Coreografies, coordinació i treball sobre continguts (novembre i  desembre amb un cos grupal)

La sessió del dia 26 de novembre ha estat la primera sessió del mes de desembre amb en Lluís per treballar coreografies i moviments. A la primera part hem repassat algunes de les coreografies i treballs de moviment i de cos que havíem anat desenvolupant al llarg del trimestre. Hem començat en cercle, revisant els gestos associats al nom de cadascú i recuperant la darrera coreografia treballada, així com l’exercici creat a partir de les notícies dels diaris.  Tot seguit, en Lluís ha introduït una sèrie d’exercicis d’escalfament corporal i de ritme que han servit per activar el grup i preparar-lo per a la següent dinàmica. Després hem iniciat un treball coral per reentrar en l’ús dels diaris com a material coreogràfic. S’han repartit diaris entre totes les participants, s’han creat tres files i, a partir d’uns gestos comuns, hem desenvolupat un exercici de coordinació que acabava formant una coreografia visual amb els papers.

Aquesta part ha donat peu a nous moviments centrals, més lliures amb els diaris, que s’han anat trenant amb el primer treball de la sessió i amb la línia diagonal que havíem generat en l’última trobada sobre les notícies. Finalment, tot aquest procés s’ha fusionat en una peça conjunta, una petita composició coreogràfica que hem enregistrat i que ja podria esdevenir l’inici d’una futura peça sobre els cossos, els moviments i la manera com les notícies travessen el nostre dia a dia. A la segona part de la sessió, i per continuar escalfant i reforçar la cohesió del grup, hem treballat diversos exercicis introductoris de salsa i bachata. L’objectiu era que el grup de joves pogués adquirir més entrenament corporal, però també crear un clima de confiança i complicitat —fer més pinya— per continuar desenvolupant el projecte amb un cos col·lectiu cada vegada més connectat.

Per altra banda, la sessió del 3 de desembre es va  centrar en la cohesió grupal i el procés d’aprenentatge cooperatiu, utilitzant l’expressió corporal com a eix vertebrador per abordar temàtiques rellevants per als joves.

  • Coreografia rítmica (Charleston i Body Percussion): L’equip ha desenvolupat una seqüència basada en els passos del Charleston que integra moviments, sons i percussió corporal. Aquesta activitat fomenta el treball en equip mitjançant el desplaçament per l’espai i la coordinació sonora col·lectiva. Tot i la seva brevetat, la peça serveix d’introducció a conceptes actuals com les fake news, l’impacte dels algoritmes i la desvirtualització de la informació en l’entorn digital. La naturalesa rítmica de la proposta promou l’escolta activa i la cohesió entre els participants.
  • Coreografia dels diaris: S’ha realitzat una revisió i ampliació d’aquesta peça central, que neix de les improvisacions teatrals prèvies sobre el món de la premsa. En aquesta coreografia, els alumnes manipulen diaris físics per crear diverses figures, utilitzant el cos com a eina comunicativa i simbòlica. Durant la sessió, s’han incorporat noves accions per enriquir la seqüència de moviments.
  • Talents i compromís: S’ha demanat als joves que aportin els seus talents especials per personalitzar la posada en escena. Tot i que s’ha detectat un moment de dispersió, s’ha treballat la importància del compromís i la concentració per aconseguir un resultat de qualitat, millorant l’actitud general en el tram final de la sessió.

Amb el treball d’aquestes dues peces, el grup consolida la seva dinàmica de treball cooperatiu i utilitza el moviment com un vehicle poderós per explorar les complexitats del panorama informatiu actual.