Després d’introduir el treball de taller, molt centrat en el dibuix del natural “old style”, el Pere va preparar una classe “teòrica” on va presentar possibles referents per les obres que proposaven formes artístiques totalment diferents i que trencaven amb la mirada complaent del dibuix figuratiu, i que provocaven reaccions. Els nois i noies van aterrar de ple en l’art contemporani.
El treball a l’aula també va generar un diàleg molt interessant a nivell inter-generacional. El millor exemple, el de Keith Haring i l’impacte de la SIDA a finals dels -80 i principis dels -90
Aquest dia va ser molt interessant perquè vam estar comentant unes fotos que el Pere havia portat ja preparades a la classe i vam estar com interpretant el que pensàvem que expressava la foto i després ens deia quina era la idea principal que tenia l’autor (Evelyn)
Pere vino con varias imágenes de distintos artistas como: Wolfgang Tillmans, Keith Haring, Marina Abramovic, Chris Burden. etc. Nos habló de sus intereses y las opiniones que tiene de algunas de sus obras, también nos preguntó lo que nosotros opinamos y lo que pensamos de esas obras. Conocimos una parte distinta y nueva de Pere, logra que pueda ver la pintura, fotografía y esculturas de otras maneras, nos enseña a interpretarlas y sentirlas de una manera que puede que no sea la habitual entre nosotros. (Júlia)
Ens va parlar del Keith Haring (Grafiter), també d’una pintura feta amb excrement d’elefant de Chris Ofili, va haver-hi molta polèmica. Marc Quinn es va fer un retrat amb la seva pròpia sang, se la treia i la congelava. Francis Alys va posar a una guineu dintre d’un museu i la va gravar.(Sança)
M’ha agradat que nosaltres també podem donar la nostra opinió. La classe no es basa en el Pere parlant i tots els altres només escoltant, si no que tenim l’oportunitat de dir el que pensem i de fer preguntes sempre que vulguem.(Matilde)
Hem dedicat diversos dies al treball pràctic, fent dibuixos d’observació del natural, aprofitant que a l’institut hi ha una col·lecció de guixos que reprodueixen escultures antigues i també objectes ceràmics, ampolles i altres elements decoratius.
Ha esdevingut un taller, on el Pere ha anat passant per les taules i compartint el seu coneixement tècnic amb l’alumnat. El fet d’enfrontar-se a reptes als que no estan habituats (dibuixos en un format gran en l’àmbit escolar, proposta de dibuix figuratiu per interpretar el que veuen fent servir el clarobscur), juntament amb l’ús de material específic semi-professional (paper, diferents tipus de llapis, mines de grafit, difuminos…), lluny d’espantar-los, els ha encoratjat. Les indicacions del Pere els han acompanyat, els han ajudat a entendre com fer servir els materials a nivell tècnic i els han portat a millorar els resultats dels seus dibuixos molt per sobre del que ells i elles esperaven.
Però, per sobre de tot, aquest treball ha servit per generar vincle entre l’alumnat i l’artista i un clima de confiança i respecte.
Quan vam entrar a classe hi havia diferents objectes com una ampolla, el tors d’una dona, el rostre d’un senyor… aquests estaven a sobre d’una taula i cadires. Ens van repartir un llapis tou a cadascú i vam haver d’escollir un per dibuixar-lo i els vam haver de dibuixar des de la perspectiva des d’on els veiem cadascú. Com els llapis eren tipus tous i la majoria no els havíem utilitzat mai, en Pere ens va ensenyar a com fer ombres amb aquests llapis.
Em va agradar dibuixar amb un tipus de llapis que no havia utilitzat mai i així experimentar amb material nou.
Vaig aprendre a començar a fer ombres i m’he adonat que m’agrada bastant.(Ariadna)
En Pere ens va ensenyar com dibuixar fent ombres amb llapis. Vam dibuixar l’objecte que volíem en un full gran, les ombres les fèiem amb el difumino o amb els dits.(Sança)
A la següent hora vam començar fent uns dibuixos en perspectiva que eren d’uns elements de l’aula que el Pere va posar és certs llocs i havíem d’escollir què dibuixar i des d’on ho podíem fer. (Evelyn)
Com havíem dit el dia anterior vam seguir amb els nostres dibuixos. Molts utilitzant un difumino i altres només el dit per millorar els detalls de cada peça. Finalment vam exposar tots els dibuixos dient de quin era cada un i intentant fer comentaris constructius sobre tots. (Matilde)
Primer ens va fer enquadrar el nostre objecte per a que l’objecte ocupés tot l’espai possible i no quedés descentrat, després vam haver de començar a repassar la figura que anàvem a dibuixar, després mitjançant línies, tant fines com gruixudes vam definir les parts de foscor i d’ombra. La majoria de projectes no van quedar finalitzats, per tant els acabaríem el següent dia.
Aquesta experiència va ser de les meves preferides, ja que em vaig sentir a una classe de la carrera de belles arts, va ser una experiència més professional i em va agradar la llibertat que teníem de fer qualsevol projecte amb el material que teniem mentre el Pere passava a donar-nos consells o ajudes per una millor realització del treball.
He après coses més tècniques, com que per exemple si volem dibuixar una cosa de manera més realista s’ha de començar per enquadrar l´objecte triat, o que per aconseguir profunditat es pot pintar el fons d’un color fosc etc…
Ho puc associar amb les classes de dibuix que solen aparèixer en películas o en universitats on es dibuixen fins i tot models en carn i ossos.(Cloe)
M’ha sorprès veure totes les escultures que tenim al Balmes i que hem pogut utilitzar i m’ha agradat molt.(Matilde)
He après que a l’hora de fer ombres és millor pintar d’un mateix gris tota la figura i després anar apretant on sigui més fosc i si hi ha llocs que tenen reflexes o alguna cosa, podem esborrar per donar aquest efecte.(Ariadna)
L’arribada de l’artista a l’aula és un moment esperat amb incertesa per tothom. Per mi com a docent, perquè espero que tot encaixi, que l’artista es trobi a gust i l’alumnat s’hi senti còmode i es puguin generar sinergies que permetin aprenentatge profund sobre el fet artístic.
L’artista resident s’enfronta a una situació totalment desconeguda per ell, amb unes expectatives que s’hauran d’anar matisant i contextualitzant.
L’alumnat també està expectant, perquè també és un fet nou per ells que un professional d’un àmbit s’incorpori a l’aula durant tot el curs i, de fet, així ho manifesten.
El dijous 3 d’octubre va venir en Pere Llobera, l’artista del que ens havien estat parlant els darrers dies. Tots estàvem molt emocionats de conèixer-lo i de saber que ens explicaria aquesta persona que es dedica completament a l’art com el seu ofici. (Ariadna)
Va ser el nostre primer dia amb el Pere Llobera. Com seria això de tenir una artista a classe? Com seria compartir l’aula entre molts adults? (Sança)
Ens vam seure en unes cadires situades davant de la pissara digital, impacients i expectants per què era allò que ens anava a explicar aquesta persona tan curiosa que acabava d’entrar a la nostra classe. Quan va acabar la seva presentació ens vam sentir encara més còmodes i ens va donar grans expectatives per començar el projecte, ens va preguntar per allò que ens agradava i allò que voliem fer, ens va fer ensenyar-li dibuixos que havíem fet i que més ens havien agradat. (Cloe)
Ens va fer una petita introducció, ens va explicar coses sobre la seva professió i més profundament a que es dedicava.
Va fer una presentació amb imatges d’antics projectes seus. El que més em va agradar va ser la seva fotografia imitant els còmics de Mortadelo y Filemón, tot i estar inacabada em va agradar com de realista i detallista era amb una mica d’humor. (Júlia B.)
M’ha agradat molt poder conèixer a un artista i veure algunes de les seves obres.
També m’ha agradat molt que ens vulgui encoratjar a fer el batxillerat artístic a la gent que ens ho estàvem pensant o no estàvem segurs de si fer-ho o no encara. (Ariadna)
Ens va mostrar el lloc on treballa i unes imatges del seu treball. Després vam parlar una estona i ens va dir que per les pròximes classes havíem portat unes imatges que ens representin o ens agradin per poder veure com som i que ens agrada. (Evelyn)
Ha estat una activitat molt tranquil·la i crec que molt bona per començar a conèixer-nos. M’ha agradat molt que ens ensenyés les seves obres d’art i ens expliqués el significat ja que crec que ens ajuda a saber més sobre ell. (Matilde)
Dues sessions després, cada alumne ha portat una imatge d’alguna cosa que creu que el representa. Les hem compartit i comentat durant una part de la classe i ha ajudat molt a que el Pere, però també jo i els mediadors i la resta de companys haguem conegut cadascun dels membres del grup.
Avui hem compartit les nostres imatges que ens representen. Cadascú ha posat una i hem fet una presentació amb totes. Tothom ha explicat per que l’ha triat. Aquesta és la meva fotografia, em representa perquè aquest és com el meu lloc segur, amb pau i tranquil·litat. És a Menorca, l’illa d’on és la meva família. (Júlia B.)
En aquesta classe hem comentat les fotos que alguns van enviar i han explicat per què la van enviar ja si era per alguna cosa que els agrada, que els identifica o només una foto que ells van fer i que els agrada.Aquest dia ha estat molt divertit, ja que a més que el Pere ens ha conegut, nosaltres també hem pogut saber una mica més de nosaltres com a classe i hem vist fotos molt boniques i algunes explicacions una mica gracioses. (Evelyn)
Pere Llobera ja ha iniciat el procés de creació EN RESiDÈNCiA a l’Institut Jaume Balmes (La Dreta de l’Eixample, Barcelona). En aquest blog podreu seguir els moments clau d’un procés obert, amb un final no predefinit. Fins molt aviat!!