El projecte En Residència va començar amb una gran expectació i emoció quan la Marta Bisbal va aterrar a l’aula de 3r d’ESO per compartir amb els alumnes un món ple de significats, històries i objectes carregats de valor. Aquell primer dia no només es va obrir una maleta física, sinó també una porta a un univers de reflexions i descobriments que van captivar els estudiants des del primer moment.
La maleta de Leandre Cristòfol: una eina de connexió
La Marta va entrar a l’aula com un paquet embolicat i protegir que els mateixos alumnes van haver de desembolicar i anar descobrint el que era, una peça aparentment senzilla, però que contenia dins un món de vivències, records i objectes simbòlics. La maleta de Leandre Cristòfol, un artista vinculat a la història de l’art i la cultura de Lleida, es va convertir en el punt de partida per a una aventura de descoberta. La Marta va convidar els alumnes a obrir-la amb la mateixa curiositat amb què s’obren les pàgines d’un llibre antic, i així va començar una sessió única.
Els objectes que es trobaven dins la maleta eren molt més que simples peces materials; eren testimonis d’històries, records i idees. Cada objecte era com una clau que obria un racó del passat i de l’imaginari. Amb cada element, els alumnes van poder entendre com l’artista i el seu context social es reflectien en aquests objectes, com cada peça era una part d’una història més gran.
Un viatge al passat amb els objectes com a protagonistes
Una de les coses més fascinants va ser la manera com la Marta va convidar els alumnes a veure aquests objectes des d’una nova perspectiva. No es tractava només de saber què eren, sinó de comprendre què representaven. Per exemple, algun objecte com un rellotge de butxaca antic, que actualment està amb desús va traslladar els estudiants a èpoques passades, permetent-los imaginar com es vivia en aquell moment. Uns objectes quotidians de l’època, van ajudar a recrear el món de Leandre Cristòfol, des de les seves arrels fins als seus somnis artístics.
Reflexió i connexió a través de l’art
A mesura que es desgranaven els objectes, els alumnes començaven a entendre la connexió entre l’artista i els seus objectes. Cada peça tenia un significat profund que anava més enllà del simple objecte físic. L’artista havia creat, guardat i preservat aquests objectes per tal de narrar la seva pròpia història, les seves inquietuds, i les seves passes a través del temps.
Aquest primer dia va ser molt més que una presentació d’objectes; va ser un espai per a l’expressió personal i la creativitat. Els alumnes van començar a reflexionar sobre els seus propis objectes i el significat que aquests tenen en les seves vides. La Marta va aconseguir despertar en ells la curiositat per saber què hi ha darrere de cada objecte, cada història, cada peça d’art.
Un dia que deixarà empremta
La maleta de Leandre Cristòfol va obrir la porta a un món de reflexió, descobriment i creativitat, i va marcar el començament d’un viatge que els alumnes de 3r d’ESO no oblidaran. Aquell primer dia amb Marta Bisbal va ser el primer pas d’una experiència educativa que els permetrà explorar l’art i la història a través de les seves pròpies vivències i creacions.
Amb la maleta com a testimoni, els alumnes han après a veure els objectes de manera diferent, a comprendre que, més enllà del seu aspecte extern, porten amb ells un univers d’històries, emocions i significats. Sens dubte, aquest primer dia va ser només l’inici d’una gran aventura educativa que seguirà deixant rastre en el seu aprenentatge i les seves vides.
Estem emocionats de seguir veient com es desplega aquest projecte i de seguir compartint les seves vivències a l’aula!




