Recapitular… darrera sessió del trimestre

Hem sortit per fer la darrera sessió de trimestre, per poder recapitular!!

Rotllana per posar en comú

Hem fet un llistat dels moments més significatius, que recordem amb més intensitat, dels aprenentatges. Ha estat bonic posar-ho en comú! Aquí algunes de les coses que hem dit:

“Quan vam fer la sessió pels professors, al final que ens van fer preguntes, ens vam adonar de tot el què havíem après”


“Visitar l’exposició de la Fina Miralles al MACBA”

“Entrar a l’habitació que la Fina Miralles havia posat a la seva exposició, i veure l’arbre estirat al llit”


“El dia que vam anar al Jardí Botànic, estar enmig de la natura s’hi estava molt bé”

“Un record bonic i que em va sorprendre és quan vam estar confinats i vam seguir treballant a distància i pensant maneres de com relacionar-nos amb les plantes”
“No em quedo amb un moment, han estat molts”


“Tots els animals que hem arribat a veure: cargols, ocells, formigues, sargantanes, ratolí, aranyes… Encara m’agradaria haver-ne vist més”

“Descobrir la Fina Miralles al MACBA i les seves accions”


“Fer la sessió per als professors. Va sortir molt bé”

“La càmera endoscòpica i les imatges que surten”

“Em va impressionar quan al Jardí Botànic vam recollir les plaques fumandes i vam descobrir-hi moltíssimes petjades”

Després vam treballar als diferents espais del Recinte per continuar concebent la nostra intervenció:

Comentem referents artístics
Comentem referents artístics

Jardí Botànic Històric

Les recerques sobre els no-humans amb els que convivim ens porten a fer una sessió molt especial al Jardí Botànic Històric:

Hem explorat els espais amb modes de registre que ja havíem treballat al Recinte de la Fabra i Coats: el dibuix i l’escriptura la llibreta, la càmera endoscòpica, la gravadora de sons, les plaquetes fumades…

Ens ha impressionat la quantitat de vida que hem percebut!! Aquí alguns dels rastres…

També ha estat fantàstic poder-ne parlar amb la Raquel, que ens ha acompanyat a la visita i gran coneixedora del Jardí!

Mapa del recinte de la Fabra i Coats

Vam fer aquest mapa del recinte de la fàbrica a l’inici de curs per poder enregistrar tots els éssers vius que trobàvem.

El procés de creació va ser:
Vam unir dos trossos de paper d’embalar, els vam enganxar a la paret i projectar el mapa a sobre. Un cop fet això el vam repassar i pintar.
All-focus

El mapa ens serveix per enregistrar descobertes. Documentem tot el que trobem, plantes, insectes… i cada cop està més ple.

Hi posem fotografies, dibuixos, relats, captures. La Paula diu que és com la nostra llibreta gegant.

Rastres, registres, petjades…

Hem registrat els caminets, rastres, petjades… d’alguns dels éssers no-humans amb qui compartim el recinte de la Fabra i Coats…

Aquí les imatges d’aquests registres sobre unes plaques fumades:

Vam fer servir per primer cop micròfons de contacte i plaquetes de microscopi!!

L’altre dia, quan va començar la classe, la Paula Bruna ens va explicar que hi ha molts artistes que interaccionen amb plantes, insectes i animals de moltes maneres diferents, ja sigui fent ombra a les plantes durant molta estona, com posant llum en una espècie de tendes d’acampada per atreure els insectes, ja que així era més fàcil observar-los

obra de Brandon Ballengée

L’endemà la Paula Bruna va portar dos objectes diferents per interaccionar amb els insectes, plantes, etc. i poder començar a tenir registres de manera diversa. El primer objecte era un micro de contacte, com bé indica el nom, funciona per contacte, així que pots escoltar coses com: trepitjades d’insectes, cops… d’una manera molt nítida.

miro de contacte

El segon objecte van ser unes plaquetes de vidre, que tenien forma de rectangle petit i estaven cremades per un dels costats. El que passava era que cada vegada que un insecte es posava a sobre de les plaquetes es quedava la marca de la seva petjada i la seva trajectòria.

formigues passan per les plaquetes

Va ser una experiència molt diferent, bonica, i única. Va ser molt interessant, ja que mai havíem fet servir aquestes eines.

A la propera entrada ja tindrem les fotos de les plaquetes augmentades però sí que podeu escoltar els àudios de les formigues i altres insectes passejant per sobre del micròfon:

Explorant un nou món

La Paula va portar una càmera endoscòpica i vam sortir al carrer per explorar tots els racons de la Fabra i Coats. La càmera és molt prima i  llarga i té una entrada USB per veure el vídeo al mòbil.

Es pot ficar a molts forats, espais buits i obertures: des de l’escorça d’un arbre o formiguers fins al clavegueram i trobar molts tipus d’insectes i plantes.

En Kevin utilitzant la càmera en un formiguer
I la Silvia a l’interior de l’escorça d’un arbre

És una experiencia interessant i divertida, tots volíem controlar i deixar caure la càmera entre les plantes i els formiguers. 

Aquí hi ha alguns dels registres que hem fet en vídeo:

Al forat de l’escorça

Clavegueram

perseguint un tavà

En tot moment hem estat observant, enregistrant i escrivint a la nostra llibreta personal.

Per acabar l’activitat vam escriure uns relats inspirant-nos en aquesta experiència. Aquests havien de tractar dels éssers vius no humans que vèiem a través de la càmera i ens havíem de posar en la seva pell.

Interactuem amb les plantes en el confinament

En aquesta entrada us explicarem les nostres interaccions amb plantes que vam fer mentres estavem en època de confinament . Vam fer una video-classe amb tot el grup de “En Residència” més la Paula Bruna. Ella va tenir la idea de que podíem comunicar-nos amb les plantes durant aquells dies, i ens van sortir moltes més idees:

Parlar amb elles.

Tocar per a elles algun instrument com el violí, el piano, el baix elèctric, etc.

Dinar amb elles.

Llegir-les un conte.

Ballar amb la planta o al voltant d’ella.

Comunicar-nos a través del llum d’una llanterna.

La Paula ens va ensenyar unes quantes interaccions d’artistes per inspirar-nos, com aquesta que veiem a la foto, durant un concert al Liceu.

Les plantes al Liceu de Barcelona

El creador va ser Eugeni Ampudia. Aquest acte es va fer perquè estavem en temps de confinament i no podiem anar al teatre. Perquè les plantes aplaudisin van posar en marxa uns ventiladors i el so del moviment de les fulles imitava com si hi hagués gent aplaudint.

A continuació podeu veure quan tota la classe estava pensant idees per poder comunicar-se i interaccionar amb les plantes.

I, finalment, nosaltres interaccionant amb les plantes:

El Rubén tocava un piano de joguina, els llegia contes i regava cada dia.

L’Aina li tocava el violí gairebé cada dia (i fins i tot sa germana la va acompanyar amb el violoncel)
El Kevin al final del dia les hi explicava com li havia anat la jornada
La Núria tocant el piano al seu cactus
L’Àlex cantava i ballava regaeeton!
La Nayara li llegia una novel·la d’en Sherlock Holmes amb el seu mòbil. Aquesta és la captura.
I en Pol li tocava el baix elèctric

Després de les interaccions vam anotar als quaderns les nostres sensacions i canvis que es produien a les plantes al llarg de les intervencions. Vam pensar que amb totes aquestes vivències farem un llibret recopilatori. Després de les vacances el maquetarem.

Fins aviat!

Amb qui convivim al recinte de la Fabra i Coats?

Éssers vius no-humans amb els quals convivim

Després d’aquesta pregunta inicial que ens va fer la Paula i fer el recull d’idees amb qui compartim recinte i planeta ens van centrar, de moment, en les aus.

Les volem conèixer més.

Primer, vam fer grups de treball, després vam triar quin tipus de menjadores faríem: si amb ampolles , amb xarxes de fruita o amb filferro en forma de collar.

Hi vam posar cacauets i escaiola i vam distribuir-nos pels llocs a on les posaríem, tant a la reixa de davant de la porta de la classe B, com al carreró del costat.

Encara estem esperant a que vinguin els ocells però no perdem l’esperança. 

Menjadora
Procés de fabricació
Acció
Preparant les menjadores d’ampolla
Investigant materials
Menjadora
Menjadora

Carta filmada des de Portugal

Teniem molts dubtes sobre qui és la Paula i quina és la seva feina. Li vam fer moltes preguntes… Ens va resprondre mitjançant una carta filmada des de diferents llocs de Portugal.

Les preguntes que ens van sorgir en saber que era científica i artista van ser les següents:

  1. Per què vas decidir ser ambientòloga?
  2. Per què t’interessen tants els ensorraments?
  3. Què signifiquen les teves fotos per a tu?
  4. Que t’agrada de l’ambientologia?
  5. Què va fer dedicar-te a la ciència?
  6. Què tal per Portugal?
  7. Com vas arribar a fer aquestes fotografies de plantes, tan abstractes?