Guió presentació obra final

BENVINGUDA

Hola, benvinguts i benvingudes a la nostra exposició anomenada: Capes de tint. Som un grup d’alumnes d’1 deso de l’institut Vapor del fil que aquest any hem estat treballant a residència acompanyats i col·laborant amb estampa i juntament amb les nostres professores.           

Us explicarem la base de la nostra obra d’art i com vam arribar a fer-la. Col·laborant amb estampa ens vam adonar que sota el pati del nostre institut (Vapor del fil) hi havia uns bidons que antigament tenien tinta per a tenyir fils, ja que antigament el nostre institut era una fàbrica per a fabricar fils. 

Al llarg de tot aquest curs hem estudiat i après moltes coses que us anirem explicant durant aquesta presentació, Vam partir d’aquí i vam anar al que és visible i invisible (però això ja us ho explicaran els nostres companys/es). Vam passar al passat i al futur de la fàbrica i Coats, després els colors: Florescència, Llum ultraviolada…  Vam acabar passant a les capes històriques i per donar-nos idees per a fer la nostra obra d’art vam anar a diferents museus.

PAS DEL TEMPS (Fabra i Coats)

Ara explicarem el pas del temps de com era abans la Fabra i Coats i o que fan.

Els mapes de Sant Andreu els vam fer per poder veure i descobrir més el barri de la Fabra i Coats. Ens vam divertir molt fent-los i ens va agradar molt. En els dibuixos de la Fabra i Coats vam fer dibuixos de la Fabra i Coats com nosaltres volíem. 

La Fabra i Coats a vans era una fàbrica de fils, fins a l’any 2005 i ara és un recinte on hi ha escoles, instituts, espai Castelles i un espai on poder fer i veure teatre, balls, etc. També hi ha un canal de ràdio que es diu ràdio Fabra. Aquí podeu veure imatges antigues de quan la Fabra i Coats era una fàbrica, en aquestes fotos que surten treballadors i treballadores treballant en la Fabra i Coats. 

En la web d’institut cartogràfic vam veure la nostra casa en el passat i la nostra casa d’ara.

Una de les coses que vam fer van ser unes tires amb totes les coses que veiem de camí a l’institut, va ser divertit poder veure per tot el que passàvem, vam veure que hi havia gent amb la tira més llarga o més curta (depenent de com era de llarg el nostre camí) vam descobrir que era una manera nova d’interpretar mapes, en comptes de ser un mapa amb una fletxa que indicava el camí.

TÈXTIL

L’institut està situat en una antiga fàbrica Fabra i Coats de fils i d’allà vam començar a investigar tot relacionat amb el tèxtil. L’obra que hi ha aquí, li vam demanar que la fes una noia que es diu Francesca. Que un dia vam anar al seu taller a què ens ensenyes com u feia les telés i ens va explicar que tenia dos tipus diferents de màquines i un més senzill i l’altre més modern. Que ens va explicar que feia la tela passant uns fils per baixó per dalt depèn del que volia fer.  

Això està relacionat amb els píxels per què cada tram que feia de tela són molts píxels junts i formen el dibuix. Totes les nostres vestimentes estan fetes de píxels. Segur que de petits heu fet puntillisme, que són molts punts junts i fan un dibuix, perquè aquests punts són com píxels.

COLOR

Amb estampa hem treballat molt sobre el color, entre tots aquests temes el que més ens va sorprendre va ser el sistema subtractiu que ara us explicarà la meva companya la Noa.

El sistema de color subtractiu dels pigments és el que es fa servir per imprimir els seus colors primaris, que són el cian, el groc i el magenta, són els colors primaris, perquè barrejant-los podem crear la resta de colors que existeixen. De fet, si miréssim amb una lupa especialitzada sobre un full imprès podríem veure aquests tres colors que acabo de veure abans. 

La fluorescència és un tipus particular de luminescència, que caracteritza per brillar a la foscor. Algunes d’aquestes coses fluorescents es poden beure amb una llanterna de llum ultraviolada farem les dues activitats interactives que hem preparat per fer amb vosaltres, començarem amb una activitat d’uns dibuixos que vam fer en un paper negre amb uns subratlladors fluorescents, heu d’endevinar que creieu que hi ha dibuixat, com no tenim llanterna ultraviolada us ho direm nosaltres.

Ara us hem preparat una sèrie d’activitats. Primer 3 persones escollireu un filtre de color, després una persona posarà la seva ombra.

Ara el que farem amb les llanternes serà ficar-los una lent del color que vulgueu i després ajuntarem les tres llums per veure quins colors fan les llums i com es veuen les vostres ombres amb els colors que hem format.

Hem de dir que com veureu aquest tema ha sigut el fil conductor del projecte.

Ara us explicarem el que veiem i el que no.

Amb Estampa vam descobrir que hi ha animals que veuen coses que nosaltres no veiem.

Per exemple l’abella veu la llum ultraviolada, però no veu el color vermell. El gos té un ventall cromàtic més reduït que les persones, l’ull del gos té dificultat per diferenciar entre colors verds i vermells, però poden distingir blaus de vermells o blaus de verds, així, una persona que percep la gespa de color verd, un gos la veuria groga.

Nosaltres vam intentar veure el que no podem veure, vam utilitzar un Geo-radar per veure que hi ha sota el nostre pati. Un Geo-radar és un aparell que utilitza ones per veure que hi ha sota terra.

Amb el Gp neo-radar vam fer perfils amb la màquina i ens va donar com a resultat aquesta imatge. (assenyala la imatge dels perfils). També vam fer la cambra fosca, que permet veure el que es troba fora de, per exemple, una paret. Enfosquint un espai i deixant que una mica de llum passi, es veurà el que hi ha darrere però a la inversa.

Capes

Ara us explicarem el geo radar i les capes del pati.

Què és el geo radar com funciona? El geo radar és un aparell electrònic sa de fer mourà per sobre de la superfície, quan el mous per la superfície en via unes, ones que quan troba un objecte rebota i torna al geo radar i ho escaneges i es veu des d’una petita pantalleta, serveix per saber que hi ha a sota.

Hi havia tres càrrecs un era el de passar el geo radar amb molta cura en   recta un altre d’apuntar dades i un altre de fer fotos. Per a què serveix el geo radar? Serveix perquè amb les dades que extraiem del geo radar podem fer un mapa vertical que ens serveix per saber a quina profunditat hi ha objectes.

Després d’analitzar els mapes verticals podem fer mapes horitzontals que, ens permeten veure en les diferents capes que hem analitzat amb el geo radar, també ens permet veure si l’objecta és molt gran, petit, llarg, curt, ample, estret…

Art/MACBA

Les sigles volen dir Museu d’Art Contemporani de Barcelona

Vam anar al MACBA per inspirar-nos per l’obra final, la qual veureu després d’aquesta petita explicació. Al llarg de tot el curs hem estat veient moltes obres d’art contemporani per acabar fent l’obra final i per aprendre coses sobre el tema de les capes.

En arribar vam començar a veure obres (les més importants):

Obra núm. 1: Enderroc-Aballí (Artista)

Aquesta obra representa una casa de 5 plantes. La planta més bruta és la de sota perquè és on la gent dibuixa amb el dit quan passa pel carrer i les altres tenen diferents dissenys dels colors de les parets i del tipus de terra. Té molta relació amb les capes del nostre producte final.

Obra núm. 2: Nada reiterada- Mar Arza (artista)

Són pàgines foradades penjades de fils. El títol del llibre que ha sigut foradat és ‘nada’ i es nota perquè són les paraules que no estan retallades. Té relació amb la nostra obra final perquè els fulls estaven penjats igual que a nada reiterada.

Obra núm. 3: Baharestan catifa-Tere Recaners (Artista) Són uns trossos de cartó de 4×4 sobre els quals es pot caminar sense sabates.

Són 2 obres de 4×4: en un d’ells hi ha dibuixos una mica estranys i en l’altre coses escrites en urdú.

Obra núm. 4: mòbil home:

És una obra en la qual hi ha 2 balles i les coses ens mouen d’un lloc a un altre gràcies a cordes de metall.

Són coses que pots trobar a una casa. En conclusió l’art és art depenent de la persona i de quin sentit li donis.

Instal·lació / Tancament

Moltes gràcies per haver-nos escoltat i esperem que hàgiu gaudit d’aquest procés. 

Volem agrair a la galeria Àngels Barcelona per haver-nos deixat aquest espai per fer aquesta exposició, ens agradaria agrair a la Francesca Piñol per haver col·laborat amb la nostra obra d’art.

També donem les gràcies a estampa que ens ha estat ajudant a fer tot aquest procés i finalment a tothom que pugui haver col·laborat amb nosaltres.

Teniu alguna pregunta?              Responem dubtes

TELER

Vam anar al taller de la Francesca Pinyol, és un lloc on teixeix telés amb un telar gegant, té dos tipus de telar el manual que ho has de fer tot a mà i el digital on només has de teixir, el manual és de fusta i el digital és de metall, per teixir has de tindre 2 colors base que normalment és el blanc i el negre, a partir de tindre 2 colors base, pots teixir amb els colors que vulguis, pots utilitzar tants colors com vulgui. Vam contactar amb ella mitjançant Estampa, i va ser la creadora del telar que vam exposar en la galeria d’art.

Visita al MACBA, museu d’art contemporani

El dia 19 d’abril vam anar a visitar el MACBA, les lletres volen dir: Museu d’Art Contemporani de Barcelona.

A l’entrada vam mentre esmorzàvem miràvem els skaters que hi havia a l’entrada i va haver-hi una noia que l’aplaudíem sempre que feia alguna cosa xula i al final ens va dir si volíem provar amb el monopatí, i un altre noi també ens va deixar pujar, i vam provar-ho totes i tots!

Després vam entrar al museu i vam investigar moltes obres, algunes molt relacionades amb el que hem fet amb Estampa, amb capes, i el pas del temsp, allò visibles i allò invisible. Ens van agradar molt les més interactives, que podiem escoltar, o sobre les que podeim caminar.

Aquí us deixem les fotos, dels reculls que hem fet a les nostres llibretes:

Dia del Geo radar

Guillem, Angel i Maroan

El dia 11 d’abril va venir el Robert un treballador de la companyia Sot, vam estar agafant dades de què hi havia abans de construir l’institut, vam veure que hi havia molts objectes sota l’institut. Vam fer tres grups:

  • Un grup: feia fotos, gravava el so i feia vídeos.
  • El segon grup prenia dades era el recorregut que feia la màquina Geo-Radar
  • El tercer grup prenia les dades a mà i apuntava tota la informació de com es recollia amb el geoRadar

Aquí podeu veure tota la zona de presa de dades. Va ser un dia molt emocionant, poder esbrinar que s’amagava sota el pati!!

Els conus els posavem on trobavem alguna cosa, i vam poder deuduir, els límits dels antics bidons on es tenyia el tint a la Fabra i Coats, els murs, i canonades.

Cadàver exquisit

Nayara, Juliette i Gemma

Vam aprendre sobre el cadàver exquisit:

Un cadàver exquisit és una cosa inventada per surrealistes, un surrealista és un estil artístic una cosa per sobre del realista. Alguns surrealistes importants són:

Dalí: La seva obra més famosa és la de: La persistència de la memòria.

Miró: La seva obra més famosa és la de: Carnaval.

Magritte: La seva obra més famosa és: La traïció de les imatges.

Els surrealistes van inventar el joc del cadàver exquisit que vam fer a la classe:

Consisteix en un grup de quatre a tres persones, cada persona té un full, el doblega com un acordió i comença a fer un dibuix en el primer rectangle (la part de dalt), després li passa el full a la persona que tinguem a la dreta i fa la segona part del dibuix i així fins que s’acabi. Hi ha una regla: la persona que rep el full no pot mirar l’anterior dibuix i així és com quedaven tots els dibuixos. Per últim, vam explicar a tota la classe el dibuix sencer i vam triar un títol que representés el dibuix.

Ens imaginem que trobarem

Aina i Beth

Aquesta sessió vam haver d’imaginar que ens trobaríem amb el geo-radar.

Vam haver de dibuixar en els papers que hi ha a continuació el que creiem que ens trobaríem, alguns vam imaginar que hi hauria un os, o un mòbil, també una bici i canonades.

A la cap i la fi tot era una miqueta imaginari.

Contaminació

Martina, Jesús, Noa i Abril

Ens vam dividir en 7 seccions.

Aquest curs a En Residencia hem treballat diferents temes: Si cliqueu a sobre anireu a la pàgina del blog on s’expliquen.

Aquests temes els hem ensenyat a la contaminació.

Vam començar la contaminació menjant pizza per agafar forces…

Per començar vam fer una presentació amb obres d’art contemporani, com havíem fet nosaltres i vam fer que cada profe agafés una imatge amb què se sentia identificat.

Quan van acabar vam pujar a la classe de primer A i vam fer una petita introducció sobre el que hi havia sota el pati de l’institut després van anar passant pels diferents racons. Els professors van descobrir moltes coses com per exemple perquè es diu així la Fabra i Coats o perquè els píxels són a les pantalles i a la vida real no.

Mapes i el passat de la Fabra i Coats

La síntesi subtractiva o els colors dels pigments

Vam parlar sobre els colors primaris i secundaris que passava si els varejàvem, vam arribar a la conclusió que si barrejàvem tots els colors primaris de la llum ens donava blanc i si barrejàvem tots els colors primaris dels pigments ens donava negre.

També vam parlar sobre les diferents fonts de llum vam veure que tot el que produïa llum era una font de llum, des de les llums LED a una TV també hi havia altres fonts de llum com el foc el sol una bombeta la lava i moltes coses més.

La fluorescència

La síntesi additiva, o els colors de la llum

Van agafar 3 projectors i van posar 3 filtres de colors, van ensenyar que passa quan és sumen i surten uns altres colors diferents: el cian, el magenta i el groc.

Preparació Geo-radar

Ainhoa i Jana

Un dia va vindre un senyor que es deia Robert que era un arqueòleg geofísic. Ens va un explicar què era un Geo-radar. Ens va impactar molt el que era aquella màquina i les activitats que ens van fer ens va agradar molt.

Aquesta activitat servia per aprendre com funcionava un geo-radar.

  • El primer exercici: era de pintar el fons gris perquè el georadar no detecta res
  • El segon exercici: era de pintar el fons gris, però amb una línia perquè havia detectat una capa tota igual.

I el tercer: com ho veiem quan detectava un objecte rodó, com una canonada, i veuríem aquesta forma, que vam calcular fent mesures amb un compàs.

Després de l’activitat vam fer un dibuix del pati, la zona d’estudi i dibuixar el bidó que esperàvem trobar.