Les pràctiques de trapezi a l’institut han sigut limitades per què no podíem penjar-ne cap i el vam substituir per una porteria de futbol, ara gràcies a en Joel, tenim un invent que ens fa possible penjar-nos al gimnàs i experimentar i practicar el que farem a la mostra al mes de maig.
Transformar
PROCÉS DE CREACIÓ I EXPLICACIÓ “D’OBJECTE FINAL”
QUE FEM I QUE VOLEM DIR?
Treballem sobre la paraula TRANSFORMAR
Perquè hem escollit aquest concepte?
Pensàvem que aquest concepte de la transformació ens ressonava amb el grup de Creadors, ja que vivim tots en un moment de transformació social molt important, creiem al mateix temps que és un tema que toca directament el període vital del grup d’adolescents amb què treballem, que afronten aquest delicat passatge entre l’adolescència i l’edat adulta.
Quines reflexions sorgeixen arran d’aquest concepte?
Una frase/idea que ens serveix de guia per imaginar la coherència global d’aquesta creació és: COM ALLÒ VOLÀTIL TRANSFORMA ALLÒ PERMANENT I COM ALLÒ PERMANENT TRANSFORMA ALLÒ VOLÀTIL.
Un exemple il·lustrador d’aquesta idea seria el seguent: La mà com a transformadora d’allò exterior, i l’exterior transformador d’aquesta mà. Tal i com fa la mà d’un escultor, d’un artesà (o d’una trapezista).
Sota tots els exercicis que fem, treballem sota la idea d’aquesta transformació recíproca entre el nosaltres i l’entorn, entre el cos i l’espai. Sobre aquest diàleg constant, que ens canvia i ens fa evolucionar als dos.
A través de la imaginació i l’abstracció treballem amb el desig de resignificar/transformar/traspassar espais i vivències conegudes en noves possibilitats imaginatives.
El nom del colectiu dels CREADORS:
TRANSFORMS ART TEAM
El que ens falta: Que la Laia/XiuXiu facin el LOGO J
FORMAT:
Dispositiu expositiu, i acció performàtica.
Tot passa dins el mateix espai/escena. El públic s’introdueix a l’espai i viatja entre les diverses estacions proposades, en un moment donat comença l’acció dels joves, i dirigeixen el públic cap a les grades.
ESTACIONS:
1) “fixació dels gestos efímers”
-cianotips/transparències: Espais imaginaris: a través d’una sensació nova podem re-fer un espai conegut.
Reflexió sobre el que ens transforma i el que transformem.
-mans (aniran sota fotos)-fixació del gest individual, d’una mà que anirà transofmant-se. També pot fer pensar en la llengua de signes . (NOTA CARLA: BUSCAR QUINES LLETRES HAN FET EN LLENGUA DE SIGNES).
Nota de significat: La mà transforma allò exterior, i l’exterior transforma la mà, com en el treball de l’escultor, de l’artesà( o de la trapezista…)
2) procés de creació en vídeo. Vídeo relat dels moments “pepitas d’or” que hem anat trobant al llarg del camí recorregut amb els adolescents. Retrat del procés de creació. Aquest vídeo es projecta durant l’estona de deambulació del públic, aquest pot veure’l assentat enmig de l’escena, o des de les grades.
3) Relats de certeses canviants. Pancartes on exposen les seves certeses que tenien quan eren petits, al moment actual i les que imaginen per un futur. Relats de certeses canviants. Pancartes negres pintades amb brotxa “pintura de guix o blanca”.
4)acció performàtica: tenim un fons d’imatge fixa, i una acció grupal física efímera. En aquesta estació seria on s’ajunta lo estàtic, i lo efímer.
Uau quina passada, descobrim ” el alginato” i els cianotips!!
El vestidor de nois es converteix en un laboratori fotogràfic
17-3 Treballem la transformació de les nostres “certeses” amb el pas del temps
Reflexió individual
1) ENS SITUEM EN EL RECORD DE QUAN TENÍEM 5 ANYS:
*DE QUE ESTAVA SEGUR?
*DE QUE DUBTAVA?
*QUÈ M’AGRADAVA?
*QUE NO M’AGRADAVA?
*QUE EM SORPRENIA?
*ET FEIA POR ALGUNA COSA? QUINA?
2) ENS SITUEM AL MOMENT PRESENT:
*DE QUE ESTIC SEGUR?
*DE QUINES COSES DUBTO?
*QUE M’AGRADA?
*QUE NO M’AGRADA?
*QUE EM SORPRÈN?
*EM FA POR ALGUNA COSA? QUINA?
3) ENS SITUEM AL MOMENT IMAGINARI DE QUAN TINDREM 30 ANYS (COM JO I LA MARTA)
*DE QUE ESTARÉ SEGUR?
*DE QUINES COSES DUBTARÉ?
*QUE M’AGRADARÀ?
*QUE EM SORPRENDRÀ?
*EM PODRÍA FER POR ALGUNA COSA? QUINA?
Les respostes a la mostra!!!
Coneixem el treball de Lali Ayguadé
El dijous 11 de març, gràcies a la col·laboració amb la Quinzena Metropolitana de la Dansa, vam conèixer Lali Ayguadé, qui presentava la peça “Hidden” dins el festival.
La Lali va explicar la seva trajectòria com a ballarina, intèrpret i coreògrafa ensenyant com el seu pas per diferents escoles i companyies havien modificat la seva forma de ballar y com ho havia integrat en les seves pròpies creacions. Va mostrar un extracte de Hidden i es va obrir un debat amb els/les assistents.
A la sortida vam compartir una estona de pràctica de diàbolo amb el grup del Comas i Solà, que també havía assistit a l’acte.
15-3 Les nostres improvisacions!
Comencem a donar forma a la nostra mostra que inclourà improvisacions que mostraran una part del treball físic realitzat. També podem incloure el trapezi!!
Què hem de tenir en compte? Resum de que hem fet fins ara i recomanacions.
MATERIAL FÍSIC QUE HEM TREBALLAT FINS ARA
Al terra:
Individuals:
-Tombarella “rara” i Tombarella amb “gir”.
-Avançar arran de terra com si nedéssim
-A dos:
-Un escapa i l’altre (que està a sobre seu) li impedeix escapar
-Caigudes endarrere i endavant amb l’altre que l’atrapa ( aquí es pot afegir que el que l’atrapa pot desplaçar a l’altre persona durant el moment de “suspensió-caiguda”).NOU
-Columna de dos assegut al terra (amb un tercer que ajuda)
-Portar l’altre persona com un “koala” NOU
En grup:
Exercici d’aixecar en grup (per poder fer aquest s’ha de ser 6 o més)
Exercici de caigudes (per poder fer aquest s’ha de ser 6 o més)
Al trapezi:
-Suspensió normal
-Deixar una mà
-Balancejos endavant, endarrere
-Balancejos costat-costat
-Corbes
-Perezoso
-Aixelles
A TENIR EN COMPTE PER A LES IMPROS I LES COMPOSICIONS
Es poden triar entre aquets binomis:
-Moviments diversos (cada cop un moviment diferent)
-Repetició ( repetir un mateix moviment en bucle)
-Sincronies (tots o mes d’un fem el mateix moviment,a la vegada)
-Asincronies (un fa un moviment, després el fa l’altre, o els altres)
-Imitació (1 fa un moviment, l’altre el mira i repeteix el mateix).
-Pregunta/Resposta: (1 fa un moviment, l’altre el mira i en fa un altre ) VÍDEO KRAMP CLEMENT COGITORE PER EXEMPLE
-RITMES (existeixen diversos ritmes a escollir)
Ràpid (em moc ràpidament)
Lent (em moc lentament)
Continu (tot el rato hi ha moviment, no para…)
Discontinu (fem un moviment, una pausa on no hi ha res….i reprenem el moviment)
CALITATS DE MOVIMENT (diverses calitats de moviment)
Explosiu (KRAMP)
Fluid
“Sacudido” (KRAMP o hiphop…)
Lleuger ( NOIA APNEAS)
Pesat
INTENCIONS (Un cop escollit el ritme i la qualitat de moviment, triem la intenció amb la que fem el moviment)
Delicat
Brutal
Indecís
Decidit
D’aquest llistat, dins la vostra peça, podeu combinar un ritme amb un altre, una intenció i després una altra…. Són eines per enriquir un mateix moviment.
També és molt important que tingueu en compte les TRANSICIONS:
QUÈ SON LES TRANSICIONS? és el que fem entre “un moviment” i un “altre moviment”. Poden ser: simplement caminar, fer passos, o podeu afegir-hi el material que us vinguí de gust.
La veritat és que ens costa una mica entendre el que hem de fer, no sabíem que eren les transicions, ni els ritmes, les intencions? Poc a poc anem donant forma a la seqüència que treballarem a les següents sessions. Referències no ens falten:
ALEXANDER VANTOURHOUT (CIRC)
DUO ACRO-TRANSICIONS MOVIMENTS « SENZILLS » PRECISIÓ
SCREWS(TIERRA-AIRE) INTERESSANTE POR MOVIMIENTO AEREO + MOVIMIENTO AL SUELO
PROJECT PDF (PROJECT DE FEMMES)-CIRC FEMENÍ-PORTÉS (CIRC)
BARÓ D’EVEL (CIRC)
MOLT PRECIÓS DE VEURE-INTERESSANTS ELS ENLLAÇOS MOVIMENTS, LES INTENCIONS, EL RITME
LALI AIGUADE (DANSA)
DUO FÍSIC
DUO GESTOS PETITS
ROSER LOPEZ ESPINOSA (DANSA MOLT ACROVÀTICA)
TRAMA-QUINTETO ?
NOVEMBER-TRIO
BON VÍDEO PER PARLAR DE SINCRONÍES/ASINCRONÍES- LOWLAND
CLAUDIO STELLATO (CIRC)
LA COSA-QUARTETO- L’AUTRE-SOLO- INTERESSANT PER PARLAR DE MOVIMENTS SINCRONITZATS
CLEMENT COGITORE (VÍDEO !)
I nosaltres, per on comencem?
Per dividir-nos en 3 grups de 4 persones:
Què farem?
Cada grup haurà de fer una petita creació “efímera” d’una durada de 3-6 min amb música, cada grup tindrà la seva pròpia música, una música que l’inspiri.
En aquesta creació s’han d’incloure 8 moviments en total (un com a “facilitador” i un altre com actiu) S’han de combinar els exercicis entre ells. Per exemple, trobar la manera de portar al company a sobre fins que es col·loqui amb les aixelles sobre el trapezi o trobar la manera de desplaçar al company quan cau fins a posar-lo a sobre d’un altre per començar el joc “del que intenta escapar”…
Cada persona ha “d’ajudar a fer un moviment a l’altre” i ha de proposar un moviment ella mateixa (sigui en duo o sigui en individual).
Quan tinguem la creació, l’haurem de gravar en vídeo i penjar-la al classroom.
El procés a seguir serà el següent: primer recordarem els exercicis que ja hem practicat a classe, desprès farem una recerca per tal de conèixer diferents possibilitats i opcions, escollirem els exercicis que volem incloure a la nostra creació, els començarem a provar, decidirem com i qui els farà, com els enllacem i ho farem, practicarem la nostra creació i, per últim, la gravarem.0Han presentado la tarea12
Parem un segon: reflexionem sobre el procés
La Carla i la Marta volien saber com estaven vivint el procés de Creadors l’alumnat i ens van proposar fer-los una sèrie de preguntes de manera individual, per afavorir la participació, i gravar-los.
- Si penséssiu que la paraula TRANSFORMAR tingués poder per ella sola i la poguéssim enganxar sobre un espai perquè fes l’efecte màgic desitjat:
Sobre quin espai de casa teva l’utilitzaries? Dins d’aquests espais , podries relatar el que canviaries?
Sobre quin espai de l’institut?
Sobre quin espai de la teva habitació?
Sobre quin espai del teu barri?
Que es un procés creatiu?
Que estem fent a CREADORS més enllà de fotografies i treball físic?
*Això que fem té una continuïtat?
*Tindrà un resultat? Quin resultat imagineu?
*Que hem de fer tots per arribar a aquest resultat?
*Quina part activa de tu mateix creus que hauries de potenciar per arribar-hi?*Que has trobat a l’espai de creadors?
*Anomena una experiència que t’hagi fet explorar alguna cosa diferent?
*Quines emocions/sensacions t’han sorgit dins l’espai de treball de creadors?
*Que has sentit o com t’agradaria sentir-te?
3) Anomena moments del trimestre on t’hagis sentit:
-Orgullós del teu cos: CITA EL MOMENT, QUE FEIES, I SI TE’N RECORDES QUI HI HAVIA.-Orgullós de la teva mirada: Cita el moment, que veies ?
-Orgullós de la teva cooperació en grup: CITA EL MOMENT, QUE FEIES, I SI TE’N RECORDES QUI HI HAVIA.
-Portat pel teu grup, entregat amb confiança absoluta: CITA EL MOMENT, QUE FEIES, I SI TE’N RECORDES QUI HI HAVIA.
4)Què creieu que es va transformant de vosaltres mateixos durant l’adolescència?
-TRANSFORMACIONS FÍSIQUES:
-Transformacions Conducta: actuar/relacionar-se
-TRANSFORMACIONS INTERIORS (exemple: idees, maneres de pensar, sentiments, d’identitat…)
Expliquem el procés a l’equip docent
El 16 de febrer de 2021 es va fer la Sessió de Contaminació amb un grup de docents del Joan Fuster. Com el grup no podia assistir, van preparar un vídeo explicant el que és per ells/es un procés de creació i on es poden veure també algunes de les fotos que han relaitzat durant els exercicis i que expressen les sensacions de suspensió, caiguda i enlairament.
La Carla i la Marta van explicar als docents el que és la creació per elles i les dinàmiques i fases que estan compartint amb el grup. Podeu veure el seu plantejament en el següent document:
17-2 FOTOGRAFIA COS
Guió de la sessió:
*Que ens falta?
-Fotos d’espais “nets”
-Fotos desde una prespectiva física ( idea Nika). IMATGES DEL COS I ELS SEUS LÍMITS/ PLASTICITAT
ESPAI
Cada grup tria una paret que ha de ser el fons de la fotografía. Triar espais suficientment espaiats perque no surti el pati ni l’altre grup.
MÚSICA
MATERIAL: 3 càmeras
COSES A DEMANAR A LA ESTELA
-Equip de música al pati, escala (concerge).
Que facin visionat de fotos DILLUNS 22 que facin les fotos dels espais DIMECRES 24 .
Partir la clase en
Escalfament colectiu / Fotos físiques / fotos d’espais ( o búsqueda de fotografíes d’espais per internet ELLS SOLS?).
ESCALFAMENT COLECTIU 30’
4 grups de 3. Exercici “botella” en grups reduits
Exercici caigudes i atrapades EN GRUP SENCER
FOTOGRAFÍA
*Quin exercici fan?
3 CAMERES / 3 grups de 4, amb 2 fotografs per grup)
FALS TAI-CHI- AMB MÚSICA 20’
En cada grup hi ha la persona que fa els movimenbts de tai-chi, i l’altre que ha d’esquivarlo. Aquesta persona que esquiva es centrara en fer els moviments cada cop més grans i mes llunyans. Anar a buscar el límit del seu cos. El fotograf està fora, i lid emana a la persona “esquivadora” que pari quan la posición li interessa.
FOTOGRAFIA DEL COS “DESDE DINS”
A DOS: Una persona provoca el moviment de l’altre ( dansa contact) 20’
El fotograf en aquest exercici té el mateix rol que en l’exercici anterior.
FOTOGRAFIA DEL COS “DESDE FORA”
TRAVESÍES EN EQUILIBRI. EN PARELLA 20’
Es tracta de caminar en línea, hombro a hombro amb la teva parella, donant el teu pes i rebent el de l’altre. Es pot jugar d’anar “cada cop més lluny” El fotograf pren fotografíes d’aquest desequilibri desde l’angle que ho desitja.
VERTICALS CONTRA LES ESPATLLERES 20’
ESPAIS
Els últims ¾ d’hora els dediquem a buscar 3 espais a l’exterior de l’escola. Amplis per fotografiar-los. Espais que també poden ser cels per exemple.
Última hora: buscar per internet fotografíes d’espais???? O aixó ho poden fer dilluns ells sols?
COMODIN:
“Flexions a 4” (10min)
“Escalar un cos a 3” (10 min)
FOTOGRAFÍES FÍSIQUES-INSPIRACIONS