Creació de cartells

En aquesta sessió, ja que no hi havia en Luis,  ens vam quedar a la sala d’informàtica. Vam crear un Canva en el qual havíem de crear un disseny de cartell per informar del que farem a la Fabra i Coats, l’hora en què actuem i l’artista resident, en el nostre cas, en Luís Tabuenca.  

Un dia d’aquests haurem d’escollir un o dos dels dissenys per veure quins són els que enganxem per l’institut. 

Seguidament, vam veure el vídeo del meu somni ( soc la Nerea)  amb tots els efectes i les transicions que havia fet en León. A aquest vídeo li haurem de posar música en directe a la Fabra i Coats. A principi de curs i a la contaminació vam musicar un vídeo que ja estava tret d’una pel·lícula, però en aquest cas és un vídeo nostre tret del nostre somni.

Jo crec que amb els efectes i les transicions pot sortir una creació bastant interessant i el musicarem amb més il·lusió, ja que el vídeo és nostre.

Un exemple de cartell que vam crear en la passada sessió.

Anem-nos preparant.

Ha començat el maig i el compte enrere: hem començat a preparar-nos pel projecte final que presentarem a la Fàbrica de Creació: Fabra i Coats.

Us deixem algunes fotografies dels assajos i la preparació que estem duent a terme a la Sala Multiusos i a l’Àgora de l’Antaviana.

Dues sessions amb Santa Salut

Durant dues sessions ha vingut una artista rapera que es diu Santa Salut. És una noia, per tant, que prové del món del rap. 

Primer, per començar, ens va fer una presentació per a explicar-nos d’on venia el rap, per a què el feien servir i com eren les festes on es va originar aquest estil música. Ens va explicar que el rap el feien servir per reivindicar els seus drets o per parlar de coses que els agradaven… Seguidament, ens va dir que a l’època de Franco, quan hi havia la dictadura, als artistes els mataven perquè no seguien les normes que el dictador volia. 

Una de les coses que va explicar i em va agradar, va ser que va dir que en art hi havia moltes maneres per a poder expressar-se. A continuació, vam fer rimes en català i en castellà que podien ser assonants o consonants. Després a partir del nostre somni, que teníem escrit en prosa i vam llegir-los tots a la Santa Salut, vam haver de trobar paraules que rimessin, com per exemple: soledat i veritat o foscor i dolor. 

Per acabar amb les paraules clau del nostre somni, vam crear un poema que podia ser assonant o consonant.

Durant la segona sessió amb la rapera Santa Salut, vam continuar treballant les figures retòriques per a donar formar als nostres somnis en format poesia. Un cop vam saber identificar-les, vam fer un exercici per parelles, on havíem de fer un poema que n’havia d’incloure alguna.

Després vam continuar escrivint el poema que acabaria sent un rap.

També vam aprendre sobre els mbp, és a dir, la velocitat a la qual va cada base o acompanyament sobre el que hauríem de rapejar.

Cadascú i cadascuna de nosaltres va acabar rapejant el seu poema.

Va de cinema. Somnis i gravacions (Primera Sessió amb el León)

En aquesta sessió va venir un cineasta, es deia León.

La finalitat d’aquesta sessió era aprendre a fer i a diferenciar diferents plans i  angles de gravació.

Primer, ell es va presentar i va presentar una mica a què es dedicava.

Per començar vam organitzar la classe en parelles o trios. Quan ja estàvem distribuïts, ens va posar una presentació on ensenyava els diferents angles i plans de gravació.

Ens va posar el tros d’una pel.lícula i el vam analitzar, comentant tots els angles i plans, l’escenari, els colors, la música…Ens va explicar les parts que té la filmació d’una pel·lícula: preproducció, producció i postproducció-

La preproducció és la part més llarga, on es planteja la pel.lícula, la sèrie, el curtmetratge… Es parla de tot el que faran: dels actors i les actrius, del material, de la roba, dels escenaris…

La producció és la part on es grava i potser la part més curta.

La postproducció és la part on s’edita, on es solucionen els errors que no s’han vist…

PREPRODUCCIÓ

Després d’aquesta presentació, amb el meu grup, que era la Paula, vam pensar com interpretar el meu somni, utilitzant els diferents plans, fent un guió parlant de qui actuava, en quin espai ho gravaríem…

Quan ja tots els grups ho havíem pensat, vam explicar-li al León la nostra idea, i ens va ajudar a millorar-la.

PRODUCCIÓ

Després vam passar a la producció d’aquest vídeo, vam sortir a l’amfiteatre i cada grup va gravar el seu vídeo. A nosaltres se’ns va complicar, perquè no teníem ben clares les idees, però al final el León ens va gravar i ens va ajudar a aclarir els dubtes que teníem.

POSTPRODUCCIÓ

Quan tots el grups tenien ja totes les gravacions fetes, vam tornar a l’aula on el León va utilitzar una programa al seu ordinador per posar juntes totes les peces gravades. Ens va explicar el funcionament del programa i va començar a editar pel nostre video. Ens va muntar el començament del vídeo. Això també ho va fer amb els altres grups, va muntar els començaments del vídeo dels tres grups.

Impressions posteriors a la Contaminació.

Nerea: Al principi estava nerviosa, però després en vaig quedar satisfeta.

Dayana: Fent la contaminació estava bastant nerviosa. Moltes vegades m’entraven ganes de riure, sobretot quan vam posar el meu àudio i no recordava alguns àudios que havia gravat, i em van fer gràcia. Crec que el resultat final va ser molt bo.

Paula: Aquell dia estava molt nerviosa, i cada vegada més, però jo crec que ens va sortir bastant bé.

Aitana: Des del meu punt de vista, aquesta sessió m’ha ajudat a adonar-me del sentit que té tot el que hem treballat i a veure una mica més enllà del que és escriure en un paper, fer sonar un instrument o enregistrar un so o una imatge.

Serhii: A la contaminació el que vam fer era presentar a tots els professors de l’escola tot el procés que hem fet a EN RESIDÈNCIA.

Em vaig sentir nerviós perquè tot sortís bé, però, al mateix temps, estava a gust.

Preparant la Contaminació

1a Sessió. Dimecres.

A la sessió del 22 de febrer, el Lluís ens va explicar com seria la contaminació, l’ordre en què hauríem d’explicar, un resum d’allò que hem fet durant aquest temps  i més coses.

Ens van donar una escaleta amb l’ordre de sortida per fer les presentacions de les parts de la contaminació.

A mi em va tocar explicar els textos efímers que havíem fet i havia de dirigir la meva partitura.

Vam començar a practicar amb els instruments i els no-instruments amb els quals faríem l’experimentació sonora. ( Experimentar amb el so de diferents coses).

Alguns dels instruments i no instruments que vam utilitzar van ser: la kalimba, la bossa de café ecològic, el tub de trons, el tub de PVC, el pot amb cigrons, el bol tibetà, etc. Vam assajar l’ordre d’entrada a la Sala Multiusos (on tindria lloc la contaminació) i la pujada a l’escenari.

Vam estar estona practicant-t’ho.

Després vam practicar l’ordre de sortida per  a explicar les nostres parts (no teníem la presentación escrita,  així que només sortíem, però no explicàvem què fèiem).

Per acabar la sessió vam assajar les partitures.

2a Sessió. Dilluns.

Aquest dia vam anar puntuals a la Sala Multiusos per a poder practicar la contaminació.

Com era dilluns no hi havia el Luís, així que només hi havia el Quim. Vam arribar a la Sala Multiusos i vam agafar el nostre no-instrument o instrument corresponents per a posar-nos a practicar. No vam tardar molt en acabar de fer aquesta part, ja que ja coneixíem l’ordre de les presentacions.

Després ens vam posar a practicar l’ordre de sortida i més o menys què diríem en cada part.

Vam assajar davant dels nostres companys pensant que era el públic per no equivocar-nos i perdre la vergonya. A més a més, vam assajar les partitures de les nostres companyes per saber a quin volum i a quina velocitat les volien. També vam practicar el vídeo del fum que consistia en posar so amb instruments a un vídeo sense àudio . Van sortir molt bé els assajos i les nostres creacions.

Dues sessions per a moure el cos.

PRIMERA SESSIÓ

Amb l’Èlia Genis, que és ballarina, vam treballar amb el moviment del cos, deixar-se anar i moure’s.

La primera classe la vam començar amb una roda de presentació, amb una pilota, i vam fer diferents jocs amb la pilota: passar-la sense que caigui al terra, passar-la movent el cos…per tal d’escalfar i entrar en la dinàmica del moviment.

Després vam fer moviments amb el cos, dibuixar línies horitzontals i verticals en relació a l’espai amb el nostre moviment, fer diferents formes i desplaçaments al terra. Gran part de la sessió ens la vam passar fent figures, moviments i composició.

També vam fer parelles, on un manava i feia moure el cos de l’altre mitjançant l’impuls o posar resistència a l’impuls de l’altre i evitant caure al terra.

Una petita part de la classe , cap al final, la vam dedicar a fer un ritme, amb els cos. Primer cadascú ho feia pel seu compte, però després vam fer una rotllana i vam sortir a mostrar el nostre ritme amb el cos a la resta de companys i companyes.

Per acabar la classe vam fer una última activitat, fer una pila de cadires ( una escultura) i veure fins quan aguantava. Estàvem tots asseguts als esglaons que hi ha a l’Espai Àgora i sortíem quan volíem, d’un en un, per agafar una cadira i colocar-la al centre de l’espai fins acabar fent una torre.

Ja per a acabar la classe, ens haviem d’introduir a la torre, i colocar-nos-hi com si fóssim una cadira més, vam fer unes quantes posicions d’això i després ja vam marxar.

Durant tota la sessió,Perquè hi hagués una mica més d’inspiració ens van posar una música suau i baixeta quan estàvem ballant.

SEGONA SESSIÓ

La segona sessió la vam començar igual que la primera, amb el joc de la pilota, fent moure la pilota amb el cos, amb moviments fluïds i evitant que caigués al terra.

Després vam passar a fer moviments amb el cos ocupant tot l’espai.

Un exercici consistia en estar tots apilonats, en grup, i havíem de passar pel mig de dues persones avançant en una direcció com a grup sense topar amb la resta de persones que constituïen la pinya. L’espai que hi havia entre les persones era cada vegada més petit i costava més no topar amb la resta..

Posteriorment, en parelles, vam fer una activitat de seguir una altra persona, els moviments que feia, i després d’haver-ho fet per lliure, vam fer-ho mig grup i mig grup, mentre un grup ho feia, l’altre grup mirava.

Vam fer una composició entre tots, apilonats, i després una altra composició, en línia.

Per la majoria de nosaltres va ser el primer contacte amb la dansa comtemporània.

Segona sessió a l’Àgora.

En aquesta sessió, que la vam fer per segon cop a la Sala Àgora, primer vam explicar els nostres somnis. Havíem escrit els nostres somnis en paper i ara tocava explicar-los en veu alta.

Vam entregar les nostres partitures creatives al Luís. Un cop recollides, vam formar dos grups i cada grup va escollir dues partitures per a interpretar-les. La persona propietària de la partitura en seria la directora. Seria la persona encarregada de dirigir-nos, ens hauria de donar l’entrada i ens hauria d’indicar quin instrument i quin no-instrument tocava cadascú. Quan vam acabar de practicar-ho, vam escoltar la composició que havia interpretat l’altre grup. La veritat és que ens va sortir bastant bé als dos grups.

Seguidament, amb les baquetes, en Luís feia un ritme i nosaltres l’havíem de seguir. Primer ho fèiem tots junts, després de manera alternada i finalment, en parelles. Quan en Luís canviava el ritme, nosaltres també l’havíem de canviar. Al principi ens va costar força perquè els ritmes ens confonien una mica, però després ens va acabar sortint bastant bé.

Crec que des de fora s’escoltava bé

Els alumnes i les alumnes reflexionen i escriuen sobre el so, la melodia i el moviment.

Juan:

El so pot ser de qualsevol tipus, per exemple, el so d’un ocell, el so de la televisió,… i moltes més exemples. El so és vibratiu. 

La melodia  és un soroll musical amb ritme, pot ser relaxant i algunes melodies poden fer-te sentir millor.

El moviment és el canvi de la posició del cos de qualsevol ésser viu.

Kenneth:

El so és una  sensació o impressió produïda a l’orella, o una manera especial i pròpia de sonar que té una determinada cosa. Per exemple: quan dues persones es donen un cop a la mà.

La melodia és una successió lineal, ordenada i coherent de sons musicals de diferent alçada que formen una unitat estructurada amb sentit musical, independent de l’acompanyament o també una successió de sons que per la meva manera de combinar-se és musical o agradable d’escoltar.

El moviment és un canvi de la posició d’un cos al llarg del temps

Aitana:

Penso, que el so són vibracions interpretades per l’oïda, i causades pel moviment d’algun cos, viu o no. Cal un xoc, un cop, un fregament, una vibració, un lliscament… per tal que es produeixi un so, sigui fort o fluix, continuat o intermitent, més agut o més greu…

Una melodia està formada per un conjunt de notes i ritmes. Pot ser interpretada de diferents maneres, amb diferents instruments, en diferents espais…Tot i que no sempre una melodia té un ordre, un sentit, una estructura… Qui la compon pot seguir unes pautes per tal que aquella melodia soni “bé”, les melodies s’acostumen a regir per una harmonia.

El moviment és una acció que, voluntàriament o involuntàriament, fa un cos, sigui viu o no. Un moviment pot causar-ne un altre, pot causar un so… En el nostre dia a dia fem incomptables moviments pels quals necessitem energia, i, que alhora aquests poden produir-ne.

Arnau:

El moviment és l’acció de moure o moure’s, també pot ser un canvi de lloc o una posició del cos.

Què en podem fer?

Amb el so pots fer moltes coses com , per exemple, fer una percussió amb alguns tipus de so o també fer el que vulguis amb el so, fer un àudio al Reaper o fer un vídeo al YouTube fent una cançó, o fer el que tu vulguis.

Amb el moviment pots fer també moltes coses com, per exemple, amb el moviment pots fer so o també pots fer una cursa de cent metres llisos, pots fer moltes coses.

Amb la melodia també pots fer moltes coses com fer una melodia amb so i moviment o fer una melodia i editar-la al Reaper i fer un àudio i després fer un vídeo. Pots fer moltes coses també.

Serhii:

Per a mi el so és tot el que escoltem, tot el que fa soroll com, per exemple, parlar o menjar patates o el so de la tele, el motor d’un cotxe, els animals quan parlen… Gairebé tot produeix so.

Amb el so es pot fer tot el que sigui, cançons és el que més es fa, però sempre nosaltres parlem, i és so, també es pot utilitzar el so com una arma per fer mal a les orelles.

Per a mi la melodia és música, però sense cantar, com un ritme, però també penso que la melodia és música que és com relaxant ,que és molt tranquil·la i que és bona per les orelles

Amb la melodia es poden fer moltes coses com, per exemple, utilitzar una melodia de banda sonora d’una pel·licula o d’una actuació. També utilitzem melodies per a poder relaxar-nos.

Per a mi el moviment és quan el nostre cos fa alguna cosa física. No té perquè ser el nostre cos, pot ser qualsevol cosa que faci un moviment físic, mecànic o qualsevol moviment.

I amb el moviment es poden fer moltes coses, el millor és, per exemple, el futbol, el bàsquet i moltes més coses. També amb el moviment es graven pelis i moltes de les actuacions de circ, teatre, etc. són amb moviment.

Nerea:

El so per mi és un soroll que produïm o que poden tenir tots els objectes. Jo crec que el so, en gairebé  tots els casos, és bastant desagradable. Amb el so es pot fer xivarri, ritmes de diferents pulsacions, agafar diferents objectes que produeixin so i fer dos ritmes que sonin bé…

Per a mi la melodia és un soroll que podem sentir i que en gairebé tots els casos és agradable i no molesta. Amb el so podem fer la base d’una cançó, la melodia d’una pel·lícula, la melodia d’un vídeoclip… I comparada amb el so, la melodia és bonica de sentir.

El moviment és activitat física que produïm amb el cos o que fem en agafar objectes o en moure coses. També, encara que és inconscient, quan el cor batega també es produeix moviment ,o quan respirem. Amb el moviment podem crear coreografies de ball, respirar, cuinar , fer diferents danses… Jo crec que el moviment també pot ser una forma d’expressar-se molt maca i de fer-ho d’una forma diferent que no sigui amb paraules. De vegades, quan no t’atreveixes a parlar, amb el moviment pots expressar tot el que sents i fer-ho d’una forma artística.

Paula:

El so és una cosa que sona, gràcies als sons podem fer moltes coses. El so és una cosa quotidiana, que menys els sords, tothom escolta cada dia, perquè parlar ja és un so. La majoria de gent reprodueix sons amb la boca i amb qualsevol part del cos es poden reproduir sons. Amb els sons podem comunicar-nos… i amb un conjunt de sons podem aconseguir una melodia, una cançó, etc… El so és el principi de tot el que sona. 

La melodia és un conjunt de sons que conjuntament fan una melodia. La melodia la podem trobar en cançons, la melodia és una cosa que gràcies als sons la podem fer servir. Amb la melodia podem fer cançons, ritmes…

El moviment és un desplaçament en què es canvia de posició. Un cos en moviment es pot desplaçar. Amb el moviment podem moure’ns i, a vegades, també comunicar-nos, ballar…

També podem ajuntar les tres coses, si ajuntem el so i el moviment podem fer expressió corporal, si ajuntem la melodia i el moviment podem fer un ball amb la música de la melodia.

El so i el moviment són coses quotidianes i  la melodia és quotidiana, però no del tot. 

Ona:

El so és qualsevol moviment que contacta un objecte amb un altre. Quan compons sons i experimentes amb ells pots desenvolupar sons coneguts i quotidians o sons nous que mai havíem escoltat, sons de totes les maneres. Sons més forts, més baixets, més concentrats, o no tant… Quan, a partir d’aquest desenvolupament, ajuntant els diferents sons descoberts a aquests els acompanyem encara amb més sons, ens dona una melodia. La melodia és un conjunt de sons, de notes, de cops… que donen pas a una cançó, una peça o una composició. Igual que de sons, de melodia n’hi ha de tota mena. Ja tenint una melodia composta per tota mena de sons, podem donar pas a la interpretació d’aquella peça…Els moviments que fem amb el cos, com ens movem i com ens expressem amb el cos.

Tots aquests moviments, junts amb un sentit, que tingui a veure amb la melodia, amb la manera d’expressar el contingut d’aquella peça, així transmetem els nostres sentiments, o no. Tot això junt dona una peça o una obra molt bonica, amb expressivitat, sentiment,…

Hi ha mil maneres de fer una peça amb sons, melodia i moviment, expressant alguna cosa o sense fer-ho.