I ara què?

Una exposició d’objectes trobats que parlen de les expectatives de futur

Aquesta exposició sorgeix d’una manera de pensar que comença de manera individual i que poc a poc veiem que és un sentiment col·lectiu. Tots estem expectants pel nostre futur i això, a estones, es torna en preocupació. Sorgeixen sentiments i emocions que canalitzem de maneres molt diferents i aquesta col·lecció d’objectes trobats que avui presentem aquí la representen molt bé.

D’una banda veiem la necessitat de preocupar-nos pel nostre futur, tant acadèmic com laboral. Justament a la classe d’expressió artística parlem de com els estudis més relacionats amb les arts són els menys apreciats per la societat. Cal prendre decisions i cal prendre-les ara… I ara… què? Què en fem de la lliberta? De la responsabilitat de triar?

D’altra banda també ens trobem amb una futur heretat, fruit del que els altres han deixat abans que nosaltres. Tant des d’un punt de vista ecològic com vital. Què hem de fer amb el que tenim, amb el que queda? Hi ha espai per alguna cosa nostra? D’alguna manera aquesta exposició també parla d’això, d’agafar el que ja hi havia, el que ens han deixat (en aquest cas un conjunt d’objectes existents a la sala de dibuix de l’institut) i apropiar-nos-en per fer el nostre propi discurs.

Finalment aquesta proposta artística també és una manera d’agafar el poder de la narració: poder expressar, a través de coses que no són nostres, el que nosaltres sentim i ajudar a la resta de la gent a veure les coses des del nostre punt de vista. Si hi penses, un got és un got. Nosaltres et podem convèncer de si està mig ple o mig buit.

Fem un concert com John Cage.

La Irena ens va ensenyar els seus artistes referents, entre ells ens va parlar de John Cage, artista americà que va crear un art controvertit, després de veure la seva composició “Water walk” vam decidir entre tota la classe fer el nostre propi concert, utilitzant objectes que hi havia a l’aula. La nostra idea era que, per ordre, cada alumne fes soroll amb el seu objecte, després tots a la vegada repetíem el soroll de manera aleatòria, creant així una composició.

I així va quedar!

Coneixem a la Irena Visa!

El dia quevem conèixer a l’Irena Visa estavem molt contents. És una artista conceptual, que ha exposat a molts llocs. Ens va ensenyar la seva manera de treballar i també algunes de les seves obres, com per exemple “Ha plogut o han regat?” També ens va explicat com es guanya la vida una artista avui en dia, i que és molt difícil trobar galeries on poder exposar les seves obres i expressar-se.  

Ha vingut a treballar amb nosaltres perquè puguem fer un procés de creació d’art contemporani tots junts, que potser s’exposa a la fundació Miró. 

És molt agradable, simpàtica i positiva. Es nota molt que li agrada la seva feina, per això dóna moltes ganes de treballar i de crear. Segur que farem un projecte molt sorprenent, divertit i dinàmic.

Bruna Plana

ENS HEM FET LA NOSTRA LLIBRETA D’ARTISTA.

Una de les primeres activitats que hem realitzat ha sigut crear la nostra pròpia llibreta d’artista, on podem expressar-nos de qualsevol manera artística. Per fer-les, amb l’ajuda de la Sílvia, la nostra professora, hem utilitzat 10 làmines de dibuix  i una cartolina negra que ens farà de tapa. 

Hem seguit les següents passes:

  • Primer hem plegat les làmines i la cartolina negra per la meitat.
  • Ho hem juntat tot en forma de llibreta amb la cartolina per fora.
  • Amb l’ajuda d’una grapadora gran, hem grapat tot el conjunt pel llom.
  • Seguidament, amb la guillotina hem retallat el paper que sobresortia per tal d’ajustar totes les pàgines.

Per acabar, tots ens hem quedat amb la nostra llibreta i l’hem personalitza.

Aquestes llibretes les utilitzem per a apuntar les coses més importants que ens expliqui la Irena, com per exemple, coses que ens criden l’atenció, idees o dibuixos i creacions artístiques pròpies que hi vulguem incorporar. També li hem fet una per ella.

Aina Pardos i Queralt Soriano

PREGUNTES INICIALS

Per arrencar el projecte “En Residència”, ens han fet unes preguntes inicials:

Què és per tu l’art?

Què saps de l’art contemporani?

Escriu cinc paraules que relacionades amb la creació.

Explica alguna experiència que tinguis sobre el món de l’art.

És molt interessant veure com cadascú té la seva pròpia perspectiva sobre l’art i com aquesta pot ser tan variada. Tot i les diferents opinions, tots coincidim en que l’art és una forma d’expressar sensacions, emocions i idees, i es pot expressar de diverses formes. Alguna companya també creu que veure a Messi jugant o el Barça fent el tiki taka, també és art.

Sobre l’art contemporani en sabem molt poc. Els alumnes han aportar diferents idees com per exemple  que l’art contemporani són formes i colors que cada un els interpreta a la seva manera, o que són figures abstractes. També ha sortit la idea que l’art contemporani va acord amb la nostra època. Les opinions de tots nosaltres, ressalten com l’art contemporani no té una única visión, sinó que és obert a la interpretació personal i pot connectar-se de manera única amb cada persona.

Després hem dit paraules relacionades amb la creació, i han sortit moltes, ja que el ventall dels termes relacionats amb la creació és molt ampli. Totes les paraules que hem dit reflecteixen la diversitat de la capacitat humana de generar coses noves i significatives en àmbits diversos:

Imaginació, inventar, mecànica, tècnica, arquitectura, cuinar, actuar, einstein, monument, pintura, Déu, l’ésser humà, intel·ligència artificial, teatre, arbre, material, sentiment, construcció, recreació, escultura, idea, cinema, colors, formes, lego, connexió, percebre, joies, cinema, energia eòlica, novetat, descobriment, invenció, art, innovació i revolució.

L’última pregunta ha sigut de les més interessants, ja que tots els companys hem explicat experiències pròpies relacionades amb l’art, i han sortit moltes històries variades com:

“He anat al museu de Picasso i no entenia massa el seu art” 

“Vaig anar a la casa de Dalí, era molt interessant i diferent” 

“Escolto molta música al meu dia a dia” 

“Veient una posta de sol al meu poble”

“Mirant fotos artístiques i em dóna sensació de pau”

“He actuat en algunes obres de teatre”

“La meva àvia fa quadres amb fotos meves, representant l’amor que té per la seva neta” 

“Quan la meva germana em fa quadres per a mi”

“Fer molts tipus de quadres amb pintura i trencar-los després perquè no m’han agradat”

Les experiències compartides per tots nosaltres destaquen com l’art pot ser una part integrada de les nostres vides, i aquesta participació amb l’art pot prendre moltes formes.

Joana Fàbregas 

ENS PRESENTEM!

Hola, som el grup de 4rt ESO de l’Institut La Sedeta que participem en el project EN RESiDÈNCIA, amb l’artista Irena Visa. Ens motiva molt fer aquest projecte, ja que som un grup que ens agrada molt tot allò que tingui relació amb l’art, estem molt emocionats i agraïts de poder formar part d’això.  Preparats per l’aventura!