ulls tancats, confiant en què ens deia la nostra parella. A continuació, vam fer un exercici que consisteix en córrer amb els ulls tancats a tota velocitat en direcció a una paret, davant la paret tot el grup ha d’evitar que xoquis contra la paret o segueixis de llarg. Una cop vam acabar les dues activitats de confiança, en vam fer una altra una mica més arriscada, consistia en llançar-se d’esquenes als braços dels companys que havien format dues files unint els braços en el centre que servirien d’amortidor. L’exercici es complicava quan un voluntari es posava a dalt de un plinto i havia de deixar-se caure d’esquenes sobre els braços dels seus companys que havien tornat a formar les dues files amb els braços com amortidors de la caiguda

Acabats els exercicis de confiança, l’Alba ens va explicar com utilitzar les teles i els trapezi i vam començar a disfrutar-les. Ens va ensenyar com fer “l’àngel” (una figura amb el trapezi). Alguns alumnes van aprofitar per practicar la voltereta sobre els matalassos i el salt amb voltereta.

Va ser una sessió molt ben aprofitada.

Sessió de contaminació

El passat 22 de febrer vam presentar el nostre treball a la sessió de contaminació.Aquesta presentació va ser telemàticament amb tot el professorat del claustre connectat. També hi havia la Ileana Ortega, la nostra artista, la Marissa, la mediadora de la Central del Circ i alguns membres de l’equip del programa En residència.

En primer lloc, la Ileana va presentar el que fem en el programa i en què consistia el projecte que estem fent.
A continuació, el Quim, el nostre professor referent, ens donava pas per a iniciar les nostres presentacions. Vam començar a presentar amb una sèrie de preguntes a les quals responíem en els nostres treballs: qui som. d’on venim, què ens agrada, com ens veuen els altres, quin és el nostre món exterior i el nostre món interior. A partir d’aquestes preguntes vam relacionar totes les idees en un collage on eren molt importants les ’imatges i les paraules.
Quan vam acabar totes les presentacions , la gent connectada va fer comentaris sobre els nostres treballs i ens van felicitar.

Finalment, tots vam gaudir de l’aprenentatge i d’una nova experiència per a perdre la vergonya, conèixer el que ens agrada tenir confiança en els altres .

Sessió 6 : Sortida a veure Sotrac

En aquesta sessió vam anar a l’Ateneu Popular de nou Barris per veure un espectacle del 26è Circ d’Hivern. L’espectacle en concret va ser Sotrac, l’espectacle tracta sobre l’obsessió amb els telèfons mòbils amb una mica de comèdia i amb canvis constants d’escena sobre diferents personatges que viuen una situacions relacionades amb l’ús del mòbil i les xarxes socials.

També ens fa qüestionar comportaments individuals i col·lectius amb una reflexió a través d’imatges i situacions sobre com aprofitem el temps, com gaudir la vida i com afrontar la mort en una societat cada vegada més obsessionada amb les noves tecnologies.
Fan servir moltes tècniques de circ com el trapezi i els cercles aeris, també juguen amb les llums creant escenes molt cridaneres per captar la teva atenció del públic.

Va ser molt interessant com el públic, en la nostra sessió format principalment per adolescents i nens, reaccionava ja que en alguns moments estaven més interessats en les imatges que es projectaven en una pantalla sobre l’escenari que en l’actriu de carn i ossos que estava fent servir el trapezi.

Sessió 4 : L’excursió a la Central del Circ

El passat 3 de novembre vam fer una excursió a la Central del Circ que està situada dins el Parc del Fòrum. Ens van acompanyar dos professors.
A les nou en punt vam sortir de Trinitat Vella, vam agafar la línia vermella fins a Glòries i allà, el tramvia fins al Museu de Ciències Naturals de Barcelona. Vam esmorzar. Ens vam trobar amb la Ileana i la Marissa, la nostra mediadora, que ens van donar la benvinguda. La Marissa seria l’encarregada de guiar-nos per les instal.lacions i ens explicaria la història de La Central, com funcionava , per a què servia i com s’organitzaven per la utilització dels diferents espais i els materials específics de circ.
Quan vam entrar-hi , vam visitar les seves instal·lacions, vam veure sales amb diferents estructures i tamanys, vam trobar gent relacionada amb el món del circ que treballaven en aquests espais fent activitats de perill, dansa, etc…
L’espai que ocupa La Central del Circ anteriorment era un magatzem on els vaixells guardaven les seves peces després d’haver sigut un espai integrat dintre el Fòrum Universal de les Cultures que s’havia celebrat a Barcelona durant l’estiu de l’any 2004.
Un cop acabades les explicacions i les visites, la Ileana ens va portar a una sala on ens va explicar què faríem, què utilitzaríem i, el més important de tot, els riscos que comportava i les precaucions que havíem de prendre. Seguidament vam començar a escalfar i a fer exercicis previs per a utilitzar el trapezi i les teles.
Per finalitzar vam fer ús d’aquest material que tant desitjàvem fer servir. Ens ho vam passar genial utilitzant el trapezi l les teles.

Sessió 3: Primera sessió al Centre Cívic de Trinitat Vella

En aquesta sessió vam sortir de l’institut per a anar al Centre Cívic de Trinitat Vella. Vam pujar al tercer pis i vam anar a una aula amb parquet i on hi havia una paret coberta de miralls per veure’ns tot el cos mentre ballàvem.
Una vegada instal.lats en aquest espai amb miralls, vam començar reforçant el compromís amb el grup “No em jutjaré, seré fidel a mi mateixa. No jutjaré les altres, recolzaré les seves necessitats”.
A continuació vam fer un cercle. En aquesta sessió vam fer una activitat nova a les habituals, un joc bàsic que consisteix en passar el corrent a la resta d’integrants del cercle mitjançant un gest i un crit. Les consignes són les següents: “Haa” per a passar-lo al costat en la direcció d’on ve el corrent, “Heimdall” per a canviar el corrent de direcció, “Ia” per a enviar el corrent directament a un altre integrant del cercle mitjançant la mirada i un gest de llançament amb la mà i el braç, i finalment “Abuelo” per a donar-nos la volta i fer l’activitat d’esquenes al cercle.
Un cop acabat aquest exercici que ens podia servir d’escalfament, vam tenir el nostre primer contacte amb els malabars. Vam practicar pilotes i anelles.

En aquesta sessió també vam fer coreografies.Vam anar al fòrum on estava ubicada l’estació del circ i adins ens vam pujar i ens van ensenyar totes les aules i que es feia a cada espai, i vam fer algunes activitats relacionades amb el trapezi i les teles

Sessió 2: Cercles d’arts

En aquesta segona sessió amb la Ileana i a l’institut, vam parlar dels cercles de les arts.  Vam dibuixar uns cercles amb un guix al terra del pati, a l’interior d’aquests cercles hi vam escriure el nom de diferents disciplines relacionades amb el món de les arts. Vam caminar al voltant d’aquests cercles pensant en quins espais ens sentíem còmodes i/o tenien relació amb nosaltres. Fent aquest recorregut entre els diferents cercles, ens vam donar que moltes disciplines artístiques estan relacionades entre les unes amb les altres.

Després vam fer moure el nostre cos. Vam fer un joc:  la persona que se situava davant nostre era qui ens dirigia i nosaltres havíem de moure el cos depenent dels moviments que feia aquesta persona que vam anomenar “director”. Després d’aquest joc, en una altra dinàmica que tenia la intenció de fer-nos moure el cos, algú es posava al mig del cercle, feia moviment i els altres integrants del grup havíem d’imitar-lo

Vam anar dins de classe i la  Ileana ens va donar els nostres diaris, i ens va explicar que aquests diaris servirien per escriure tot el que nosaltres volguéssim, per expressar-nos sobre el paper a classe després de cada dinàmica o exercici i també per utilitzar-lo a casa.



La primera sessió amb la Ileana

Quan la Ilieana va arribar per primera vegada a l’institut ens va explicar els seus orígens, quan va arribar a Barcelona, les seves aventures i des de quan treballava en el món del circ.

A continuació, ens va explicar quina era la seva proposta per aquest curs amb nosaltres dins el marc de “EN RESIDÈNCIA”, un programa artístic que consisteix en què els alumnes i les alumnes descobreixin els processos propis de la creació contemporània a partir del contacte i el diàleg continu amb un creador, en el nostre cas, la Ileana. L’alumnat ha de reflexionar sobre l’art i així els instituts acollits en el programa poden convertir-se de manera activa en espais per a la cultura, l’art i el pensament.
Després de la presentació i l’explicació ens va parlar sobre un concepte que era nou per a nosaltres, la propiocepció
(https://ca.wikipedia.org/wiki/Propiorecepci%C3%B3) que també s’anomena el sisè sentit.

Després de tot això vam fer un joc de descobriment de l’entorn per a la Ileana i de presentació per a nosaltres, es tractava que cadascú de nosaltres proposés un lloc de l’institut on anar i els altres el seguíem. Caminàvem sobre aquell espai, tocàvem les coses que hi havia en aquell espai, arrossegàvem els peus per sentir la textura de la terra, amb la intenció de sentir altres sensacions.

Al final, tothom va fer un collage amb les indicacions de la Ileana. Per la majoria de nosaltres el collage era una tècnica que coneixíem, però mai havíem creat amb aquesta tècnica. Fer un collage va ser molt divertit.
Quan vam acabar, ho vam penjar a la classe com si fos una exposició. Vam anar mirant tots els collages dels nostres companys i vam posar en comú allò que havíem vist.