Els alumnes del CER preparen l’exposició davant del Claustre

Aquest mes de febrer, amb els alumnes de CER de l’Institut Doctor Puigvert, estem immersos en la preparació de la presentació del projecte davant del claustre del centre.

Per preparar aquesta presentació, hem visitat l’espai on tindrà lloc, hem fet un repàs de tot el que hem viscut i, a partir d’això, hem començat a treballar en grups. Actualment, cada grup s’encarrega d’explicar una part del projecte de manera visual i sintètica mitjançant un Canva, que està en procés d’elaboració. A més, tenen la intenció d’incorporar-hi objectes, escultures i dibuixos que han format part d’aquest procés creatiu.

Tot i els nervis, els alumnes estan il·lusionats de poder compartir i explicar al claustre la seva experiència al llarg de les sessions, de la mà del pintor Marc Badia i amb l’acompanyament de la mediadora Mariana Iturralde.

Esperem que la presentació del dia 26 d’aquest mes sigui tot un èxit, i per això l’estem preparant amb entusiasme i dedicació.

Creadors en Residència: la formació dels formadors.

Enguany el programa “En residència” va dedicar dues qüestions rellevants en la formació del professorat/mediadors.

Per una banda, formació i posada en marxa de “Creadors en residència (2024-2025) en en el context de MANIFESTA (2024), a la Biennal d’art nòmada europea. On es van poder seguir les diferents experiències realitzades al llarg dels últims anys de les residències. Va ser quelcom interessant, perquè vam ser-hi pensant en les arts, immensos a la biennal de les arts contemporànies.

Per una altra banda, dues sessions amb la coordinació de la prof. Aida Sánchez de Serdio (UOC), qui ens va parlar de l’educació de les arts contemporànies amb mirada crítica, compromís amb la cultura i en la praxis dels joves. Així també ens va posar en context, diferents projectes del món que tenen el compromís amb l’educació artística dels joves.

Finalment, la formació va resultar un moment de d’aprenentatge, de compartir parers i de gaudir entre el professorat dels diferents centres educatius que hi participem.

Amb el compromís d’implementar sabers dintre de l’aula i d’expandir-ho als projectes que tenim amb l’alumnat de cada centre.

Prof. Maria Paczkowski

Manifesta (2024). Biennal Nòmada d’Art europeu.

La 3a hora: Pensament, reflexió i aterratge dels aprenentatges. Temps per pensar, temps per ajustar, temps per regular i assimilar aprenentatges.

Procés (Creadors, 2024-2025)

Setmanalment artista i mediadora entren dues hores a l’institut i deixen anar les seves idees, aportacions i propostes. S’obre un ventall immens en els aprenentatges dels joves. Moltes d’aquestes idees (en el cos d’un aprenent de 12 anys) necessiten temps per a incorporar assimilació, regulació, acomodació.

En aquests espais de la tercera hora els estudiants manifesten les seves reflexions, preocupacions, analitzen les seves creacions. És el moment per parlar del seu procés creador, de regular i ajustar les pràctiques amb la professora acompanyant. Així, doncs, llibretes, fulls, esborranys i escrits es revisen en una actitud creadora no només envers els objectes, sinó principalment envers els subjectes creadors.

La tercera hora, és un temps per pensar, temps per ajustar, temps per regular i assimilar aprenentatges.

Com deia M. Bajtin en relació a l’estètica de la creació (1992):

Quan un artista parla del seu treball, fora de l’obra creada, reviu la seva actitud creadora real que no havia viscut analíticament abans, sino duta a terme a l’obra. Ja que, quan l’autor crea, posa a la seva imatge tota la seva actitud creativa fonamental. Però, quan comença a parlar dels seus objectes de creació, manifesta cap a ells, ja creats i definits, una actitud creadora present.

L’autor no és únicament portador d’una vivència anímica i la seva reacció no és un sentiment passiu o una percepció; l’autor és l’única energia formativa que no es dóna en una consciència psicològicament concebuda, sinó en un producte cultural significant i estable” (Bajtin, 1992, p. 16)

A les 3res hores l’acompanyament docent és clau per a l’aterratge del procés i per la consciència dels aprenentatges culturals realitzats i viscuts pels joves.


Prof. Maria Paczkowski

BAJTIN, M.M., (1992). Estética de la creación verbal (5º edición). ED SIGLO XXI.

Quines són les aportacions de les residències als instituts?

Passada visita cultural que van fer els joves

L’entrada del Programa Creadors en Residència als instituts obre portes a educar en la riquesa de diverses situacions.:

La possibilitat de parlar de l’art i la cultura en diàleg directe amb els seus creadors. Allò és quelcom important perquè apropa l’experiència de l’art a l’aula i la cultura, com a pràctica real, als imaginaris del joves. El programa genera ponts entre les persones i la cultura, promovent no només la inclusió; sino la possibilitat de viure les arts i la cultura en primera persona i en l’equitat cultural.


La possibilitat d’irradiar pràctiques creatives dels joves dels Instituts, amb els creadors/creadores del nostre temps. Les pràctiques, fruit de la conversa creativa, és una llavor que germina al cors dels joves per a obrir futurs camins cap a la creativitat humana, l’esperança, la pau i la justícia social.


La possibilitat d’agrupar les experiències de les arts als centres, escoles i instituts de Barcelona; així, doncs, construir pensament, comunitat i pràctiques entre artistes, educadors i mediadors culturals. I, per a construir les pràctiques, resulten imprescindibles: les aportacions, el consens i la mirada centrada en els aprenentatges culturals dels joves.

Em vaig emocionar, a l’inici d’aquest cicle de “Creadors en Residència” (2024-2025), escoltant les experiències de joves (d’inclús més d’una dècada) que relaten com el projecte els hi va marcar; fins i tot, va arribar a despertar talents.

Prof. Maria Paczkowski

En Residència: Les primeres experiències al projecte d’enguany

L'artista Marc Badia (artista que fa la residència a l'Institut) presenta la seva obra als estudiants
A “En Residència” estem treballant amb l’artista Marc Badia i comptem amb la mediació de Mariana Iturralde, representant de EART (Experimentem amb l’Art).

Durant el primer trimestre, ens hem dedicat a conèixer-nos millor i a participar en diverses dinàmiques per trencar el gel i començar a imaginar el projecte que desenvoluparem conjuntament.

En aquest procés, hem explorat l’obra de l’artista en residència i hem visitat la seva exposició actual a la galeria L21 d’Hospitalet, a més d’endinsar-nos en el treball d’altres artistes de les galeries Sielo i Ana Mas.

Els alumnes de 1r d’ESO, a través del contacte amb l’art contemporani, han pogut reflexionar sobre la producció artística actual i el funcionament del llenguatge propi de l’art contemporani.

Prenent com a referència les obres i idees descobertes, han iniciat el seu propi procés creatiu mitjançant una llibreta d’apunts artística, on experimenten amb diversos materials i exploren noves formes d’expressió.