Fluorescència

Gemma, Nayara i Ainhoa

El Pau ens va ensenyar coses sobre la fluorescència. La fluorescència: són una sèrie d’objectes o coses que quan les mires amb la llum ultraviolada es veuen brillants. Després de veure i entendre el que era la fluorescència vam agafar una cartolina negra i amb subralladors de colors fluorescents (groc rosa blau i verd) vam fer dibuixos i missatges secrets, després vam comprovar si es veia amb una llum ultraviolada

Dibuix fluorescencia

Vidre fluorescent

Com veuen els animals

Sofia, Aina i Beth

El pau ens va dir que els animals veuen diferent de nosaltres, per exemple les abelles veuen amb llum ultraviolada, però no veuen la llum vermella. O els ratpenats, que no veuen, sinó que fan sons aquells sons reboten i els hi tornen una mena d’ecos que gràcies a això poden fer-se un petit mapa mental.

Ecolocalització: Ocorre quan un animal emet una ona de so que rebota en un objecte i torna un ressò que proporciona informació sobre la distància i la mida del dit objecte.

Fabra i Coats i les capes de la història

Àngel, Guillem i Maroan

El nostre institut està dintre d’aquest recinte, i per això l’estem estudiant.

Un dia vam mirar mapes de la Fabra i Coats des de l’antiguitat fins avui i vam veure moltes diferències entre el 1945 al 2022 van canviar moltes coses.

Després vam anar d’excursió a la Fabra i Coats amb uns mapes antics, ens havíem de situar en el mapa antic, en parelles anàvem a llocs reals i els situàvem en el mapa antic i escrivíem què hi havia actualment.

Síntesi subtractiva

Dani i Jesús

El dia 13 de desembre vam fer la síntesi subtractiva amb paper de celofan vermell i colors blau i vermell.

  1. Primer hem descrit una paraula en blau i fem uns dibuixos de color vermell amagant les lletres
  2. Després, combinant dos dibuixos amb diferent color, un vermell i un negre, fem dos dibuixos combinats.

Camí a casa i instruccions pictòriques

Marta, Alex, Rida, Beth

Camí a casa

Primer vam posar un paper vegetal a sobre d’un mapa de l’actual Sant Andreu i vam dibuixar el camí des de casa nostre fins a l’institut. 

Amb boli o retolador vam repassar el camí. Després amb boli o retolador vam repassar i pintar tots els edificis o llocs que estaven a la vora del nostre camí a casa. Per últim, vam agafar el paper vegetal i el vam posar a sobre d’un mapa antic de Sant Andreu (1928-1931) per veure si podíem fer el nostre camí. 

El Marcel amb tots els nostres mapes va fer un vídeomolt guay que podeu veure aquí.

Instruccions pictòriques

En una tira de paper vam fer instruccions il·lustrades del que vèiem o fèiem des de casa nostra fins a l’institut. No només havíem de posar fletxes, també si passàvem per algun lloc important, significatiu o que ens cridi l’atenció l’havíem de dibuixar.

Llum i color

Abril, Martina, Noa, Jana i Juliette

Aquesta setmana hem investigat la llum i el color. Vam parlar sobre els colors primaris i secundaris que passava si els varejàvem, vam arribar a la conclusió que si barrejàvem tots els colors primaris de la llum ens donava blanc i si barrejàvem tots els colors primaris dels pigments ens donava negre.

També vam parlar sobre les diferents fonts de llum vam veure que tot el que produïa llum era una font de llum, des de les llums LED a una TV també hi havia altres fonts de llum com el foc el sol una bombeta la lava i moltes coses més.

Llibreta de llum i color

Aquesta setmana també hem après que hi ha diferents tipus d’ones: Alguns tipus d’ones són la Ultraviolada, Infrarojos, Ràdio, Microones, Rajos X, wifi.

Al dia següent van vindre el col·lectiu d’estampa van portar tres projectors on posàvem uns filtres de colors i els veiem a la paret. Podíem anar posant els filtres de colors que volguéssim per veure’ns les ombres que eren barreges dels colors a la paret.

Cartografia

Maroan i Angel

Primer vam veure un Google Maps, però diferent es diu ICGC institut cartogràfic i geològic

Vam investigar la web de l’institut cartogràfic, i li vam fer captures de pantalla de casa nostra ara i en el passat, també vam buscar un lloc que hagués canviat molt amb el temps i li vam fer una captura, vam afegir captures de pantalla de tot.

Cambra fosca

Maroan, Rida, Alex, Angel, Guillem i Marta

Vam fer una cambra fosca que ocupava tota la classe.

  1. Vam enfosquir la classe tapant les finestres amb paper de color negre i vam fer tres forats de diferents mides. 
  1. Vam agafar paper vegetal i el vam fer servir com a pantalla posant-lo davant del forat més petit, però la imatge es veia del revés. Per què?? Perquè la llum viatja en línia recta, i quan passa pel forat la imatge es gira. Per això al paper vegetal es veu del revés. També es podria fer amb paper normal, però amb el vegetal es pot veure en les dues bandes.

3. Després vam descobrir que amb la lupa es veu molt millor i vam provar des de diferents distàncies i la distancia afecta a com es veu de definit al paper.

4. El primer forat és el més petit i com és més petit es concentra la llum en un mateix punt i es veu amb més claredat. Aquest forat no té lupa.

5. El segon forat té una adaptació per poder posar lents de diferents mides. La que pitjor es veu és la més gruixuda i la que millor la més petita.

6. L’últim forat té una lent molt prima i es veu a uns 4 o 5 metres de distància, és a dir, que en comptes de veure’s en el paper vegetal es veu tant a les parets com al sostre.

Explicació de la cambra fosca a les famílies

Jesús i Beth

A la reunió de principi de curs de les famílies, ens vam quedar per explicar la cambra fosca que hem fet a en residència entre tres companyes.

Els vam explicar els tres forats de la cambra fosca i també la distancia focal, la teoria de la llum i perquè es veu del revés la imatge.

A casa, quan ens van dir què els hi havia semblat, a molts de nosaltres ens van dir que ho vam fer molt bé i era molt interessant.

Comencem les llibretes, sobre què investigarem amb Estampa?

 Abril L, Ainhoa, Gemma i Noa

Vam fer les portades, cadascú ho feia al seu gust, però havia de contenir tres dibuixos que representen en residencia. La majoria d’aquests dibuixos eren: La llum, els colors i la tecnologia, que és sobre el que treballarem. 

Les llibretes ens les va donar l’institut per això a sota a la dreta tenen el logo de l’institut del vapor del fil i a mesura que va passant el temps anem apuntant tot el que anem fent a classe, poc a poc la llibreta va tenint més forma i text.

Coneixem a Estampa, i ens presentem amb obres d’art contemporani

Dani i Jana 

El primer dia que van venir els artistes que es deien Pau i Marcel, ells ens van proposar de presentar-nos amb imatges.

 Els artistes formen part del col·lectiu  Estampa

Ens van posar moltes imatges a una taula i de totes havíem de triar-ne tres les quals ens havien de representar tant si ens agradaven com si era una cosa que no ens acabava d’agradar, les imatges eren d’art contemporani, portava el nom de l’artista darrere.

Mentre triàvem les imatges ens anàvem dient que volia i dir com estava feta, etc.

Després de tenir totes les imatges triades ens vam presentar amb elles, els artistes també tenien les seves imatges i els artistes també es van presentar.

Més endavant vam conèixer el Pau. Els tres artistes vindran diferents dies perquè són especialistes en diferents coses.