F D I

Fragments d’un Discours Interromput

4 de Juny de 2021.

Institut BARRI BESÒS.

Barcelona.

Sala Carlos Díaz.

Estrenem.

És el dia,

posem les coses a punt.

Curiosament no hi ha nervis.

Tot sembla sota control.

Llums,

cadires,

globus,

samarretes…

Els participants no semblen tensos.

Es canvien,

es col·loquen a lloc,

SILENCI.

S’apaguen els llums,

entra la gent,

el public seu,

fosc,

veu en Off

i…

PAROV STELAR – baska brothers – YouTube

Dauwag – YouTube

Arcade 82 – Watching The Sunrise (Constantinne & Felten Remix) – YouTube

Jay Aliyev – Together – YouTube

Meravellosa experiència al costat de la grandísima Viviane Calvitti, de Pedro Lara, el meu company d’aventures, de l’Eli Ruiz i de l’Antic Teatre…

I per descomptat, de les meravelloses persones del Barri Besòs, actrius i actors.

Jordi Sánchez.

Professor.

INS. BARRI BESÒS.

Barcelona

F D I o… TOT COMENÇA A POSAR-SE A LLOC

Ben entrat el mes de maig, ja comencen les presentacions de En Residència i el nostre projecte esgota les darreres embranzides, tot col·locant els diferents fragments a lloc…

Que quins fragments?

Els fragments d’un discurs interromput!

Que què és això?

Dons… F D I…

F… Què?

Sí, F D I, El títol de la nostra obra… que arriba als darrers assajos… i presentem el Divendres 4 de juny a les 12h a la Sala Carlos Díaz del nostre insti,  l’Institut Barri Besòs…

Us esperem el divendres 4 de juny!

Viviane Calvitti, Pedro Lara i Jordi Sánchez.

INSTITUT BARRI BESÒS. Barcelona

Assaig general a l’Antic Teatre

Avui ens desplacem a l’Antic per a fer un assaig in situ. Aquest assaig serà enregistrat i formarà part de la sessió de contaminació del nostre claustre de professors del nostre institut.

Ens espera l’Eli que ja ho ha preparat tot. Aquest assaig té tres objectius bàsics:

  1. Pendre mesures del escenari, és a dir que els actors i actrius vegin i actuïn allà on ho faran a final del projecte.
  2. Enregistrar l’assaig per poder veure’l i corregir moviments i/o actituds i treure conclusions.
  3. Que hagi una mica de públic present, que faci que els estudiants s’acostumin a mirades que van més enllà que les dels dos profes que col·laborem en el projecte, el Pedro i jo.

Descalços comencen a escalfar, estiraments, moviments compassats i primeres protestes: És que els llums… (Aquest és el 4art objectiu: no estan acostumats a actuar dins un escenari amb llums professionals (gràcies Adrià), és que se m’embrutaran els mitjons, és que…

per sort, la Viviane sap reconduir la situació i a força d’apretar-los, fem que es concentrin en la feina i no es distreguin massa…

Fem un pase sencer de les escenes que estem treballant setmanalment a veure com queden in situ i quin és el tempo que fem servir.

Un cop treballat, debati’m sobre la sessió, sobre coses que es poden canviar, millorar, transformar…la Yaiza porta la veu cantant i proposa idees molt a tenir en compte, aquesta noia va cap a directora teatral, té seny i visió de les coses, tothom o quasi tothom proposa coses i deixa la seva empremta en el projecte.

Finalment volem agrair el treball de l’Eli al acollir-nos tan amablement, com sempre; de l’Adrià amb les llums, de la Caterina filmant i de l’Alessia fent les fotos. Gràcies Antic!

Ara toca a la Viviane encaixar totes les peces del tracaclosques…

Jordi Sánchez, professor,

INS. BARRI BESÒS, Barcelona

CURIOSITATS O COINCIDÈNCIES?

Mentres treballavem amb la música de PAROV STELAR:

anomenada The snake (la serp) i sense que la Doaa Ajdir ho sabés, s’entretenia dibuixant…

I què dibuixava?

No cal dir res més…

ESCENAS.

Avui tenim dues lesionades de curta durada són la Yaiza y la Doaa i se m’acut que segueixen la sessió des de fora i ho expliquin en el blog.

Aquests és el resultat:

La sesión de hoy tendrá 4 objetivos que desarrollaremos en etapas:

  1. Número de las SILLAS.
  2. El ejercicio de los GLOBOS.
  3. El BEAT o movimiento personalizado.
  4. El saludo y el movimiento de ARTICULACIONES.

Comenzamos con las sillas en el centro del escenario, los personajes entran uno a uno al escenario con la capucha puesta, se sientan en las sillas  y se quedan sentados mirando al frente según el compás de la canción.

La música es: Parov Stelar (https://es.wikipedia.org/wiki/Parov_Stelar)  – Baska Brother 

https://www.youtube.com/watch?v=Hp0J78oqXT8&list=RDHp0J78oqXT8&start_radio=1https://www.youtube.com/watch?v=Hp0J78oqXT8&list=RDHp0J78oqXT8&start_radio=1

Cuando suena un ritmo diferente empiezan una mini coreografía sentados en la silla,

en el momento en que vuelve la música al ritmo del principio, vuelven a quedarse mirando hacia delante callados, cuando se cambia el ritmo, empiezan a derretirse en las sillas, se levantan y empiezan a retirar las sillas a los laterales del escenario.

Después se sientan en las sillas y lentamente van sacando globos uno a uno empiezan a hincharlos y uno a uno van saliendo con los globos y bailando lentamente. Se trata de hacer flotar los globos alrededor del cuerpo, forzando la expresión corporal. Cuerpo y globo pasas a ser uno solo. El globo se convierte en una extensión del cuerpo.

Comienzan a hacer el beat con los globos hasta que se cambia la música.

Se van uno a uno al final del escenario y comienzan a avanzar con la música, todos juntos, pero cada uno de ellos, siguiendo su propio movimiento, su propia interpretación de la música que están oyendo.

Siempre hay una persona que va delante de todos y marca el inicio del avance.

Xuebing Lu, una chica que es de origen chino sale al centro del escenario y comienza a contar un cuento.

La recitación la hace en lengua china mientras los demás salen bailando por detrás de ella.

La sesión de hoy se acaba trabajando con un par de balones de futbol, se prueban movimientos corporales para poder incorporarlos al ensayo.

En los minutos finales, Viviane, destensa a los alumnos con un leve masaje que se produce con una luz ténue y una música relajante.

Yaiza Martínez y Doaa Ajdir.

4art ESO, INS. BARRI BESÒS, participants del projecte Creadors En Residència, Viviane Calvitti, 2020-21.

ANY NOU, VIDA NOVA…BENVINGUT 2021!

Tornem desprès del darrer confinament que ens va deixar no operatius les dues darreres setmanes abans de les vacances.

Diuen que Any Nou, vida nova i crec que enguany és el moment que tots plegats ho hem desitjat més en els darrers anys! Esperem que s’acabi aquest calvari que ens emmanilla i no ens deixa lliures!

1, 2, 3…Comencem

Escalfament: Practiquem moviments: cos i espai, al principi de manera individual, més tard per parelles.

Es tracta de controlar l’espai en el qual ens movem, un es fa el mort i l’altre aguanta el pes i el mou dins d’un espai delimitat.

La Viviane introdueix la noció de beat. Moviments de salutació lliure e improvisada per parelles.

Proven a fer una salutació personal en vuit moviments que es converteix en una coreografia que té vida pròpia. Mans, peus, cossos al ritme de 1, 2, 3 i 4 i de nou: 1, 2, 3 i 4.

Surten moviments molt diferents i complementaris… Aquests moviments ens portaran a convertir en paraules el que ens agrada, el que no suportem i allò amb el que somniem.

Desprès de un petit descans, pugem a l’escenari. Cadires, música i… deixar-se anar, comencen els peus picant a terra, els genolls, cos amunt i moviments suggerits per la música reinterpretada pels cervells…

Primer sintonia:

Parov Stelar Baska Brother : ens serveix per a treballar la Resistència i la pasivitat

I més tard:

3robi dauwag  que la Somaya ha proposat durant el descans, una música que els embolica i els serveix per treballar ritme i coordinació i a on es deixen anar d’una manera fabulosa…

Acabem la sessió. L’endemà reflexionem sobre les activitats d’ahir, QUÈ US VA AGRADAR MÉS DE LA SESSIÓ D’AHIR?

aquestes són les opinions:

Areel: “Quan vam pujar a l’escenari a ballar amb la cadira.”

Hajar: “La pausa de 5 minuts perquè em vaig divertir molt amb les companyes.”

Nerea: “El momento que más me gustó, fue cuando teníamos que bailar la parte del beat.”

Yaiza: “Cuando hicimos los saludos en parejas y también cuando hacíamos el baile de los beats.”

Somaya: “Em va agradar molt que posessin la música que vaig proposar i que tots la balléssim.”

Aya: “Ayer, lo que más me gustó fue cuando pusieron la segunda canción y la bailamos.”

María: “Me gustó que repitieran la canción que no había bailado, porque en esa segunda oportunidad, me dejé llevar un poco más y bailé. Era muy movida. También me gustó el saludo que preparamos con Alizon, nos quedo muy chulo.”

John: “Em va agradar molt preparar els beats y també la salutació que vam preparar amb la Nerea.”

Alizon: “Em va agradar molt quan la Viviane ens va fer dir què ens agradava de la nostra vida i què no. Van sortir coses molt xules. També em va agradar molt preparar i fer la salutació amb la María.”

Irene: “Ahir, em va agradar molt el ball que vam fer amb les cadires.”

Tabassum: L’estona de pausa em va agradar, perquè en John i jo vam jugar amb un globus, fent equilibris.

Doaa: “El que més em va agradar va ser la coreografia que vam fer amb la música de la Somaya.”

Creuem els dits i ja esperem la setmana vinent!

Jordi Sánchez.

Professor.

Institut Barri Besòs.

Barcelona

1,2, 3 i…ACCIÓ, “AQUÍ VENIMOS A PASARLO BIEN.” (Hajar dixit) 2/11/20

Avui comencem la sessió amb preguntes personals a la Viviane, els estudiants, molt encuriosits, volen saber sobre la seva vida, sobre el per què es va traslladar de Sao Paulo a Barcelona…és el moment de les confessions, una mena de aproximació emotiva entre Creadora i mini-creadors…

A continuació, visionem uns vídeos que recreen accions, la Viviane els analitza amb ells i fa que cada un d’ells, digui una paraula sobre el que han vist: paranoia, amor, moviment, mirall, sorpresa, carinyo… el treball de la propera setmana tindrà a veure amb una acció que ells realitzaran en un lloc escollit, personal i que enregistraran amb el seu mòbil.

I un cop fet el treball intel·lectual, ve el moviment…

A escalfar, rotllana, activitat agitació…comença l’espectacle… moviment, improvisació, mans, peus…és un no parar… Els diferents exercicis pretenen cohesionar el grup, fer conscients als integrants que tenen un cos i que l’han de fer servir, que ocupen un espai i que l’ocupen d’una determinada manera…

En un moment de la sessió, la Viviane crea un quadrat imaginari al terra que converteix en discoteca…

La música flueix, les instruccions són no parlar, no mirar-se, només moviment… aquest exercici ens deixa entreveure personalitats diferents, els tímids, les llançades, el líder que pren la iniciativa, el que es deixa emportar….

Treiem conclusions i algunes resulten sorprenents…”Hemos descubierto que podemos salir juntas de fiesta y no lo sabíamos.” Diuen la Yaiza y la Nerea. “Me ha gustado, aquí venimos a pasarlo bien” diu la Hajar Taleb, tota una declaració de principis!

Tot flueix, tot funciona, anem en el bon camí… tot just quan em diuen que el grup estarà confinat de nou durant 10 dies…

Cony de Covid!!!

Jordi Sánchez, professor.

INS. Barri Besòs. Barcelona.

DONDE MANDA CAPITÁN, NO GOBIERNA MARINERO… “HAY QUE ESCUCHAR AL CUERPO…”

Tal i com us deia, la Viviane Calvitti és la Capitana del nostre vaixell.

La Viviane és una dóna decidida, que sap el que vol i que parla convençuda del que diu, perquè hi creu fermament.

Coneix el món del cos i de la dansa tan bé, que des del primer moment, les noies i nois del grup la segueixen sense protestar.

A més, la Viviane és una gran dinamitzadora de grups. Es nota, i molt, que va diplomar-se en Magisteri al Brasil. Sap donar classes, i sobretot, domina la metodologia per arribar als estudiants i això és un plus, molt important… és una pedagoga de la dansa que no para d’ensenyar i d’estudiar per aprendre encara més!

“Hay que escuchar al cuerpo… nas, espatlla, colze, malucs…sí!, tot això teniu vosaltres! I per a què serveixen?…”

Justifica la pregunta, explica amb passió…té el grup sorprès.

Els fa caminar, córrer, estirar-se, seure a una cadira, aixecar-se… es passen una pilota, controlen l’espai on es mouen… està posant en forma als estudiants del Barri Besòs!

Vitalista, incansable, decidida i, el millor de tot, parla la mateixa llengua que els nostres adolescents… és la Viviane.

Jordi Sánchez.

Professor, INS. Barri Besòs.

Barcelona.

La Nova Normalitat

Benvinguts a la nova normalitat, la que ens ha desconnectat de la feina durant dues setmanes, una perquè la classe estava confinada per un positiu en CoVid i l’altre perquè dilluns 12 era festiu.

Ara tornem de nou, tornem a començar el que ja havíem iniciat.

Aquest any ens acompanya en el nostre viatge,  la Viviane Calvitti, sota el comissariat de l’ANTIC TEATRE http://www.anticteatre.com/

La Viviane és diplomada en Magisteri al Brasil, també té estudis de dansa clàssica, dansa moderna, contemporània i jazz a la ciutat de São Paulo, i examen de la Royal Academy of Dancing de Londres.

Ha reballat com a ballarina en companyies del Brasil i ha impartit classes de dansa clàssica a nens. El 1991, arriba a Barcelona i, a part de ballar, comença la seva tasca educativa, impartint classes de dansa contemporània a les escoles El Timbal, Varium i TragantDansa, i en els espais de creació La Caldera i La Poderosa.

Els tripulants de la Viviane, són un grup de 4art d’ESO amb moltes ganes de fer coses noves.

Les primeres sessions han estat una presa de contacte entre els tripulants i la Capitana i ja s’han vist coses molt engrescadores.

El grup comença a tenir consciència del seu cos i de les parts que el conformen i mostren moviments i actituds decidits i que em fan pensar que aquest any, si el CoVid ens ho permet, podrem fer quelcom, molt i molt interessant!

El pròxim dia us parlaré de la Viviane… una crack!

Jordi Sánchez.

Professor, INS. Barri Besòs.

Barcelona.