Segona sortida a la Central del Circ

Des de Ileana Ortega EN RESIDÈNCIA

Vam sortir de classe i vam anar des de Trinitat Vella a la parada de Glòries amb la línia vermella. Després vam agafar el tramvia fins a la parada del Fòrum, i des d’allà vam caminar travessant el Parc del Fòrum fins a la Central del Circ.

A la Central del Circ ens vam trobar amb l’Alba, artista de circ que ja havia vingut a l’institut a donar-.nos una sessió) i la Marissa que és la nostra mediadora.

A la Central del Circ, la sala que estava disponible per a nosaltres es deia  “Posada en escena”, una sala molt gran amb un sostre molt alt, unes grades semicirculars, dos trapezis, una tela i un trampolí.

Abans de començar les activitats de la sessió vam escalfar. Per estirar-nos vam fer uns exercicis de moure tot el cos, ( les mans, els braços, les cames…). Després vam fer uns exercicis de confiança on ens havíem de posar estar en parelles i caminar per tota l’habitació amb els ulls tancats, confiant en què ens deia la nostra parella. A continuació, vam fer un exercici que consisteix en córrer amb els ulls tancats a tota velocitat en direcció a una paret, davant la paret tot el grup ha d’evitar que xoquis contra la paret o segueixis de llarg. Una cop vam acabar les dues activitats de confiança, en vam fer una altra una mica més arriscada, consistia en llançar-se d’esquenes als braços dels companys que havien format dues files unint els braços en el centre que servirien d’amortidor. L’exercici es complicava quan un voluntari es posava a dalt de un plinto i havia de deixar-se caure d’esquenes sobre els braços dels seus companys que havien tornat a formar les dues files amb els braços com amortidors de la caiguda

Acabats els exercicis de confiança, l’Alba ens va explicar com utilitzar les teles i els trapezi i vam començar a disfrutar-les. Ens va ensenyar com fer “l’àngel” (una figura amb el trapezi). Alguns alumnes van aprofitar per practicar la voltereta sobre els matalassos i el salt amb voltereta.

Va ser una sessió molt ben aprofitada.

SESSIó de CONTAMINACIÓ A l’INSTITUT

Des de Marilia Samper EN RESIDÈNCIA

El passat dimecres 9 de març va tenir lloc la sessió de contaminació al nostre Institut i ens vam reunir tots els que formem part del programa En residència: el Carles Giner, el Víctor Muñoz, la Marilia Samper i jo mateixa amb alguns dels alumnes que hi participen.

L’objectiu de la trobada era donar a conèixer el que estem fent als professors dels divuit alumnes que participen en el programa. Per aquest motiu, em primer lloc, El Marc, la Gisela i la Martina van explicar la seva experiència personal amb el programa i , tot seguit , amb altres companys, van interpretar l’escena titulada “acoso” , que havien assajat amb la Marilia prèviament. Aquesta escena estava basada en un text escrit per la Martina i ella va explicar que això li havia aportat una gran satisfacció.

El resultat va ser tot un èxit, ja que tots ho van fer molt bé !!! A més, molts professors van verbalitzar que els havia encantat tant el programa com la posada en escena dels alumnes.

Properament, adjuntarem algunes fotos!

El jardí botanic

Des de Inula [Mcarmen G.Mahedero] EN RESIDÈNCIA

Hem anat a visitar i conéixer noves plantes al jardí botanic de Barcelona. La visita va ser comentada per una dona que ens va anar guiant per tot el espai.

En aquest jardí hi han plantes alóctones (plantes originaries de diferents paisos) i autoctones (plantes que han crescut al mateix lloc d’on son originaries).

Es un espai sostenible, ja que no s’utilitzen apenes recursos que calen l’ús d’electricitat, perque les plantes que hi han son de clima Mediterrani.

La comunitat Mediterránea es la que més biodiversitat de comunitats té.

També cal tenir en compte el que hi habia en aquest espai abans de ser construit, algunes zones no s’han plantat directament sino que ja hi habien varies plantes naturals, altres han sigut traslladades o plantades i per últim n’hi ha d’algunes que han crescut soles després de que ja hagi sigut construit tot.

Grácies a aquesta zona, alguns inséctes poden viure en un millor lloc per ells.

Post Contaminació

Des de Inula [Mcarmen G.Mahedero] EN RESIDÈNCIA

En la sessió Post Contaminació es va obrir un espai per debatir, el primer que vam fer va ser una autocrítica i van comentar que ens hauria agradat tenir més temps per fer la preparació. També vam parlar sobre la falta d’assistència de les persones adultes del centre i els representants del ICUB i del Consorci d’Educació. Vam anotar la falta d’interés dels alumnes que van participar a la visita guiada.

Quan va passar mitja classe la Inula ens va parlar del projecte que fariem a partir d’ara fins al fi de curs que fariem a la Fundació Miró.

Vam veure un vídeo sobre la técnica de la serigrafía.

I finalment ens va parlar de les espècies hortofruitals que treballarem d’aquí en endavant.

A la setmana següent vam fer una pràctica de serigrafia i també el fang.

Arriba la sessió de contaminació!

Des de Violeta Mayoral EN RESIDÈNCIA

Preparem la sessió de contaminació amb molta il·lusió. Tots volem participar, ja sigui tocant el teclat, explicant els nostres somnis, preparant essències d’olors cítriques, de lavanda… o fent sonar el bol tibetà.

Així ho viu l’alumnat i el professorat:

Me lo pase genial por que me he reido mucho y la verdad me dio gusto hacer esto con los profesores por a mi tambien me relajo un poco y me gustaría hacerlo otra vez 🙂

Dani

Jo al principi estava nerviosa però després m’ho vaig passar molt bé i jo crec que as van relaxar molt i els agraeixo les felicitacions de ells . Em va agradar que s’ho passessin molt bé i jo crec que es van relaxa molt mi al final no vaig tindre vargoña.

Sara

M’ho vaig passar genial, va ser una experiència que no havia tingut abans, vam deixar els professors boca oberts de lo bé que ho vam fer, m’ho vaig passar molt olt bé fent-ho, menjant amb les meves amigues de l’escola i tot això, espero que els meus companys també. 😄😎 🐞

Ainara

Jo em vaig sentir nerviosa però també feliç, però quan vam estar fent lo va ser molt divertit i tranquilitzat .

Erika

El dimecres estava nerviosa, quan jo parlava el meu cor bategava molt, però al final ho vaig passar bé.😊🤗😁

Nickolle

El dimecres em vaig sentir una mica nerviosa però desprès em vaig relaxar més, amb la música i els olors i quan van parlar sobre els seus somnis. Era divertit perquè tocavem el piano i tocavem la campana. La meva part favorita era la dels auriculars, els posaven els auriculars i es daven massatges era relaxant per els professors.

Pamela

Com em vaig sentir el dimecres? Em vaig sentir molt agobiat amb tots el profesors en la aula, També molt nervios y gairebé no em podía concentrar a fer bé això del piano i les olors. Encara que va sortir força bé i va estar bé

Pedro

Me lo vaig passar molt bé em vaig reir molt perquè no sabíem organitzar nos tan bé   

Víctor

Me lo pase genial  porque era muy divertido y también porque lo hicimos en grupos  y los profesores eran muy graciosos porque la monste parecía un alien y la marta parecía murciegalo

Izan

Què és l’ASMR?

Des de Violeta Mayoral EN RESIDÈNCIA

La Violeta ens ha presentat l’ASMR, Autonomous Sensory Meridian Response. Ens hem adonat que la resposta davant de diferent estímuls varia en cadascú de nosaltres. Però de forma casual hem fet un descobriment; el so dels gots del suc de l’esmorzar ens ofereix una sensació que a tots ens resulta tranquil·litzant quan hi freguem amb el dit. D’aquí que haguem elaborat la diadema relaxant i … funciona!

Visitem “La Capella”

Des de Patrícia Dauder EN RESIDÈNCIA

La Capella és un espai que s’utilitzava com la capella religiosa de l’Hospital de la Santa Creu, el més important de Barcelona al segle XII, considerat un monument històric d’interès nacional. Avui en dia és un espai dedicat a l’art emergent. Hem visitat les seves sales i l’exposició “Imaginaris Multiespècies. L’art de viure en un món de contingència i incertesa “, comissariada per Christian Alonso

L’exposició Imaginaris multiespècies em va sorprendre gratament. A primera vista sembla que el elements no tenen cap relació entre ells. Però a mesura que vas passejant, comences a veure que totes les obres parlen sobre maneres de vida diferent, l’ésser humà, els animals, els microorganismes, la tecnologia… Vaig trobar molt interessant observar amb calma cada peça intentant entendre el seu significat. 

Una de les meves obres preferides va ser una escultura de vidre que recreaba un niu de Circus aeruginosus. El significat que jo vaig entendre era que representava la fragilitat i delicadesa de la natura.

Abril López

L’exposició em va agradar molt ja que vaig poder veure l’espai no exposarem, i conèixer com es l’espai per poder interactuar amb ell. 

Em va interessar molt l’exposició que vam poder veure, Imaginaris multiespècies, ja que tenia un rerafons que vaig aconseguir entendre amb les explicacions del David Armengol(el director de la capella). Ens va explicar que l’exposició reflexionava sobre el domini de l’espècie humana per sobre de la resta d’espècies i com seria el món si totes les espècies (plantes, animals, microorganismes…) fossin igual d’importants.

Laia Olaizola

A mi em va agradar molt la forma en la qual estava l’exposició, la forma tan original de posar monticuls de terra i plantar plantes, amb la combinació d’aparells tecnològics vells, em sembla molt interessant.

Carla Naranjo

A mi l’exposició em va encantar, van tractar d’un tema molt interessant per a mi i per primera vegada vaig entendre una exposició. La manera en la que estaba tot distribuït se’m va fer fàcil d’entendre i ho vaig trobar atractiu visualment. Realment em fa molta il·lusió poder fer una exposició a aquest espai, sento que podem fer una exposició atractiva visualment i elaborar-la bé amb l’ajuda de la Sandra i la Patrícia.

Iratxe Vázquez

Aquesta exposició em va entrar primer pels ulls i després per l’explicació. El títol de l’expo (imaginaria mulitespècies – l’art de viure en un món de contingència i incertesa) em va sugerir el següent text: Els éssers vius. Què està viu? Què no? Com afectem? Els ordinadors no estan vius, però projecten vida dintre. 

El desenvolupament i evolució de la natura a mans humanes. Posar totes les espècies al mateix nivell. Com hem maltractat i dominat la natura. VIDA

Més enllà d’això, em van cridar l’atenció dues zones específiques. La primera es creada per Eduard Ruiz i s’anomena “Mobilitat Intervinguda”. Aquesta mostra un parell de passaports amb dibuixos d’animals. Dues de les quatre cares mostrades estan tapades per una reixa de fils.

Empresonament d’animals als passaports; la nostra llibertat, la seva presó. Com el turisme i la globalització ha destruït ecosistemes. La fragilitat de la natura i l’esforç que requereix tenir-la, el vidre. La seva bellesa.

La segona part que em va interessar es titula “Jardí d’Exòtiques Invasores”. Un conjunt de plantes sobrevivint en petits turons de sorra repartits per la sala central.

Les suposades invasores de la natura. Qui envaeix en realitat? L’antinatura que suposa l’espècie humana. 

Com un camp de refugiats. No volen aquestes plantes. Venen de fora. Indesitgables.

Neo Moncosí

CONTAMINACIÓ AL BROGGI !!!

Des de Marc Vives EN RESIDÈNCIA

Per fi ha arribat el moment !! “Avui 10 març hem realitzat una mostra artística contemporània en el marc de la Jornada de Contaminació del projecte En Residència” (Julia) “Hem volgut transmetre el nostre projecte i per fer-ho vam decidir unir diferents aspectes que hem treballat durant el curs en una performance (Clara).

La performace estava planificada en tres parts amb un fil conductor transversal que les unia, el silenci. En una primera part “Començàvem algunes persones del grup anant a buscar a professors o alumnes d’altres classes ” (Clara).

“Es tractava d’entrar en silenci en una aula totes vestides de negre amb una mascareta vermella per impactar” ( Aina B). Un cop allà “Ensenyàvem dues pissarres, en una posava –silenci- i a l’altra -que s’aixequin 10 persones– i a aquells que s’aixecaven els tancavem els ulls amb antifaços” ( Lucia).

“Els guiàvem fins a la sala d’actes donant moltes voltes perquè no sabessin on anaven” (Gina). “Portaven antifaços per tot el recorregut, els agafàvem de les mans i això feia que haguessin de confiar plenament amb nosaltres” (Ane).

“Per primera vegada hem tingut el poder de guiar nosaltres als professors, s’han canviat els papers. Aquesta també era una de les intencions” (Natalie) Trencar, canvi de rol, confiança… “ Volíem fer canviar la rutina del institut” (Gina).

“Ha sigut molt interessant veure com gent amb la que no tenim gaire relació com els profes o els alumnes de batxillerat confiaven plenament amb nosaltres per moure’s per l’institut amb els ulls tapats” (Júlia). “Els marejàvem passejant-los per l’institut” ( Bruna). “Durant el camí els hi fèiem sorolls, els hi fèiem fer voltes sobre si mateixos” (Sara). “Es podia observar l’evolució de la intriga durant el recorregut”(Duna).

“Amb aquest  laberíntic recorregut arribàvem al la porta de la sala d’actes, on enllaçaríem amb la segona part d’aquesta experiència. “A la sala d’actes, sonava una musica de fons tranquil·la. Euforia. que et convidava a pensar”  (Clara). “A la porta ens esperaven el segon grup de companys” (Lena).

Aquesta imatge té l'atribut alt buit; el seu nom és IMG_1123-768x1024.jpg

“Els hi cedíem els nostres acompanyants i eren llavors elles i ells qui els guiaven a damunt de l’escenari.  Un cop estaven tot el grup de voluntaris,  alumnes o professors, a l’escenari, els hi trèiem l’antifaç: Nosaltres  baixaven i ens asseiem a les butaques” ( Lena)

 Volíem veure que passava quan fèiem un canvi de rol, els que preparàvem la performance ens convertíem avui en espectadors “ hem volgut donar el protagonisme als altres, avui han sigut ells els que han estat a l’escenari” (Lena).

“Lobjectiu era veure com reaccionaven front una pissarra (situada en un costat de l’escenari) amb una pregunta  “Qui ets?” i davant d’una estructura de taules i cadires  situada a l’altre costat ( Lena). Una estructura que semblava a mig construir amb diferents objectes pel terra: teles, cadires, papares ,

“Un cop a l’esenari es miraven entre ells amb cara de desconcert..però després d’una estona anaven reaccionant , contestant a la pregunta o reformant l’estructura ..” ( Natalie)

“ El ritme  amb que es feien les coses i la música que se sentia a la sala d’actes ( Euforia) transformava l’ambient i el feia intrigant” ( Lena)

“La majoria de gent no sabia que fer davant la pregunta Qui ets? i això em porta amb molts altres pensaments i reflexions”( Duna).

“moltes de les respostes en la pissarra deien que encara no sabien qui eren” ( Aina D.)

“una resposta que m’ha impressionat ha estat la de soc un esser en construcció” (Gina).

“La intenció era veure com reaccionaven davant d’aquella pregunta  però també penso que havia de servir per cercar una serenor individual que els hi servís després col·lectivament per reinventar l’estructura, de manera que allò fos la representació tridimensional del que és cadascú” (Lena).

“Hi havia reflexions molt profundes sobre qui eren i grups que van saber crear una experiència pròpia molt original” (Aina D)

“Potser també hagués estat xulo veure com reaccionaven en un espai buit, sense cadires, ni pissarra, ni res” ( Bruna)

“Després de 10 minuts a l’escenari enceníem totes les llums, tancàvem la música, ens aixecàvem i marxàvem” (Julia). Deixant la gent damunt de l’escenari. I així iniciàvem la tercera part.

Era moment de recollir sensacions i reflexions. “Volíem saber els pensaments i sentiments de la gent davant d’aquella situació inesperada i impactant” (Sara).

“Quan anaven sortint els hi repartíem un paper amb algunes preguntes” (Júlia) .“volíem fer reflexionar a les persones sobre la seva pròpia reacció ( Nora). 

“Que has sentit en la situació que acabes de viure?” Davant d’aquesta pregunta trobem respostes com : “desubicació”, “confusió”, “incertesa, emoció”, “estímul, curiositat”, “manca de control sobre mi mateixa”, “m’he sentit observada i això m’incomodava, no sabia que havia de fer”.. “impotència, inseguretat, vulnerabilitat”, “confiança,” “felicitat de sortir de la monotonia”, “que els docents som una colla obsessionats amb l’ordre i l’organització”….

Respecte l’altra pregunta Que sents quan connectes amb tu mateixa? Has connectat amb tu mateixa? La majoria relacionava aquesta connexió amb la sensació de “calma”, “pau”, “seguretat”, “llibertat”  o el fet de “sentir la pròpia respiració”.  En canvi la majoria diuen que no han pogut connectar massa, potser quan estaven” amb els ulls tancats passejant” o “escoltant la música” o “pensant davant la pissarra” però en general han estat alerta i preocupats sobre que havien de fer. En canvi sí que senten haver “connectat amb el grup”.

I pel que fa a la tercera pregunta, La reacció hagués estat diferent si enlloc de ser en grup haguessis estat tu sola? Tothom ho va considerar així , “m’hagués sentit més intimidada i més fora de lloc”, “més bloquejat” “El grup m’ha ajudat a fer coses que sola no hagués fet” “Si, formar part d’un grup condiciona la forma d’actuar”, “les accions del altres són les que provoquen les meves”…

“Quan havien respost les preguntes  els hi donàvem en un petit sobre vermell una frase i un codi QR que els portava al nostre blog” (Julia), La frase deia així: “Acabes de presenciar una mostra artística contemporània. La clau és que li trobis el teu propi sentit interpretant i connectant amb tu mateixa i la resta de gent amb la que has participat”

 Finalment marxem cap a el que serà el noste espai d’ara en andavant per fer algunes reflexions en grup.

Aquesta imatge té l'atribut alt buit; el seu nom és IMG_4172-756x1024.jpg

“M’ha agradat perquè hem tramés el que hem fet al llarg del curs als altres” ( Aina B) “Potser ens feia falta practicar-ho més” (Clara). “ He aprés que s’ha de planificar molt bé però tot i així, en situacions com les d’avui tot pot passar, fins i tot l’impossible” ( Lena). I això forma part també de l’experiència.

 “Em quedo amb les diferents reaccions de la gent i m’emporto una nova experiència artística” ( Aina B:). “Em quedo amb un munt de pensaments sobre com i perquè han reaccionat de la manera que ho han fet ..hi han moltes variants que fan que la gent actuï d’una manera o altra” (Sara). Em quedo amb les reaccions i el riure de la gent ( Samantha).

M’ha agradat moltíssim veure com cada grup reaccionava de forma diferent, alguns han reaccionat de forma més participativa, alguns més eufòrics o altres de forma més tímida (Gustav) però al final i un cop superats els moments d’incertesa i desorientació.. sempre hi ha hagut una resposta.