SESSIÓ 21 – 22 Març

Avui hem anat a visitar el Pavelló de la República, ens ha conduit la Sílvia Martínez del Globus Vermell amb unes explicacions acurades i extenses, situant el pavelló en la seva història dins del context de La Guerra Civil Espanyola.

El Pavelló de la República, també conegut com a Pavelló Espanyol, fou un edifici dissenyat per Josep Lluís Sert amb l’ajuda de Luis Lacasa per a l’Exposició Internacional de París de 1937. Es va fer famós per ser el lloc on es va exhibir per primera vegada el Guernica de Pablo Picasso. L’edifici va adquirir una finalitat bàsicament cultural i de propaganda per fer saber al món la situació que s’estava vivint a l’estat espanyol el 1937.

El CRAI Biblioteca del Pavelló de la República es considera un dels arxius-biblioteca més importants del món sobre la Segona República, la Guerra Civil, l’exili, el franquisme i la transició espanyola. L’Arxiu del CRAI Biblioteca Pavelló de la República, que forma part del Patrimoni bibliogràfic i documental de la Universitat de Barcelona està integrat per les col·leccions de la Universitat de Barcelona i de la Fundació Figueras i, a partir de 1996, pel material que es va incorporant a través del CRAI. També té un fons important sobre sovietisme i sobre història política internacional del segle XX, especialment rellevant en relació amb la Segona Guerra Mundial.

En aquests dies de la Guerra d’Ucraïna, ressonen del passat les sense-raons que porta un país a enfrontar-se a un altre. Quan de patiment innecessari a causa d’una diplomàcia ineficaç! La propaganda i la recerca d’ajuts van centrar l’interès d’aquest pavelló a l’Exposició Internacional de París, el 1337. En aquest sentit hi ha similituds en relació a la necessitat d’ajuda d’Ucraïna per combatre contra un gegant com és Rússia. Les qüestions que van aparèixer a la visita sobre arquitectura i política van suscitar un debat del qual destaquem dues reflexions:

La segunda república española tuvo sus cosas buenas y malas, la república fue como una época de libertad y cierta felicidad para algunos porque justamente ese año el rey había abdicado y dejó su cargo de monarca y eso no le hizo mucha gracia a la gente de derechas. Pero también las cosas malas de la república era que fue un gobierno bastante corrupto y eso provocó que cayese la economía gradualmente hasta el punto de sumir el país en una crisis económica.

Durante el curso se ha declarado la guerra entre Rusia y Ucrania, esto podría llegar a ser ¡otra guerra mundial! Todo empezó en el 2014. Tuvieron conflictos porque había una parte de Ucrania que eran independientes y se sentían rusos y el presidente de Ucrania atacó a los lugares independientes rusos. Entonces Putin, el presidente de Rusia, también atacó a Ucrania. Los ucranianos empezaron a huir del país porque ya sentían peligro y muchos países europeos les dieron la bienvenida. Fueron refugiados en Polonia, en Rumania e incluso también en España (Barcelona). Mi reflexión es que en muchísimos países sufren por las guerras que están pasando ahora mismo como en Ucrania, y sus refugiados no son bienvenidos en otros países. Actualmente, hay conflictos en Palestina y muchos más lugares y nadie les presta atención. Cuando pasa un conflicto o guerras en Europa, todos préstamos atención y ayudamos. La conclusión es ¿por qué la gente de Ucrania o de otro país europeo tiene más ayuda y les abren las puertas? ¿Y por qué otros países del mundo que están pasando lo mismo de Ucrania no tienen la misma ayuda?


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *