Recordant la visita al MACBA_15 de novembre de 2013

El dia 15 de novembre a les hores de Visual i plàstica, acompanyats per l’Antonia del Río –l’artista amb qui estem creant la nostra obra-, vam veure les fotos que ella mateixa havia pres divendres passat, després de la vista al Museu d’Art Contemporani de Barcelona. Vam estar repassant els autors, el significat de les obres que havíem vist allà i vam reflexionar sobre la manera d’ordenar.

La primera fotografia que va projectar a la pissarra corresponia a la primera obra que vam veure. Sortíem molts de nosaltres d’esquena, asseguts aterra, contemplant les postals que hi havia exposades una al costat de l’altra.

Es tractava d’una creació d’Oriol Vilanova, on hi havia un munt de postals de monuments: noves, velles, a color, en blanc i negre, etc. En un primer moment no vam poder deduir com estaven ordenades, la noia que ens va acompanyar durant la visita – una universitària d’art – ens va aclarir que estaven ordenades per tonalitats, com si es tractessin de taques de color. Hi havia parts on es veia més blanc, un altra part on es veia més blau, una altra on predominava el taronja, etc. Era una obra que no estava acabada, perquè l’artista contínuament venia amb postals noves i tornava a re- col·locar-ho tot.

resized_P1070440

La segona fotografia que va mostrar a la pissarra era una en la que sortia el projecte inacabat de Christo i Jeanne-Claude –ja difunta-, una parella d’artistes que es dedicaven a embolicar amb tela grans edificis, escultures i monuments històrics i importants, o simplement objectes grans, de les ciutats, provocant així que l’atenció dels ciutadans recaigués sobre ells. El que pretenien amb això era que la gent mostrés interès pel hi havia dintre de l’embolcall, ja que moltes persones coneixien el nom de l’edifici, escultura o monument però no sabien el seu significat.

L’obra que posseeix el MACBA era un esbós emmarcat i penjat a la paret, del projecte d’embolicar el monument Cristòbal Colom de la ciutat de Barcelona. És inacabat perquè l’any que ho van voler dur a terme, la ciutat no ho va permetre perquè en aquella època era mal vist.

resized_P1070446

La següent imatge mostrava  la sèrie fotogràfica d’Antoni Muntadas. Era composta per simples fotografies en color de llocs a l’actualitat i al costat en una mida molt més reduïda i en blanc i negre, una fotografia vella d’un moment de la història que havia succeït al mateix lloc, i havia estat publicada per la premsa, amb la qual cosa era reconeguda per molta gent. Volia expressar el seu descontent davant que després de les manifestacions, protestes, revoltes, catàstrofes, etc., la gent s’oblida del que ha passat.

resized_P1070466 resized_P1070469

Després vam mirar l’obra de Bleda i Rosa, anomenada “Camps de batalla”. Consistia en la imatge de paisatges dividits en dues fotografies i sota d’aquestes hi havia una frase que era el que li donava el significat perquè explicava el fet històric que havia passat allà (era el detall important de l’obra).

A continuació, l’obra de Nomeda & Gediminas Urbonas, anomenada Ruta Remake, és un arxiu format per veus provinents de gravacions de programes de ràdio, pel · lícules de cinema i anuncis publicitaris. Aquests enregistraments s’analitzen a través de diverses entrevistes a dones lituanes que treballen en àmbits relatius a l’oralitat: escriptores, lingüistes, musicóloguess, cantants i activistes que estudien la veu com a territori situat entre el social i la metafísica. Ruta és el nom d’una planta (la ruda) molt popular, tant com a símbol de feminitat i virginitat com per la seva coneguda eficàcia per provocar l’avortament. En el projecte, el dibuix de la planta és el motiu per desenvolupar la partitura / matriu d’un instrument interactiu que s’anomena Theramidi. Aquest sintetitzador funciona amb una interfície incorporada una taula que s’activa a partir de les ombres produïdes per les mans dels espectadors quan es mouen per damunt d’uns sensors.

resized_P1070496 resized_P1070502

 

En acabar de refrescar la memòria vam passar a  retallar les fotografies que nosaltres mateixos havíem fet a la primera sessió, o que havíem pujat al Dropbox pel nostre compte.

Hi havia una gran quantitat: de la biblioteca, de  llibres,  cartells, de l’institut, del pati, l’escala de l’entrada, la sala d’alumnes, els passadissos, el gimnàs, programes de televisió, la porta d’una l’habitació… Havíem d’arxivar-les, així que entre tots les vam agrupar amb les següents classificacions:

-Quanitat de gent que apareixia a la imatge.

– La mateixa foto plena o buida de gent.

-Repetició del mateix element.

-Les que no es podien classificar enlloc.

-Televisió.

-Construcció d’un recorregut imaginari (Ens vam imaginar el recorregut que feia un noi de casa a l’escola a partir d’ imatges de paisatges que hi havia, com la carretera, un pont, edificis, una entrada de metro, la rambla…

-El mateix espai.

-Objectes.

-Informació relacionada amb la mort.

-Objecte que es repeteix.

-Cartells o publicitat.

resized_P1070543 resized_P1070544


La intenció era ficar els grups dins de diferent sobres i posar-hi el títol davant, però l’Antònia va canviar d’idea i va proposar deixar-los sense nom, perquè quan la gent l’obris endevinessin quin era el nom que corresponia.

resized_P1070549

 

Ana Moya

Rongrong Li

Edgar Peñalver

Laura Molina

Aina Torralba

 

Pensar la biblioteca des de dins_ 18 d’octubre 2013

3a sessió

A la tercera sessió vam estar tots reunits a la biblioteca. A l’arribar vam asseure’ns tots junts a la taula gran i vam dir què eren per nosaltres les biblioteques i si havíem anat mai a alguna per raons vàries, com per exemple: anar a buscar un llibre, estudiar, consultar, fer deures…

P1070337

 P1070336

Tot seguit ens vam dirigir cap a l’altra banda de la biblioteca on hi ha tots els ordinadors, i l’Antònia ens va mostrar la seva pàgina web amb les seves obres d’art. Una de les obres que ens va ensenyar estava relacionada amb les biblioteques i els llibres en general. L’obra “ xiu-xius en blanc, biblioteca absent ” es veia reflectida a un munt de llibres en prestatges, el què era curiós, era que a l’entrar, veies totes les parets en blanc, i fins que no et fixaves bé, no t’adonaves que a la paret hi havia prestatges amb llibres. Estaven fets de làtex.  Vam veure fotos de l’obra i com la van muntar. Van estar nou mesos per fer-la (el muntatge va durar una setmana).

Aquesta obra estava exposada a la “Fundació Suñol”.

Després vam tornar a la taula, i vam fer un exercici que consistia en analitzar la biblioteca, com estava organitzada, com tenien els llibres posats, els seus criteris, tot el que contenia als seus prestatges,  la responsable de la biblioteca, en aquest cas, la Gloria Pi, ella és l’encarregada de donar els llibres a tots els alumnes que vénen a demanar-los prestats i sap on està tot col·locat, ella és la única que té la clau per accedir als prestatges tancats. És com “L’anima de la biblioteca”.

Després d’analitzar la biblioteca a fons, vam comentar tot el que havíem vist, vam adonar-nos que els llibres estaven classificats per idiomes, per colors, per assignatures, per obligatoris o voluntaris, per categories…

Finalment, quan vam acabar, ens va ensenyar una altra obra seva anomenada “Esporgats” que tractava de llibres que estaven des-catalogats. En ells va estampar amb un segell de tinta, en un d’ells posava “obra d’art”, i en l’altre va posar un text, per identificar-ho. De cada un dels llibres va fer una fitxa que en ella  constava el títol de l’obra, l’autor, el registre del llibre i la data en el que el llibre era esporgat. Cada cop que algú agafava un dels llibres, la fitxa es col·loca en un calaix que feia d’arxivador. L’obra estava exposada a Can Felipa d’Arts Visuals. L’obra no es va completar fins que cada una de les fitxes estava dins de l’arxivador.

Aquí va acabar la tercera sessió.

 Aina Torralba, Joel Gallardo, 4tC. Ariadna Termens (4tA) Danny Rojas (4tB)

Relacions entre ordre i pensament_11 d’octubre 2013

Relacions entre ordre i pensament.

L’altre dia, vam estar fent una obra d’art amb l’Antònia del Río, l’artista que farà aquest projecte amb nosaltres. La composició estava feta amb petits retalls de les paraules que eren sinònims de l’art i d’elements relacionats amb ell. En acabar vam crear un mural amb molts grups de paraules que nosaltres pensàvem que es podrien ajuntar o classificar. Cada un pensava de forma diferent i va sortir un mural amb diferents punts de vista. Tot seguit, us posem unes fotografies del mural.

El taller el vam fer per grups, però tot ho enganxàvem en un mural conjunt i després, amb els que van sobrar vam fer un ”Sol”, però no vam utilitzar tots els retalls i els sobrants les vam posar al costat del mural, per si en un futur volíem enganxar-los.

Va quedar un mural molt bonic (pràcticament perfecte) perquè ens vam esforçar molt.

A part, amb aquestes paraules, l’Antònia del Río va fer la seva pròpia composició que us adjuntem a continuació:

LA CREACIÓ

Per acabar la classe, vam llegir un fragment titulat “¿Acercamientos a qué?” del llibre Lo Infraordinario de George Perec on volia expressar que normalment li donem més importància a coses grans mentre que li treiem importància a les coses petites, que hauríen de tenir-ne més.

Rongrong Li

Mireia Callao

Sara Marquez

Zaida Gonçalves

Com construim el coneixement?_4 d’octubre 2013

Com construim el coneixement?

Divendres 4 d’octubre,

Vam fer la primera sessió amb l’artista Antònia del Rio després d’haver observat la seva obra “aliment discursiu teòric” a l’anterior classe. Es va presentar, ens va explicar el contingut de les fotos del seu catàleg i després vam passar a fer la primera activitat. Consistia en escollir una sèrie de papers que hi havia sobre una de les taules de l’aula i que contenien frases filosòfiques dites per autors (escriptors, artistes, etc.) com per exemple: “Les biblioteques també es moren” o “Acabo de leer a Schopenhaure, ahora tengo que desembarazarme de él”. Aquestes frase li havien agradat a la Antònia, perquè deien el que ella volia expressar i a partir d’elles havia creat algunes de les seves obres. Cada alumne va agafar les que li agradaven i vam opinar sobre elles, dient el que ens transmetien.

Quan vam acabar aquesta activitat ens vam dividir en grups i vam recórrer l’institut amb una càmera en mà durant vint minuts aproximadament, buscant espais o objectes en els que pensàvem que s’estava construint o destruint memòria. Fent fotos a allò que vèiem i que ens expressava alguna cosa. Vam tornar a classe per compartir les imatges amb la resta i argumentar perquè les havíem fet.

Edgar Peñalver, Carlos Costas, Ana Moya, Denise Arenas i Montse García.