Totes les entrades de Luz Broto

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Últim dia del curs. Últim debat a l’aula.

A petició de direcció i de la Mercè posem per escrit el que ha significat aquest projecte i l’acció final per a cadascú. Ho posem en comú.

Tenim opinions diferents sobre com vam viure les 2 hores sense profes. Per què uns ens vam tancar a una aula a les fosques per veure una peli de por? Per què uns altres vam estar voltant per tot l’institut veient que feia la resta, participant del que passava? Ens havíem de fer responsables del que passés?

Ens vam sentir molt diferent a com ens haguéssim sentit i comportat si hi hagués hagut professors.  Cadascú va fer el que va voler i ens vam organitzar per fer el que volíem. D’això es tractava, no?

Seguim fora de l’aula. Dimarts 21 a les 19h a Fabra i Coats.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Veniu!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mirant-nos fer una pel·lícula

Veiem per primer cop com s’està construint la edició de la documentació audiovisual del procés que hem seguit per arribar a fer l’acció d’un dia sense profes.

Ho farem públic el 21 de juny, per compartir-ho amb la resta d’estudiants, professors, famílies i qui ens vulguin acompanyar, i poder després intercanviar impressions i punts de vista sobre el que ha estat aquest projecte.

Anem classe per classe per convidar a tothom a venir a la presentació de la “peli”.

I també per dir que qui vulgui pot venir a la Biblioteca per veure com està anant l’edició, per si volen aportar algun comentari de cara a la versió final. Algunes profes s’apropen. La Montse no s’ho veu tot, perquè és molt llarg. -Vols veure les parts on surts tu? -No cal, ja m’està bé, o veuré el 21.  Gràcies Montse!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Captura de pantalla 2016-06-19 a las 17.03.20

Demà: un dia sense profes!

Finalment l’equip directiu accepta la nostra proposta: farem l’acció el 7 dimarts juny, de 8 a 10.

El dia abans imprimim la carta a les families, el compromís i l’assabentat i ho repartim a tots els estudiants.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

El Full Setmanal també ho anuncia

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

A veure què passa demà.

Decidim no enregistar el que passi demà. El projecte ha estat arribar fins aquí. Ara ens toca viure aquesta experiència, sense càmeres.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Passem per totes les classes: 1r, 2n, 3r, 4t d’ESO i 1r de Batxillerat

Passem per totes les classes de l’institut per explicar la nostra idea i saber quants voldrien.

S’informa al professorat amb una carta  i es comunica  també al Full Setmanal.

Els hi preguntem: Quants de vosaltres creieu que podríem estar un dia a l’institut autoregulant-nos sense ser supervisats?

La majoria sembla que creu que sí.

Ens preocupa que molts només vulguin venir a l’insti aquell dia per liarla.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Els primers aliats

El primer grup d’estudiants amb els quals ens decidim a parlar és amb els que han fet Creadors En Residència els anys anteriors. Com que hi ha una reunió al dia següent, aprofitem l’ocasió per explicar-los la proposta. Els hi demanem idees per com dur-ho a terme. Ens diuen que les normes de l’institut haurien de seguir funcionant. Els hi demanem ajuda per escampar la idea a la resta d’estudiants.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Començant a creure

Apareixen els primers dubtes.

Què dirà la directora?

Què passa si hi ha algun problema aquell dia? Ens hem de fer responsables nosaltres?

Els altres estudiants voldran fer-ho?

I si al final no ho aconseguim?

Ens deixaran els pares?

Què faran els professors durant tot el dia?

Demà comença el procés per intentar dur-ho a terme: tenim una reunió amb la directora i només 1 mes de temps. Grabarem amb els movils i la càmara de l’institut per després fer una peli, arribem fins on arribem. I ho farem tot “sense profes”.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

què fem sols i què volem fer junts: a casa, a l’aula i a l’insitut

Fa un mes que vam començar a pensar què podíem fer a l’institut, com una manera d’intentar fer una acció en grup, tots junts, posar-nos d’acord. Vam pensar en els límits i les normes que complim quan som aquí dins. També vam pensar en decidir sols fer alguna cosa i fer-nos responsables de les nostres accions.

Vam tenir una idea i li hem estat donant moltes voltes a si fer-o o no fer-ho i ens hem discutit, hem pensat alternatives i no ens hem pogut posar d’acord, fins avui. Ahir una de nosaltres va fer el mateix que volíem fer com a acció grupal, però amb una altra intenció, i això ens va fer dubtar de si seguir endavant amb l’acció o no. Vam intentar decidir-ho diverses vegades i els resultats van ser sempre diferents!

Avui la Luz i la Mercè ens han dit que no calia fer-ho, que si no ens havíem posat d’acord no calia forçar-ho, i que de totes maneres havia estat un aprenentatge. Després cadascú ha expressat la seva opinió i finalment hem decidit SÍ seguir endavant. Un grup farà l’acció i l’altre grup observarà i farà el relat de l’acció. El dia i l’hora ha estat escollit per sorteig. L’acció serà demà a primera hora del matí.

 

Per anar familiaritzant-nos amb el fet de fer una acció, la Mercè ens ha proposat diferents exercicis des de principis de gener. El primer va ser pensar durant 5 minuts i fer una acció d’1 minut i gravar-la en vídeo.

Després ens va proposar que cadascú enregistrés 1 minut d’una acció quotidiana que fes a casa i l’enviés a la resta del grup.  Compartim 1 minut de la nostra tarda amb el grup. A partir d’aquí vam decidir fer una d’aquestes accions quotidianes entre tots a l’aula: pintar-nos les ungles uns als altres.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Demà farem un pas més. Algunes estem nervioses.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

què podem fer? què és una incidència?

Abans de pensar en què fer a fora de l’institut, ens plantejem fer una petita acció, per anar calentant motors, dins l’espai que més coneixem: l’institut.

Apareixen algunes idees que poden implicar que ens posin una incidència. Algú pregunta quants asumirien aquesta conseqüència.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Què és una incidència? Quina és la normativa de l’insitut? Debatim sobre els pros i els contres. Per a que serveix una norma? Tenim opinions contraries. Molts ho comentem a casa. Les nostrse mares i pares també opinen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Avui els apunts de la sessió els ha escrit la Gemma:

sessio 19116_1 sessio 19116_2 sessio 19116_3 sessio 19116_4

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

nou any, què hem fet? què podem fer?

Començem l’any amb el Xavier. Estarà amb nosaltres durant el projecte. Ell es estudiant d’un master d’art i educació.  Parlem una mica sobre educació: “L’informe de la UNESCO sobre educació de 1996 va establir els quatre pilars de l’aprenentatge: aprendre a conèixer, aprendre a fer, aprendre a ser, i aprendre a viure junts. […] El coneixement requerit no es transmet i prou, sinó que s’explora, s’investiga, s’experimenta i es crea segons la necessitat humana […] És un coneixement al qual s’arriba per vies que nodreixen el que potser és la competència més important de totes: la capacitat per accedir i processar críticament la informació. Aprendre a aprendre no ha estat mai tan important com avui.”

Aprofitem per explicar al Xavier el que hem fet fins ara.

residencia luz broto 44_m copia

La Luz llegeix tot seguit i barrejat les paraules que hem subratllat a les nostres anotacions de les 6 sortides. Ens serveix per fer un resum d’aquests primers 3 mesos:

escales

señal prohibit bicicletes

gats

no podem entrar a les escales

obrim

veiem

algú (desconegut)

un lloc on potser viu algu

casa amagada

volen que ens posem en un lloc ple de branques, semblem criatures rares endinsant-nos per allà

camí de terra, ple de coses molt estranues com roba, molts objectes i fins i tot closques d’ou

experiencia fascinant

m’he quedat sol i despres he anat corrents fins unir-me amb el grup

mur camí

sortim

arribem a un barri desconegut, un lloc desconegut

no sabem on som,

desviar del recorregut

discutim si es privat o no

IIIIIIIII autopista, so molt fort (la luz volia atravessar la carretera, ens pregunta si podem atravesar l’autopista). mig grup s’ha pujat al mur, els cotxes piten, m’ha impressionat estar tant a prop de la carretera

carretera amb cotxes

carretera gigante

excursió

vida normal

rampa

III estació de trens amb una via trencada, persones caminant a les vies, vies destrosades/abandonades

porta oberta al no res

una escala que baixa, 49 esglaons

una altra escala, 34 esglaons

han obert porta misteriosa, hem pogut obrir la porta

hem pujat per una mini montanyeta

arbustos

a la zona de picnic es poden fer barbacoes

forat

parking policia

passem per un tunel

creuem un pont

bicis, emoció

pont inacabat

por, mal rollo, cagadets, espantats (carabana aparcada, para-sol II, gos + seguretat), tothom tenia por

IIII para-sol , casa feta amb coses habituals

furgoneta gitano

cartell en blanc

fabriques lluny

caure al riu

IIun home/senyor trucant per telefon/meditant al bosc

un noi fen el pi durant molta estona amb una ma, a la pista blava del Parc de la Trinitat

ens hem perdut

camí ple de pedres

IIII va caure a l’aigua, m’he caigut estic mullada, la vam ajudar a sortir

hem passat per un lloc on molt poca gent passa (al contrari del camí de la platja)

IIII moltes caques, caca vermella, el Rob l’ha trepitjat

no hi habia sortida

Ivam pujar les vicis per una rampa

el que mes em va agradar es quan estabem davant del petit riu

II sortida de clavegueram/ vam entrar a un sortidor d’aigua

plafons historia del barri

vistes de barcelona

parc enorme, vistes precioses (caballs II)

plaça molt chula, es un lloc agradable pero esta en un barri chungo, just al costat de la muntanya

castell

molts arbres

passadís “xungo” amb molts arbres (ocupes)

rabia no poder trepar la maldita valla

camins nous

aquesta part la coneixo bastant, per això no escric

una tanca trencada

legionarios

mur grafitis

“villamorquilandia”

II Meridiana

creuem semafor en vermell

pas de zebra sense sentit

entrem a la periferia Baró de Viver

II casa meva

 

A partir d’aquí pensem que ens agradaria fer tots junts, coses que no fem habitualment, sense pensar si podem o no fer-les, alguna cosa que recordem, que sigui com una aventura, on aprenguem alguna cosa, haguem d’esforçar-nos una mica, posar-nos d’acord i no aborrir-nos!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Podriem fer això als espais que ens envolten, que hem estat recorrent aquests mesos?