El programa
En Residència és un projecte en el qual ve un artista durant els tres trimestres de l’institut per crear un projecte artístic amb els alumnes, nosaltres hem estat treballant amb la Nadia, dibuixant i artista, que ha estat amb nosaltres cada dimarts. Ens ha explicat més a fons el treball que hi ha darrere de l’autoedició, i nosaltres l’hem posat en pràctica amb el nostre projecte final. Hem fet algunes sortides (per exemple les reserves del MNAC, visita a la Virreina, les catacumbes de l’institut, etc.) per veure processos ocults i per informar-nos i ajudar-nos a definir el que hem acabat fent. Al segon trimestre vam presentar el projecte als professors, i va ser molt important per nosaltres. En el tercer trimestre vam començar amb el projecte final, en aquest cas un fanzín sobre el viatge de les nostres vides.
El projecte en si. Viatge, postals de vida
A partir d’uns escrits que vam fer, ens vam adonar que tots parlàvem de trasllats de les nostres famílies.Per això vam decidir que voliem parlar sobre el nostre viatge vital i això és el que hem representat a través de tres postals, que representen el nostre Passat, Present i Futur. En totes les postals vam fer un esbós i un escrit on explicàvem el perquè de les eleccions que havíem fet. En la Postal del Passat la proposta de la Nadia va ser dibuixar la joguina-objecte que ens recordés a la nostra infància. Vam fer esbossos on havíem de fer el dibuix en diferents perspectives i finalment vam fer el dibuix en dues tècniques:
-Stencil: Es una técnica que es fa servir molt per als grafitis o els artistes de carrer. Consisteix en tornar a fer el dibuix en diferents parts per a aconseguir tenir diferents plantilles on després les ruixarem amb esprai del color que vulguem i així aconseguir la primera silueta del dibuix. Aixo es repeteix tantes vegades com plantilles del dibuix tinguis.
-Tampons: Aquesta tècnica consisteix en separar les diferents parts de dibuix per crear tampons a partir de les diferents parts i aconseguir diferents capes. Després fem el dibuix en goma eva per poder donar-li un volum i l’enganxem a un cartró. Aleshores quan ja tenim el tampó utilitzem gouache per segellar cada part del dibuix.
Per a la postal del Present el tema era representar el nostre cercle proper amistats, familia. Aquesta vegada la tècnica utilitzada va ser el brodat . Per si no ho sabeu, el brodat es fa amb un brodador on primer has de fer el dibuix en la tela i després ho cosim amb l’agulla i el fil i així obtenim el nostre brodat.
A la postal del Futur vam utilitzar dues tècniques, la tinta xinesa i l’aquarel·la. La idea que havíem de representar era com ens imaginaven el món en 20 anys a través d’un paisatge.
-Tinta Xinesa: Aquesta tècnica consisteix en fer servir tinta negra i amb l’aigua crear diferents tonalitats. Per exemple si posaves molta aigua et quedava un gris molt clar i si no posaves molta aigua el contrari.
-Aquarel·la: Aquesta tècnica consisteix en utilitzar les aquarel·les amb l’aigua .Depenent de quanta poses obtens un color més clar o més fosc. Amb la condició que només podíem fer servir quatre colors que eren violeta,blau,blau fosc i taronja. Els colors van ser escollits per la Nadia perquè tingués sentit amb la gama de colors que fa servir ella.
Tancament del projecte: aprenentatge i experiències viscudes
Ens hem adonat que alguns teníem una visió de l’assignatura de visual i plàstica més centrada en l’aprenentatge de tècniques, i amb l’experiència d’en Residencia hem anat més enllà, l’important del nostre procés ha estat el que voliem explicar, la idea era lo rellevant.
Tot i que alguns vam escollir en Residència per descarte o per no fer física per exemple pero després hem vist que tot aquest procés els interessava gràcies a les activitats que hem anat fent.
Aquest projecte se’ns ha fet molt entretingut i és més didàctic per conèixer les eines d’artistes, i veure el procés artístic d’una manera molt natural i orgànica. També hem sortit del que pensem que és “habitual” inclus en lo físic,al no estar asseguts tot el dia, per exemple.
Finalment, hem après que darrere d’una cosa aparentment sencilla com fer un fanzine hi ha un llarg procés en el que ens hem submergit totes nosaltres durant aquests mesos.
Aquest text ha estat escrit pel grup d’alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Jaume Balmes que ha participat en la residència de la Nadia Hafid durant aquest curs 2023-2024.