Novembre. Cos, col·lectivitat feminismes. Entrem a debatre i moure

La primera sessió de novembre es va articular en tres blocs de treball.
En el primer, els grups, a partir de gestos, van explorar la coordinació de les veus i la escolta col·lectiva a través d’un experiment d’“orquestra grupal”, on dues o tres persones assumien el rol de suposades directores.

En el segon moment, vam treballar la dinàmica de la màquina, un exercici en què cada gest anava generant una cadena de moviments, inspirada en diverses temàtiques i ritmes proposats pel grup.

Finalment, amb trossos de tela i mocadors, es van crear accions corporals que donaven vida als objectes, cosa que ha permet interaccions espontànies i les primeres formes d’improvisació col·lectiva.

En aquests tres blocs hem observat com el grup continua configurant petites relacions i complicitats. A vegades costa mantenir l’escolta i el seguiment de totes les accions, però, al mateix temps, cada cop hi ha més persones que s’atreveixen a improvisar, generar gestos propis i crear moviments i coreografies que ja comencen a donar fruits visibles.

Sessió segona novembre: Explorant els imaginaris del feminisme i el masclisme a través del cos i la imatge

Avui hem viscut una experiència molt interessant a classe. Hem començat el dia amb una sessió d’estiraments, movent-nos amb música i caminant per l’espai per activar els nostres cossos. Després, la proposta era tornar a les imatges i a les fotografies a partir de diverses temàtiques.

Hem preparat una llista de paraules per treballar: infància, joventut, pubertat, edat adulta, obert, tancat, Espanya, Palestina… i, més endavant, hem entrat en qüestions de gènere: home, dona, masclisme, femení, masculí, feminisme.

El més interessant ha estat observar quins imaginaris o percepcions tenim cadascun i cadascuna de nosaltres sobre aquests conceptes. Primer hem creat imatges individuals i després en grups, on cada grup havia de representar un tema concret: el femení, el masculí, el feminisme i el masclisme.Un cop fetes, les hem comentat totes plegades: què volien expressar? Reflectien realment el que és el feminisme o el masclisme? Finalment, hem creat una imatge col·lectiva que unia aquests dos grans temes.

El resultat ha estat sorprenent. Quan representàvem el masclisme, molts homes es mostraven còmodes adoptant actituds de poder, mentre que moltes dones apareixien en posicions de submissió. En canvi, en el moment de representar el feminisme, hi havia més dificultat: alguns homes es posaven a terra com si les dones els anessin a colpejar, o les mateixes dones adoptaven actituds més agressives. A partir d’això, hem pogut parlar de com interpretem amb el cos una paraula o un sentiment, i de com sovint projectem en l’altre allò que ens costa veure en nosaltres mateixos i mateixes.

Després de l’exercici, hem conversat amb les professores. Hem coincidit que és fonamental que totes i tots reflexionem i investiguem què volen dir realment aquests conceptes. Moltes persones, per exemple, encara associen el feminisme amb l’“extremisme” o amb el terme “feminazi”.

Aquesta sessió ha estat, sens dubte, molt productiva. Hem generat materials i reflexions valuoses per continuar explorant els imaginaris corporals i socials que tenim sobre el feminisme i el masclisme, i per entendre com aquests es manifesten, sovint de manera inconscient, en els nostres gestos, postures i emocions.

Mes d’octubre 2a part. Treball de cos, en grup i de coordinació

Durant la tercera sessió es va proposar una activitat de creació fotogràfica al voltant del tema de Palestina. Cada estudiant va elaborar una imatge individual i, posteriorment, es va realitzar una composició grupal. L’objectiu era explorar què sabien sobre el tema i com percebien el món a la seva edat.

El grup es va mantenir actiu i participatiu. Es va permetre que treballessin amb els seus grups d’amics per tal d’afavorir la confiança i el treball en equip.

A continuació, es va proposar un exercici d’imaginació sobre com seria el món d’aquí a 50 anys. Es va observar que la majoria tenia dificultat per expressar idees o projectar escenaris, fet que va evidenciar la necessitat de continuar treballant l’expressió i la seguretat a l’hora d’opinar.

Com a tasca, se’ls va demanar que portessin una notícia del seu interès per analitzar el tipus d’informació que consumeixen. També se’ls va informar que, en les pròximes sessions, assistiria una persona encarregada d’activitats de moviment i dansa, amb l’objectiu de fomentar l’expressió corporal i la desinhibició del grup.

En les dues sessions de finals d’octubre s’ha treballat amb un tallerista especial :Luis. S’ha treballat sobre tres universos o nivells del cos: el nivell alt, el nivell mitjà —que parteix dels malucs— i el nivell baix, que connecta amb la terra. A partir d’aquests tres eixos s’han realitzat diversos exercicis de coordinació corporal, de treball en grup i d’escolta atenta.

També s’han activat propostes vinculades a la música, a la coordinació amb objectes (com la moneda) i a tot el treball escènic relacionat amb el desplaçament i els equilibris. A més, s’han dut a terme exercicis de coordinació, interpretació i improvisació de l’escola activa, amb gestos i moviments que han permès començar a treballar el sentit del vincle i del respecte entre persones diverses. Hem realitzat dues sessions molt especials amb la participació d’una persona especialista en so i moviment. El taller amb el grup de joves es va desenvolupar de manera molt positiva, amb una bona actitud i implicació per part de totes les persones participants. Pel que fa als exercicis, es van treballar diferents aspectes com el maneig de l’espai, el treball en equip, el ritme, el desplaçament i la presència escènic.

Valoració dels alumnes:

«Fueron 2 sesiones muy divertidas y movidas. Nos enseñó a bailar con  coordinación y equilibrio. A tomarnos en serio el teatro, a expresar las cosas sin palabras. Nos enseñó diferentes bailes, por ejemplo un baile con la canción de la Tarantela, una canción procedente de Italia. A como seguir el ritmo y compás de la música, sin adelantarse ni retrasarse; a ir todo/as igual/es. Juegos a diferentes juegos, por ejemplo, el juego del espejo, que es básicamente, copiar lo que hace la persona ( tu pareja) que tienes enfrente. Jugamos a mantener el equilibrio con una moneda en cada mano, sin que cayera, y a un  juego de enseñar lo que había en tu habitación sin hablar. Yo, sinceramente, me lo pasé muy bien, me reí mucho con mis compañero/as». Elna

«La segunda sesión con luis fue muy divertida, me gustó porque fue dinámica, con mucha actividad física y prac ticamos equilibrio con  monedas y también hicimos tarantela  napolitana».  Jean Carlo                        

                                                                                                                                                                             

Comencem el procés creatiu! (Primeres sessions d’octubre)

La primera sessió de la residència va anar força bé i va estar plena d’emoció. Som un grup d’unes dinou persones joves que vam prendre l’escenari i vam fer diversos exercicis col·lectius de reconeixement del grup. Bàsicament, cada persona va escollir un gest que la definia i un nom, i a partir d’aquí es van desenvolupar diferents coreografies i dinàmiques per trencar el gel i, alhora, començar a treballar amb el cos.

La segona sessió va explorar la dramatúrgia de l’espai, treballant amb línies, cercles i composicions que ajudin els alumnes a situar-se i relacionar-se dins del grup. L’objectiu principal era que aprenguessin a escoltar-se i observar-se mútuament, fomentant la connexió entre tots. També vàrem fer jocs rítmics i exercicis de coordinació, pensats per reforçar l’atenció i la col·laboració. Aquests moments van ser claus perquè cada alumne pogués sentir-se part del grup i comprendre la importància d’escoltar i respectar els altres.

Finalment,  es van fer  exercicis de confiança que van posar de manifest com la connexió i l’escolta són essencials per treballar en equip. Tot i algunes dificultats inicials, els estudiants van mostrar una millora notable en la seva capacitat de cooperar i connectar-se entre ells respecte a la sessió anterior.

Carolina Torres Topaga EN RESiDÈNCiA a l’Institut Sants

Carolina Torres Topaga ja ha iniciat el procés de creació EN RESiDÈNCiA a l’Institut Sants (Sants, Barcelona). En aquest blog podreu seguir els moments clau d’un procés obert, amb un final no predefinit. Fins molt aviat!!

Proposta inicial de treball

Com sortir de tanta virtualitat i tornar al temps real?
Aquest procés creatiu és una invitació a tancar pestanyes mentals i obrir el cos al present. A través del teatre, la performance i l’ús crític de la càmera, explorarem el nostre ritme intern —aquell que no busca likes, sinó connexió real.

Un laboratori per a joves on la identitat es construeix des del cos, la paraula i l’acció. Sense filtres ni scroll infinit: amb pell, veu i carrer. Una experiència col·lectiva per habitar el present amb intensitat i consciència. Posarem el cos en joc per pensar-nos des del desig, el gènere, la memòria i l’error. Sortirem al carrer per convertir el quotidià en un acte poètic i polític. Ens mirarem amb uns altres ulls —més propers, més nostres.


Eixos de treball

Explorarem el cos com a interfície real, més enllà de la pantalla, i l’espai —aula, plaça o carrer— com a territori d’expressió. Habitem un temps expandit, sense scroll, on l’acció escènica es construeix des de l’espontaneïtat, l’error i la trobada.

La imatge i el relat de nosaltres mateixes seran també un camp d’experimentació: com ens veiem, com ens expliquem. Al llarg del procés creatiu, activarem accions performatives a l’espai públic, des de l’àmbit íntim fins al col·lectiu. Ens preguntarem què vol dir ocupar el carrer amb el cos, com es llegeix una acció i si la performance pot ser protesta, joc o cura.