Investigar, registrar, compartir, transformar…

A la pissarra, en Pedro i la Mariona han recordat quatre punts que conté el nostre projecte des d’un inici: la trobada per compartir el pensar, crear, construir; la mirada al nostre entorn dibuixant, abstraient formes, colors; la recerca del món del teixit i els telers i l’art tèxtil contemporani, i la transformació de l’espai. Des del primer ‘fora de lloc’ hem anat transformant llocs comuns. La transformació de l’espai obre la possibilitat de veure’l i veure’ns-hi d’una altra manera.

Fil en tensió

L’ordit és el conjunt de fils llargs que es mantenen en tensió en un marc o teler.

A partir de la recerca sobre telers que vam iniciar amb la Mariona i en Pedro, n’hem vist d’arreu del món i també de diferents moments històrics. Revisant amb la Mariona i en Pedro els registres que en vam fer, hem anotat algunes qüestions interessants:

a) la universalitat de l’acció de teixir arreu del món,

b) les múltiples formes de resoldre les estructures per teixir, els telers,

c) Un tret essencial que es manté en totes les formes de teler: el fil en tensió, l’ordit.

Allò que passa mentre.

En la nostra estructura hi  poden teixir simultàniament més de cinc persones. El que hi passa mentre hi treballem és ben interessant. Converses, moviments, canvis de lloc, de pensaments, de posició, de fil, de teler. Apropaments, col·laboracions. És un temps i procés que afecta l’aspecte del que s’està teixint i també els estats d’ànim dels qui teixeixen. Com l’ordit i la trama, les persones s’entrellacen en els processos dels altres.

Des que vam començar a muntar les primeres estructures amb taules ja fa dos mesos, i gràcies a les observacions, comentaris, registres i acompanyament de la Mariona i en Pedro, ens hem anat interessant en allò que passa mentre estem teixint. Posem en valor aquest temps en que a banda de fils passen altres coses invisibles. Avui hem dedicat part de la sessió a activar la nostra estructura i hem reiniciat teixits que havien treballat els professors durant la sessió que els vam dedicar.

Art tèxtil. Recerca d’obres i artistes contemporànies

Annie Albers

Anne Lindberg

Instal·lacions de Sheila Hicks

Obres Teresa Lanceta a l’exposició ‘Teixir com a codi obert’

Ens ha interessat molt l’obra Das Was Ist (2020) d’Ulla von Brandenburg. És una instal·lació formada per una sèrie de teles pintades amb una obertura circular a cadascuna d’elles, disposades una darrere l’altra, en paral·lel. En el documental ‘Àrt tèxtil’ hem vist com els visitants caminaven entre les teles penjades i, en veure’s entre les obertures circulars, les persones formen part d’aquesta instal·lació.

Quina forma podria prendre una estructura en un espai com el MACBA?

Dibuixem pensem les nostres pròpies instal·lacions i estructures

Primeres impressions després de la sessió del professorat

“Ha sigut molt divertit”

“Me he sentido muy cómodo presentando la exposición frente a los professores”

“Ha sigut guai quan els professors han començat a teixir “

“Em sento molt orgullós pel treball que hem fet”

“M’ha agradat quan hem parlat amb els professors dels telers que hem construit”

“És molt divertit explicar coses en català però també estava una mica nerviós”

“Estava nerviosa i contenta”

“Recordo quan els professors flipaven amb el teixit fet de fil de paper”

“Me sentía un poco nervioso; estaban todos los profesores y por primera vez los alumnos haciendo clase”

“Estava nerviós, i satisfet quan se n’han anat”

“M’han dit que ho he fet molt bé”

Sessió del professorat

Al moment del tancament, per part del professorat, hi ha hagut comentaris i felicitacions tant pel treball realitzat com pel muntatge de la sessió. Els assistents han agraït el fet d’haver-los obert les portes per conèixer En Residència a través d’un recorregut experiencial.

També la sessió ha desplegat curiositat, preguntes… Principalment el professorat ha demanat, per una banda, valoracions personals a l’alumnat del recorregut fet, d’allò après i viscut. D’altra banda, han preguntat pel “i ara què?“Com seguirà el treball d’En Residència a partir d’ara? Fins a final de curs, sabeu per on anirà el treball? Les respostes de l’alumnat han evidenciat la seva implicació en el projecte, que ja és seu.

P. Què diríeu que us ha aportat la participació en el projecte En Residència fins ara?

“El taller amb la Mariona i el Pedro té un altre ritme, és diferent a les classes. No és com les assignatures en que hi ha coses ben fetes i coses mal fetes’, no treballem amb aquestes categories. “

“Teixir em fa estar en el present. “

“Abans de treballar amb el Pedro i la Mariona quan veia una pintura o un dibuix que no representava res no ho entenia ni ho valorava. Ara, en canvi, que jo mateixa he fet coses així, amb formes, estructures, doncs penso i miro diferent les obres d’art.”

P. Com creieu que seguirà aquest procés que ens heu ensenyat? en què treballareu a partir d’ara? Teniu alguna idea?

“Jo crec que com fins ara hem anat fent coses una darrera l’altra i tot ha estat relacionat. No sabíem com acabaria però sí que les accions estaven relacionades i tenien a veure amb nosaltres, amb el nostre entorn. Per exemple, del passeig pel barri vam extreure uns materials, i de l’observació de l’escola unes formes, uns colors. De la Mariona i el Pedro hem après el seu procés de treballar i sobre els teixits…. No sabem com seguirem ben bé però tindrà relació amb el que hem estat fent fins ara, seguirem d’alguna manera experimentant i arribarem a algun lloc i alguna cosa passarà”