PAISATGES SONORS

La paraula escoltar prové del vocable llatí auscultare, que significa “inclinar-se per a aplicar la oreja”, com els metges feien per a escoltar el cor abans que s’inventés l’estetoscopi.

Un paisatge és una col·lecció de sons que ens evoca a imaginar espais i paisatges. Es poden fer amb objectes quotidians com per exemple: una ampolla d’aigua, una cadira o un boli utilitzat de la forma adequada poden ser sorolls que fan una melodia. Per fer els nostres paisatges sonors, vam veure alguns vídeos sobre com es creen els efectes sonors a les pel·lícules. Això ens va permetre descobrir tècniques interessants i sorprenents que fan servir els professionals per generar sons realistes i impactants.

VISITA A LES TRES XEMENEIES

El passat 30 d’Octubre vam anar a Les Tres Xemeneies  de Sant Adrià de Besòs a veure MANIFESTA 15, que és una biennal d’art i arquitectura que cada vegada es fa una ciutat diferent, i aquesta edició és a Barcelona. Vam veure les l’espai que és una central tèrmica que va tancar ja fa uns anys, i també vam veure obres d’art contemporani que feien reflexionar amb temàtiques mediambientals, socials i humanístiques. Ens va agradar especialment l’obra de la Claire Fontaine, When Women strike the world Steps, situat a la part superior de l’edifici, és un missatge molt bonic, que representa el valor propi de la dona. Són lletres de neó Il·luminades que  fa referència a com les dones fan vaga no només per reclamar els seus drets, sinó per millorar les condicions de vida de tothom, ja que en el seu dia van morir treballadors a les 3 xemeneies.

Després vam veure RESSONÀNCIES, on alumnat del curs passat que van fer el programa EN RESIDÈNCIA van actuar per nosaltres. Van ballar expressant sentiments i explicant situacions, ens va impactar amb la seriositat que ho van fer i ens va agradar molt. 

EL DIA QUE VEM CONÈIXER A L’IVONNE

Abans de conèixer a l’Ivonne vam fer una postal sonora per donar-li la benvinguda i per presentar-nos amb sons que tingui a veure amb nosaltres. Prèviament de fer-la, ens vam fer unes preguntes cadascun de nosaltres i tenir una idea dels sons que volíem utilitzar . Vem reflexionar al voltant dels paisatges sonors i vam respondre preguntes en la nostra llibreta com:

Quin so no t’agrada? 

Quin so és el que sents quan et despertes?

Quin és el teu so preferit?

Amb quin so m’identifico?

Arribat el primer dia que ella venia, vam preparar com una performance on tots ens vam posar com si dormíssim sobre la taula i en silenci, i la vam fer entrar a l’aula, quan sonava la nostra postal sonora de presentació, aixecàvem el cap i així la Ivonne ens anava coneixent. Després, ella ens va ensenyar la seva. 

Tot seguit vam estar reflexionant sobre uns vídeos que ella ens va posar, però només vam escoltar l’audio per veure com ho visualitzaven cadascun desde el nostre punt de vista i els vam comentar de diferents maneres. Vam dir els seus adjectius principals, que sentiem i fins i tot, com pensavem que estaven fets. 

Vam posar adjectius als sons, i ara ja sabem que poden ser secs, metàl·lics, durs, tous, tranquils, rabiosos, uniformes o constants, entra d’altres!

ENS PRESENTEM!

Hola, som alumnes de 4t d’ESO de l’institut La Sedeta i participem en el programa EN RESIDÈNCIA. L’artista que ens ha sigut asignada és l’Ivonne Villamil, una artista que destaca per l’art sonor. Estem molt emocionades de començar aquest projecte per poder endinsar-nos i conèixer una mica més el món de l’art contemporani. El primer que vam fer va ser reflexionar sobre què creiem que es el concepte de creació i paraules que relacionàvem, van sortir paraules com: forma, música, naturalesa, novetat, cinema, imaginació, reflexió, art, naixement, emoció, colors, originalitat, surrealisme, cinema, sentiment, realisme, dedicació o inventar. Segur que a finals de curs en podem dir més! Comencem! 🙂