Nocions bàsiques de fotografia

Avui amb la meitat de l’alumnat hem rebut 4 nocions bàsiques de fotografia. L’altre meitat estaven en una altra excursió. Després d’això, alguns i algunes de les alumnes li han demanat al ChatGPT que els ajudi a fer l’entrada al blog i hem obtingut resultats ben curiosos en els quals seguirem treballant el proper dilluns. Mireu un parell d’exemples:

  1. En la classe de fotografia, els alumnes es preparen per explorar els aldarulls creatius de l’art de capturar imatges. Amb càmeres en mà i ulls curiosos, ens aventuram als voltants de l’institut per buscar moments dignes d’immortalitzar. Les parets antigues del pati escolar, plenes de grafits colorits, serveixen com a teló de fons perfecte per a les nostres primeres captures. Amb cada clic de l’ull de la càmera, capturam la bellesa oculta de l’entorn escolar: les fulles dançant en el vent, els reflexos del sol en els finestrals i els somriures espontanis dels nostres companys d’aventura. La classe de fotografia ens recorda constantment que la màgia no només es troba en els llocs llunyans, sinó també en els petits detalls que ens envolten cada dia.
  2. Avui va ser un dia genial! A la tarda, després del pati, vam tenir la sessió més xula de “En recidència”. L’optativa que, sincerament, no pensava que fos tan divertida! Ens van portar fora, a les muntanyes i la ciutat, per fer fotos com uns autèntics professionals. Va ser com si ens convertíssim en fotògrafs experts per un dia. I el millor de tot és que no només vam disparar amb els nostres mòbils, sinó que també vam aprendre a canviar els ajustos de la càmera per aconseguir les millors imatges. Les vistes eren espectaculars, amb el sol començant a posar-se i creant ombres interessants sobre els edificis i les muntanyes. Vam provar diferents ànguls i situacions, i vam descobrir com el simple canvi d’ajust podia transformar completament una foto. Va ser com un joc d’aventures fotogràfiques, saltant d’un lloc a l’altre, capturant moments inesperats i aprenent trucs nous. Els nostres professors d'”En recidència” van ser increïbles, sempre ajudant-nos a millorar i donant-nos consells per aconseguir les millors fotos possibles. Va ser com si haguéssim fet un viatge màgic a través de la lent de la càmera del mòbil, explorant la bellesa de la natura i de la ciutat en un sol instant. Aquesta experiència definitivament ha despertat la meva passió per la fotografia, i estic segura que no oblidaré mai aquest dia increïble a “En recidència”.

D’altres, han fet les seves pròpies conclusions sense ajuda:

Avui a l’hora de després del pati vam anar amb la classe a una activitat molt xula de la optativa de residència. Vam fer una sortida a un parc natural, millor dit al costat de l’institut, on vam fer un munt de fotos amb els nostres mòbils. Descobrint diferents angles i altres coses.  Va ser súper divertit captar els moments i poder aprendre a com fer-ho.

També caldrà revisar els textos però això serà el proper dia. Avui ja toca descansar. Bona feina!

Exposició al professorat – El gran dia

Quan era hora de començar, vam trobar-nos amb els convidats al vestíbul, i els vam portar a la sala d’actes on els vam explicar qui era el Domènec i les seves obres.

Durant l’exposició vam parlar sobre el Domènec donant una breu informació sobre ell: com que és un artista visual. Un professional en l’art de la fotografia, pintura, escultura i dibuixos tècnics. A més, dels projectes que va fer en diferents països.

També vam parlar sobre tres obres que va fer ell que són les següents:

  • L’estadi, el pavelló i el palau: era una obre per recordar a la gent que vivia en cases abandonades.
  • El erizo checo: és una figura que s’utilitzava per defensar tancs en l’antiguitat que es quedaven les rodes encallades.
  • BKF: són dos cables tubulats que tenen forma de cadira.


Seguidament, els vam guiar cap al gimnàs, i els vam demanar que fessin grups de 5-7 persones. Vam situar a cada grup en una part diferent de la sala.
Després de tenir a tots els grups en bona posició, era hora de començar…

Quan tots els grups van passar per totes les estacions, els vam ajuntar a tots per poder fer preguntes, i finalment ens vam acomiadar.

Preparació exposició al professorat

Primer de tot vam recopilar totes les tasques que havíem fet, i vam decidir començar a fer unes invitacions per convidar al professorat.

Després vam decidir les aules que anaven a fer les exposicions (sala d’actes i al gimnàs).
Vam distribuir les 5 maquetes amb 5 taules en diferents llocs de l’espai, i els cartells a les parets.

Finalment es va decidir que primer s’explicaria informació sobre en Domènec en una sala i després, va sorgir la idea de continuar fent un tipus de recorregut per al gimnàs on anaven a veure la nostra exposició (rotant en el sentit de les agulles del rellotge) per les estacions.

Procés de les maquetes

A mitjans de desembre vam començar un nou tema. Aquest tenia a veure amb la casa dels nostres somnis.
Per començar, vam fer grups de màxim 5 persones. El primer dia vam iniciar fent els plànols i la distribució de la casa. Els dies següents ens van portar els materials necessaris per poder començar a posar en marxa el muntatge de la casa. Principalment, cartó ploma i silicona. Així constantment tots els dies.

La façana de la nostra casa

Amb en Domènec vam dibuixar la façana de la nostra casa.
La façana d’una casa és la part exterior visible, incloent portes, finestres i detalls decoratius. És crucial per al disseny i l’estètica de l’edifici, reflectint l’estil i les preferències dels propietaris o dissenyadors.
Per dibuixar la façana de casa, cadascú de nosaltres va cercar casa seva a Google maps que ens va mostrar la imatge de la nostra casa i la vam poder reproduir.

La planta de casa nostra

Una de les tasques que vam fer amb el Domènec va ser dibuixar la planta de la nostra casa de memòria.
La planta de la casa és dibuixar la distribució de la nostra llar com si l’estiguéssim mirant des de dalt.
Vam intentar respectar les proporcions encara que no eren les mesures corresponents.
Més endavant vam preparar un mural amb tots els nostres dibuixos de les plantes per presentar-ho en l’exposició.

Excursió al Museu Torre Balldovina

Amb el Domènec, vam anar a la torre Balldovina d’excursió.

Un cop al museu ens van explicar d’on sortia la torre, l’origen, què feien i d’on sortia el nom.

Primer vam entrar a un lloc on hi havia una línia del temps explicant tot al llarg dels anys, que va fer que coneixessim tot el que havia passat i així situar-no ens el temps.

Després vam anar dins la torre i ens van explicar per què estava feta d’aquella manera i molts més detalls per dins.

Vam pujar al tercer pis i vam tornar a entrar a la torre. Ens van explicar com entraven i es defensaven d’atacants. En aquell mateix pis vam veure l’armadura que utilitzaven quan anaven a la guerra, vam veure una maqueta que representava com es veia la torre i el paisatge, anys darrere, altre lloc del pis hi havia una espècie de muralla amb la família Sagrera i ens van explicar que aquesta família venia aquí en l’estiu de vacances.


Finalment, vam entrar a un búnquer i ens van explicar l’efecte de les bombes, les estratègies del búnquer i com feien servir les entrades.

Visita al MACBA

Vam començar la nostra sortida a les 10:15. Vam agafar el metro a Fondo fins a Universitat. Quan vam arribar vam esmorzar.

Blanca la Noia que ens va fer el tour, ens va endinsar al que faríem amb preguntes com “què és l’art contemporani?”. A l’acabar la introducció vam anar a l’entrada d’una habitació on ens va ensenyar una carta que explicava que una noia (Zoe Leonard) volia tot el que no estava normalitzat a la societat. Després ens vam endinsar al aquesta on a cada grup van repartir un sobre que tenia una activitat en concret; per exemple, una activitat consisteix en fer una carta per als presos, altres eren fotografies de rituals que van ser “robats” quan van ser colonitzats.
L’activitat que vam fer en un dels grups va ser fer una carta a algú. Aquesta deia: “Querida prostituta, hoy quería darte esta carta para poder decirte que tu sentencia fue muy dura. No puedo decir que te entiendo ya que no viví lo mismo, porque son diferentes épocas.
Tu vida fue muy dura pero seguro que tuviste cosas buenas, seguro que tuviste personas importantes para ti que no te juzgaron por ser como quieres, te mataron injustamente y te arrebataron una gran vida, esta carta la hacemos para que sepas que nosotras lamentamos tu muerte, aunque en tu época no lo hayan hecho.
Seguro que ahora estás en un lugar mejor donde puedes tener paz y puedes ser quien quieres.”

A més, vem veure que una de les obres l’havia preparat en Domènec i vem gaudir de les seves aportacions.

Quan el tour va acabar vam anar a visitar una habitació amb molt d’espai on podíem veure lliurement el que hi havia, en aquesta habitació hi havia un terreny petit amb vegetació i insectes. Al costat, hi havia un lloc especial per fer suc de taronja natural, també hi havien dos sales fosques on es projecten diferents animals o objectes mentres que de fons se escoltaven sorolls del bosc, gràcies a que la sala era molta amplia aquest soroll feia eco en tota la sala.

Per últim vam baixar i ens vam anar a agafar el metro per tornar a casa. Aquesta excursió ha sigut molt interessant i entretenida, ens agradaria tornar-ho a fer.

Coneixem al Domènec

Els alumnes de 3r d’ESO participem en l’optativa En Residència, participem un total de 18 alumnes. 

Durant els dies previs a la visita del Domènec vam estar preparant un mural per a mostrar-li el dia de la seva arribada. 

En aquest mural vam posar que és per a nosaltres l’art amb una paraula, també hem posat els barris de Santa Coloma de Gramenet on vivim cadascun de nosaltres. Un altre element que hi ha al mural és un mapa de la nostra ciutat amb uns llocs marcats per visitar. 

Vam anar amb les docents a visitar aquests llocs de la nostra ciutat que tenen un interès arquitectònic. Vam investigar sobre aquests llocs per desprès poder-li explicar al nostre artista. 

El dia que va arribar el Domènec ens vam conèixer, li vam ensenyar el nostre institut i vam començar a explciar el projecte. 

Un altre dia vam portar-lo a fer una visita per tots els llocs de Santa Coloma que creiem important que conegui, ens vam parar als llocs i li vam explicar el que havíem investigat de cada lloc. 

Per últim vam arribar a l’aula i li vam ensenyar el nostre mural.